SZÜLŐSÉG

Kismamatorna: otthon vagy társaságban?

2006. szeptember 26., kedd 15:36

Fitneszteremben tornázna szívesebben a többi kismamával, ingyen edzene kórházi retrókörülmények között, vagy inkább otthona magányában izzadna egy terhestorna-videóra? A Poronty feltérképezte a lehetőségeket.

A terhesség körüli hajcihőnek, mint minden női cuccnak, jelentős része a “hogyan maradjunk fittek” témakör köré szerveződik. Első látásra a dolog célja az, hogy frusztrálja a terhes nőt, miért eszik csokit (mert finom), miért nem eszik spenótot, amikor abban van a sok vas (mert nem finom), miért nem jár úszni, aquafitneszelni, tornázni, terhestornázni, gátizomtornára, szobabiciklizni, természetesen naponta. Azért, amiért eddig sem: mert ugyanannyira kevés ideje van és ugyanannyira lusta.
Ha azonban mégis beadjuk a derekunkat vészesen növekedő fenekünk láttán vagy esetleg a reggelenként rendszeresen görcsbe ránduló lábszárunk és fájó térdünk miatt, akkor bőséges kínálatból válogathatunk.

A bejegyzés szerzője ezúton bevallja, hogy a mozgáshoz való visszafogott viszonya miatt csak keveset próbált, de hát azért vannak a kedves Olvasók, hogy kiegészítsék szegényes tapasztalatainkat.

Először is a Kismama-promószámában látható Pilates gyakorlatokat végeztem itthon – ha nem is leszünk tőle izmosak és fittek (esetleg ha tripla ismétlésszámban nyomjuk), de megmozgat, kellemes, és biztos nincs benne semmi pocakkárosító. Hasonló gyakorlatsorok a kismama-újságok minden második számában találhatók.

A 12-20. héttől nőgyógyászunk beutalójával és egy tb-kártyával felszerelkezve ingyenesen látogathatjuk a kórházak terhestorna-tanfolyamait – nem szükséges a lakóhelyünktől esetleg messze fekvő, választott kórházba menni, ez mindenhol nagyjából ugyanolyan gyógytorna. Ha valaki munkaidőben el tud mászkálni, és szerette a középiskolai tornaórát, ez neki való: olyan a környezet, a társaság meg a gyógytornász is.

Ha azonban valaki kevésbé érez nosztalgiát a lepattant radiátorok és matracok iránt, akkor könnyedén találhat az interneten, általában barátságosabb esti-hétvégi időpontban is, speciális tornát: a nagyobb fitnesztermektől (csak két példa: Alexandra, A1) a művelődési házakon keresztül a szülés köré szerveződő magánintézményekig mindenhol (Aranytíz Művelődési Ház, Almássy tér, Óbudai MűvKözpont) – ezek természetesen nincsenek már ingyen, de általában egy átlagos aerobic-óra árát nem lépik túl. Ha már végigpróbáltunk egy párat, és rájöttünk, hogy eddig se szerettünk fitneszterembe járni, a művházról nem is beszélve, eztán se fogunk, akkor át is térhetünk a harmadik módszerre, a magányos otthoni tornára, amivel a legkevesebb pénz- és időráfordítással áldozhatunk a fitnesz-istennek.



Négy kazetta uralja a piacot: Kállai Ildikó fitneszvilágbajnoké, Rubint Réka kazettája, a konkurens Béres Alexandra Détári Enikővel készített Változz vissza! címűje, és az Ölveczky kiadó (ÖLB) terhestorna-gyakorlatsora. Ebből kettőt sikerült kipróbálnom.

Kezdjük a Béres Alexandra-féle tornával, melyet főleg terhesség utánra szántak készítői. Első és legnagyobb hibája, hogy még a saját szalonjukban sem kapni DVD-n: mivel videó, rosszul irányítható, minden hülye kommentárt végig kell hallgatni, vagy át kell tekerni. A kazetta eleve nagyon rövid, még nagyobb csalódás, amikor kiderül, hogy a pocakostorna-rész mindösszesen 12 perc, tehát maximum arra elég, hogy az internetről vagy kismama-magazinból szerzett gyakorlatsorunkat felturbózzuk vele. Ennyi még a kilencedik hónapban, amikorra ajánlja, sem megerőltető, sőt. Előnye, hogy egy elég jó, változatos diétát is tartalmaz, valamint két, szintén nagyon rövid és egyszerű gyakorlatsort a terhesség utánra. Én mindenesetre egyszer használtam, majd pár gyakorlatát alkalmaztam a saját tornasoromban. Alexandra egyébként nemrég terhestorna-specifikus tanácsokkal is ellátta a Porontyot.

Az ÖLB terhestornája ugyan kör alakú lemezen is kapható, de nem DVD, hanem video CD, így azon se lehet igazán jól lépegetni a programrészek és idegesítő összekötő-bevezető beszédek között. Gyakorlatilag megegyezik a kórházi-művházas gyógytornával, a SOTE gyógytornásza vezeti. Számos előnye közül az első talán a régi kismamák vicces sminkje és tornaruhái (csuklószorító, zöld kezeslábas, ilyesmik) és a gyakorlatvezető igazi tesitanáros ritmusos kántálása (pipa-spicc, ellazít-megfeszít, emlékszünk még?). A gyakorlatsor 50 perces, laza gyógytorna, mindenhol megmozgat egy kicsit, a terhesség második felében kényelmesen elszórakozhatunk vele, kellemesen átmozgat. Ráadásként relaxációs és légzőgyakorlatok is találhatók a torna után, amelyek igazán hasznosak szüléskor, és ha nem járunk egyéb terhességfelkészítőre, akkor itt alkalmunk van otthon, nyugiban gyakorolni.

Tudom, itt az ősz meg a tél, de azért még hozzáteszem: a második félidőben a legjobb úszni, annak, aki szeret. Egy idő után ugyanis úgy érzi az ember, mintha egy olyan hátizsákot cipelne, amit még álmában sem tehet le. Kivétel az a kis idő, amit vízben tölt, ahol végre megszabadul a nyomasztó súlytól. Általában ezt is a kilencedik hónap közepéig lehet csinálni, szóval szinte végig, bár mind közül ez igényli a legnagyobb időbefektetést.

Tuti tippje van? Terhestornán járt, és szívesen mesélne róla? Kommentáljon alant, vagy írja meg a poronty@mail.velvet.hu címre, és mi leközöljük.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2006.09.27 12:19:49gymqy

    Az uszastol nem paraztok? Fertozesveszely meg ilyenek? Az en paromat terhessegen kivul sem lehet bevonszolni egy medencebe, hiszen "ott csak mindenfele elpusztithatatlan fertozeseket tud osszeszedni az ember"... :-(

  • 2006.09.27 14:01:33hanna

    Kedves gymqy!
    Kb. 15 éve úszom medencében, különböző budapesti uszodákban. Soha semmilyen fertőzést nem kaptam el (persze a papucs és a lebegős wc-használat alap). A sportuszodákban igencsak ügyelnek a víz tisztaságára. Ha azonban mégsem bíztok meg ebben, akkor olyan uszodát válasszatok, ahol van csecsemőúsztatás, mint például a III. Szérűskert uszodában. Általában itt vízitorna is van, kismamákkal, és különösen figyelnek a vízminőségre.
    De ha párodat amúgy sem lehet bevonszolni a medencébe, akkor mindegy - biztos nem csak a fertőzés riasztja el, hanem amúgy sincs kedve uszikálni.

  • 2006.09.27 14:11:19lucor

    Végülis teljesen mellékes, de én kórházi kismamatornán kaptam szintén uszodai fertőzés parámra kedves kismama sorstársamtól a következő tippet. Szó szerint azt javasolta, dugjak fel canestennel átáztatott tampont és tuti nem lesz semmi baj. Nem estem gondolkodóba, és inkább nem próbáltam ki. Nem tudom, valaki?

  • 2006.09.27 18:31:28dexterke

    Szerintem inkább örüljetek, hogy legalább egy évig elfelejthetitek a tampont!
    Az úszás tök jó (én a Kleopátra házba jártam a nagymamaúsztatóba), de a legjobb szerintem a séta. Napi egy-két órát lenyomsz, és olyan fitt leszel, mint a Réka jobb napjain. Az Aranytíz se rossz, de a pláza-fitnessztermek szerintem borzalmasak. Az egyik "oktató" annyira értett hozzá, hogy lenyomott egy rendes aerobicot a kismamáknak, és néha azt mondta: aki nem bírja, annak nem muszáj csinálnia.

  • 2006.09.28 09:34:05hanna

    A canestenes cucc borzasztó butaság, külsőleg alkalmazandó a krém, és a víz egyébként nem megy fel, hacsak nem egy zoknit hordasz a puncid helyén, erre van ugye a gátizomzat pl. Meg kell mosakodni utána, aztán szevasz. A sport medencéjében nincs több baci, mint a saját kádadban. Ahol a vízilabda-válogatott edz előtted, ott nem kell félni, hogy piszkos a víz, mert azt nem kockáztatják, hogy ők betegek legyenek.

    A séta szintén jó, csak ha nagyon vizesedős vagy, akkor sokkal jobban terheli az ízületeket, és nem biztos, hogy annyira jól esik.

  • 2006.09.28 15:04:35Polixeni

    tudtommal szigoruan tilos terhesen barmilyen tampont feltenni, annak ellenere, hogy nekem is ajánlották, de én oliva olajjal átitatva hallottam. terhesen a huvelyt felsertheti a tampon. nekem az orvosom, mindig azt mondja hogy kikezeljuk, addig ne jarjak uszni, es ennyi. most tartok a 35. heten es a 12. hettol folyamatosan jarok aquanatale-ra, ki nem hagytam volna ezt az elmenyt, remelem hogy vegig jarhatok (amig zart a mehszaj csak addig lehet menni usziba). Fertozesek ellen most ugy nez ki hogy a huvelyflora visszaállito kup jott be, de ezt meg csak par hete hasznalom egyenlore ugy nez ki sikeresen.

  • 2006.09.29 12:11:18librandi

    Az én orvosom is a tamponos megoldást javasolta, natúr, kenőcs, olaj, bármi nélkül.
    Igazából nem foglalkoztam vele, ha úszni akartam, akkor be a vízbe, nem voltam hajlandó nyáron, napsütésben előkészületeket tenni egy szimpla lubickolásért. Szerencsére nem lett semmi bajom.
    Tudom, nem valami tudományos megközelítés, meg az se, amit egy röntgenorvosnő (tényleg) mondott: érzelmi hozzáállás kérdése, ha parázol, valószínűleg elkapod a fertőzést, de ha úgy mész oda, hogy semmi bajod nem lehet, akkor nem is lesz.
    Ami azt illeti, amióta köztudott, hogy a szextől berzenkedő nők gyakrabban kapnak hüvelygombát, eléggé alátámasztva érzem a röntgenorvosnő elméletét.
    Úgyhogy az én elméletem meg az lett, hogy ha parázol, ne menj a vízbe, de ha bemész, akkor már ne parázz.

Blogok, amiket olvasunk

OTTHONTÉRKÉP Ide költözött az Obama család a Fehér házból

Ízlés és pénztárca kérdése, hogy sokalljuk-e azt a 8,1 millió dollárt, amit a volt amerikai elnök és felesége kifizetett azért a washingtoni házért, amiben január óta lakik. Az mindenesetre biztos, hogy az új otthon felettébb impozáns.

MÁS TÉSZTA Alakbarát palacsinta

Van egy jó ötletünk, hogy jutalmazd meg magad egy isteni reggelivel, ami ráadásul még nem is terhelő, hiszen javarészt egészséges, izomépítő fehérjéből van.

STÍLER Csúcstechnika a tökéletes bikini titka

Ha jól választunk, és esetleg hajlandóak vagyunk egy kicsit többet költeni, sok kellemetlenségtől megkímélhetjük magunkat. Lássuk, milyen a jó bikini!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta