A pezsgőt is beérzem - részeg nők a magyar dalokban

Zanza!

Egy hangulatos videoklipben nem feltétel a szalonspicc, de mint látni fogjuk, nem is hátrány. Ha a szövegből nem is csöpög a 12 %-nál magasabb alkoholtartalom, a klipek töménysége már fügét mutat a nullatoleranciának. A párlatok, sörök, borok és funkció nélküli light partik világába kalauzoljuk most az olvasót, habár a magyar könnyűzenében méltatlanul kevés szó esik a nők italozási szokásairól.

A mértéktelen -  és kimértebb szubkultúrákban a mértékletes - alkoholfogyasztás a magyar könnyűzene megkerülhetetlen témája. Minden alkoholdal ihletett, szép, mély, de nagyon, sőt, méltatlanul kevés olyan dalt írtak, amelyek kifejezetten a nők és az alkohol viszonyát tárnák fel. Abból a kevésből összegyűjtöttünk ötöt és okultunk a bennük rejlő bölcsességekből.

1. Nem értem mért vagyok reggel levert

Tereskova: Unikum c. dala az ittas női közönség számára is könnyedén megjegyezhető, hiszen egyszerű szövegezésű, így félrészegen is énekelhető. A dal dramaturgiai fordulópontja „A szeszipari vállalatnál, ahol dolgozom. A legkiválóbb munkaerő a brigádban én vagyok” - kezdetű sor lehet, bár az egész szövegtest igen koherens. Meredek klipre számítottunk, rókával, kötekedéssel, hatalmas laffanásokkal, mindennel, amit a műfaj kínál, de nem találtunk hozzá - az énekesnő feltételezhetően józanul, stúdiókörülmények között énekelte fel a dalt, mert teljesen tiszta, mint a jó Unikum. Vagy Unicum.

2. A pezsgőt is beérzem

Jenny (Kalmár Genovéva) és Tyson kettősének: Tűzben vagyok c. száma R&B alapokon nyugszik, ám a klipben kibontakozó '90-es évek végét idéző, amerikai style majmolásával elkéstek: a menő autó, medence-és csajmutogató klipek már rég nem menők. Egy lazán hullámzó partiba csöppenünk, sok lebegő függönnyel - még egy parabolás villát is látni, a háttérben talán a Pilissel.

A paródia legkisebb szándéka nélkül, magát nagyon komolyan vevő, belazulva rángatózó koreai kisfiú is betéved a forgatásra, és hamar visszatérő elemmé válik. A klip vége sajnos elgangsztásodik, valami szörnyű rapbetéttel, egy ijesztő arcú fiatalembertől, aki talán a szomszédból tévedt át a zajra. A dal szövege egyébként nem is érdekes, tipikus és gömb-egyszerűségű: „csak lazulok, partizd velem át az éjszakát, a ritmus a tested járja át” stb. viszont a „pezsgőt is beérzem” sor kellemesen zsongító és szállóige-jelölt. ”Bedobom magam én is bátran, alig várom, hogy rajtad is lássam, amit érzek én kifejezem táncban, mert úgy égek a lázban, az éjszaka ritmusa diktál ma, óh babe.”

3. Rendelek még, pedig forog a szék

Kellemes emlékeket idéz a Baby Sisters Rád gondolok című programdala, ami nagyjából arról szól, hogy a csaj egyedül bepoharazik a pultnál és ideges, mert átverte a pasi. Se lóvé, se gizda pasi nem deríti jobb kedvre ma már. Mélyebb, tartalmasabb jelentésű és dallamvilágú az előbbi versenyzőnél.

Baby Sistersre a '90-es évek második felében tomboltunk, talán az egyik legsikeresebb lánybanda volt, mert időben szálltak be a „szép jányok a kajla férfiak ellen” témába. Négy nagylemezük jelent meg, az első (Jó estét nyár, jó estét szerelem) 1997-ben, az utolsó (Lesz, ami lesz) 2000-ben. Az együttes 2001-ben közös megegyezéssel feloszlott. Azóta a három lányból kettő szóló karrierbe kezdett. "Száz szív dobog, Budapest sorban áll"- nosztalgiázhatunk.

4. Ó, miszter Alkohol, hát itt vagy már megint

Koncz Zsuzsa és az Illés – Mr. Alkohol c. száma az 1967-ben bemutatott Ezek a fiatalok című zenés film vezérdala volt. Ha az elvtársak nem is ennek a nótának a hatására kezdtek vedelni, a dal hemzseg a rejtett politikai utalásoktól. A klipet nézve arra ébredünk, hogy Koncz Zsuzsa a maga idejében egész helyes kis nő volt. De nézzük a szöveget is: „Ó, miszter Alkohol, hát itt vagy már megint, Hisz érthetően megmondtam, Már köztünk semmi nincs! Nekem már ne ígérd, hogy megváltozol, Bánatomra, szép fiú, Ismerlek már jól.”

5. Egy rendes nőnek otthon van a helye!

Oláh Ibolya Baby című száma csak részben szólít fel italozásra, hiszen ebben az esetben a pia nem sebtapasz, hanem korrekt búfelejtő. Teljesen átélhető az énekesnő krízise: a dal forradalmi filozofálás (felszólítás?) és a vége felé lényegében tetten érhető az eszme központja, miszerint a férfi állandóan ihat, de a nő nem, mert a társadalmi elvárások szerint otthon a helye. Klipet nem találtunk hozzá, de nem nehéz elképzelni egy rövidfilmet a többrétegű szöveg alapján: „Tudom, hogy visszafog a társadalmi morál. Elég, egy görbe est, a város máris subi-dumál. Nekik meg bármit szabad, kis etye-petye. Viszont egy rendes nőnek otthon van a helye!”

Nemcsak a férfiak isznak

Női alkoholizmus állítólag nincs, női alkoholfogyasztás van. Mindegy is, minek nevezzük, a téma ott van a levegőben, a fodrászszalonok sarkaiban egy-egy magazinból felocsúdva, a lépcsőház fordulóiban szomszédokkal elpusmogva, és természetesen mindig „egy ismerősünk” főszereplésével. Míg régen férfiakhoz fűződő kiváltságánál fogva a női ivászatról beszélni önmagában is tabu volt, addig ma azt szégyenlik a nők, ha nem tudnak szabadulni tőle. Manapság inkább ezért nem beszélnek róla. Ezt, a sokat vitatott témát korábban több oldalról is körbejártuk.

Blogmustra