Bortúra télen: amikor Magyarországon garantáltan azt kapjuk, amire számítunk

A Balaton télen unalmas vagy megnyugtató? Szerintünk ez utóbbi, pláne, ha borospohárral a kezünkben töltünk el egy hétvégét Badacsonyban.

A badacsonyi borozós nap egyetlen balatoni nyaralásból sem maradhatott ki főiskoláskorunkban. Általában úgy kezdtük, hogy felgyalogoltunk a hegy tetejére, aztán lefelé bementünk minden szimpatikusnak tűnő pincébe, és mindenhol ittunk egy kisfröccsöt. Felfelé menet rettenetesen irigykedtünk a németekre, akik még a kompnál bérelt terepjárókba ültek, és ledudáltak minket az útról, miközben a levegőt kapkodva próbáltunk feljutni a legmagasabbra. Fentről, a hegy tetejéről a Balatont nézve mindig megállapítottuk, hogy érdemes felmászni,  még akkor is, ha harmincöt fok van, de azért, ha valaki az úton felfelé felvett volna minket, nem utasítottuk volna vissza, az biztos. A harmadik kisfröccs után pedig rendszeresen elhangzott a kérdés: Milyen lehet a Balaton télen?

Kockázatmentes ivás

Most megtapasztalhattuk, nem meglepő módon, a Balaton csendes télen. Pedig borozni ilyenkor is lehet, éppen ezért a Badacsonyi Céh Turisztikai Egyesület szervezésében immáron negyedszer rendezték meg a Borbarangolás rendezvénysorozatot azzal a céllal, hogy télen és tavasszal is vonzó úti cél legyen Badacsony és környéke.

Minden úgy kezdődött, hogy összefogott négy önkormányzat. Badacsonytomaj, Badacsonytördemic, Ábrahámhegy és Szigliget, és együttműködve példaértékű eredményeket tudtak elérni a turizmusfejlesztés területén. 2009 nyarán elindulhatott a Badacsonyi Régiójáró, vagyis az a buszjárat, ami pünkösdtől szeptember közepéig Badacsonyból a Szent-György-hegyre, Szigligetre, Salföldre és Ábrahámhegyre menetrend szerint a vendégeket fáradtság nélkül, kockázatmentesen viszi végig a régió nevezetességein, így az utazók könnyen megkóstolhatják a borvidék borait.

Nem kell sorsot húzni, hogy ki lesz az a szerencsétlen, aki sofőrként kimarad a jóból, és csak a tájban gyönyörködik, mert bátran ihat mindenki, a busz egészen biztosan visszaviszi a csapatot a központba. A buszon hosztesz fogadja és kalauzolja a vendégeket, aki bemutatja a települések nevezetességeit, az aktuális rendezvényeket és a megállókhoz kapcsolódó szolgáltatók kínálatát. A busz elő- és utószezonban hétvégente, főszezonban naponta közlekedik kétóránként.

Amikor a termelés a minőség irányba fordul

A 170 tagot számláló Egyesület egyik fő célkitűzése, az elő-és utószezoni vendégforgalom élénkítése. Mi más is lenne, hiszen nyáron nem kell különleges ajánlatokkal Badacsonyba hozni a turistákat. 2007-ben az elő és utószezon felélénkítéséért hozták létre a Borbarangolás rendezvénysorozatot.

Tagjaik összefogásával februártól folyamatosan nyitva tartó pincék és éttermek, és természetesen a szálláshelyek is várják a borkedvelő látogatókat Badacsonyban, Badacsonytördemicen, Ábrahámhegyen és Szigligeten.

Amit biztosan állíthatunk: Badacsonyban nagyon szeretnének fejlődni. Akinek eddig elég volt, hogy csodás kis műanyag hordócskában adta el a borát, az is megpróbálja a termelést a minőség irányába fordítani. Kóstolnak, tanulnak egymástól, és ami tényleg a legfontosabb: összefognak.

Egy hétvégi túrán kóstolhatunk mindenféle minőséget, a fröccsnek való olcsóbb bortól egészen a valódi kézműves pincészet remekéig. De a gazda mindenhol elmondta, hová helyezi el a borát a piacon, és ezzel mindenhol egyet is értettünk. Ki kell próbálni tavasszal is a badacsonyi pihenést, mert ilyenkor, amikor még deres reggel az út, valami egészen különleges élmény. Így a koratavasszal is nyitva tartó pincék és vendéglők heti turnusokban váltják egymást, szombat esténként pedig az éppen soros borosgazda borvacsorával várja a vendégeket. Érdemes foglalás előtt venni a fáradságot, és interneten utána nézni a programnak, így garantáltan azt kapjuk majd, amire számítunk.

Bio és organikus termékek

A Badacsony Régióban úgy tűnik, értik mi az az agroturizmus. Egyre több kistermelő kínál különleges bio- és organikus termékeket, melyeket vasárnaponként Káptalantótiban az őstermelői piacon is megkóstolhatnak és megvásárolhatnak a vendégek, de sok borászat már eleve ilyen ételekkel kínálja a vendégeit a borok mellé. Hétvégén mi is több helyen kóstolhattunk helyi kolbászt, szalámit és különleges sajtokat.

Amit szerintünk nem szabad kihagyni így tavasszal sem:

- Laposa családi pincészet,  Badacsonytomaj

A borokon kívül érdemes a borászatot is szemügyre venni, az ugyanis megnyerte a 2010-ben elkészült ipari épületek kategóriájában az ArchDaily építészeti magazin első alkalommal megrendezett, „Az év épülete” szavazását.

- Válibor családi pincészet, Badacsony, Kisőrshegy

Kedves, családi birtok a szőlőhegy közepén. A gazda szerint, aki hozzá ellátogat, az tényleg érdeklődik a borai iránt, hiszen a hegy közepére csak úgy nem téved senki. Nyáron érdemes helyben megszállni, a pince mellett kedves kis vendégház várja a szomjas turistákat, helyi alapanyagokból készült ételekkel.

- Németh pince, Badacsony

Ne ijedjünk meg, ha a megadott címen egy klasszik kockaházat találunk, alatta egy igen jó borpince bújik meg. Magával ragadó a házigazda stílusa, ahogy a borairól mesél, érdemes mindent megkóstolni, amit kihoz a pincéből. Vállalkozásuk annyira pici, annyira családi, hogy a palackokat a feleség címkézi: vagyis egyenként festi.