STÍLFŰRÉSZ, A DÍVÁNY KULTÚRBLOGJA

Vannak anyák, akiket én rohadtul nem akarok megmenteni

2016. február 25., csütörtök 20:50

A fiatal román rendező, Alexander Nanau több mint egy éven át követte Bukarest egyik peremkerületében a tízéves Toto, két nővére, a tizennégy éves Andreea és a tizenhét éves Ana sorsát. A stáb eredetileg egy családegyesítés történetét készült leforgatni, ám amikor a három gyerek anyja hét év után kiszabadult, szépen lassan más irányt vett a történet. „A végén három gyermeket láttunk, akik rájöttek, hogy jobb nekik az anyjuk nélkül”, mondta maga a rendező a több mint másfél éves utómunkát igénylő dokumentumfilm, a Toto és nővérei sommájaként. Vasárnap este a Gólyában a film projektoros vetítésére voltunk hivatalosak, utána pedig a román valóságban a magyart is megtaláltuk.

Románia - Magyarország 1:1

A vetítés a Kinedok program és a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál (ahol a filmet tavaly ősszel először vetítették) jóvoltából ingyenes volt, ám ez még bizonyára kevés lett volna ahhoz, hogy vasárnap este több órára ilyen szépen megtöltse a presszó különtermét. Itt ugyanis az ingyenes vetítések után szakma beszélgetést is ígértek, és az amúgy annyira jellemző hangos székhúzogatás és pöszmögve kapkodó távozás helyett itt szinte mindenki kíváncsi is volt a beígért diskurzusra.

Tóth Ákossal, az Age of Hope Gyermekvédelmi Alapítvány vezetőjével és Lánczi Zsuzsával, az Árvácska Alapítvány fejével beszélgethettünk arról, mennyire lehetne ez az – időnként a teljes kilátástalansággal „kecsegtető”, – család- és gyermekvédelmi szempontból is rengeteg kérdést felvető dokumentumfilmes alkotás történetesen magyar. Sajnos nagyon. Volt szó tűcsereprogramról, herbálról és drogfüggő csecsemőkről, pórázon tartott unokáról, és (ami a jó beszélgetések egyik legfőbb ismérve): hogy mégis mi a franc értelme van bármiben is hinni ebben az elcseszett életben. 

1

Látod, nem alszik anyuka

Ennek a filmnek – és úgy általában a jó dokumentumfilmnek – az egyik legfőbb erénye az, hogy az alkotók szinte teljesen láthatatlanná váltak. Óriási szakmai felkészülés, végeláthatatlan bürokratikus akadályok leküzdése szükségeltetett ennek a családegyesítő filmnek az elkészítéséhez, amelyben a román gyermek- és családvédelemről egyrészt alaposan le van rántva a balkáni vizeslepedő, másrészt ezzel párhuzamosan megmutatja a román szociális segítőrendszer egyes szereplőinek egy rendkívül humánus oldalát. Nekik – hasonlóan a magyar kollégákhoz – a lelkesedésen és a privát elhivatottságon kívül más eszközük már nemigen van az ennyire durván hátrányos helyzetből induló gyerekek kiemelésére. A szakértők a film után elégedetten hümmögnek – mármint ami a film hitelességét illeti. Hasonló helyzetű gyerekek, családok körében ezek a párbeszédek Soprontól Kőbányáig ugyanígy hangzanak el, ugyanezek az alapkonfliktusok, a szinte behozhatatlan szociális hátrányból eredő lemondó kishitűség ugyanezeket a kudarcélményeket termeli ki Magyarországon mindenhol.

Jó anyag

Sajnos a szociális ellátórendszer is a románhoz hasonló módon működik, sok a rés és a repedés rajta, ráadásul az egyre veszélyesebb dizájnerdrogok által felvetett újabb és újabb problémákkal szinte képtelenség lépést tartani. A történet, amely mint egy görög sorsdráma bontakozott ki a szemünk előtt, sokszor keltette azt az érzést, mintha az egész előre meg lenne írva (a Port.hu például ál-dokumentumfilmként kategorizálja a filmet, tévesen).

Toto és kisebbik nővére kapcsolata a totális kilátástalanságban is példaértékű, de Lánczi Éva és Tóth Ákos is egyetért abban, hogy sajnos egyáltalán nem ez a hozzáállás jellemző. Ez a két gyerek tényleg kiemelkedően „jó anyag” a pozitív kimenetelű továbblépéshez, és abban is egyetértenek, hogy ez az anya viszont nem az az anya, akit bármelyikük is szeretne megmenteni. Anát, a nagyobbik lányt a film végére gyakorlatilag szintén elvesztettük, de jó(?) hír, hogy a youtube tanúsága szerint Totót tánctehetsége többek között egy román tehetségkutató döntőjéig is elrepítette.

Totóék világsikere

A német-román származású Alexander Nanau rendezte, az HBO Europe és a Strada Film támogatásával gyártott Toto és nővérei meglepő utat járt be a nemzetközi filmfesztiválokon, és gyorsan az elmúlt évek egyik leginkább díjazott román dokumentumfilmjévé vált. A film 2014 szeptemberében debütált a San Sebastian Nemzetközi Filmfesztiválon, azóta a világ több fesztiválján – Rotterdamban, Tribecában, Moszkvában és Melbourne-ben – is nagy sikerrel vetítették és sorra nyerte a rangos díjakat. Ez az alkotás vihette haza többek között a Zürichi Filmfesztivál legjobb dokumentumfilmnek járó Golden Eye díját, a Varsói Filmfesztivál legjobb dokumentumfilmnek járó díját, a Lipcsei Dokumentumfilm Fesztivál Ökomenikus Zsűri, Trade Union Verdi és a Zsűri Fődíját és a közönségdíjat a firenzei Festival dei Popoli-n.  

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

ÉDES POFA A cukormentes sütik jolly jokere

Nem csak cukor nincs benne, de tej és tojás sem. Édesség, bűntudat nélkül.

OTTHONTÉRKÉP Nincs éjjeliszekrényed? Nézz körül, és lesz!

Nem kell erre feltétlenül sokat költeni, egy mutatós polc, szék, utazóláda, régi komód mind-mind alkalmas lehet arra, hogy végre legyen egy praktikus és stílusos pakolóhely az ágy mellett.

HATÁRÁTKELŐ Néhány napon belül indul az új-zélandi vízumosztás

Minden évben száz magyar kaphat egy éves utazó-dolgozó vízumot, április 27 a dátum, és legyetek gyorsak, mert nagyjából 10 perc alatt elfogy. Tudnivalók
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés