SZÜLŐSÉG

Kismamatorna: otthon vagy társaságban?

2006. szeptember 26., kedd 15:36

Fitneszteremben tornázna szívesebben a többi kismamával, ingyen edzene kórházi retrókörülmények között, vagy inkább otthona magányában izzadna egy terhestorna-videóra? A Poronty feltérképezte a lehetőségeket.

A terhesség körüli hajcihőnek, mint minden női cuccnak, jelentős része a “hogyan maradjunk fittek” témakör köré szerveződik. Első látásra a dolog célja az, hogy frusztrálja a terhes nőt, miért eszik csokit (mert finom), miért nem eszik spenótot, amikor abban van a sok vas (mert nem finom), miért nem jár úszni, aquafitneszelni, tornázni, terhestornázni, gátizomtornára, szobabiciklizni, természetesen naponta. Azért, amiért eddig sem: mert ugyanannyira kevés ideje van és ugyanannyira lusta.
Ha azonban mégis beadjuk a derekunkat vészesen növekedő fenekünk láttán vagy esetleg a reggelenként rendszeresen görcsbe ránduló lábszárunk és fájó térdünk miatt, akkor bőséges kínálatból válogathatunk.

A bejegyzés szerzője ezúton bevallja, hogy a mozgáshoz való visszafogott viszonya miatt csak keveset próbált, de hát azért vannak a kedves Olvasók, hogy kiegészítsék szegényes tapasztalatainkat.

Először is a Kismama-promószámában látható Pilates gyakorlatokat végeztem itthon – ha nem is leszünk tőle izmosak és fittek (esetleg ha tripla ismétlésszámban nyomjuk), de megmozgat, kellemes, és biztos nincs benne semmi pocakkárosító. Hasonló gyakorlatsorok a kismama-újságok minden második számában találhatók.

A 12-20. héttől nőgyógyászunk beutalójával és egy tb-kártyával felszerelkezve ingyenesen látogathatjuk a kórházak terhestorna-tanfolyamait – nem szükséges a lakóhelyünktől esetleg messze fekvő, választott kórházba menni, ez mindenhol nagyjából ugyanolyan gyógytorna. Ha valaki munkaidőben el tud mászkálni, és szerette a középiskolai tornaórát, ez neki való: olyan a környezet, a társaság meg a gyógytornász is.

Ha azonban valaki kevésbé érez nosztalgiát a lepattant radiátorok és matracok iránt, akkor könnyedén találhat az interneten, általában barátságosabb esti-hétvégi időpontban is, speciális tornát: a nagyobb fitnesztermektől (csak két példa: Alexandra, A1) a művelődési házakon keresztül a szülés köré szerveződő magánintézményekig mindenhol (Aranytíz Művelődési Ház, Almássy tér, Óbudai MűvKözpont) – ezek természetesen nincsenek már ingyen, de általában egy átlagos aerobic-óra árát nem lépik túl. Ha már végigpróbáltunk egy párat, és rájöttünk, hogy eddig se szerettünk fitneszterembe járni, a művházról nem is beszélve, eztán se fogunk, akkor át is térhetünk a harmadik módszerre, a magányos otthoni tornára, amivel a legkevesebb pénz- és időráfordítással áldozhatunk a fitnesz-istennek.



Négy kazetta uralja a piacot: Kállai Ildikó fitneszvilágbajnoké, Rubint Réka kazettája, a konkurens Béres Alexandra Détári Enikővel készített Változz vissza! címűje, és az Ölveczky kiadó (ÖLB) terhestorna-gyakorlatsora. Ebből kettőt sikerült kipróbálnom.

Kezdjük a Béres Alexandra-féle tornával, melyet főleg terhesség utánra szántak készítői. Első és legnagyobb hibája, hogy még a saját szalonjukban sem kapni DVD-n: mivel videó, rosszul irányítható, minden hülye kommentárt végig kell hallgatni, vagy át kell tekerni. A kazetta eleve nagyon rövid, még nagyobb csalódás, amikor kiderül, hogy a pocakostorna-rész mindösszesen 12 perc, tehát maximum arra elég, hogy az internetről vagy kismama-magazinból szerzett gyakorlatsorunkat felturbózzuk vele. Ennyi még a kilencedik hónapban, amikorra ajánlja, sem megerőltető, sőt. Előnye, hogy egy elég jó, változatos diétát is tartalmaz, valamint két, szintén nagyon rövid és egyszerű gyakorlatsort a terhesség utánra. Én mindenesetre egyszer használtam, majd pár gyakorlatát alkalmaztam a saját tornasoromban. Alexandra egyébként nemrég terhestorna-specifikus tanácsokkal is ellátta a Porontyot.

Az ÖLB terhestornája ugyan kör alakú lemezen is kapható, de nem DVD, hanem video CD, így azon se lehet igazán jól lépegetni a programrészek és idegesítő összekötő-bevezető beszédek között. Gyakorlatilag megegyezik a kórházi-művházas gyógytornával, a SOTE gyógytornásza vezeti. Számos előnye közül az első talán a régi kismamák vicces sminkje és tornaruhái (csuklószorító, zöld kezeslábas, ilyesmik) és a gyakorlatvezető igazi tesitanáros ritmusos kántálása (pipa-spicc, ellazít-megfeszít, emlékszünk még?). A gyakorlatsor 50 perces, laza gyógytorna, mindenhol megmozgat egy kicsit, a terhesség második felében kényelmesen elszórakozhatunk vele, kellemesen átmozgat. Ráadásként relaxációs és légzőgyakorlatok is találhatók a torna után, amelyek igazán hasznosak szüléskor, és ha nem járunk egyéb terhességfelkészítőre, akkor itt alkalmunk van otthon, nyugiban gyakorolni.

Tudom, itt az ősz meg a tél, de azért még hozzáteszem: a második félidőben a legjobb úszni, annak, aki szeret. Egy idő után ugyanis úgy érzi az ember, mintha egy olyan hátizsákot cipelne, amit még álmában sem tehet le. Kivétel az a kis idő, amit vízben tölt, ahol végre megszabadul a nyomasztó súlytól. Általában ezt is a kilencedik hónap közepéig lehet csinálni, szóval szinte végig, bár mind közül ez igényli a legnagyobb időbefektetést.

Tuti tippje van? Terhestornán járt, és szívesen mesélne róla? Kommentáljon alant, vagy írja meg a poronty@mail.velvet.hu címre, és mi leközöljük.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2006.09.27 12:19:49gymqy

    Az uszastol nem paraztok? Fertozesveszely meg ilyenek? Az en paromat terhessegen kivul sem lehet bevonszolni egy medencebe, hiszen "ott csak mindenfele elpusztithatatlan fertozeseket tud osszeszedni az ember"... :-(

  • 2006.09.27 14:01:33hanna

    Kedves gymqy!
    Kb. 15 éve úszom medencében, különböző budapesti uszodákban. Soha semmilyen fertőzést nem kaptam el (persze a papucs és a lebegős wc-használat alap). A sportuszodákban igencsak ügyelnek a víz tisztaságára. Ha azonban mégsem bíztok meg ebben, akkor olyan uszodát válasszatok, ahol van csecsemőúsztatás, mint például a III. Szérűskert uszodában. Általában itt vízitorna is van, kismamákkal, és különösen figyelnek a vízminőségre.
    De ha párodat amúgy sem lehet bevonszolni a medencébe, akkor mindegy - biztos nem csak a fertőzés riasztja el, hanem amúgy sincs kedve uszikálni.

  • 2006.09.27 14:11:19lucor

    Végülis teljesen mellékes, de én kórházi kismamatornán kaptam szintén uszodai fertőzés parámra kedves kismama sorstársamtól a következő tippet. Szó szerint azt javasolta, dugjak fel canestennel átáztatott tampont és tuti nem lesz semmi baj. Nem estem gondolkodóba, és inkább nem próbáltam ki. Nem tudom, valaki?

  • 2006.09.27 18:31:28dexterke

    Szerintem inkább örüljetek, hogy legalább egy évig elfelejthetitek a tampont!
    Az úszás tök jó (én a Kleopátra házba jártam a nagymamaúsztatóba), de a legjobb szerintem a séta. Napi egy-két órát lenyomsz, és olyan fitt leszel, mint a Réka jobb napjain. Az Aranytíz se rossz, de a pláza-fitnessztermek szerintem borzalmasak. Az egyik "oktató" annyira értett hozzá, hogy lenyomott egy rendes aerobicot a kismamáknak, és néha azt mondta: aki nem bírja, annak nem muszáj csinálnia.

  • 2006.09.28 09:34:05hanna

    A canestenes cucc borzasztó butaság, külsőleg alkalmazandó a krém, és a víz egyébként nem megy fel, hacsak nem egy zoknit hordasz a puncid helyén, erre van ugye a gátizomzat pl. Meg kell mosakodni utána, aztán szevasz. A sport medencéjében nincs több baci, mint a saját kádadban. Ahol a vízilabda-válogatott edz előtted, ott nem kell félni, hogy piszkos a víz, mert azt nem kockáztatják, hogy ők betegek legyenek.

    A séta szintén jó, csak ha nagyon vizesedős vagy, akkor sokkal jobban terheli az ízületeket, és nem biztos, hogy annyira jól esik.

  • 2006.09.28 15:04:35Polixeni

    tudtommal szigoruan tilos terhesen barmilyen tampont feltenni, annak ellenere, hogy nekem is ajánlották, de én oliva olajjal átitatva hallottam. terhesen a huvelyt felsertheti a tampon. nekem az orvosom, mindig azt mondja hogy kikezeljuk, addig ne jarjak uszni, es ennyi. most tartok a 35. heten es a 12. hettol folyamatosan jarok aquanatale-ra, ki nem hagytam volna ezt az elmenyt, remelem hogy vegig jarhatok (amig zart a mehszaj csak addig lehet menni usziba). Fertozesek ellen most ugy nez ki hogy a huvelyflora visszaállito kup jott be, de ezt meg csak par hete hasznalom egyenlore ugy nez ki sikeresen.

  • 2006.09.29 12:11:18librandi

    Az én orvosom is a tamponos megoldást javasolta, natúr, kenőcs, olaj, bármi nélkül.
    Igazából nem foglalkoztam vele, ha úszni akartam, akkor be a vízbe, nem voltam hajlandó nyáron, napsütésben előkészületeket tenni egy szimpla lubickolásért. Szerencsére nem lett semmi bajom.
    Tudom, nem valami tudományos megközelítés, meg az se, amit egy röntgenorvosnő (tényleg) mondott: érzelmi hozzáállás kérdése, ha parázol, valószínűleg elkapod a fertőzést, de ha úgy mész oda, hogy semmi bajod nem lehet, akkor nem is lesz.
    Ami azt illeti, amióta köztudott, hogy a szextől berzenkedő nők gyakrabban kapnak hüvelygombát, eléggé alátámasztva érzem a röntgenorvosnő elméletét.
    Úgyhogy az én elméletem meg az lett, hogy ha parázol, ne menj a vízbe, de ha bemész, akkor már ne parázz.

Blogok, amiket olvasunk

KAPCSOLATSULI 6 szokás, amivel villámgyorsan kinyírhatod a kapcsolatodat

Vannak szokásaink, amelyekről nem is tudjuk, hogy észrevétlenül, ám annál hatékonyabban rombolják a párkapcsolatunkat. Amikor pedig a párunk a válást, szakítást fontolgatja, nem értjük, hogy mi történt.

TÖRI MÁSKÉPP Szőrös hableány, tudós ló - mulatságok a Monarchiában

A kiegyezést követően gyors tempóban újabb és újabb létesítmények emelkedtek a Ligetben, amit a milleniumi ünnepségek még inkább felgyorsítottak. És ott aztán volt mulatság!

DICE&SORCERY A látszat sohasem csalt még ekkorát!

A Mario + Rabbids Kingdom Battle amennyire valószínűtlen, annyira zseniális. Játékosok figyelem!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta