SZÜLŐSÉG

Őssejtnyerés céljából engedélyeztek három terhességet Spanyolországban

2006. december 6., szerda 10:18

Spanyolországban három házaspárnak engedélyezték, hogy speciális eljárás során, őssejtnyerés céljából hozzanak világra gyermeket súlyosan beteg nagyobb gyermekük kezelése érdekében, írja az Euractiv.hu. A döntés precedensértékű.


Az eljárástól három 1 és 5 év közötti, súlyos vérszegénységben szenvedő kislány remélheti gyógyulását, jelentette be a madridi egészségügyi minisztérium. A procedúra során egészséges embriót ültetnek az anya méhébe, majd az újszülött velőt és köldökzsinórsejteket „adományoz” a beteg nagyobb testvérnek, hogy az meggyógyulhasson.

Az eljárást lehetővé tevő törvényt májusban fogadta el a spanyol törvényhozás, így Spanyolországban ma már legális ez a módszer. Erre csak nagyon kevés példa létezik a világban. A törvény parlamenti vitája idején aggodalmának adott hangot a spanyolországi katolikus egyház.

Az őssejt-kutatást az EU következő költségvetési ciklusában hivatalosan támogatják, erről hosszú vita után, idén júliusban döntöttek az illetékes uniós miniszterek. A sok, jelenleg gyógyíthatatlan beteg számára reményt nyújtó kísérletek támogatása mellett foglalt állást Belgium, Finnország, Spanyolország, Svédország, az Egyesült Királyság és Magyarország, míg az ellenzők között volt Ausztria, Németország, Olaszország, Litvánia, Luxemburg, Málta, Lengyelország és Szlovákia.

Az őssejtek az emberi test bármilyen fajta sejtjévé képesek átalakulni, ezért a kutatók azt remélik, hogy alkalmassá válnak bizonyos testrészek-szervek "megjavítására", illetve új gyógyszerek kifejlesztésére.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2006.12.06 10:25:42Csöre

    A köldökzsinórvér okés, de hogy csontvelőt vegyenek újszülöttektől (amihez felnőtteknél is kell ugye a beleegyezés, hiszen az nem móka és kacagás), na az azért vitatható. Szerintem (ez az én véleményem, bocs, ha másé nem ez) be kellene látni, hogy a jó cél sem szentesíti minden esetben az eszközt.

  • 2006.12.06 10:58:02eszter

    Én több éve olvastam a Reader1s Digestben egy amerikai sikertörténetet, ahol a már 15 éves nagylány daganatos betegségben szenvedett, a szülők vállaltak még egy gyermeket, mert nem volt donor. Rizikó volt már az is, hogy a babának megfelelő lesz-e a csontvelője. Bár erre mondták azt a szülők, hogy nincs rizikó, egy babának már oka volt megszületni, az élete pedig nyilván pozitív a család számára. Szerencsére amikor megszületett, kiderült, hgoy pont jó, fél éves korában adott csontvelőt a nagytestvérnek, persze szinte utolsó pillantban, aki teljesen felépült. Akkor nem emlékszem, hogy vita lett volna fölötte...Gondolom a spanyolok sem adják aztán örökbe a babát, hogy kösz, ez nem kell, csak a csontvelő kellett belőle.

    Csöre, úgy emlékszem, hgoy ott altatták a babát, és minden rendben ment. Az orvosok esküdtek, hgoy nem lesznek fájlalmai.

  • 2006.12.06 10:58:25munduri

    Hmm. Igen, erről lehet vitatkozni. Pl akkor mit mondok majd a kicsinek? "Te csak azért születtél, hogy megmentsd a nővéredet." ??? Talán mégse...

  • 2006.12.06 11:31:57thais

    Ha a gyerekem élete lenne a tét, én is meggondolnám. hogy szüljek-e még egyet. Ha szeretem a gyerekeket és amúgy is szeretnék neki testvért, nem lenne kérdés. Más kérdés, tényleg nem okoz-e neki fájdalmat. Nehezen viselem, mikor a gyerekeimet szúrják, vagy esetleg kisebb műtétre van szükség. Ha már másoknak is ikerült, meg kell próbálni. Természetesen, csak akkor ha az én vagy az apja csontvelője nem alkalmas. Ha megoldható másképpen, nem kínoznék meg emiatt egy csecsemőt. Kérdés Eszterhez? Nem elég a köldökzsinór vér? Miért kell még mellé csontvelőt is venni a kicsiből?

  • 2006.12.06 11:37:18Manoo

    Hat szerintem meg ha annyira szeretik az egyiket, hogy kepesek vallalni megegyet, es azt stresszben es aggodasban kihordani, biztos, hogy az uj jovevenyt is szeretni fogjak. Egy sulyosan beteg testver eletebe is sok oromot hozhat egy kistestver (na jo, 1-5 evesen ez egyentol fugg), de a csalad szamara hatalmas orom, segit elviselni a fajdalmakat. Aki pedig szult mar, az ne mondja hogy nem "szeretett bele" a bebibe, meg akkor is, ha "baleset" kovetkezmenye a baba. Es a kisteso, ha felno, orokre azzal a tudattal el, hogy megmentette a testvere eletet. Szerintem ha dontesi korba er, akkor is igy dontene, megmentene a testveret, megha az fajdolammal jar is..

  • 2006.12.06 12:15:21eszter

    thais, az én sztorim ha jól emlékszem (bár elég rég olvastam) nem őssejttekről, hanem csontvelőtranszplantációról szólt. Ott kifejezetten csontvelő kellett a babából.

    Akkor én kérdezek tovább: ha csak köldökből kell őssejt, akkor az semmi fájdalommal nem jár a babára nézve...? (tudom, ez nem kérdés), de akkor már csak az a kérdés, hogy ha egy család vállal még egy gyermeket, annak fájdalommentesen kinyerik az őssejtjeit, akkor ehhez minek engedély!?

  • 2006.12.06 13:11:10ruju

    Én csak azt nem értem, hogy az embriót miért beültetik. Itt valami "válogatás" van a buliban, legalábbis én úgy értelmezem, és ez az, amit elleneznek. Vagy rosszul értettem?

  • 2006.12.06 13:14:57eszter

    AHA! Tényleg, pedig annyira nem volt rossz a szövegértésem korábban, na mindegy. Hát így már tényleg olyan sikamlós lett a téma. most is azt mondom...amíg az ember nem kerül ilyen helyzetbe...(Istenkém, ne is kerüljünk!)

  • 2006.12.06 13:26:55ruju

    Hát igen... Törvényt hozni könnyű (pro és kontra), de nem a törvényhozók ülnek le a szülőkkel és mondják nekik azt, hogy gebasz van, és nem ők fogják végighallgatni a zokogásukat, h. ha az orvostudomány képes rá, akkor miért nem lehet mégsem... Azt hiszem, a mesterséges megtermékenyítésnél is van szelekció, persze más módon, de mégis. Javítsatok ki, ha tévedek.

  • 2006.12.06 13:28:46thais

    Én arra voltam csak kíváncsi, hogy nem elégséges-e a köldökzsinór vérből nyert vér? Abból is lehet őssejteket nyerni, ami beindíthatja a gyógyuláshoz szükséges sejtek képződését? Vagy ez önmagában kevés és még transzplantációra is szükség van. Értettem a történetet, csak a kettős eljárásra kérdeztem rá. Az köldökvér vétele tényleg fájdalmas a babának? Tudom, hogy ehhez nem szükséges engedély, csak 350000 ft., legalább is Magyarországon.
    A spontán fogant testvér nem alkalmas erre? Ebben az esetben biztos, spontán módon nem fogant testvér, ezért volt szükség a beültetésre. Az ember mindent megtesz a gyerekéért, még a beültetést is vállalja, ha másképp nem megy.

  • 2006.12.06 13:32:48thais

    Elnézést, elgépelten. Biztosan vagy talán. Hogyan tudják megállapítani egy sejthalmazból, hogy pont az lesz genetikailag alkalmas a transzplantációra, nem a másik. Mi van akkor, ha tévedtek, s a született testvér nem alkalmas donornak. Vagy erre vannak kész receptek?

  • 2006.12.06 13:34:52ruju

    Ezt passzolom, kérdezz szakembert. Mi nem vetettünk le, mert állítólag még elég gyerekcipőben jár a dolog. És asszem pont ez volt az egyik érv, h. az a mennyiség semmire sem elég, DE az orvostudomány lassan-lassan eljut addig, hogy hogyan kell majd "szaporítani" (már a kinyert kis mennyiséget), és akkor majd milyen jó lesz, hogy levetettük.... A díjat pedig lényegében a szakszerű tárolásért kellett volna fizetni, talán 25 évre.

  • 2006.12.06 13:40:01ruju

    Remélhetőleg az eljárás már elég biztos - legalábbis remélem, h. csak biztos eljárásokról hoznak törvényeket, mert a bizonytalan emberkísérletnek számít, nem? Az, gondolom, valami más módon szabályozott.

  • 2006.12.06 13:43:28nick

    sztem nem az a fő gáz, h fáj a bébinek az eljárás, sem lelkileg, sem fizikailag nem lesz hosszútávú hatása. még az is OK, h "csak" ezért jön a világra, ill. az is belefér, ha egy már létező tesó segítségével próbálnak segíteni, de nem jön össze. annak a terhével élni viszont, h ez a kettő egyszerre legyen, vagyis, h őt azért hívták életre, h gyógyítson, mégsem alkalmas rá-na ez durva.

  • 2006.12.06 15:51:27amokk

    Nekunk 2 hete, derult ki,hogy a kisfiunk(1,5 lesz) vasszegeny/verszegeny...nem kronikus...de vmiert nem szivodik fel a vas a szervezetebe rendesen...most cseppeket kap, meg ami kell. Majd egy honap mulva megy megint vervetelre/kontrollra...(nejem es az anyos is verszegeny...). De anno amikor szuletett, levetettuk a koldokzsinor vert, nem gyengen dontve romba aput(engem) anyagilag:)(btw 250k)... ha a Krio betartja a szerzodesben foglaltakat,akkor elvileg biztositva vagyunk ilyen celbol nem kell ujabb babat vallalnunk( a gyerek 10eves koraig, vagy amig 40kg tol konyebb)...a csontvelo transzplanthoz nem tudok mit mondani, mert a story nem errol szolt...a koldok ver levetel semmi fajdalomm nem jar a babanak...csak egy ici pici kenyelmetlenseggel...ugy tortenik,hogy kapsz egy csomagot postan amit elviszel magaddal a szulesre(miutan megbeszelted a dokiddal,hogy lesz koldokver levetel is!)...majd atvagjak a koldokzsinort(Ezt en csinaltam...roppant fura...picit olyan mint egy csuszos szivacsot atvagni...)...majd a doki a tut a zacsival a vegen beledugja a kilogo koldokzsinor vegebe es hagyja a vert lecsorogni a zacsiba...annyi a kellemetlenseg,hogy a manonak kell varnia 1-2 percet,mig megfurdetik,es anyu kezbe veheti...semmi mas negativ hatas nincs...utana persze apu vagtazhat farokfelvagva a kozpontba a frissen levett verrel, egy hutotaskaba,hogy meg ne romoljon:)

  • 2006.12.06 16:37:37Dexter68

    Hát, én úgy gondolom, hogy mindenkinek van valami dolga itt a Földön. Tehát szerintem simán lehet mondani a gyereknek, hogy azért született, hogy megmentse a tesóját... még büszke is lehet magára. Mi nem terveztük a legkisebbet, de jött, mert nyilván dolga van :o))) Vártuk nagy szeretettel és jó nagy parával, hogy egészséges legyen, mert ez utóbbi esélytelennek tűnt. De persze kutya baja. Dóga van.

  • 2006.12.06 17:34:06jidele

    szerintem azért kell beültetni, hogy biztosan legyen gyerek záros határidőn belül.

  • 2006.12.06 21:03:18munduri

    Dexter! Igazad van, igy is fel lehet fogni, igy talán szerencsésebb, de vhogy nekem akkor is visszás, h vmilyen érdekhez kötődik az, hogy vállalok egy gyereket. Sztem gyereket azért kell vállalni, mert akarjuk, nem azért h vmi célt elérjünk vele... Szóval neki van dolga a Földön, nem nekem vele... Nem mindegy...Nem tudom, ez nehéz. Egyébként ha ez lenne az egyetlen megoldás vsz én is így tennék... A többi részével meg nincs bajom, ha idősebb korában dönthetne, sztem a fájdalom ellenére is vállalná.

  • 2006.12.06 22:09:19Dexter68

    Munduri! Ez iszonyú nehéz kérdés, és nem győzök hálálkodni fölfelé, hogy nekem nem kell döntenem ilyen helyzetben. Bele sem merek gondolni, hogy mi lenne, ha lenne egy beteg gyerekem, akit azzal menthetnénk meg, hogy vállalunk egy kistesót...

  • 2006.12.07 04:09:07mulan

    Azért nem jó a természetes úton fogant testvér, mert az nem biztos, hogy ugyanolyan vércsoportú lesz. Fogalmam sincs, hogy hogyan lehet megmondani egy embrióról, hogy milyen vércsoportú, de tuti, hogy ez számít.

    Hát igen, ez a borzasztó a beültetéseknél, hogy a többit hagyják meghalni. Tudom, hogy a természetben is simán előfordul, hogy a megtermékenyített sejt nem marad meg, sőt, a beültetett sem biztos, de attól még a többi "kidobása" elég szörnyen hangzik.

    Azt nem tudom, mit csinálnak akkor, ha a második babáról is kiderül, hogy beteg lesz. Akkor jön a harmadik, és így tovább?

  • 2006.12.07 04:12:30mulan

    Ja nem! Rájöttem, hogy mit kellett itt engedélyezni!

    Klónozzák az elsőszülötteket!!!

    Egy szimpla mesterséges megtermékenyítéshez miért kéne egedély? Ennyire nem lehetnek katolikusak!

  • 2006.12.07 06:54:58Kacer

    Sziasztok!



    Eddig csak olvasgattam errefelé, de most, ha nem is hozzászólok, két linket azért idemásolok nektek:



    http://www.oecumene.radiovaticana.org/ung/Articolo.asp?c=19691



    http://index.hu/tech/tudomany/ossejt060824



    (Szerintem szó sincs klónozásról.)

  • 2006.12.07 07:45:14mulan

    Köszi a linkeket Kacer.

    Bár most már teljes bennem a zavar. Őssejt? Csontvelő? Köldökzsinórvér? Mit visznek ki végül?

    (A klónozást viccnek szántam.)

  • 2006.12.07 12:24:54beró

    Sziasztok!
    Tudjátok, mindenki szabadon alkothat véleményt, és kívánom, hogy soha ne legyen érintett!!!
    Az én kisfiam is beteg, és ha ez a módszer, vagy bármi más meggyógyíthatná, megtenném!
    Még ha az egy kicsit kellemetlen lenne a picinek (akit nyilván ugyanúgy szeretnék), akkor is!

  • 2006.12.07 13:18:39Csiperke

    Szerintem sem tudja valaki "beleképzelni" más helyébe, amíg ő nem jár úgy.

  • 2006.12.07 14:14:21Dexter68

    Beró: Kb. ezért írtam Mundurinak, hogy iszonyú nehéz kérdés... ha az ember bajban van, másképp látja a dolgokat. Kívánom Nektek, hogy találjon a tudomány megoldást a kisfiad gyógyulására!

  • 2006.12.07 14:52:23munduri

    Beró, igazad van mindig könnyű úgy véleményt alkotni, ha az ember még nem volt abban a helyzetben. Egyébként, mint feljebb írtam, én is bármit megtennék hasonló helyzetben, akkor nem érdekelne semmilyen elv.

  • 2006.12.07 15:21:30mulan

    Én "bármire" nem lennék képes. Nem lennék képes a második gyerek életét feláldozni az elsőért, pl.

  • 2006.12.07 16:39:33melin

    Mulan, én egyetértek veled... Nem is tudom, Dexter írta (asszem), h "dóga van" a gyereknek, ha megszületik. De, ha beteg lesz, ezt úgy is felfoghatjuk, h a dolgát elvégezte... kérlek, ne háborodjatok fel... csak nekem ez jutott eszembe erről (és persze ha az én gyerekeim lennének betegek, én is megpróbálnék minden ésszerű/épeszű dolgot). De azért szülni (csinálni) egy babát, h a tesvérének örök donora legyen (metrt ugye ki tudja, h tartós-e a gyógyulás és biztos-e egyáltalán??)... nem, sztem ez iszonyú teher lehet a gyerek számára. És ezt még az sem feledtetheti, h a szülők nyilván őt is szeretni fogják. Más babák (normál esetben) azért születnek, mert anyu-apu nagyon szeretnék őket. csak önmagukért!! Sztem nem kárhoztatható egy gyermek sem ilyesmire!

    Azt írják, h picinek ez nem kellemetlen... de csak gondoljatok bele, h milyen egy újszülöttet csövek közt, lélegeztetőre kapcsolva látni... biztos, h akkor is úgy gondolná a mama, h jó 5let volt ez az "eljárás"??

  • 2006.12.07 18:34:03Nyuli

    Szerintem gyerekek nem csak úgy születnek, hogy apu meg anyu leül és megbeszélik, hogy nagyon szeretnének gyereket. Van úgy, hogy az egyszerűen csak memgtörténik, de ettől még nagyon szerethetik őt.

    A köldökzsinorvér levétele beteg tesó nélkül is létezik, nem gondolom, hogy rettenetes eljárás lenne, de szerintem csontvelődonorsághoz sem kellenek csövek, "csak" egy tű, és pláne nem kell lélegeztetőgép.

  • 2006.12.07 18:57:40melin

    Ezért írtam, h NORMÁL esetben szeretnének gyereket a szülők... néha meg csak úgy megtörténik. Ez természetes. Hát, nemtom, h a csontvelő átültetés milyen bonyolultságú procedúra...én eddig csak dokufilmet láttam róla.. sem a donornak nem jó, sem a betegnek... de azért biztosan nem "csak" 1 tű kell hozzá...

  • 2006.12.08 07:34:56Kacer

    mulan: OK, nem esett le :) az "átmulatott" éjszaka hatása lehet.

  • 2006.12.09 10:54:57nick

    nem az a fő teher, h "csak" azért csinálták a tesót, mert dolga van, hanem az, ha mégsem alkalmas donornak. vagyis ilyen értelemben hulladék. bármiylen durván hangzik, ha ő azért készült, h megmentse a tesót, és erre alkalmatlan, akkor iLyen értelemben felesleges. persze, senki nem fogja a szemére vetni, de ő belülről még ezzel a teherrel kell, h éljen.
    amúgy ezzel a "dolga van" dologgal nem bírok azonosulni. az, h két ember védekezés nélkül szeretkezik v nem működik a fogamzásgátlás választott formája-ez biológia. lehet megint kiakadni-hitler is egy "becsúszott" gyerekként kezdte földi pályafutását. szóval hagyjuk ezt. vannak véletlenek és van olyan, h valaki úgy fogan, h azt nem tervezték. lehet köré mindenfélét köríteni, de a sejtek működése ennél racionálisabb, akkor is, ha mi nem értünk hozzá.

  • 2006.12.09 14:16:15Dexter68

    Nem biztos, hogy minden véletlen, aminek nem tudjuk az okát...

  • 2006.12.09 20:04:04nick

    azért hívjuk véletlennek, mert nem tudjuk az okát. attól még racionális magyarázata van, csak épp mi,laikusok, nem értünk hozzá.

  • 2006.12.09 20:13:05nick

    na, utánaolvastam valaminek: szóval hitler apja született házasságon kívűl, tehát már ott volt egy "véletlen". ezek után hitler szüleinek 6 közös gyereke született, ezek közül 2 érte meg a felnőtt kort, a másik egy nő volt, a többi 4 meghalt. "véletlenül" a kis dolfi megmaradt. szóval télleg hagyjuk már ezt, h kinek mi a dolga, mit terveznek velünk felettünk álló erők.
    tudom, h nem is kicsit off, de annyira bosszantanak az ilyen fennköltségek, h valaki azért fogant, született, mert dolga van. sokkal inkább hajlok a genetikai magyarázatokra, az életképesség-kontra szelekció magyarázatokra. na, meg az orvostudomány sikere, kudarca is sokat számít.

  • 2006.12.09 20:21:17manci

    nick, hiába bosszant, sokan hisznek, hiszünk "felettünk álló erőben" és hasonló "fennköltségekben", sajnálom. Illetve nem sajnálom:))

  • 2006.12.09 21:09:05Csöre

    A föntebb említett véletlen-Adolfka pedig felcseperedvén - hajolván maga is az életképesség-kontra szelekció magyarázatokra - sebtiben halálba küldött kb. 70000 testi - ill. értelmi fogyatékos gyermeket illetve felnőttet.

  • 2006.12.10 11:10:16eszter

    nick, nem igazán raktam össze ennyi idő után a képet Rólad...Azt érzem, hogy nagy mélységek vannak benned, és ha jól raktam össze, Te is vallásos vagy, konduktorként pedig bizonyára szeretetre méltó embereket tanítasz, gondolom nem azért, mert már csak ott volt állás. Mégis mindig sikerül keserűen, szívszorongatóan, kicsit negatívan véleményt alkotnod. Mintha azt érezném, hogy bántani akarsz, de feltételezem nem erről van szó...Biztos sokat tapasztaltál már az életben, úgy érezheted, hogy sokkal többet, mint mi, de hidd el, a "fenköltségek" lehet, hogy többet takarnak mint gondolnád. Ne nézd le mások véleményét.

  • 2006.12.10 17:32:39titi

    "Jelen életünkben a Ráció istennője uralkodik, és ez a mi legnagyobb és legtragikusabb illúziónk." (Jung: Az ember és szimbólumai)

  • 2006.12.10 21:54:41nick

    eszter!
    lehet, h mazochizmus a porontyot olvasgatnom, de a gügyögés, a butaság bosszant. amikor valaki azt írja, h minek a légzésfigyelő, mert azt "fentebb" rendezik el, kiakadok. amikor valaki azt írja, h az születik meg, akinek dolga van, akkor eszembe jut pl., amit fentebb írtam., amikor valaki életképtelen magzatokért kampányol-megintcsak valami fensőbb erőkre hivatkozva, szintén csodálkozom, lévén többnyire nem tudják, h ez mivel jár, de olyan jól hangzik, h mindennek oka van és mindenkinek dolga van. nem is naivitás, inkább butaság sztem. sorolhatnám. nem bántani akarok, csak az érem másik oldalát is meg kell látni, mivel itt úgy tűnik, minden rózsaszín. egymás vállát veregetve nem vesznek tudomást bizonyos dolgokról az ide írogatók.

    Csöre, most megint az a helyzet, h nem értem a hsz-odat. nem hinném, h ugyanaz, amikor a természet rendezi a dolgokat, mint, amikor valaki saját magát helyezi ebbe a szerepbe.
    nem látom, hogyan kapcsolódik a commented a témához. mármint az eredetihez, h mindenkinek dolga volna itt ezen a földön. mert én erre írtam, h az, h kinek van dolga, nem feltétlen esik egybe azzal, h ki marad életben.
    ez a 2 hsz legalább egybecsengően azt jelzi, h nem egy nyelven beszélünk. én vagy nem tudok azonosulni nem egyáltalán nem is értem, amiket itt írogattok. amikor pedig egy dolog másik oldalával is szembesülni kell, azt támadsnak veszitek. úgyhogy további jópofizást kívánok, remélem, h soha nem is kell majd több oldalról megszemlélnetek a dolgokat, mert minden úgy szép, úgy teljes, ahogy most van.

  • 2006.12.11 13:17:33melin

    Nick, én alapvetően egyetértek veled is, csak gondolj arra, h sokaknak (legtöbbünknek) nehezebb a realitás talaján állni.. így minden szebbé válik, és hinni lehet vmiben. Amikor pl. az ember/szülő elveszít egy betegen született gyermeket, akkor mit mondjon?? Ez a természet rendje? Biológia? Furán hangoznék... Ha viszont azt mondja: örültem, h itt volt köztünk a gyermekem erre a rövid időre is, mert elvégezte a "dolgát", megtanított az önzetlenségre, önfeláldozásra, a szeretetnek arra a mélységére, amiről fogalmam sem volt stb. Ez miért rózsaszín??? Én egyébként ellenzem azt, h az orvostudomány ennyire belenyúl mindenbe... sztem ezzel a Gattaca c. filmben is felvázolt jövőkép felé haladunk...nemtom, láttátok-e (nekem az egyik kedvencem)... nem annyira szimpi jövőkép.

  • 2006.12.11 13:50:09Csilla

    Sziasztok!
    Most akadtam erre az oldalra, jobb későn mint soha! Ehhez a kérdéshez muszáj hozzá szólnom. Nekem négy gyermekem van, ebből sajnos kettő egy speciális genetikai betegséggel született, a második ugynevezett orvosi műhiba miatt, nem jó leletet kaptunk még 15 évvel ezelőtt, a jó Isten kegyelme, hogy közben született két teljesen egészséges gyermekünk is. De!!! Ha egy pici esélyt is látnánk arra, hogy a beteg gyermekeinket meg tudnánk menteni (ma Magyarországon ezeknek a gyerekeknek az átlagéletkora 16 év), akkor minden gondolkodás nélkül szülnék még egy babát. Persze ennek a babának minden DNS-nek vércsoportjának, meg mindenének meg kellene egyeznie a beteg gyermekének. Ezt biztonsággal csak művi úton lehet előállítani. Számomra ez teljesen idegen, de a gyermekeimért mindent megtennék. Gondoljátok el, hogy élsz egy gyermekkel, az életed része, szép, okos, aztán meg elveszítheted! Ha van lehetőségetek akkor nem segítenétek? És milyen hála és boldogság venné körül azt a kisbabát. Persze én csak magunkból indulunk ki. Küzdünk a mindennapokért, és reménykedünk, megpróbálunk boldogok lenni és képzeljétek megy is! Átértékelődnek ilyen helyzetben a dolgok!

  • 2006.12.11 14:03:50hanna

    Kedves Csöre!

    Adolf bácsi nem a természetes szelekció meg hasonlók híve volt. Ugye. A szelekciót egy bizonyos Mengele nevű spanja végezte. Valszeg ők is úgy gondolták, hogy mindenkinek dolga van. És hogy ők tudják a legjobban, hogy mi a dolga. Szóval a hsz-od erősen sántít. És én is, nickhez hasonlóan, szemforgatásnak tartom, ha bármilyen lehetőséget a gyógyításra holmi fennkölt etika vagy transzcendens maszlag nevében elutasítunk. Ld. Csilla esetét: ha a te gyereked beteg, majd nem lesznek erkölcsi fenntartásaid egy másikat szülni neki.

    1. Ha valaki a halált, a betegséget ilyesmibe csomagolja, mindig Radnóti sorai jutnak eszembe, Babits haláláról: csak csont és bőr és fájdalom. Igen, ezt kell látni a gyerekeden mondjuk.

    2. A többedik gyerekeket amúgy is a testvéreiknek is szüli az ember. Hogy legyenek testvéreik mert annál nincs jobb.

  • 2006.12.11 14:09:28eszter

    nick, itt vannak a válaszok. Amikor az emberek az érem másik oldalát nemcsak hogy megmutatják, hanem azt is élik, mégis több optimizmus és boldogság szorult beléjük, akkor én nem vagdalóznék a "naívitás" és "butaság" szavakkal.

    Csilla nem az első....a magzat megmentésénél sem vetted észre, hogy mit írnak az emberek, csak szajkóztad, hogy fogalma sincs senkinek, hogy miről beszél. Ugyan ez a légzésfigyelővel. Mi pont ezt írtuk, amit Csilla, hogy ha már megtörténik valami, akkor milyen módon dolgozza fel az ember. Légzésfigyelőm azért nem volt, mert nem aludt kiságyban a gyerek,mikor aktuális volt, a hasamra meg nem szereltem egyet. De ezeket nyílván átugrottad, mert nem volt elég negatív.

  • 2006.12.11 14:11:12melin

    CSilla, úgy látom, h Te vallásos vagy... nem érzed úgy, h Isten ellen való dolog, amit írsz? Félre ne érts!! Én megértelek, és én is úgy érzem, h a gyerekeimért mindent... de leginkább magamat áldoznám föl.. a kis baba, aki azért születne, h megmentse a testvérét...és mi van, ha annak ellenére sem sikerül meggyógyítani a nagyobbakat, h ott a tökéletes donor?? Akkor is hálát éreznél? Tisztább lenne a lelkiismereted?? Nemtudomnemtudom.. ez egy olyan dilemma,amiben nincs igazi megoldás/igazság. Kérlek, ne haragudj, ha megbántottalak.! Ez egy ilyen téma...

  • 2006.12.11 14:25:17Csilla

    Ó nem, nem bántottál meg! De igen, ez egy kettősség, jól látod a dolgot. De tudod, Isten útjai kifürkészhetetlenek! Na,nem bohóckodom tovább, csak akkor mennék ebbe az egészbe bele, ha látnám az értelmét, a végét a dolognak. Sosem engedtem, hogy a családomat, gyermekeimet kisérleti nyuszinak nézzék. Ebben az esetben sem engedném, de egy kicsit jó eljátszani a gondolattal, hogy talán van segítség. Én nagyon hálás vagyok az orvosokért (no nem mindért, tudnék mesélni), ők is emberek addig míg nem helyezik magukat mindenki fölé. Mivel hívő vagyok valóban ezért azt gondolom, hogy a tudomány, az orvoslás is Isten ajándéka. De ezzel a részével nem szeretnék foglalkozni, nem akarok én ebbe belebonyolódni! Az tény, hogy hálás vagyok Istennek, mert jól vannak az én drága gyermekeim. Volt orvos, aki megkérdezte, hogy hiszünk-e Istenben. Mikor meghallotta a választ azt mondta, hogy akkor már érti, mert orovosi szemszögből nem lehet megmagyarázni a gyermekeim állapotát. Ha valaki belekeveri ebbe az egészbe Istent, akkor nem fogok neki válaszolni, kevés vagyok én ehhez, hogy ezzel kapcsolatban vitatkozzak!!!

  • 2006.12.11 14:29:01Csilla

    Elmentem egy pillanatra és nem is gondoltam, hogy ennyien válaszoltatok. Most nézem, hogy milyen aranyosakat írtatok, köszönöm! Örülök, hogy pár sorban sikerült érzékeltetnem, hogy számomra mi a lényege ennek az egésznek.

  • 2006.12.11 14:37:57melin

    Csilla, a szavaid nagyon szépek.. reménnyel teliek, pedig amiket írsz... nem tudhatom,mi zajlik le benned/bennetek!! Erőt kívánok és kitartást, és hogy a hited ne vesszen el soha. Irigyellek kicsit ezért... én nem hiszek, de nem is utasítom el Istent... de jó lenne, ha bizonyos helyzetekben lenne "kapaszkodóm".

Blogok, amiket olvasunk

JEGYZETLAP Posztnyár szindróma

Ha csak sóhajtozunk, és utáljuk, hogy vége, egyre nyomorultabbul érezzük magunkat. Négy lépés, hogy a szeptembert is élvezni tudd!

STÍLER Netes szépségdilik: ezeknek ne dőlj be

Ha nem akarsz úgy kinézni, mint egy cirkuszból szabadult bohóc, ne a csodatévő appok képeinek higgy, hanem a tükörnek. Az ugyanis nem halványítja el a bőrhibákkal együtt a sminkedet is.

HOMÁR Fifikás, de bebukott parkolóteszt budán

Jó napot, miért büntetnek meg, ha még a fizetőövezet kezdetét jelző tábla előtt parkolok, a nem fizető zónában? Csak. Parkolócég, 12. kerületi módra.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta