SZÜLŐSÉG

Fizethetik a tandíjat a kismamák

2007. február 6., kedd 10:10

Szeptembertől nem vállalja át a költségtérítéses képzésre jelentkező kismamák tandíját a büdzsé - közölte Manherz Károly felsőoktatási szakállamtitkár hétfőn az MTI kérdésére.


Elmondta: akik jelenleg költségtérítéses képzésben folytatják tanulmányaikat, azok az eddigi feltételek szerint fejezhetik be. Ugyanakkor, akik ezután jelentkeznének költségtérítéses képzésre, számítaniuk kell arra, hogy a tandíjukat nem finanszírozza a büdzsé.

Ha nappali tagozatra és államilag finanszírozott képzésre jelentkezik a kismama, akkor nyolc pluszpontot kap a felvételi eljárás során. Emellett jár még a tervek szerint a 116 500 forintos hallgatói normatíva 20 százaléka szociális juttatásként.

Manherz Károly indoklásul elmondta: így szeretnék ösztönözni, hogy a kismamák az államilag finanszírozott képzésekre jelentkezzenek.

A Poronty korábban beszámolt arról, hogy több felsőoktatási intézmény igyekszik a tanulni vágyó kismamák esélyein javítani: babamegőrzővel, tandíjkedvezménnyel, ingyen tankönyvekkel várják az anyukákat.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2007.02.06 19:02:19mulan

    Ösztöndíj költségtérítéses képzésben nem jár! Szóval aki szív, az kétszer szív.

    Jegyzettámogatás nem tudom, jár-e a másoddiplomás (ergo költségtérítéses) képzésben, de annak nappalin is szánalmas összege van, futja vagy egy azaz 1 könyvre! Ha valaki minden könyvet be akarna szerezni, vagy legalább lefénymásolni, az minimum kétmillát számoljon még rá az öt év alatt. Bölcsészkaron legalábbis, ahol egy vizsgára kell 100 könyv kb.

  • 2007.02.06 19:09:57Tori

    mulan!!! Előkerültél!! Minden rendben, megvagytok?
    Ja, csomó könyvet lehet kölcsönözni/használtan venni. Én az idegennyelvű könyvtárban annyit voltam, bejelenthettem volna állandó lakcímnek. :D

  • 2007.02.06 19:10:43panka

    Thais: az első kommenteddel szívemből szóltál, egyszerűen nem értem, hogy azok a kedvezmények (utazás, belépők, stb.), amelyek megilletik a diákokat meg a nyugdaíjasokat, a gyedes, gyeses anyukákat miért nem? Már csak azért is, mert "társadalmilag hasznos" amit csinálunk (bár nem hiszem, hogy ez nekünk szempont), és a többséget nem veti fel a pénz. Nna, de nem panaszkodom. Minden esetre szívesen kihasználtam volna az ingyenes felsőoktatást, már csak nettó érdeklődésből is, ráadásul izgalmas lehet egy kicsit újra tanulni a szakmát, és nem művelni :).
    Csöre: ami a 18 éves, gazdag apuka nélküli egyetemistát illeti, szerintem nyugodtan elmehet dolgozni, ahogy sokan, és ott van a diákhitel is. Bár a tutit a háziorvosi asszisztensem mondta e témakörben: nem kell mindenkinek diploma, nézz körül, manapság már mindenki szociológus, asztalost meg nem találsz, aki megcsinálja az ágyadat, ha kitört a lába. Szerintem megfontolandó amit mond.

  • 2007.02.06 19:11:30Tori

    "Ösztöndíj költségtérítéses képzésben nem jár!"



    Na de mostantól minden költségtérítéses, nem? Elvesztettem a fonalat... vagy úgy van, hogy valaki csak bazi sokat fizet, más meg irgalmatlan sokat?



    Ilyen hülye nő mint én, hogy ezt a postot meg a kommenteket se értem, ne is kapjon diplomát! :D

  • 2007.02.06 20:00:11Juliet

    A helyzet a következő (tesóm jövőre felvételizik, úgyhogy otthon vagyok a témában - azt hiszem :))

    Az első félévben nem lesz semmilyen tandíj, ez arra megy, hogy az eredmények alapján kiderüljön, h ki tartozik bele az első 15%-ba aki nem fizet tandíjat a köv félévben, és még ösztöndíjat is kap. A következő félévben változhat a helyzet, mindig az első 15% nem fizet. Egyéb jutattás (bérlet, jegyzetbón) fizetősön nem jár.

    Én nagyon számítottam a másoddiplomára gyes/gyed alatt, ezért nem mentem Pestre a corvinusra közgazdász - politológusnak, hanem a pécsiközgázra (itt ilyen szak nincs), és másoddipinek politológia. Pusztán a családi kasszát kímélendő. szóval így jártam...

    A nyugdíjas téma: én sem akarok tiszteletlen lenni, DE: bejáró vagyok, és amikor azért van tele a busz a nyugdíjasokkal, akik menni alig bírnak, hogy bemenjenek Pécsre fél liter tejért meg egy kenyérért... Akkor az (nagyon sajnálom) felháborít. Elvannak utazgatnak, mert ingyen van. Dejónekik...

  • 2007.02.06 20:01:08Juliet

    na ez jól összecsúszott...

  • 2007.02.06 20:19:06katampusz

    ne szidjuk a nyugdíjasokat, mert mi is leszünk azok eccer. én legalábbis szeretnék.



    és el fogom várni egy végigdolgozott élet után, ha már kiszúrják a szemem hatvan meg ötvenezer forinttal, hogy jussanak nekem is kedvezmények. és had utazzak már ingyér, had pihenkéljek, járjam az országot meg a várost, hisz egész életemben hajtottam. amelyik idősnek meg pénze van, a legtöbb a családját támogatja amennyire én látom. de ők nincsenek túl sokan.



    és mire én nyugdíjas leszek addigra már nyugdíj se igen lesz, meg nem lesz aki eltartsa a sok nyugdíjast, mert ugye kevés a gyerek.....



    ördögi kör....

  • 2007.02.06 20:28:48Leona

    Káposztalepke, de tényleg, miért nem alapítasz saját céget? Ha van ismeretséged, akkor megérné. Igaz, hogy szabi (betegszabadság) nincs, de ha kell a gyerekre az idő, éjjel még mindig csinálhatod.

  • 2007.02.06 21:44:07panka

    katampusz: szerintem senki se sajnálja a nyugdíjasoktól az ingyenes juttatásokat meg a kedvezményeket, hiszen nyilván megdolgoztak érte, kifizették előre, meg egyébként is... Hanem arról van itt szó, hogy ha nekik meg a diákoknak jár, akkor a szintén nem kereső kismamáknak miért nem? Azt hiszem, hogy babavállalás előtt nagyon sok kismama nagyon sok közterhet, adót, tébét befizet, hogy megkapja azt az elképesztően "magas" gyedet. Ami viszont el is megy kábé a babára. Ugyanakkor ideális esetben a nyugdíjasnak és a diáknak nincs eltartottja, a kedvezmények mégis járnak. Bár nem ide kellene vésnem brilliáns érveimet, hanem egyenesen a költségvetésnek :)))

  • 2007.02.06 21:53:36katampusz

    persze, igazad van panka, csak nem szeretem ha a nyugdíjasokat piszkálják, kicsit háklis vagyok erre.



    a legjobb az lenne, ha mindenki ingyen kapna mindent, de ugye ez nem kivitelezhető :)

  • 2007.02.06 21:54:34kaposztalepke

    Leona:)

    1. nincs ismeretségem, vagy semmi használható

    2. egy fillér tőkém sincs, egyelőre hónapról hónapra csak nő az adósságunk

    3. kéne vmi jó ötlet, hogy mit kéne csinálni...az én eredeti szakmám és tapasztalatom, plusz az utána még elvégzett tanfolyam...mind olyan, ami sorozatgyártáshoz kapcsolódik, szóval mindenképp nagyvállalati környezet..



    vagy vmi újat kéne kitalálnom magamnak, de még lövésem sincs mit kéne csinálni:)

  • 2007.02.06 22:02:43Leona

    Káposztalepke, drukkolok!

  • 2007.02.06 22:03:47panka

    katampusz: asszem a "mindenki mindent ingyennél" kicsit cizelláltabban vezettem le a hagymázas elképzeléseimet :) Szóval tényleg csak azt szeretném tudni, hogy mennyivel inaktívabb vagy támogatandóbb társadalmi szempontból a nyugdíjas meg a diák, mint a kismama. Jelzem, egyik csoporttal sincs semmi bajom, engem nem zavar, ha ingyen vagy nagy kedvezménnyel utaznak, beutalóval nyaralnak, múzeumba járnak, sőt! Csak nem látom a megkülönböztetés mögötti logikát. Szerintem egyszerűen elfelejtették a törvényhozók bevenni a kismamákat a kedvezményezettek közé. Más magyarázatot nem találok :)))

  • 2007.02.06 22:09:06kaposztalepke

    panka: szép, hogy ilyen optimistán állsz a dolgokhoz, de nyugi, nem mi leszünk bevonva a kedvezményezett körbe, hanem szép lassan a többi is kifele...nem, nem felejtették el;)

  • 2007.02.06 22:18:42kaposztalepke

    Leona: thx! bár nem tudom az jó lenne-e nekem:)))))

  • 2007.02.06 22:21:11janka

    munduri: köszi, de még csak most kezdeném, vagy most már nem is tudom...:((((

    A tandíj amúgy sztem nem rossz, mert valahogy bennünk van, hogy ami ingyenes, azt nem becsüljük meg, amiért fizetni kell, azt pedig értékesebbnek látjuk. Másrészt több olyan ismerősöm is van, aki olyan egyetemeken végzett, ahol relative drága egy félév az államnak (orvosi, gyógyszerész-kar stb.), persze nappalin, állami finanszírizással és most ilyen-olyan okok miatt pályaelhagyó. A legtöbb egy percet sem dolgozott a szakmájában. Ha van tandíj akkor ők kétszer is meggondolják, hogy oda járjanak-e, egyáltalán kell-e az a diplom. Asszen tori is vmi hasonlót írt.

  • 2007.02.06 22:21:26jidele

    Sztem az oktatás szolgáltatás, azt meg kell fizetni. Az államnak kell orvos, közgazdász, jogász? Akkor támogassa. De nem kell évi 200ezer kommunikáció szakos bölcsész, elméleti nyelvész, finnugorológus-ezeket ne támogassa, vagy ne ilyen mértékben.
    Tényleg nem kell mindenkinek diploma. De mindenkinek kell-és elsősorban a társadalom egészének kell- használható szakma, vagyis használható szakember. tessék azt támogatni, taníttatni. Hogy lyan szakmája legyen, ami nem csak egy sor az önéletrajzában. És aztán tessék támogatni, hogy a kismama vissza tudjon menni dolgozni.
    Nem kell diploma, csak anélkül ma nagyon nagyon nincs munka. Mert ami a diploma "alatt" van, azt igen csak lenézik

  • 2007.02.06 22:23:12janka

    jesszus, össze-vissza írogattam, bocs a hibákért (pirul)

  • 2007.02.06 22:24:06Csöre

    Továbbra is fenntartom, hogy a 18 évesekkel nagy kitolás ez a fizetősdi. Az ő családjuknak még csak módjukban sem állt előre gyűjtögetni, mert uccsó pillanatban derült ki, hogy ez lesz. Aki pedig diákmunkával a megélhetésen túl (vidékieknek lakhatási költséggel) plusz 100E felett megkeres félévenként, na azelőtt le a kalappal, de akkor mikor tanul? GYES-es kismamák azért többnyire a másoddiplomát/kiegészítőt végzik ezidő alatt (tudom-tudom, nem mindenki), nagy érvágás meg minden, de azért nekünk többnyire már van vmi végzettségünk, ők meg az elsőért is fizethetnek. Asztalosok még mi is lehetünk... ;)



    Nem kell velem egyetérteni, de sztem a kedvezményezettek köre már így is túl magas, nyilván nem fogják a kismamákra is kiterjeszteni, hiszen ugyanígy lobbizhatnának a munkanélküliek, a mozgáskorlátozottak, az anoním alkoholisták stb, stb, de akkor ki fizetné ki a teljesárú jegyeket-bérleteket, ergó miből közlekednének a járművek? Sajna nem Svédországban élünk (ami az én ízlésemnek úgyis egy kicsit hideg és sötét), szerintem nem olyan bonyolult ez az összefüggés: egyszerűen nincs rá pénz! A magam részéről még mindig nem győzök azon csodálkozni, hogy egyelőre van GYED/GYES egyáltalán. (Persze értem én: olyan ez, mint a 13. havi nyugdíj. Ha megszűntetnék, az azonnali kormánybukta lenne...) Lehet itt kérem osztogatni a pénzt zsákszámra, mehetnénk most is kétévente kedvezményes SZOT-üdülőbe, de annak az árát azok az édes kis porontyok nyögnék halálukig, akiket mi itt most dédelgetünk.

  • 2007.02.06 22:29:44laili

    Lusta lúzer évfolyamtársam nekem is volt bőven arra nem is akartam gondolni, hogy egyszer gyerekek közelébe engedik őket. Én meg amilyen ökör vagyok végigtanultam a fősulit.De mindezt a szüleim nem tudták volna segíteni.



    Három éve gyúrom magam, hogy megcsináljam a kiegészítő szakot mert fősulival tanárként elmehetek a sunyiba. Tavaly elmentem megcsináltam, és elhalasztottam mert jött a baba. Bé is vagyok iratkozva akkor most mi van???



    Szerintem egyébként attól senkinek nem lesz baja, hogy sok diplomás van egy országban, azzal, hogy felsőoktatásban veszel részt nem csupán tudást kapsz hanem teljesen más felfogást, világnézetet nevezzük bárminek.Maximum nem lesz mindenkinek csúcsállása.Átszervezni és ésszerűsíteni kéne nem megszüntetni, meg fizettetni pláne nem velem:)))

  • 2007.02.06 22:32:15a:a

    laili: nekem is volt olyan gimids osztálytársam, aki csak azért ment a tanítóképzőre, mert a tanároknak ott a három hónap nyári szünet... no comment...

  • 2007.02.06 22:49:40laili

    a:a: nem akarom lebescülni a tanítosokat legjobb barátnőm is az, de én tanárképzős voltam. Tudom szőrszálhasogatásnak tűnik, meg csak példa volt részedről de én annyit szenvedtem a szakommal, hogy erre érzékeny vagyok.... egy kicsit:)

  • 2007.02.06 22:54:23a:a

    laili: anyukám tanár, úgyhogy tisztában vagyok a kettő - mármint a tanító és tanár - közötti különbséggel. És igen, valóban példa volt. Én valszleg azért találkoztam ilyen, tanítós rossz példával, mert az osztályunkból vagy tízen mentek az Apáczaiba tanítónak, és talán egynek vagy kettőnek a keze alá merném ma adni a gyerekem.

  • 2007.02.06 22:55:54a:a

    Ui.: és olyan srácot is ismerek, aki szinté n azért ment tanítónak, mert ott a nyári szünet, meg mert "legyen egy diplomád, fiam"... És ma tanít...

  • 2007.02.06 23:22:43laili

    El is felejtettem, anyudék Győriek ugye? Mert én is az vagyok. Sajnos ide tényleg nagyon alacsony a pontszám.

    Én Szombathelyre jártam és volt egy elég egyszerű szobatársam miatta voltak előítéleteim tanítós ügyben de a munkahelyemen a két legjobb fej kolléganőm és azóta barátnőm tanítós szóval ennyit az általánosításról. Na rájuk a sajátomat is rábíznám bármikor:))

  • 2007.02.06 23:25:32a:a

    igen, én is ott születtem. Járt Szombathelyre is volt osztálytársam, asszem, talán kettő is. Az egyik nagyon jó barátnőm nekem is tanító, benne pl. teljesen megbízom. Persze, nincs szakma, ahol ne lennének síkhülyék.

  • 2007.02.06 23:28:40a:a

    És most én is lépek, mert ha folytatódik az elmúlt napokban kialakult trend, a fiam hamarosan felsír, és vagy át kell hozni, vagy csak ott kell vele lenni - jó lenne, ha végre túljutnánk ezen is ... :-(((((

  • 2007.02.07 00:13:46hangabanga/

    nemcsak ezt tartom felháborítónak. nem tudom már, ki kérdezte, hogy mi a levelező, meg mi az államilag finanszírozott, stb. stb.
    a szegedi egyetemen, ha már csináltál egy diplomát, igaz csak egy szakosat, és a másodikat felvetted hozzá, akkor csak levelező lehetett a státuszod, tehát a kötelező kétszakos diploma második szakja már nem minősült államilag finanszírozott nappali tagozatnak. a másik, ami felháborító, és tök jó lenne, ha valaki, aki jogász, vagy jártas a jogban, utána nézne.
    ha egy kismama nem tud elmenni vizsgázni, mert pl. egyedül neveli a gyereket, és a gyerek reggel belázasodott, stb. és mondjuk ez az oktató utolsó vizsganapja, akkor miért kell UV-t fizetni, hiszen önhibáján kívül nem tudott menni vizsgázni a hallgató. erre azt szokták mondani, hogy nem kötelező az egyetem gyerek mellett. de kérdem én: ha élek a jogommal, miért akadályoznak benne, és miért van az, hogy ha önhibámon kívül, akkor miért verik le rajtam? (így kellett most újra felvennem 3 kurzust 9ezerért). vagy ha ilyen okból újra fel kell venni tantárgyat, akkor lehetnének méltányosak.. a szombati vizsgázási időpontot, mint alternatívát már fel sem merem vetni. pedig nálunk akkor tudna vigyázni a nem velünk élő apja a gyerekre.
    ja, megkérdeztem egy oktatómat, hogy ha nem tudok elmenni vizsgázni, mert a gyerekemnek hörghurutja van tüszös orr és torokmandula gyulladással, akkor esetleg írhatok-e házidolgozatot, hogy teljesítsem a kurzust. erre azt mondta, hogy nem, mert az sérti a többi hallgató jogait. de az, ha beteg, üvöltő gyerekkel megyek oda, az nem sérti a hallgató nyugodt körülmények közötti vizsgázáshoz való jogát????

  • 2007.02.07 02:28:13mulan

    Drága Tori, szia; köszi, megvagyunk, egy ideig a nagymamával voltunk, és nem volt net.

    A babám iszonyú gyorsan nő, alig szoktam meg az újszülöttkort, már ki is nőtte, és szinte már tud is ülni, meg olyan édesen gőgicsél, hogy teljesen elolvad tőle a szívem. :)

  • 2007.02.07 08:29:54Leona

    Drága Hangabanga, mélységesen együttérzek veled, de ilyen a felsőoktatás. Egyszerűen ilyen őrült nagy szervezetként nincs lehetőség arra, hogy a dolgok hátterét nézzék. Mindegy, hogy kismamáról vagy egyszerű, mezei hallgatóról van szó. Ebbe bele kell nyugodni, nincsmás lehetőség. A mezei hallgató is lehet beteg, az se érdekel senkit. Annakidején nekem is véstek be egyest, mert betegség miatt nem tudtam elmenni. Volt egy húzós félévem-évem, egy komoly, makacs betegséggel. Tudom, nehéz, de a vizsgákat próbáld úgy kombinálni, hogy ha becsúszik valami bibi, még mindig legyen esély pótolni. Ennél többet nem tehetsz. Kitartást!

  • 2007.02.07 09:14:36Kékfelhő

    Szia mulan! :)

    A lényeg, hogy jól vagytok :)

  • 2007.02.07 09:18:11gyöngy1

    Igaz ami igaz, az hogy ennyi diplomàt bocsàtanak ki azzal csak elértéktelenedik a diploma.

    Pl ami a tanàrokat illeti: a tanítàsi eredményei és stilusa miatt nem rugnak ki senkit. Akik felveszik a francia tanàrt nem vizsgàztatjàk le, hogy valóban jó-e, ismeri-e a kultùràt is és nem csak bevàgta a nyelvtant, és nem alszanak el a diàkok az óràjàn.

    Férjem tartott óràt kiegészítösöknek az ELTE-n. Altalàban a francia csak a màsodik nyelvük volt, és még a kiejétés is döcögösen ment. Ami pedig az íràskészségüket illeti, talàn az egyetemre fel sem vették volna öket. A tanszékvezetö viszont megmondta: ezek az emberek évek óta tanítjàk a franciàt, fizetnek az egyetemi diplomàért: JÁR nekik a diploma, egyest adni, megbuktatni NEM lehet.

    Természetesen nem minden kiegészítös, föiskolai végzettségü ilyen, de az hogy ez megtörténhet...

  • 2007.02.07 09:59:32kiseszter

    Az érettségimmel, két jól használható bizonyítvány nélküli nyelvtudásommal nem volt eddig gondom az elhelyezkedéssel. Igaz az elmúlt alkalmakkal már ajánlottak ill. hívtak dolgozni korábbi főnökeim. Viszont két diplomahalmozó úgyanúgy két idegennyelvet beszélő barátnőm is (azonos szakmával és területen mint én) 5-6 hónapos keresgélés után helyzkedtek el az enyémnél alig 10%-kal magasabb bérért.



    Tudom mázli is, csak azért írtam, hogy ne csüggedjenek akiknek idén füstbement a továbbtanulás. Szerintem azt akin látszik, hogy megfogja a munka végét szívesen felveszik.



    És bár mindhármunk munkakörét simán el lehet látni érettségivel is én is tanulok meló/baba mellett, mert én is úgy látom, hogy ha keresni kell bizony a diploma belépő az interjúra, hiába vagyok talpraesett és szorgos ha már a fejvadász kiszórja az önéletrajzom.

  • 2007.02.07 10:02:59babó

    szerintem a tandíj alapvetően a nem kiemelkedően jól tanuló, rossz anyagi helyzetben lévő diákokat ériti hátrányosan.



    aki jó tanuló de nagyon szegény, az úgyis hajtani fog, és benne lesz az első 15%-ban és még ösztöndíjat is kap. a csavar ebben az, hogy ők az első, ingyenes évet nem engedhetik meg maguknak, így el sem jutnak az ösztöndíjig, hacsak fel nem karolja őket valami szervezet. ez a szívás.



    másrészt rengetegen lébecolnak csak úgy az egyetemen (én is ráhúztam két évet: az egyik külföldi ösztöndíj, a másik mellett meg már dolgoztam), és ezzel tényleg rabolják a pénzünket. ne tegyék, vagy fizessék ki.



    ráadásul, ha a tandíj öszegét leosztom egy hónapra, akkor az kb 10-15 e Ft? tudom, hogy ez sokaknak nagyon sok (nekem is az lett volna, kénytelen lettem volna hajtani, vagy melózni) de egy igencsak jelentős része az egyetemitsáknak simán elbulizik/iszik ennyit egy hónapban.



    inkább segíteni kéne a diákokat valami kis óraszámú munka vállalásában, akár a szakmájukban "kisinasként". a munkával megkeresnék a tandíjra valót, és a diplomájuk is többet érne.



    megváltottam a világot? nem :((

  • 2007.02.07 10:16:14kiseszter

    Babóka: a saját szakmában kisinas szerintem jó ötlet. Idejében belátna a kulisszak mögé, akinek meg segít az meg talán fókuszálhatna jobban a felszabadult idejében a lényegre. Gondolok itt olyanra, hogy tanár színesebb anyagokat tudna összeállítani az óráira, mert más javítgatja a röpdolikat vagy mérnök el tudna menni egy-egy szakmai előadásra, mert a kisinas "ügyel" addig a gyártósornál.



    Én olyankor érzem, hogy kidobjuk az adóforintjainkat amikor leendő orvosok már eleve tudják, hogy itthon egy napot sem fognak dolgozni, húznak azonnal Angliába. Ugyanez igaz a konduktorokra a többség azonnal kint vállal munkát, és jó részük kint is marad. Inkább ilyen esetekben szigorítanék be, hogy akkor visszamenőleg ki kellene fizetni a tandíjat vagy X évet itthon dolgozni, mert magunknak képeztük ingyen/kedvezményesen ezeket az embereket.

  • 2007.02.07 10:26:44a:a

    Ez a kisinas dolog sztem csak a nem felkapott szakmákban jön be. Amennyire tudom, a nappalis jogászhallgatók kiemelkedő hányada már az első-második évtől ügyvédi irodákban gürizik, vagy ingyen, vagy alig valami kis pénzért, egész nap a föld- vagy illetékhivatalban állnak, vagy a cégbíróságon, vagy a postán stb. mert nekik még annyit sem kell fizetni, mint amennyit egy titkárnőnek kellene. És mindezt egy jobb állás reményében teszik, hogy már az egyetem alatt bedolgozzák magukat abba a szűk ügyvédi körbe, legalább ismeretség szintjén, amelyik valóban nagyon-nagyon jól él. A szerencsétlenek jó része nem is veszi észre, hogy közben elszállnak melletük az utoló szabad évek, és semmi garancia, hogy valóban betörnek az élbolyba, arról nem is szólva, hogy jelöltként akár még ők fizethetnek az irodának, hogy hajlandó alkalmazni őket. És a szakmai tudásuk szűkös, tisztelet a kivételnek.
    Régen, a húszas-harmincas években még megszokott volt, hogy aki szakmát tanult, kiment Nyugatra, ott töltötte a gyakorlatát, majd a megszerzett tudással hazajött, itthon mestervizsgát tett, és szakmai tudása teljében kezdett el dolgozni. Pl. az egyik nagyapám három évig dolgozott Párizsban, majd egy évig Londonban pincérként, azután jött haza, és lett itthon pincér. És megtiszteltetésnek érezte, hogy itthon lehet a legjobb, a hazájában mutathatja meg igazán, mit tanult előtte.

  • 2007.02.07 10:36:40zsuli

    volt egy amerikai sorozat, vmi Alaszkás címmel. Na abban a doki ösztöndíjjal végezte el az egyetemet, az volt a kikötés, hogy utána egy istenhátamögötti városban kell dolgoznia x évet.
    A diplomáról: szakiskolai tanárként szakmától eltanácsolt (tehetségtelen) gyerek töri szakra felvételizett, hozott pontja elég is volt. A gyerekemet félteném tőle, aki szerint Párizs KÖzép-Európában van... Más szakmára nem sikerült rábeszélni, mert neki mindenképpen!!! diploma kell - ő lesz a családban az első, és anélkül semmit nem ér az élet...

  • 2007.02.07 10:43:18Kékfelhő

    Miért éppen Alaszka?

    vagy valami ilyesmi

    jó kis sorozat volt, kedveltem

    a rádióst különösen :)

  • 2007.02.07 10:44:22potyeszka

    Igen a Miért éppen Alaszka? Nagyon csiptem.

  • 2007.02.07 11:02:05katampusz

    OFF: az sztem nagyon eltalált sorozat volt, mindenhol vadászok rá, de asszem nem adták ki egyben....

  • 2007.02.07 11:16:53babó

    off: jajj, a miért éppen alaszka csúcs volt!!!



    adhatnák a közszolgálaitn (nekünk csak az van), biztos nem drága, hiszen jó régi már. most a hallo-hallo megy. mikor: 11-f12kor. éjjel. áááá....



    on: a jogászoknál tényleg durva. azért mielőtt valaki pályát választ, célszerű szétnézni, hogy melyik szakma mennyire telített. nálunk is nagy a pályelhagyás, ami gáz a végiggürizett egyetem után. viszont irodákban alacsony beosztásban is diplomások melóznak, kevés pénzért, mert tudják, hogy bármikor felvehetnek egy olcsóbb egyetemistát/ friss diplomást.



    a szakképzést meg tényleg fejleszteni kellene. múltkor hallottam, hogy hentesből mekkora hiány van. könyörgöm, lehet, hogy nem egy álommeló, de jobb mint a munkanélküliség... miért nem képeznek??

  • 2007.02.07 11:21:19katampusz

    hentesek most az euba mennek, mert most az a sláger vendégmunkás szakma nyugatabbra, gondolom ezért vannak kevesen itthon.

  • 2007.02.07 11:21:41katampusz

    oké tudom mi is tagja vagyunk az uniónak

  • 2007.02.07 12:15:52babó

    á, ezt nem tudtam... hát, biztos jó nekik, ott gondolom jobban fizetnek :((

  • 2007.02.07 15:26:25munduri

    Janka! nem tom ez segít-e, de ha nem az egyetemen kutatsz, hanem vmilyen külső intézményben, akkor nem 300 ezer egy félév, hanem csak 50-60. azt esetleg ki lehet köhögni... Talán. Nekem pl elte-biosz Természettudományi múzeum.

  • 2007.02.09 21:29:29kaposztalepke

    no, a tanulság:)



    Feljebbi hozzászólásaim kapcsán a végeredmény...egyetem mondta, hogy a kérdésemmel forduljak az OMhez...OM-et hívtam tel, kaptam mailcím, írtam levél, kaptam válasz: forduljak az egyetemhez...



    programozóknál ez a hurok és kerülendő..



    goto 1



    ;)

  • 2007.02.13 12:44:45redboat

    Szia, én az SZTE GTK-n dolgozom, megpróbálok válaszolni a kérdéseidre:



    A felsőoktatásban részt vevő hallgatók juttatásairól szóló új szabályozás – 175/2006. (VIII.14.) Korm. rendelet – hatályon kívül helyezte a 147/2000. (VIII.23.) Korm. rendeletet, mely alapján költségtérítésük elengedését igényelhették az adott félév első napján terhességi-gyermekágyi segélyben, gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban vagy gyermekgondozási díjban részesülő hallgatók.



    A hatályos jogszabály 33. §-a azon hallgatókra szűkíti le a költségtérítés alóli mentességet, akik 2006. december 1-je előtt létesítettek hallgatói jogviszonyt. A 2007-ben jelentkezők tehát már nem jogosultak a költségtérítés-fizetés alóli mentességre.



    Az OKM tegnapi sajtóközleménye szerint a 2008. szeptemberében az államilag finanszírozott képzéseken életbe lépő fejlesztési részhozzájárulást (fer) fizetési kötelezettségtől mentesülnek azoknak a hallgatóknak, akik gyesben, gyetben vagy gyedben részesülnek.



    Ezek szerint, ha találsz ilyen levelező képzést, akkor ott ugyanúgy nem kell fizetned, mint a nappali tagozaton.



    A nem állami finanszírozású, azaz költségtérítéses képzéseknél minden kismama központi kedvezmény megszűnt, intézményi eltérések lehetnek. Ez van, ahol pelenkázót jelent, mi (SZTE GTK) 30% költségtérítés csökkentést tudunk adni minden költségtérítéses (alap és kiegészítő, vagy PhD) képzésünk esetében.



    Nekünk is egy éves gyerekeink vannak, tudom, hogy nehéz gyerek mellett bármit is megszervezni, nemhogy iskolába járni, ezért személy szerint leginkább a távtanulási formát ajánlanám, szvsz ma ez a leginkább kismamabarátabb.

    Ezeknél a képzéseknél nem kell rendszeresen órára járni, a tanulás üteme személyre szabható, on-line elérése van a tanároknak és a csoporttársaknak, a tananyag letölthető, sőt CD-n is rendelkezésre áll, tehát a nappalival ellentétben itt nem kell további drága könyveket, jegyzeteket vásárolni.

  • 2007.02.13 14:07:12mulan

    Szia Redboat,

    ez nagyon hasznos és összeszedett volt. :)

    Sajnos azonban

    1) nem minden szak indul távoktatásban (igazából csak nagyon kevés)

    2) a legtöbb továbbtanulni akaró kismama nem jogosult állami finanszírozású képzésre, mert már egy diplomája van.



    Erről persze nem te tehetsz, vagy ilyesmi. :)

  • 2007.02.13 14:07:13mulan

    Szia Redboat,

    ez nagyon hasznos és összeszedett volt. :)

    Sajnos azonban

    1) nem minden szak indul távoktatásban (igazából csak nagyon kevés)

    2) a legtöbb továbbtanulni akaró kismama nem jogosult állami finanszírozású képzésre, mert már egy diplomája van.



    Erről persze nem te tehetsz, vagy ilyesmi. :)

  • 2007.02.13 14:07:39mulan

    u, ez kétszer ment el, pedig egyszer nyomtam! :o

Blogok, amiket olvasunk

JÓ FÉNYEKET Szelfi tippek kezdőknek és függőknek

Fejlődni mindig lehet, és garantálom, hogy az itt felsorolt tippek közül még a Kardashian lányok sem ismerik mindegyiket! Sosem értetted, másnak hogy lesznek mindig tökéletesek a képei? Hát így

ÚTIKALAUZ ANATÓMIÁBA Miért olyan makacs az ekcéma?

A világ egyik legelterjedtebb bőrbetegsége, gyakran hosszú hónapokig vagy évekig is eltarthat, ameddig javulni kezd az állapot. Sőt, gyakran a terápia ellenére hullámzó ritmusban, újra és újra visszatérnek a tünetek. Min múlik a tartós gyógyulás?

LELKI ZÓNA A szépség mellékhatásai

Ami szép, az jó is! Ez az összefüggés automatikus működésbe lép, ha más emberekről mondunk ítéltet – akkor is, ha racionális énünk nem ért egyet vele. A kedvező fizikai megjelenés átterjed az egyén megítélésének más dimenzióira is.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta