Istennő – az első vérig

Zanza!

Nepálban, ezt jól tudjuk, magyar nőként sok különlegeset láthat az ember, de az talán kevésbé ismert, hogy a himalájai köztársaságban a mai napig több évszázados formájában működik (még) egy ősi hagyomány: az élő istennőké.


kumariA kumárik kultusza jó példa a vallások egyedülálló keveredésére. Hagyományosan a pubertáskorukat el nem ért szüzek a hindu Durga istennő földi alakmásai. Ugyanakkor például kiválasztási procedúrájuk – amely bizonyos pontjaiban a dalai lámáét idézi – alapvetően a buddhizmusban gyökeredzik.

 

Az élő istennő

A legismertebb talán a Kathmandu régi főterén található palotában, a Kumari Gharban lakó Kumari Devi. Délutánonként általában bármely földi halandó, így az egyszeri turista is vethet rá egy tiszteletteljes pillantást, amikor az erre fenntartott erkélyablakban szertartásosan megjelenik.

A csoda azonban egyszeri és nem hazavihető: a fotózás tilalmát elég szigorúan ellenőrzik, nem is igen érdemes próbálkozni. Viszont a palota büféjében akkor is kapni hűtött ásványvizet és kumáris képeslapot, amikor éppen egész Nepál zárva tart.

kumari2

Legkésőbb élete első menstruációját követően a kumári elveszti isteni mivoltát, és visszatér a családjához. (Házassági kilátásai a látszattal ellentétben nem fényesek, a hagyomány nem tartja szerencsésnek egy volt istennő feleségül vételét.) Ekkor kezdődik az istennő újabb megtestesülésének kiválasztása, a Shakya-kaszt (itt jön a buddhizmus, ez Buddha nemzetsége) 4 és 7 év közötti kislányai közül.


A 32 tökéletesség és a démonok

Az még csak elmegy, hogy a 32 tökéletesség elve alapján a jelölt szemének és fogainak ugyanolyan tökéletesnek kell lennie, mint a horoszkópjának. Az már sokkal nehezebb dió, s valóban legalábbis kivételes nyugalmat igényel, hogy egy sötét szobába egyedül beterelt kislány ne rettenjen meg az őt fogadó démonmaszkos táncosoktól és ijesztő zenebonától.

Ha nem tette, bizonyította isteni mivoltát, s már csak a Hét év Tibetben c. filmből jól ismert tárgyfelismerési teszten kell megfelelnie.

Ha mindezen próbákat kiállta, akkor nagy pompával megérkezve a következő évekre lakásául szolgáló Kumari Gharba, a jólétet és bőséget szimbolizáló istennő megkezdheti ceremoniális feladatait. Ezek közül kiemelkedik a monszun évad várva várt végével egybeeső, szeptemberi Ratha Jatra fesztivál, ahol a kumári felvonulását többezres tömeg kíséri. Hagyományosan ennek keretében adta áldását a kivételes gyermeklány az uralkodóra és következő évi tevékenységére.


Modern idők

Kérdéses, hogy a hagyomány túléli-e a legújabb kor kihívásait. Az elmúlt évek politikai változásai, a monarchia eltörlése, a szintén isteni megtestesülésű uralkodó menesztése megkérdőjelezte a kumárik szerepét is. Emberi jogi szervezetek folyamatosan bírálják a gyereklányokat a családjuktól, hagyományos környezetüktől elvágó szokásrendszert. Változik isteni mivoltuk megszűnését követő szerepük is, 2007-ben ünnepelte diplomáját az első egyetemet végzett egykori kumári, a nepáli legfelsőbb bíróság pedig tavaly döntött arról, hogy valamennyi kumárinak iskolába kell járnia. Egyelőre nem bizonyos, lassan eltűnnek-e valóban a Nepál egyik legfontosabb szimbólumának számító gyermekistennők.

 

A szerzői fotóival
Megjegyzés: bár a képen látható kislányt is kiválaszthatták volna, nem ő az aktuális kumári – az istennőt ugyanis tilos fotózni!

Blogmustra