PORONTY

A bölcsis teljesítmény előrejelzi a 26 éves korit

2016. február 9., kedd 17:56

A kutatások szerint az a gyerek, aki az óvodában okosnak számított, azt nagy valószínűséggel az általános iskolában is annak fogják tartani, az általános iskolai osztályzatok pedig előrevetítik a középiskolai sikereket, és így tovább.

Egy 2003-as vizsgálat szerint, amelyet 17 000 angol diákkal végeztek, azt mutatta, hogy a gyerekek 22 hónapos kori teljesítménye (a cipő felvevése, vonalhúzások, arcjegyekre való rámutatás) előrejelzi, hogy 26 éves korban milyen teljesítményt tud majd felmutatni: lesz-e diplomája, képesítése. Ez arra enged következtetni, hogy még az iskolába lépés előtt megjósolható, hogy valakinek milyen lesz az iskolai előmenetele, haladása. Tehát a genetikai hozadékok, a születési súly, a korai fejlődés, a családi és az óvodai környezeti tényezők, tapasztalatok és feltételek minősége döntő befolyást gyakorol az iskolai teljesítményekre. 

shutterstock 224613949

Senkit sem lep meg az a kijelentés, hogy a gyerek intelligenciája nagyban befolyásolja az iskolai tanulmányai sikereit, viszont az is kiderült, hogy a korai teljesítmény legalább ilyen jól előrejelzi, hogy mit várhatunk a porontytól a későbbiekben. Vagyis létezik ugyan olyan, hogy „nem baj, fiam, hogy hetedikben kettes tanuló vagy, majd középiskolára belejössz, és lehet ebből még egyetem”, csak nem túl gyakori.

John Hattie ötven év oktatáshatékonysági vizsgálatait összegezte, köztük az óvodáskori fejlődéssel kapcsolatosakat is, amiből mi is megtudhatunk egy csomó hasznos dolgot. Hattie munkáját Juhász Valéria foglalta össze az Új Pedagógiai Szemlében, az iskolai teljesítményt befolyásoló tényezők között ugyanis ez sem elhanyagolható.

A rossz hír tehát az, hogy már az sem mindegy, hogy szegény kis négyéves hogyan produkál az oviban, a jó pedig, hogy egy másik vizsgálat szerint az előzetes teljesítmény számszerűen 48 százalékban befolyásolja a későbbi eredményeket, vagyis az iskolának még van 52 százalék lehetősége javítani a helyzeten. Vagy rontani.

Az is kiderült, hogy mik azok a képességei egy óvodásnak, amik meghatározzák a jövőbeli iskolai sikereit. A legfontosabb a matektudás, persze a korosztályának megfelelő szinten, vagyis legyen tisztában a gyerek a számokkal és a sorrendiségükkel. Érdekes módon az olvasási képességek összetevői (a szókincs fejlettsége, a betűk, szavak ismerete, valamint a szavak kezdő- és véghangjainak ismerete) a mateknál kisebb mértékben határozzák meg az iskolai teljesítményt.

shutterstock 290383079

Szerencsére azonban ezeket a képességeket elég jól lehet befolyásolni, fejleszteni, például az óvodában. A kutatások szerint az óvodai programok akkor vannak jó hatással a gyerek teljesítményére,

  • ha jó az óvónő (jé!)
  • ha 15, vagy annál több gyerek jár egy csoportba
  • és legalább heti 13 órát ott tölt a gyerek az óvodában
  • egy évnél hosszabb ideig.

Az ovis foglalkozások, programok jó hatással vannak a gyerek IQ-jára, a motoros képességek és a nyelvhasználat fejlődésére – így az iskolai teljesítményre is. Jó hír azoknak, akik elkötelezett hívei az esélyegyenlőségnek: az óvoda fejlesztő hatása éppen a hátrányos helyzetű gyerekeknél a legszembetűnőbb.

Az is sokat számít az óvoda fejlesztő hatásainak a kibontakozásánál, hogy mennyi ideig járt a gyerek: nagyobb a siker, ha egy évnél hosszabb ideig. Igaz, ez Magyarországon, a 3 éves kortól kötelező óvodáztatás hazájában már egyáltalán nem opcionális, viszont, mint kiderült, egyáltalán nem is felesleges. 

KOMMENTEK

  • 2016.02.09 18:58:32cardiobascuralis

    Brit tudósok, mi?

    Ezek elég nyilvánvaló faszságok.

  • 2016.02.09 19:08:04Lady Scarlett

    Hetedikes koromban kettes es harmas kozott voltam fizikabol, matematikabol. Ma megis egyetemre jarok ami mar a mesterkepzesem lesz, igaz, nem fizikaprofesszornak tanulok. Az alapdiplomamat jo erdemjeggyel szereztem meg.
    A suli mellett pedig folyamatosan dolgoztam, most is dolgozom. Az alap diplomamat raadasul koltsegteriteses kepzesen szereztem meg. Most a mesterszakra jarok allami osztondijasra.

    Az hogy az altalanosban a gyerek mibol kap kettest, csak arra jelzes, hogy mi az amihez nincs erzeke. Meg demotivacionak is kivalo egyebkent. Engem pl, baromira idegesitett, hogy nem azt tanulhattam amit szeretnek, ami erdekelt, hanem amit kellett, kotelezo volt.
    Lehet frocsogni, hogy marpedig az integralas-derivalas hasznos es fontos dolog matematikabol a kozepiskolaban, en nem ugy ereztem. Nekem csak kicseszes volt, tudtam, hogy soha az eletben nem lesz ra szuksegem, nem leszek se matematika professzor, se kozgazdasz. Bar azt megkerdeznem egy kozgazdasztol vagy informatikustol hogy mire hasznalja az integralas-derivalast ugy a napi munkaja soran.
    Szoval nem ertek egyet a cikkel. A jegyeim alapjan nem voltam predesztinalva egyetemi vegzettsegre. Megis megcsinalom, mert ezt akarom.

  • 2016.02.09 19:38:48D2

    Lady Scarlett: ez nem a te okosságodat, hanem az egyetemi képzés szintjét jelzi...

  • 2016.02.09 20:02:30zskat

    Kedves Lady Scarlett! Manapság már zabhegyező szakokon lehet gyenge közepes érettségivel egyetemi diplomát szerezni (ahogyan D2 is utal erre). Maradj a realitások talaján.

  • 2016.02.09 20:50:48Medgar

    Lady Scarlett: Hát igen a ruhatár és büfé szak nem túl nehéz..

    Azt tudod, hogy a Műszaki Egyetemen miért tiltották meg, hogy az előadások között átjárjunk az Eltére?

  • 2016.02.09 21:09:53kisvirag78

    Ez mondjuk nem nagy felfedezés, mert amelyik gyerek kifejezetten értelmes, az többnyire normálisan vagy annál is gyorsabban fejlődik, hamarabb megérti az összefüggéseket, legyen szó a cipő felhúzásáról vagy arról, hogyan kell kirakni egy puzzle-t. Pl. aki lemarad a mozgásban, nem valószínű, hogy olimpiára megy majd, és aki viszonylag későn sem szeret énekelni, többnyire nem lesz zenész. Ehhez hasonló okosságokat tucatjával lehetne írni komolyabb vizsgálatok nélkül is.

  • 2016.02.09 21:15:49Lady Scarlett

    Ebben az orszagban az mar nem is szamit embernek aki nem fizika-matekbol jo, hanem kemia-biologiabol?! Milyen gyokerek vagytok ti?!

  • 2016.02.09 21:20:09Lady Scarlett

    D2, nem is irtam egy szoval sem, hogy barmi bizonyitana az en okossagomat, ezt csak te lattad bele! Mellesleg igen, ugy erzem, hogy egy biologusi 4-es diplomaval, igenis okosnak is mondhatnam magam!

  • 2016.02.09 21:22:07Lady Scarlett

    Medgar, sokat elmond rolatok, hogy hova jarkaltatok az eloadasok kozott vagy helyett.

  • 2016.02.09 21:25:21bElannaTorres

    Lady Scarlett - én azt gondolom ahhoz is szükséges logika, ami ha van akkor megy a matek. Meg lehet tanulni nyilván, de az lesz igazán jó aki használja az agyát mikor van egy probléma
    igaz nem mindenkiből lesz fejlesztő, vagy tervező, nyilván kell ember a napi rutinra is.

  • 2016.02.09 21:34:12Lady Scarlett

    Kisvirag, ez szimpla eloitelet!
    Volt olyan altalanos iskolai osztalytarsam, aki gyermekbenulasos rendelleneseggel elt. Jarogep nelkul allni nem tudott. Hetedikes koraban sem tudott cipot felvenni egyedul, nemhogy megkotni a cipofuzot. Megis foiskolat vegzett es 4 nyelven beszel felsofokon. Egy SSC-ben dolgozik, baromi jol keres. Tollal irni ugyan nem tud, mert nem tudja megfogni, de embert nem lattam meg olyan gyorsan gepelni 4 ujjal ahogy ő tud. Amiota hanggal is lehet navigalni az elektronikai kutyuket azota neki meg konnyebb.
    Az eloiteletek csak beskatulyaznak, szuklatokoruve tesznek. Semmi ertelme ezeknek a kutatasoknak. Ezeregy peldat tudok mondani arra, hogyha valaki valamit akar, es motivalt ra, akkor meg tudja csinalni. Hol van az megirva, hogy nem is ember aki nem rendelkezik 22 eves korara BA diplomaval?! Miert kene azonnal foiskolara menni?! Vagy miert kene azonnal a BA kepzes utan kotelezoen MA kepzesre menni?! Ha valakiben 18 evesen annyi van, hogy megcsinalja az erettsegit, de utana dolgozni akar, az miert elitelendo?! Az emberek valtoznak. Van akiben erosodik a motivacio, van aki meg azt is elfelejti amit az altalanosban tanult.

  • 2016.02.09 21:43:14Lady Scarlett

    bElanna,
    Persze, vert izzadva, korrepetalva, napokat gornyedve a konyv felett barmi megy. Kerdes megeri, e. Csak azert mert xyz azt mondja, hogy nem vagy ember, mert nincs erzeked hozza? Szerintem nem. A vilagnak ugyanugy szuksege van muveszekre, tancosokra, nyelveszekre, tanarokra, mint agysebeszekre es filozofiaprofesszorokra, konyvtarosokra sot csatornaasokra is.
    Teljesen beteg ez a nyomorult magyar online kozosseg az allando bufeszakozassal. A legjobb baratnom angol tanar - kommunikacio szakot vegzett, mert imadta az angolt es a vizualis kommunikaciot. Jelenleg Angliaban dolgozik grafikuskent, egy weboldalakat tervezo, keszito cegnel baromi jol keres. Emellett vannak fent munkai a freelanceren is, maganzoban is nyomja. Miert is kevesebb ő mint a sok matektudor itt a divanyon?!

  • 2016.02.09 21:53:38nick ami nincs

    Az az érzésem, félreértettétek. Itt azt írták le, mint tapasztalat, hogy bölcsis/óvodás korban nem a beszédkészség, hanem a matematikai készség, tudás van összefüggésben a később várható iskolai végzettséggel, eredményekkel.
    Persze mindenkinek van egyfajta szemüvege, amin keresztül azt fogja látni, amit akar.

  • 2016.02.09 22:09:10Lady Scarlett

    Nick, szerintem feleslegesek ezek a kutatasok, csak a stresszt novelik az anyakban. Minden ember mas, es az evek folyaman sokat valtozik mindenki, meg onmagahoz kepest is.
    Sajat ismeretsegi korben: Gazdag szulok pici lanya, kituno altalanos iskola, gimnazium, egyetemsumma cum laude kozgazdasz Corvinus. Ez volt az elvaras. Megcsinalta. Hazassag, gyerek mar a pociban az allamvizsga idejen, azonnal egymasutanba 2 gyerek, mert ez volt az elvaras. Kerdem en akkor minek kellett a diploma, ha 6 evre elment gyerekezni? Gyerekek ovi, bolcsi, asszonyka mit csinaljon, nulla tapasztalat, sehova nem veszik fel. OKJ - s kepzes, hirtelen otlet, műkörmös! Elvegzi, megvan a mestervizsgaja, gazdag szulok morognak rendesen, de vesznek egy uzletet a lanyuknak. Ő pedig imad műkörmös lenni! Csinalja, nyereseges az uzlete, ő maga is dolgozik benne, az evek folyaman kiepitette az ugyfelkoret, vett egy masik uzletet is. Hamarosan mar annyira jol megy, hogy tanitvanyokat es oktatast is vallal. Kozben elkezd kereskedni az alapanyagokkal is. Minden jo ha a vege jo.
    Eleg meredek szerintem a bolcsis kialakulatlan keszsegek alapjan tobb mint 20 evre elore joslasokba bocsatkozni.

  • 2016.02.09 22:20:06Lady Scarlett

    Tudok mas peldat is, hogy ne csak a toretlen optimizmusomat olvassatok.
    Sajat osztalytars, kivalo tanulmanyi eredmenyek, mernoki palya az elvart a szulok reszerol, nem az overol. 18 evesen, erettsegi elott rakkal diagnosztizaltak. Nem lett belole mernok, most lovasterapeutakent dolgozik.
    Mi lett a kivalo tanulmanyi eredmenyek es keszsegek alapjan? Hat nem mernok. Mert o nem azt akarta. Mar a betegsege elott sem. A betegsege dobbentette ra, hogy mit akar csinalni, es abba az iranyba fordult. Ennyi. Ettol ő sem lett kevesebb.

  • 2016.02.09 22:23:10nick ami nincs

    Scarlett, megértettelek, de ez a képességekkel nem függ össze. Ha a személyes vágya, hogy műkörmös legyen és meg is engedheti magának az indulási költségeket - csinálja.
    Voltak jó képességei, volt jó óvónője, jó iskolái, közgázt elvégezte kitűnővel? Igen. Ez a poszt ezek összefüggéséről szólt, nem arról, hogy adott személy azt végezte-e el, amit mindig is szeretett volna csinálni, amitől boldog ember lett.
    Én is ismerek hasonlót, talán ő is közgázt végzett, pont műkörmös, boldogan él a férjével, gyermekével. Eszembe nem jutott kritizálni, megkérdőjelezni, hogy minek kellett neki előtte a diploma.

  • 2016.02.09 23:31:28sunny_days

    "Kerdem en akkor minek kellett a diploma, ha 6 evre elment gyerekezni? "
    Lady Scarlett, kapjál már légyszi az agyadhoz. Vagy a helyéhez.

  • 2016.02.10 07:35:05Lady Scarlett

    Sunny, kapjal te a fejedhez.
    Aki autoszerelokent akar dolgozni, mert ennyi van benne, nem lesz kevesebb, ha diploma nelkul csinalja meg. A kedves szulok paraztatasa nagyon divik ugy latom.
    Egy asztalos szakma irant erdeklodo ne azert akarjon epitesz diplomat, mert a szuloket erre treningeltek online. Hanem azert mert onmagahoz kepest fejlodni akar. De ha nem akar, es jo neki, hogy asztalos, akkor se legyen lenezve emiatt.
    Sok esetben kesobb derul ki hogy egyaltalan mit is szeretne a gyerek, mire jok a kepessegei. Pont azert derul ki kesobb mert nem arra kivancsi a rendszer(se a szulo, se az iskolai nevelok), hogy a gyerek mit tud, es amit tud amire kepes, abbol mennyit tud fejlodni onmagahoz kepest, hanem mindenkit erre a nyomorult matek-fizika-kozgaz egyenoltonyre nyomat, mondvan, hogy ha nem jok a kepessegeid erre, akkor senki nem vagy.

    Amugy te kit vennel fel inkabb?
    1. Tapasztalat nelkuli 2 gyerekes diplomast aki 32 evesen meg palyakezdo es csak munkat keres,
    2. Erettsegivel, tobbeves tapasztalattal rendelkezo 32 eves 2 gyerekest aki abba az iranyba AKAR tovabbtanulni, azaz motivalt ra.

    Hat igen. Magyarorszagon meg mindig szent a papir, meg az egyen matek-fizika-kozgaz diploma.

  • 2016.02.10 07:48:18Lady Scarlett

    Nick, pont ezt mondom, hogy nincs osszefugges. Az emberek valtoznak. Egy gyerek hiaba szeret bolcsis koraban abakusszal jatszani, nem lehet elore megmondani, hogy matekzseni lesz belole!
    Egy gyerek hiaba szeret verset mondani, enekelni, babozni a bolcsiben, hiaba jok erre a kepessegei bolcsis koraban, mert mondjuk hamarabb beszel mint a kortarsai, ha kesobb kamaszkoraban ugy dont hogy ő mast akar csinalni, es nem erdekli tovabb a szereples. Van aki tanarnak keszul gyerekkora ota, aztan elmegy hospitalni es mellbevagja a valosag, a tanari munka valosaga. Ugy dont nem, nem lesz tanar, intezmenyesitett keretek kozott, de tovabbra is szeretne oktatni. Tovabbmegy vallalati kepzesek fele.
    A kepessegek csak akkor igazoljak a felteveseket, ha ahhoz megfelelo eletpalyat jar be az adott gyerek. De az esetek nagy szazalekaban ez nem igy van. Van szabad akarat, egyeni valtozas, rengeteg tenyezo ami befolyasol mindenkit.

  • 2016.02.10 08:08:42macelek

    Jókat írsz, Lady Scarlett ;-) ne hagyd magad.
    Azt látom bajnak, hogy a szülők a saját álmaik terhét rakják rá gyerekeikre, egész kicsi korukban. A gyerekem nagycsoportos ovis társa heti háromszor ját fitnessz edzésre, s a szülők legnagyobb öröme, hogy gyerek elsős koráa már aranyérmet nyert. De számtalan ismerős gyereke jár - külön órák - nyelvórára, táncolni, zenélni, festeni, jégkorongozni már elsős korban. Szegény 6 éves gyereknek reggel 8-tól este 6-ig van programja, minden nap.
    Agyfasz, de komolyan, mikor lesz a gyereknek gyerekkora? Minket is csesztettek a szüleink, de 1-.4. osztályig 8-tól 12-ig volt iskola, aztán fél egytől mentünk játszani, focizni, csavarogni. Aztán 4 óra körül haza, este 6-ig házi feladat körmölés, majd 8-kor szunya..
    Nyolcadik elején kezdtek csesztetni a "mi leszel, ha nagy leszel" fasságokkal, aki jóeszű, jó tanuló volt, az ment gimibe, s nyert még négy évet. Ja, én elit gimibe jártam (próbáltam volna nem oda menni tanár szülők gyerekeként) extra matek, meg fizika órákkal, s mégis szép emlékeim vannak a gimiből.
    Most bakker kis gyerekek szoronganak, 7 éves gyereknek remeg a keze, stresszel, s ahogy nő, a stressz is növekszik. Hülye cihológusok meg "szakemberek" hülye betegségeket találnak ki, és komoly fapofával tanulmányokat írnak.
    Pedig az esetek többségében a szülőket kéne nevelni, tanítani, úgy is őket érdekli az a sok marhaság, meg a versenyistálló. A gyerek gyerek, nem kis felnőtt szerintem.

  • 2016.02.10 09:01:52R2D2 & C3PO

    Lady S!

    Láccik, h nem tudsz számolni. Nem a 7-es matekjegy volt a kutatás lényege, hanem a 22 hónapos matektudás. ;)

    Hogy lettél biológus-kémikus, ha nem tudsz egyenletet rendezniiii?!?!

  • 2016.02.10 09:13:34Nancsibacsi

    @Lady Scarlett: Gyenge az egyetemi képzés, és aki fizet, az diplomát kap - ennyi.

  • 2016.02.10 09:21:14Lady Scarlett

    R2D2
    Az első mondatod annyira komolytalan, hogy az reagálást sem ér.

    A másik mondatodra könnyen tudok válaszolni. Biológus lettem, mert az akartam lenni. Mert ez érdekelt és most is ez érdekel. Noha a matekhoz meg a fizikához nincs érzékem (!), azt a részét vért izzadva is megtanultam, és gyakoroltam, ami a biológusi részhez kellett. (Mellesleg kémiai egyenletrendezéshez nincs szükség a függvényekre, halmazokra, deriválásra, integrálásra.)
    Mert így döntöttem. Nem a szüleim, nem a kutatások (amely szerint én max. takarítónőnek lennék jó, mert nem vágtam a deriválást-integrálást 15 évesen) nem a tanáraim (akik szintén nagyon szeretik a gyerekeket beskatulyázni a vélt vagy valós képességeik alapján), hanem én akartam ezt. Még most is ezt akarom. Ami pedig ehhez kellett azt elfogadtam és megcsináltam. De tény, hogyha a képességeimet nézzük (általánost, középiskolait főiskolait), akkor a nagyonokos kutatások alapján (meg az agyonképzett itteni közönség véleménye alapján) nekem nem ezt a pályát kellett volna bejárnom. Itt lép képbe az, hogy szerintem nincs összefüggés. Szabad akarat és döntés, saját egyéni motiváció és az abból képeződő egyéni fejlődés van.

  • 2016.02.10 09:27:05FlybyWire

    Óvodában/általánosban mindenki matekzseninek tartott.
    Kb. 10 éves koromtól utáltam mint a sz**t, hihetetlen unalmas, értelmetlen dolognak tartottam akkor (előbbi szubjektív, utóbbi nyilván nem igaz, de ettől még nem szerettem meg). 2-es érettségi, majd nyelvszakos diploma, call centeres meló, közben unalomból egy főiskolai közg. diploma (sokkal könnyebb volt mint a nyelvszakos!).
    Még ezután is el kellett telni jó pár évnek, mire *sejteni* kezdtem, mit szeretek csinálni.
    Mára nagyon jól megélek belőle, a volt cégem épp most akar vezetői pozícióba visszacsábítani - 4 hónapja jöttem el még csak :)

    Szumma: a gyerekkori képességek és érdeklődési körök csak nagyon nagy általánosságban engednek arra következtetni, milyen képességbeli erősségei lesznek a gyereknek, mire felnő.
    De ezek a képességek sem érnek egy vödör híg trágyát sem, ha a gyereket felnőttként NEM ÉRDEKLI a téma, amiben csúcsteljesíményre lehetne képes könnyedén.

    Amit a saját gyerekemtől szeretnék látni: találja ki, mit szeret csinál (az se baj, ha 25 éves koráig 3 évente mást talál ki), de akkor azt tényleg élvezze, és legyen benne a legjobb! Mert akkor még meg is élhet belőle majd :D

  • 2016.02.10 09:32:59Lady Scarlett

    Nancsibacsi: Te nyilván tapasztalatból beszélsz.
    Véleményem szerint nem gyenge. Nem aktualizált, nem up-to-date. De mondhatnám azt is hogy elmaradott, vagy régimódi. Ez a büfészakozás, meg gyenge-a-felsőoktatás sallangok ismétlése csak porhintés és leegyszerűsítése a helyzetnek.
    Az internet világában bárki lehet autodidakta módon profi informatikus. Nem a főiskolán tanulnak meg programozni a fejlesztők, hanem már gyakorlatban amikor nap mint nap csinálja a cégnél ahol dolgozik + este amikor hazamegy és még mindig azon az egy problémán jár az agya amit nap közben nem tudott megoldani. Bekapcsolja a gépét és rákeres az interneten, majd nekiáll gyakorolni és mire másnap bemegy a munkahelyére, már összeállt a fejében, hogy hogyan fogja megírni a kódot.
    A felsőoktatásnak pont ez lenne az értelme - a professzionalizmusra nevelés. Hogyan lehetsz szakértője a választott témádnak, saját utánajárás alapján. Ehhez az aktuális piaci trendeket kellene figyelembe venni és azt oktatni a főiskolákon, egyetemeken. A gondolkodásmódot, látókört szélesíteni és az ismereteket felhasználni. Azt mondom, nem gyenge a felsőoktatás. Csak kicsit poros.

  • 2016.02.10 09:50:17kacsa.

    A jegyek és a későbbi továbbtanulás között biztos van összefüggés, de kizárólag csak a rossz tanulmányi átlagból szerintem nem szerencsés messzemenő következtetéseket levonni. Van olyan barátom, akit elsőben kisegítőbe akart küldeni a tanítónéni, azóta meg már PhD-ja is van. Egyszerűen nem passzoltak össze az oktatási rendszerrel. Ugyanakkor már gyerekkorában is megmutatkozott, hogy tehetséges abban, amit most csinál és a szülei bíztak benne.

    Lady Scarlett: "szintén zenészként" én is beállok a kötözködők sorába: Egyrészt középiskolában a deriválás és az integrálás tudtommal még mindig nincs benne az alapórás tananyagban. Másrészt a biológiához (meg úgy általában a természettudományokhoz) pont szükség van a matekra. Saját tapasztalatból mondom, hogy elég nehéz úgy ökológiát magyarázni, hogy a másik fél azt sem tudja, hogy mi fán terem a deriválás és az is szívás, ha a gyenge matekos alapokkal rendelkező biológus hallgatónak statisztikát kell tanulnia. Igaz, utóbbi inkább a kutató szakosoknál fontos, mert sajnos ma már minimális statisztika tudás nélkül megette a fene a kutatást. Ettől még több ismerősöm is elvégezte úgy a szakot, hogy rossz volt matematikából, de sokat szenvedtek vele és többük ma is érzi a hiányát.

  • 2016.02.10 10:13:33bElannaTorres

    Lady Scarlett nem kevesebb, tényleg. Csak azt gondolom természettudományos szakmákhoz jól jön a logika - nem is ellened irányult. Csak a volt háziorvosom... Annyi összefüggést se látott meg a dolgok mögött amit, józan paraszt ésszel is lát bárki aki nem orvos. Akkor kicsit megrémültem, bazd ez kiseggelte az orvosit. Nekem is nagyon jó a memóriám bármit kiseggelhettem volna, de... Na ez az ami kicsit ijesztő.
    Ne félj a világ jobban értékeli a tehetséget mint az észt. Pénzben, és erkölcsi elismerésben. Ott vannak az énekesek, sportolók stb.
    De sajnos legjobban azt értékeljük ha valaki pszichopata :D Vagy macsó :) Jó dumás politikus, vagy üzletember csak az ügyeskedéshez van eszük. Azon gondolkoztam, hogy ha lenne egy katasztrófa mint a filmben a 2012-ben, és lenne hajó, mind csak öreg macsóval lenne tele, még a nőiktől is sajnálnák a belépőt. Milyen lenne az az új világ amit az élősködők építenek ? :D :D :D

  • 2016.02.10 11:19:07Lady Scarlett

    kacsa: Benne van a középiskolai tananyagban 4.osztály második félév. Legalábbis én még akkor tanultam. Hogy 1995 óta hogyan változott a tananyag a középiskolákban, gimnáziumokban, annak nem néztem utána.
    Mint említettem, ami a biológus képzéshez és ismeretekhez kellett, azt vért izzadva, baromi sok időt ráfordítva, megtanultam. Ismerve a gyengeségeimet, nem vagyok annyira jó matekból (tévedés ne essék nem bukásra álltam, hanem 2-3-as között voltam. Azért a becsület 3-ast kiszenvedtem mindig.), másképp kellett erősítenem ezt az oldalamat. Megtanultam hogyan ellenőrizzem magam, hogy amit csinálok, az jó legyen, és hogyan javítsam ki a hibáimat munka közben, már ha vannak.

    A statisztikát hagyjuk. Az egy elméleti tudomány, átlag ember, átlag életében nem sokszor lesz hozzá "szerencséje". Ami a felsőoktatásban van, nem statisztikusi szakokon, azt meg lehet tanulni, 3-asra, 4-esre, 2-esre. Tök mindegy az érdemjegy ha nem ezen a pályán dolgozol, tanulsz tovább és más érdekel.

  • 2016.02.10 11:32:16Lady Scarlett

    bElanna: Azt hogy a háziorvosod hogyan nem ismert fel jelenkori összefüggéseket pedig megvan az orvosi diplomája (amit ki tudja mikor szerzett) ez nem korrekt összehasonlítás, bár nem ismerem a részleteket, nem tudok erre többet mondani.
    Az akarat a továbbfejlődésre a lényeg. Van akinek elég az 1975- ben megszerzett diploma és abból él mindenféle továbbképzés nélkül. Akiben nincs meg az akarat, az igény arra, hogy frissítse a tudását, az nem fog meglátni olyan összefüggéseket amiket te vagy más igen és itt nem arról van szó, hogy kiseggelte az orvosit, hanem arról, hogy nincs meg a saját személyes motivációja arra, hogy fejlődjön. Neki elég volt az amit anno megszerzett és akkor úgy volt, most is úgy van.
    Ilyen is van, nem tudod kikerülni. Aki itt tart az szerintem megrekedt. Talán váltania kéne...a saját háziorvosom annyiban különbözik a tiedtől, hogy ő felismerte azt, hogy megrekedt. Már nem érdekelte a munkája, már nem volt a hivatása, nem akart már háziorvos lenni. Gyógytornász centrumot nyitott Angliában egy kisebb városban Liverpool mellett, idősekkel és mozgásszervi problémákkal élő gyerekekkel foglalkozik. Ő a tulaj, felvett 2 magyar gyógytornászt és 2 britet, publikál is, én úgy láttam megtalálta amit keresett.
    Már más a háziorvosom, ő meg hamarosan nyugdíjba megy, aztán ki tudja ki lesz a háziorvosom. Remélem azért lesz valaki, bár őszintén szólva csak szakrendelésre járok, csak beutalóért, meg táppénzes papírért megyek le a háziorvoshoz.

  • 2016.02.10 11:41:56Lady Scarlett

    FlybyWire:
    Végre egy hozzászóló aki érti mire akartam kilyukadni és nem csak büfészakozva trollkodik!
    Külön köszi az utolsó bekezdésedet, hasonlóan gondolkodunk erről a kérdésről!

  • 2016.02.10 11:55:03kacsa.

    Lady Scarlett: Nekünk már csak fakultáción kellett az integrálás/deriválás és most sincs benne a követelményekben az alapórásoknál (megnéztem). Ugyanakkor aki olyan irányba megy tovább, ahol függvények vagy modellek vannak, úgyis találkozni fog vele. Legfeljebb nem érti és szív, mert az egyetemi matekon sokszor nincs lehetőség/idő/akarat arra, hogy rendesen elmagyarázzanak és begyakoroltassanak mindent, ami a középiskolában elmaradt.

    Statisztika: Szokták mondani, hogy kis hazugság < nagy hazugság < statisztika, amiben van valami ;), de pont ezért nem árt, ha az ember legalább minimális szinten tisztában van az alapfogalmakkal, na meg használja az eszét. Középiskolában a tanárunk példája a "mondj nemet a kenyérre" volt (itt találtam meg:[link] ), az egyetemi pedig azt az egyszerű példát hozta fel a hangzatos statisztikai szemfényvesztések szemléltetésére, hogy az emberek többségének az átlagnál több lába van. Ami persze triviális, mégis gyakran jönnek ilyen jellegű "érvekkel" valami ellen vagy mellett.

  • 2016.02.10 11:55:40bElannaTorres

    Lady Scarlett - azért nem árt. Nem tudhatjuk mi bajunk lesz, és magamról tudom, hogy van az úgy hogy nem tudsz utánanézni az interneten, hogy milyen szakrendelés is kéne hozzá...
    Elég lett volna ha van logikája kicsi akkor nem söpri le a problémát azzal hogy csak kitalálom.
    Nem tudom miért de a butábbja azt se meri bevallani, hogy ezt így most nem tudja de utánanéz.
    A te háziorvosod igényes volt, az én volt dokimnak viszont teljesen tökéletesen megfelel az ahogy van. Ahogy csinálja, boldog. Korlátai vannak és nem látja.
    Bizonyos szakmákhoz szerintem iq tesztet is kéne töltetni, szánalmas milyen hülyék vannak olyan helyeken ahol elég volt magolni, de a magához a munkához már kéne az ész is.

  • 2016.02.10 13:38:01Puckman Éliás

    Bláz van Lady Sclarlett, gyere!

  • 2016.02.10 17:09:40cardiobascuralis

    Lady Scarlett
    Én azért nem dicsekednék azzal, hogy egyetemista létemre fingom sincs arról, mire jó az integrálás meg a deriválás.

    Gondolom, valami totál szükségtelen büfé-ruhatár szakra jársz mesterképzésre.

  • 2016.02.10 17:26:32cardiobascuralis

    Lady Scarlett
    "Ebben az orszagban az mar nem is szamit embernek aki nem fizika-matekbol jo, hanem kemia-biologiabol?!"

    Nyuszika, aki matekból hülye, az kémiából is az, mivel az is a matekra épül.
    Szóval inkább vegyél egy pár galambot, és azokat etessed.

    "Hetedikes koraban sem tudott cipot felvenni egyedul, nemhogy megkotni a cipofuzot. Megis foiskolat vegzett es 4 nyelven beszel felsofokon."
    És mégis mi a lófasz (ha már biológia) köze van a kettőnek egymáshoz?

    "Van akinek elég az 1975- ben megszerzett diploma és abból él mindenféle továbbképzés nélkül."
    Ezt max. a hozzád hasonló büfé-ruhatár szakon tudja megtenni, de talán már ott sem, mert a büfé és ruhatár rendszere is változott 1975 óta.

    kacsa.:
    Én ugyan kísérleti (tananyagú) suliba jártam, de már akkor benne volt az alap integrálás meg deriválás a tananyagban, és az még a 80-as évek volt.

  • 2016.02.10 20:03:58brownie1158

    Húha... én nem mentem volna bele ekkora vitába....

  • 2016.02.10 22:15:35Rongy Elek

    Ezeket a csodálatos "eredményeket" amit az angol tudós hölgyek és urak összehoztak valahogy nem tudom komolyan venni. Annyi igaz belőle, hogy a genetikai adottságok egyfajta lehetőséget adnak bizonyos dolgok iránti tehetségre, de ha a motiváció nem alakul ki valamiért akkor éppen az okosabbja un bele a tanulásba és elkallódik, míg a kevésbé okosok, de jó szülőktől származó végig csinálja.
    Ha a gyereket elkönyveli a környezete, hogy hát ez a gyerek "ennyit tud", akkor nagy mázli kell ahhoz, hogy mégis tanuljon és megtudja mutatni mire képes.

  • 2016.02.11 01:13:41randomgenerator

    Látom egyesekben azért erősen megvan a kisebbségi érzés, biztos valami nagyon ótvar sulija lehet az ilyennek. Önmagában az sem baj, de ez a komment háborúzás, istenem, minek...

  • 2016.02.11 10:42:39magyarparaszt

    Azért hörögnek sokan a cikkben foglalt igazságok ellen, mert következik belőle a szülők felelőssége is, és hát egy "jó magyar ember" nem vállalhat felelősséget semmiért sem... Meghát ők is felnőttek valahogy, tessék tudomásul venni, hogy attól még micsoda szép életük van, főiskolára is járnak (felnőtt fejjel persze, és az életminőségükön ez már nem változtat, de hát istenem), a gyereknek is jó lesz ez, nem...? Majd lesz belőlük jó szakmunkás, mi? Mint belőletek. Mi tagadás, ez a cikk erősen belerondít a kis kényelmes önámításaitokba. Azért el szoktak sokan csodálkozni, amikor egyedül maradnak a "hálátlan" gyerekektől, mert eszükbe sem jut, hogy csupán törlesztettek rajtuk egy igen keveset. Pedig az, hogy valaki élete hátralévő részét sértődötten, magányosan dohogva tölti, igen kicsi ár azért, hogy elbaszta a gyereke életét egyszer s mindenkorra, teccik tunni?

  • 2016.02.11 10:49:09Provokat Úr

    Lady Scarlett - igazad van abban amiket írsz, de semmi köze nincs ahhoz amit a cikk állít. Én biztos vagyok benne, hogy bölcsis korodban a korodhoz képest TE is jó voltál "matek"-ból. Nem az a lényeg, hogy megtanultál-e derviálni/integrálni (ami valóban totál felesleges), hanem, az, milyen mértékben van meg benned a matematikai gondolkodás képessége. Mert, nagyon kevés dolgon kívül, a világon minden matematika, vagy van köze hozzá. Bizony, még a zenének meg a rajzolásnak is - talán már hallottál a felharmonikusokról meg az aranymetszésről. De még egy jó receptet sem tudsz megfőzni matek tudás nélkül, ha mondjuk a recept 4 főre szól, te meg 6 főre főzöl vacsorát. Azt meg nem tudod nekem bemesélni, hogy le tudtál volna diplomázni biológiából/kémiából matematikai ismeretek nélkül. Már a gimiben megbuktál volna.

    Szóval kérlek ne keverd össze azt, mit lehet megállapítani egy gyerek tehetségéről kis korban azzal amit nagy kínkeservvel beléd vertek gimiben.

    De egyébként igazad van, tők felesleges dolgokat is megtanultatunk a gyerekeinkkel. De ez így jó. Rég rossz világ lenne, ha mindenki csak azt csinálná amit akar.

  • 2016.02.11 12:51:13székelyámber

    Életemben közepes tanuló voltam. megtanultam írni, olvasni számolni. Az egy más kérdés, hogy most egy gép végzi ezeket helyettem. És nem voltam se eminens, se tantárgyverseny kitűnő, se éltanuló, mégis egyetemet végeztem és most rendes munkám van. Volt egy tanárom aki azt mondta, hogy azok akik átlagos tanulók, azokból lesznek később a jó keresők, akiknek 1-2 sőt nem ritkán 2-3 munkájuk is lesz. Részben igaza van, azok akik pontosvesszőre magoltak, most ilyen olyan güriző helyeken vannak, ahol nem kell kreatívnak lenni sem gondolkodónak. Viszont társaim akik több vállalkozást vezettek már, több lábon állnak és életük alatt egyfolytában fejlesztik magukat... Ez az én véleményem és meglátásom. Aztán ettől függetlenül ellehet kezdeni a gyerek hajtását már bölcsiben, de én hagyni fogom, hogy tombolja ki magát míg gyermek...

  • 2016.02.11 14:50:31Alick

    Van benne valami, de azért a Polgár lányok többre mentek a közoktatástól való mentességgel...

  • 2016.02.11 20:31:50Punxsutawney Mormota

    Csodálkoznék, ha Lady Scarlettnek lenne pasija... Kicsit olyan Schobert Norbi utánérzéses a csaj. Az állandóan azzal jön, hogy amikor gyerek voltam, akkor kicsi voltam és kövér. Ha nagyon sírni akar, akkor még előrángatja a zsidó származását is :) Lady Scarlett meg jön amikor kicsi voltam kettes voltam... De bezzeg most, nézzetek meg!
    Ezt a pasijai hányszor hallgatták végig a kapcsolat alatt?

  • 2016.02.12 09:41:24Netszamuráj

    @cardiobascuralis:

    Szeretem a hozzád hasonló széles látókörrel, humanizmussal, civilizált gondolkodásmóddal rendelkező embereket. Szeretnék javaslatot tenni arra vonatkozóan, hogy ha esetleg valami baj lesz mondjuk a térdeddel egyszer, akkor szíveskedj felkeresni egy integrálni-deriválni kiválóan tudó fizikust. Esetleg ha lelki problémáid lesznek, akkor biztosan segíteni fog rajtad egy integrálni-deriválni kiválóan tudó matematikus. Sose, ismétlem sose keress fel orvost vagy pszichológust, mert azok egészen biztosan azért választották azokat a szakmákat, mert nem tudnak integrálni-deriválni. Azok meg milyen emberek már? ;)

    Amúgy meg, Műszaki Egyetemet végzett mérnökként, ma is arra ébredtem, hogy már legalább 5475 napja nem kellett integrálnom-deriválnom. ;)

  • 2016.02.12 11:55:01Kytia

    1

  • 2016.02.12 11:55:24Kytia

    Na, benyelte a kommentemet a szar...

  • 2016.02.12 12:22:01cardiobascuralis

    székelyámber:
    Aki világéletében közepes tanuló volt, kétlem,hogy annyira kurvára kreatív meg gondolkodó lenne.

    Netszamuráj:
    Biztos van ilyen is. Egyénre szabni nem lehet az oktatást, max. magántanárnál.
    A másik meg, hogy bár mérnökként végeztél, nem biztos, hogy a szakmádban dolgozol.

SZÓLJON HOZZÁ!

Kórházfigyelő

  • Budapesti kórházak
  • Vidéki kórházak

Kérdezz szakértőnktől

Dr. Gyarmati Andrea gyermekgyógyász válaszol.

Kérdezni szeretnék »

Bookline

Travelo utazási ajánlatok

Hirdetés