Küzdelem az alvásmegvonás ellen

Zanza!

Amikor az ember hazatér a kórházból aranyos kis porontyával, aki addig többnyire csak evett meg aludt, még nem sejti, hogy a következő néhány hét mennyire büntető lesz. Dexterke már vázolta a gyermekágy főbb jellemzőit, ebben a posztban azügyben próbálunk tanácsot adni, hogyan aludjon eleget a néhány hetes bébike anyja.


Eleinte minél gyakrabban érdemes szoptatni, hogy minél több tejünk legyen, ez azonban azt jelenti, hogy éjjel is fel kell kelni két-három óránként. A védőnők nem javasolják, hogy két óránál gyakrabban szoptassunk, mert ennyi idő kell ahhoz, hogy újratermelődjön a tej, meg különben is, akkor gyakorlatilag állandóan ránk van cuppanva a gyerek (mert ugye a két óra az egyik szoptatás kezdetétől a következő kezdetéig számít).

A fentiek azt is jelentik, hogy két szoptatás közben marad nettó másfél-két óra alvásidőnk. Amennyiben nem akarunk alvásmegvonástól szenvedni, naponta legalább ugyanannyit kéne aludnunk, mint korábban, csak most muszáj lesz napközben is aludni, hogy bepótoljuk. Másfél órás intervallumokból (két-két és félóránkénti szoptatásnál) például ötöt kell végigaludnunk ahhoz, hogy meglegyen a hét és fél óra.



Persze ha háztartást is kell vezetnünk, meg a gyerekhez is ugrálnunk, akkor ez nem egyszerű. Ezért fontos három egyszerű szabályt betartani:
 
1. Kérj segítséget! Neked most az a feladatod, hogy a gyerekkel törődj, etesd, és pihenj eleget, hogy legyen tejed. A házimunkát próbáld a férjedre, anyádra vagy anyósodra testálni, az esetleges elsőszülöttet szintén. Lelkiismeretfurdalás nélkül vonulj el aludni napközben, ha van, aki vigyáz közben az újszülöttre és/vagy elmosogat.
2. Aludj akkor, amikor a gyerek! Éjjel nyilván, de nappal is, ahogy behunyja a szemét, dőlj le te is egy könyvvel, meglátod, két perc múlva alszol. Ehhez persze az kell, hogy ellen tudj állni a házimunka kísértésének, lásd következő pont.
3. Ne akarj mindent megcsinálni! Semmi baja nem lesz a koszos edényeknek, ha csak kétnaponta mosogatsz, és a ruhák is kibírják vasalás nélkül. Persze az 1. pontot se feledjük, hiszen nagyon jó, ha az elbliccelhetetlen feladatokat (vagy a kistesót) rábízhatjuk valakire, míg mi alszunk.

A tudományos szülők bizonyára szeretnék tudni, miért annyira fáradtak, noha összesen alszanak napi nyolc órát. Nos, a felnőttek alvása 90 perces ciklusokra oszlik. A ciklus elején zajlik a mély, álomtalan alvás, amely a legpihentetőbb, a végén pedig a REM (rapid eye movement, gyors szemmozgásos) fázis található, ilyenkor álmodunk. A REM fázisok az éjszaka elején csak tízpercesek, az idő múlásával azonban egyre hosszabbodnak.

Mivel az újszülöttek alvásciklusa 50 perces, ők előbb ébrednek, mint szüleik. Az újszülöttek alvásidejének 50-80 százalékát a REM fázis teszi ki, szemben a felnőttekkel, akiknél ez az arány csak 20 százalék.

A felnőtteknél a gyakori felkelések okozta fragmentáció következtében pont az alvás REM fázisa marad ki. Az álom során az agy feldolgozza és rendszerezi a nap történéseit, a REM periódus hiánya így memóriazavarokat és koncentrációs problémákat eredményez. Ezért aztán töprenghetünk, vajon kapott-e a gyerek reggel D-vitamint, vagy nem, és ezért okozhat gondot kiszámolni, mennyibe kerül másfél kiló mandarin.

Az alvajáró hullák megnyugtatására közöljük, hogy ez az időszak magától is elmúlik: a féléves csecsemők már képesek átaludni az éjszakát. Persze az, hogy képesek rá, még nem jelenti azt, hogy meg is teszik: lehet, hogy egy kis noszogatásra van szükségük.
Blogmustra