PORONTY

Szuszog, zihál, sípol, hörög, köhög, mi az?

2010. szeptember 20., hétfő 10:16

Szerencsés esetben egy lakásba szabadult sündisznó, netalántán a televízió egy időben sokat foglalkoztatott műsorvezetője, de kevésbé szerencsés esetben lehet az egy év alatti gyerekünk is. Utóbbinál nincs mese, szakemberhez érdemes fordulni.

Még nyáron kezdődött, amikor észrevettük először, a fenébe, már megint köhög a gyerek. Három hónapos korában már volt hörghurutja, mint minden rendes kistestvérnek, aki számára a nagytesó szolgálatkészen házhoz szállítja az összes óvodai bacit, ingyen és bérmentve. Na de nyáron, és hetekig? Az első orvosi vizsgálat szerint –a saját doktor néni helyettesénél – a hang forrása a gégében van, tartsuk tisztán az orrát. Akkor nem is egészen értettük, a hörgőtágítót minek adták, ha a gégénél lejjebb nincs semmi. A hörgőtágítót kiköpködte (szirupot adni csecsemőnek kábé annyira egyszerű és eredményes, mint tablettát macskának), viszont szép fokozatosan azt vettük észre, a gyerek nemcsak köhög, hanem zihálva, zajosan veszi a levegőt, egyre többször. A doktor néni – a sajátunk – már a fejét ingatta, szó sincs gégéről. Addig már én is búvárkodtam a pesti rendelők közt, irány a pulmonológia, nincs mese. „Asztmatikus tüdőzajok” – hát nem csoda, hogy belém állt a frász, az asztma nem vicc, az úristen mentsen tőle minden jótét csecsemőt és kisgyereket.

A tüdőgyógyász doktornő – a hajdani svábhegyi csapat egyik tagja, aki most már meglehetős forgalmú magánrendelést is tart fenn – megerősítette, a gyerek biza zörög. Fenét a gégéből, tüdő-hörgő eredetű, de asztmának egyelőre nem diagnosztizálható. „Röhögve hörög” – konstatálta, amikor a gyerek jókedvűen rávigyorgott a vizsgálóasztalon – „ez mindenesetre biztató.”  Amellett, hogy szeretne látni egy mellkasröntgent (ahhoz képest hogy el sem bírtam képzelni, hogy lehet ezt egy babával kivitelezni, meglepően simán ment egy hét múlva), a váladékoldó mellett hörgőtágítónak a kiköpött szirup helyett egy nagy, átlátszó szerkentyűt mutatott, a végén vécépumpa-szerűséggel. Ebbe kell a gyógyszer-porlasztót bedugni a másik végén, és így – közben a fiam arcára illesztette a vécépumpát – megnyomni a tubust, mint valami légfrissítőt. Látja ezt a szelepet? Legalább ötször mozduljon meg, mielőtt leveszi az arcáról a maszkot. És négyszer kell használni egy nap.

Húha. A készüléket Babyhalernek hívják, tulajdonképpen okos kis műszer, nem éppen olcsó, aki már szívott orrot gyereknek, az a Babyhalerrel is elboldogul, bár látszólag a gyerek ennek is ordítva küszködik a végén, esetleg meglepett arccal kapkodja a levegőt.

Nem, a gyerek valószínűleg egyelőre nem asztmás, általános állapota jó, de nem kizárt, hogy később lesznek még gondjaink. „A fiúk az érintettek inkább” – így a doktornő, valamiért a fiúk hajlamosabbak rá, hogy éretlen porcokkal jöjjenek világra, a hörgőik gyengébbek, könnyebben szaporodik fel mögöttük a váladék, amitől nehezebb a légzés, a gyerek pedig fokozottan fogékony minden alsólégúti fertőzésre. A helyzet akkor szokott javulni, amikor lábra állnak, és a gravitáció segítségével megerősödnek, szabályos formájúvá válnak a hörgők. Na fiam, mondom magamban, még egy ok, hogy mihamarabb elinduljál, homo erectus, aztán nyargalj sürgősen, mert addig köhögsz majd, mint a Kaméliás Hölgy. Ha utána sem javul a dolog, nos, akkor gáz van.

A rendelőbe közben aggasztó mennyiségben jöttek befelé a nehéz légzésű, köhögős, sípolós-fulladós kicsik. Ovisok és iskolások, soványak és kövérek. A doktornő részletes életmód-tanácsokat ad, mozogni általában ajánlott, de sokak gyógytestnevelésre kerülnek a „rendes” helyett, a szorongás is sajnos ronthat az állapoton. Bár a krónikus asztmában szenvedő gyerekre járhat méltányossági gyes-hosszabbítás (3 éven felül), esetleg közgyógyellátási igazolvány, valahogy mégis úgy tűnik, folyamatos szívás és macera az élet egy ilyen állapottal. A gyerekkori asztma, ahogy a hörgőgyengeség, kinőhető – de az éveket, amiket egy porlasztó végén tölt a gyerek, miközben egyszerű, mindennapi dolgok ronthatnak az állapotán (ha mondjuk a dolog allergiás eredetű) – nos azokat az éveket nem adja vissza senki. És a doktornő prognózisa szerint az ilyen gyerekek száma csak nőni fog a jövőben.

A mi tíz nappal későbbi kontrollunk eredménye mindenesetre biztató. Röntgen tökéletes (egy darabig haboznak a kerületi gyerekrendelőben, de lebeszélem őket, hogy továbbküldjenek a Bethesdába, ahol állítólag ennek az igazi szakértői vannak), a tüdeje feltisztult (azt hogy egyáltalán nem köhög, azért még nem merem mondani), egyelőre várunk és pár havonta kontroll. Persze az első őszi taknyos fertőzést azóta már bekaptuk családostul, mind a négyen, de lekopogni, a ziháló légzés nem tért egyelőre vissza, úgy tűnik egyelőre, csak megcsapott a szele valaminek, ami egy igazi nyűgös civilizációs betegségnek nevezhető, életminőséget rontó állapot. Bár kiváltó ok számos lehet, ahogy elnézem a sok sípoló városi gyereket, valahol mégis úgy érzem, valamit csinálni kéne a környezetszennyezéssel.

Az OEP honlapján az asztmás gyermekek számára elérhető támogatások a doktornő szerint részletesen, laikusok számára is elérhetően fel vannak sorolva. Érdemes a „szakmai oldalakat” (szintén nyilvánosak) is végignézni. Én még csak ezt találtam „asztma” keresőszóra: http://www.oep.hu/portal/page?_pageid=6,33139&_dad=portal&_schema=PORTAL, de a szakértők nyilván nálam jobban eligazodnak a dokumentumok közt.

KOMMENTEK

  • 2010.09.20 11:53:37Cobold

    Ha nem múlik a folyamatos szörtyögés, zajos tüdőhang, és nincsen látható oka, érdemes utánajárni, nincsen-e mögötte ételallergia. Ha nem eszik, csak szopik a baba, akkor is, mert anyatejbe is átmennek allergének. Pl. lányom esetében anyatejen keresztül ütött a tejfehérje allergia.

  • 2010.09.20 12:14:53bagaela

    Detto mint Cobold.

    Én asztmás-allergiás csoffadvány vagyok már picikorom ota, valahogy ugy kezdödött, ahogy a posztiro írja. Aztmondták kinövöm, nemsikerült.

    Viszont a kishugomrol korán kiderült, hogy tejfehérje-allergiás (nem laktozérzékeny, hanem kazein allergiás) ez nála elöször hasfájásban, véres széklettel jött ki, viszont ez csak a szerencséje, mert ha igy nem jön ki, szénanáthás, köhögös, léguti panaszokba torkollik,és ha tartosan megmarad az allergén, akkor szépen ki tudja alakitani az egész életen át tarto asztmát.

    Nálam is ez lehetett a probléma, mert a vérallergia-teszt ma is mutat némi kazeinallergiát (máshogy nem nagyon állapithato meg) csak nekem kevésbé szerencsésen a légutakon jött ki jobban. Az orvos szerint ez genetikus, anyai örökség, ugyhogy a huginak szerencséje van, hogy már itt tarta az orvostudomány, énmeg megszivtam. :)
    De lényegesebben jobb az allergiám és az asztmám is, ha nem fogyasztok tejterméket.

    Mindezt a heimpálban állapitották meg tökéletes felvilágositással és utmutatással, érdemes lenne tenni egy kitéröt arrafelé, hátha.

  • 2010.09.20 12:15:53dodóó

    2010.09.20 11:23:38hinta-palinta

    Pedig azóta is lelkiismeret furdalásom van,mekkora hülye voltam miattam lett beteg.

    Csimpilimpi,a lányom 5 éves lesz.
    2.5 évesen kezdődött nálunk.

  • 2010.09.20 12:44:55mimi

    a tejes cuccokhoz csatlakozom.
    öcsém is asztmás (?) volt. régen volt, így már nem tudjuk, hogy pontosan mit takart az akkori állapot. 8-9 éves koráig neki is voltak fulladásos, sípolós, hörgős rohamai, kórház, mentő, majd úgy tűnt, kinőtte.
    most meg felnőtt korára tejallergiája lett. nem tudja, melyikre, mert nem vizsgáltatta ki, nem iszik-eszik tejterméket, mert ha igen, azonnali hasmenés.
    anyukánknak is felnőtt korában jött ki tejallergia.

    szóval lehet, hogy érdemes lenne szüneteltetni kicsit a tejes cuccokat, ha kap már bármilyet, vagy ha szopik még, akkor anyuka tejfogyasztását visszavenni, és valami tej-allergia kivizsgálást kérni.

  • 2010.09.20 13:01:34Farkasokkal táncoló

    2010.09.20 11:21:51hinta-palinta

    Mennyire igaz.
    Nekem a kisebbik lányom volt asztmás 8 hónapos kora óta. Volt egy félrekezelt brochitise, és akkor ugrott be az a spasztikus légzés, onnantól keudve a legkisebb náthától, VÉDŐOLTÁSTÓL 48 órán belül már hívni is kellett az ügyeletete, és éjszakákat álltam vele paplanba burkolózva a nyitott ablak mellett, hogy jobban kapjon levegőt... nem is szeretek visszagondolni rá.

    És 5 éves korra kinőtte!!! Jelzem mondták nekem is, hogy az ilyesmit vagy kinövik iskolás korra, vagy egész életében baj lesz vele, szerencsénk volt.

  • 2010.09.20 13:07:21Panka ustokos

    Cobold


    Es milyen tunete volt a lanyodnak?Meddig?

  • 2010.09.20 13:11:47jazmine

    Erre írtam már, hogy a nehezített légzést kellene a kismamák fejébe verni (hogy ismerik fel, mit kell adni stb.), nem a hány kg-t hízhatok és hogy lélegezzek szüléskort.
    És úgy az összes légúti cuccot:
    -a köhögések fajtái és minek a tünetei
    -hörghurut
    -tüdőgyuszi
    -krupp
    -kezelésük.
    A fiamnak keskenyebb a gégéje, mint az "átlagé", így ha vírustól begyullad, akkor figyelek ezerrel és már este fenistil+calcimusc koktélt kap, éjjelre lehűtöm a szobájukat és kikészítem az ágya mellé a hálózsákom, a nappali kanapéjára meleg takarókat, sapkát neki+nekem... Aztán éjjel vagy kell rectodel vagy nem, vagy ülünk az erkélyajtóban - vagy nem.
    De első alkalommal kórházba került, mert béna volt az anyja/apja...

  • 2010.09.20 13:15:20kertedi

    A fiam is egész télen hörgött, hörgőtágító szirup először, aztán Babyhallerrel Ventolin, folyton visszatért. Elküldött a doki a II. sz. Gyerekklinika Pulmonológiájára, hogy vérvétellel állapítsák meg, allergiás-e: a pulmonológus azt mondta, 3 év alatt nem szokás a gyereket vérvétellel kínozni, ő nem tenné inkább, mert szerinte nem allergia. Aztán elvittük a fül-orr gégészhez, aki szerint mégis allergia és felírt egy Auris nevű szirupot meg Nasonex orrcseppet. 1 hét alatt elmúlt neki. Pár hónapig semmi, most megint kezdődik. Sose tudom meg, mi baja :)

  • 2010.09.20 13:16:04kertedi

    Aerius, nem Auris.

  • 2010.09.20 13:23:15csimpilimpi

    jazmine, szülni mindenki szül az tuti (na jó, a császárosoknak nem kell speciálisan lélegezni, de még mindig a hüvelyi úton szültek vannak többségben). nehezített légzése viszont korántsincs ekkora százalékban a gyerekeknek. meg nehezebben is tanítható. egészséges gyereknél (vagy épp gyerek nélkül) hogy mutatod be? és akárhogy is megtanulná az anyuka (nem tanulja meg), úgyis orvoshoz kell fordulnia nehezített légzés esetén.

    nálatok ezek szerint krupp van, nem asztma.

  • 2010.09.20 13:26:19jazmine

    Aerius a lányomnak is volt pár hónapig (fülgyuszi utóhatására) - addig nem horkolt, egyébként a nagy orrmandulája miatt születésétől. Illetve ezóta sem horkol, szóval jó volt és a füléből is eltűnt a folyadék.
    Azt is megérne egy posztot, ki mit mond. Ugyanazon klinikára jártam vele (+a naggyal) szűk 4 hónapig, kb. 5 doki látta el őket: az egyik kivetette volna a manduláját, ha egy hét múlva még ott a folyadék, a másik meg, ugyanazon rendelőben 1 hét múlva, azt mondta, h még normális, hogy ott van a folyadék, nyugodjak meg. Meg is nyugodtam, hogy nem kell emiatt műteni a 2.5 évest, eredetileg nem voltam ideges... És az általa megadott határidőig rendeződött is a lány füle...

  • 2010.09.20 13:27:58t.smith

    Vakmacska: add meg kérlek a doktornő magánrendelésének elérhetőségét, akár privátban is.

    Egyébként a fiamnak minden ilyen jellegű betegsége volt: ekcéma, tej és tojásfehérje allergia, krupp, asztma, és nagyon gyakran van hörghurutja. A tojás elmúlt, a tej megvan most is, az asztma megvan most is, a hörghurut is gyakran előjön.

    Egyébként nem csak a felderítetlen tejfehérje allergia mellett tud kialakulni asztma. Nálunk egy éves korától tisztában voltunk a dologgal, azóta nem kap semmilyen tejterméket, tejszármazékot tartalmazó bármilyen élelmiszert, és mégis megjött az asztma.

  • 2010.09.20 13:29:25jazmine

    Nem, ez nem is krupp.
    Akiket ismerek, kb. 5 gyerekből 3-nak volt már ilyesmi légzésgondja (többet ismerek ;), ez az átlag), csak az eredete más, és ezekben a háztartásokban van is rectodelt otthon, mindig. Van, ahol asztma miatt, van, ahol krupp miatt, van, ahol az, ami a fiamnak.
    Nagyon egyszerűen elmondható, kicsi videóval, mert azért az sokkal drágább és brutálisabb, hogy ha majd odajut, akkor bekerül min. 3-4 napra a körházba. Tényleg egyszerű kezelni - ha már tudom, mit kell...

  • 2010.09.20 13:36:56csimpilimpi

    jazmine - arra gondolsz, hogy nem a légcső szűkül, hanem a gége? (most hirtelen rákerestem a kruppra, és a légcsövet írja.) de azért alapvetően nagyon is krupp jellegűnek tűnik abból, amit leírsz, mind tünet, mind kezelés szempontjából. az asztma más, az nem felsőlégúti dolog. kezelésében is más.

  • 2010.09.20 13:39:35Panka ustokos

    t.smith

    Az ekcema az allergiatol volt?

  • 2010.09.20 13:43:30jazmine

    Igen, a gége.
    Rákérdeztem anno, több dokinál is, nem ez nem krupp, nem is szerű.
    Az asztma meg persze, h más, apósom asztmás...
    Ha jól értem, ott a kilégzéssel van gond és sokkal lejjebb, a hörgőkben; míg ennél a belégzéssel. Csutka értelmesen le tudja írni, én csak arra koncentráltam, hogy mit kell tennem és 1 év alatt profik lettünk.

  • 2010.09.20 13:46:48csimpilimpi

    és akkor elnevezték nektek valahogy az orvosok? mert az alapján, amiket leírsz, hogy miket teszel, mikor jelentkezik, meg a _belégzési_ problémák miatt nekem teljesen krupp (de minimum -szerű), nem bírtam beazonosítani a különbséget. (sajna ismerem jól a kruppot, mint fentebb írtam. meg a hörghurutos fulladást azaz asztmát is.)

  • 2010.09.20 13:53:46jazmine

    obstr.bronhchitis miatt nehézlégzés

  • 2010.09.20 14:20:30sz.sz.sz

    Bocs a negatívumért, de én úgy tudom, hogy az asztmát nem lehet kinőni, csak tünetmentessé tenni. Nálunk így is néz ki a dolog. A 10 éves fiamnak kb. 2 éve már nem kellett tüdőgyógyászhoz járni, nem kellett spiropent, flixtocid, ventolin és még ki tudja mi, most meg ez az esős nyár óta, folyamatosan vagy zihál, vagy fullad.:(

  • 2010.09.20 14:26:54a szív fészkei

    Úszás kell minél előbb elkezdve, minél intenzívebben és tovább - de itt meg bejön a felnőtt uszodajegyek ára, amit kiperkálni rendszeresen már nem könnyű. Van, aki kinövi kamaszkorára de van, aki nem - nálunk mindkét variáció előfordul.

    Ha nem, akkor egy vagyonba kerül - ha jól tudom, valami alapinhalálót vagy mit levettek a tébéről - és van szenvedés dögivel egész nyáron. Claritine sem mindig vált be. Próbáltunk mindent az uszin túl: sókamrát, párologtatót, sólámpát, antiallergén lakberendezést, a porallergiásmiatt gyakran - naponta - takarítva 120 fokon gőzölő eszközzel, stb. stb.
    Egy szürkére befulladásnál kevés megrázóbb fordul elő; nekünk mázlink volt eddig, igaz olyan helyre költöztünk eleve, ahol - akkor még - léteztek ilyesféle kórházak. Mert volt, hogy éjjel rohant a férjem a gyerekkel, felverve ott valaki, aki injekciót adott azonnal. Nem tudom, a mentőt meg bírta-e volna várni...

    A tenger vált be, amíg kicsik voltak de az is véget ért két hét után, na meg most már oda s eljutni rendszeresen. Nem megy.

    Sóterápiaról:[link]

  • 2010.09.20 14:31:12jazmine

    szív, ahogy én látom, az asztma hosszú távon szívás igazán (évtizedeken át szteroid) és asztmával, allergiával nagyon meg kell gondolni, hol lakik a család...
    Az úszással az a gond, h a víz, az úszás jó, de pl. a túlfűtött, párás öltözők elég halálosak...

  • 2010.09.20 14:31:52a szív fészkei

    Az asztmánál a hörgők begyulladnak, nyákosak lesznek, ettől beszűkülnek és nem megy ki a levegő.[link]

    És sajnos volt olyan negyvenpár éves filozófus, - most nem ugrik be a neve, de ismert figura volt a tudományos életben és jó pasi is - aki egy érettségi találkozójára nem vitt gyógyszert (vagy hogy volt, ennek kb. 15 éve talán) és ott halt meg rohamban. A mi gyerekünknél is folyton ott volt/van a készlet a táskájában, mert rizikózni nem szabad. Kálcium is kell, úgy tudom.

  • 2010.09.20 14:35:57a szív fészkei

    jazmine, erre nem panaszkodtak annyira. Hamar ledobálták, felvették a cuccot talán. De télen nem volt más megoldás, úszni kellett akkor is legalább hetente kétszer. Aztán később pár évig majdnem naponta vízipólózni. A legtöbb nagy úszófenomén így kezdi emiatt, ahogy tudom. És persze a bagó halálos nekik, ezt felfogták, bár az ismeretségi körükben vannak dohányosok. De hát ez már az ő döntésük, hogy mit kezdenek magukkal, hol fordulnak elő - felnőttek. Ilyen kisgyerek környezetében fokozottan kell kerülni a bagófüsötöt!

    Olyan is van, hogy edzeni kell a tüdő lufifújással - ezt még élvezik is gyerekek nem?

  • 2010.09.20 14:36:32a szív fészkei

    tüdőt

  • 2010.09.20 14:38:28renege

    2010.09.20 13:53:46jazmine
    obstr.bronhchitis miatt nehézlégzés

    érdekes, nálunk az obtruktív bronchitis miatt a kilégzés nehezített.

    Itt lehet róla olvasni:
    [link]

  • 2010.09.20 14:40:01renege

    Az úszás meg szuper, mert a gyereknek kellene a fulladás miatt, de a bőre miatt a bőrgyógyász letiltott...

    én szívesen vinném, bár még csak 2 éves. Szerintetek érdemes konzultálni a bőrgyógyásszal?

  • 2010.09.20 14:41:09a szív fészkei

    miért nem működik a linkelés? Csak a wiki asztma szócikke lett volna, ha beadja, de a cikk ugrik be.

  • 2010.09.20 14:41:42jazmine

    renege, ez a kórházi volt; azután volt jó párszor, amikor a sípolós részig nem is jutott el, csak zihált, behúzott borda-közti izmok.
    De egyértelmű, mikor ráteszem a kezem, h nem kifelé nem megy, hanem belélegezni nem tud.

  • 2010.09.20 14:42:49jazmine

    reneg, 2 évesen épp sehol sincs, már nem baba, de még nem érti az utasításokat...
    A gyerekek sportsuliba mennek (körzeti), mind úszni fog...

  • 2010.09.20 14:44:20a szív fészkei

    renege, biztos érdemes beszélni vele. Linkkel nem vagánykodok: "Sós Vízű Fürdőt keres?

    Magyarországon (esetleg Ausztriában) keresek olyan fürdőt/wellness hotelt, ahol van sós vizű medence. Tud ilyet ajánlani?

    Kedves Zita!
    Magyarországon Sárváron, Hévizen, a Dél-Alföldön pl. a Cserkeszőlőn, Karcagon a gyógyfürdők magas sótartalommal rendelkeznek. Természetesen ezeken a helyeken színvonalas wellness szolgáltatások és hotelek állnak a vendégek rendelkezésére. Ezeket ajánlom Önnek." - írták egy ilyen utisugo.hu weblapon.

    Talán a sós víz megfelelő lenne a bőrének is, de kérdezd meg.

  • 2010.09.20 14:49:36a szív fészkei

    Sok masszíroztam a talpukat is a tüdő táján, az is segített, pláne, hogy esténként csináltam lefekvés előtt. Játéknak fogták fel.
    Orvos nem ellenezte, de mindenki érdeklődjék utána.

  • 2010.09.20 14:58:26Puszpanya

    Huh, ezek a dolgok elég ijesztőnek tűnnek. :S
    A húgom gyerekei is krupposak voltak, de az egyik korán kinőtte.(apjuk asztmás) A másik kislány viszont szorongós és úgy tűnik, idegi alapon is produkálja a tüneteket.
    Akinek tejallergiás az egy év körüli gyermeke, hogy derült ki? Mik voltak a tünetek?

  • 2010.09.20 15:09:04tusi56

    A ma már 31 éves fiam volt kruppos is (11 hónaposan), és asztmás is (kb. 5 éves korától). Az orvosoktól sajnos semmilyen érdemi segítséget nem kaptunk, teljesen magánúton sikerült megtudni, hogy létezik ún. asztmás-úszás (nem tudom, hogy még létezik-e). Hatodikos korában a fiam 46 tanítási napot hiányzott, és legalább huszonötször írtam az üzenőbe, hogy ne feleltessék az állapota miatt. Ekkor kezdtük az asztmás-úszást, és hetedikben 4, azaz négy napot hiányzott összesen. Az uszodában mindig volt számukra orvos, tehát teljes nyugalommal vittük úszni.
    Akár van jelenleg ilyen úszás, akár nincs, mindenképpen javasolni tudom, mert tapasztalatból tudom, hogy nagyon hatásos.

  • 2010.09.20 15:11:08t.smith

    Panka: ezt nem tudom így megmondani. Emlékeim szerint (6 éves a srác) anyatejes korszakában is küzdöttünk már az ekcémával. Akkor még köze sem volt a bocitejhez. Egy doki mondta, hogy ezek a betegségek (allergia, ekcéma, több légúti betegség) általában együtt jönnek elő (athópiás betegségeknek nevezték őket), van akinél több, van aknél kevesebb. Nekünk (majdnem) mind megvolt, 1 v. 2 éve ezt mondta a doki, hogy multiplex allergia, konkrétan mindenre allergiás e gyerek (enyhe túlzással), próbálgassuk azt, hogy mire hogyan reagál.

  • 2010.09.20 15:14:48januar18

    Puszpanya: a kislányomnál volt véres kaki kb. 2 hetes korában, mindig rengeteg tejpötyi volt rajta. Aztán mikor befejeztem a szoptatást (10 hós kor) és átálltunk a tápszerre, elkezdett egyre gyakrabban és többet, hígabbat kakilni. Kb. 1 hónap alatt odáig jutottunk, hogy napi 8-10-et kakilt, és ekcémás foltok jöttek elő az arcán. Ezután gastroenterologushoz mentünk, Prick-teszttel mutatta ki a tejfehérje és tojásfehérje allergiát. (Csak magándoki csinál ilyet, sztk-ban 2 éves kor előtt nem + kb. 4 hónappal későbbre kaptunk időpontot.) Azóta kiderült, hogy a szóját sem bírja, sőt a paradicsomot és az olivát sem.
    Teljes diétára álltunk, minden rejtett tejtermékkel is leálltunk. Azóta egy náthája sem volt, előtte meg a szoptatás alatt végig szívtunk valami náthával, köhögéssel, fülfájással, stb.
    Most 18 hós, megpróbáltuk pár napja a tejet, 3 napon át kapott joghurtot, és a 4. napon jelentkezett az ekcéma. :((((

  • 2010.09.20 15:15:04a szív fészkei

    Amerikában most szamárköhögés járvány kezdődött.[link] Sehol se kerek a perec.

    tusi 56, igazad van, én is ismertem olyan családot - pedig zöldövezetben nagy kertben laktak, ahol az egyik lányuk szinte folyamatosan kórházban volt asztmával. Mondtam nekik, hogy úszás, úszás,úszás (a gyerekeink iskolatársak voltak, láthatták a hatást), de legyintettek rá.
    Én jobban örülök, hogy azért nem infúzión töltötték a kölykeim a gyerek- és kamaszkorukat, lett szép sportos testük, tudnak nagyon jól úszni, ami mindenképpen előny egy egész életre és valamit megmentettünk ezáltal nekik az életminőségből.

    Sport&asztma:[link]

  • 2010.09.20 15:16:33a szív fészkei

    Házi patika.com-on van egy ilyen című, cikk, talán később behozza motor. (& jel helyett és van a címben)

  • 2010.09.20 15:16:44januar18

    Napi 1 kiskanál joghurtot adtam neki, és ennyi elég volt az ekcémához. A teljes diéta alatt egyszer adott neki valaki 3 szál ropit, és már attól is tiszta pöttyös-foltos lett.

  • 2010.09.20 15:20:56hinta-palinta

    január, mert az allergiás tünetek kialakulása nem a bevitt mennyiségtől függ hanem a ténytől.A legkisebb mennyiség is beidítja a zt a 'kaszkádot' ami a tünetek erőteljes megjelenését okozza.

  • 2010.09.20 15:40:19Magnat

    Verebes István?

  • 2010.09.20 15:43:09Puszpanya

    2010.09.20 15:14:48januar18

    Köszönöm szépen!
    Féltem, h a lányom is az lesz, mivel ekcémás volt kicsinek. (én meg tejérzékeny vagyok)De ezek szerint elég egyértelmű tünetek vannak azonnal.
    A lányomnál nem sikerült kideríteni, mi okozta a korai (2-8 hónapos korig) ekcémát, ami elmúlt ugyan, de még most is néhány folt kijön pl. ha májat eszik.

  • 2010.09.20 15:48:43januar18

    hinta-palinta: tudom, pont azért írtam, hogy ha vki nem tudja eldönteni, hogy van-e náluk ilyen gond, akkor lássa, hogy minimális mennyiség is elég a tünetek kiváltásához.

  • 2010.09.20 15:50:31januar18

    puszpanya: lehet, hogy valami olyan dolog okozza, amit ritkán kap (és ez tök jó, mert akkor könnyű kikerülni). Pl. sosem gondoltam volna, hogy a paradicsomot sok gyerek nem bírja.

  • 2010.09.20 15:50:56Lapis Lazuli

    Kicsit off: pollenallergiám és allergiás asztmám van. Mindkét gyerekemnél kurvára megszívtam, míg végül a Sote II. pullmonológián találtam egy doktornőt, aki foglakozik allergiás és/vagy asztmás terhesekkel :http://www.sote.hu/intezetek/munkatarsak/munkatars.php?inst_id=52&emp_id=1278. Utólag is köszönet neki.

  • 2010.09.20 15:56:27donna

    OFF
    vigyázzatok a vidékre költözéssel, mi (én és a párom) nagyon ráfáztunk, a pollen allergának nem tesz jót! :-(

    én azóta használok nyáron ősszel pipát amióta kiköltöztünk, bár nálam a kutya macska bejátszik,

    ON

  • 2010.09.20 16:08:37Puszpanya

    2010.09.20 15:50:31januar18

    Én nem tudtam pl. h elég minimális mennyiséget bevinni az allergén cuccból.
    Gyerekkoromban én sem bírtam a paradicsomot, szóját sem. A gyógyszerek többségével is bajom van. Calcium sandoz pl. gyors halál, és ilyen a legtöbb vitamin készítmény is. S nem a hatóanyag okozza, hanem valami más cucc bennük.
    De pl. a tejes főzelékekkel, tésztákkal stb.-vel már nincs bajom.

  • 2010.09.20 16:09:19hinta-palinta

    január, ja, értem:)

  • 2010.09.20 17:13:18a szív fészkei

    Dr. Nékám Kristófot nagyon dicsérte a szomszédasszonyom. (mi nem ismertük, de ö ismert e téren nagyon)[link]

  • 2010.09.20 17:16:20a szív fészkei

    RÖVID SZAKMAI ÉLETRAJZ

    Prof.dr.Nékám Kristóf
    egyetemi magántanár
    nekamkr@t-online.hu
    Jelenlegi munkahelyek:
    Budai Irgalmasrendi Kórház Allergológiai és Immunológiai Osztály és Szakambulancia
    osztályvezető főorvos 1027 Budapest Frankel Leo u.17. Tel : /1/-335-0915.

    Budai Allergiaközpont szakmai igazgató 1015 Budapest Ostrom utca 16.
    Tel : /30/-631-9309

    Tanulmányok / Szakképzettség :
    Budapesti Orvostudományi Egyetem (1962-68)
    Szakképesítések : belgyógyászat (1973) klinikai immunológia és allergológia (1985)
    klinikai farmakológia (2005)
    Tudományos minősítés : az orvostudomány kandidátusa (1979), PhD (1998)
    Egyetemi címek : habilitáció (SOTE, 1997)
    egyetemi magántanár Semmelweis Egyetem (1999),
    egyetemi magántanár Debreceni Tudományegyetem (2003)

    11 hazai orvostudományi társaság tagja, a Magyar Allergológiai és Klinikai Immunológ

  • 2010.09.20 17:17:01a szív fészkei

    folyt.


    telefon:
    mobil: 30/6319309
    fax:
    e-mail: info@allergiakozpont.hu
    www: www.allergiakozpont.hu
    Cím: 1015 Budapest, Ostrom u. 16.

  • 2010.09.20 17:19:06a szív fészkei

    Nem fizet érte - ingyen lihegek itt :-D.

    De bárkinek tud segíteni, akkor jó, mert irtó szar ügy az asztma. És igen, a lányom nyáron duplán szenved, persze a hideg levegő se annyira jó neki néha.

  • 2010.09.20 17:36:43Vérnyúl, Döme, Dagi, Fufu, avagy a Jó, a Rossz, és az Állatkert

    karrier:
    gyerekkori többszöri arcüreg és fül felszúrás, rengeteg penicillin injekció, mandula kivétel, több évtizedes allergia.

    próbált gyógykezelés: számtalan. minden elérhető, a homeopátiától a szteroidos injekcióig.

    megoldás: egy értelmes orvos, és egy arcüreg tisztítás, műtéttel. azóta semmi bajom.

    viszont, bár én nem éreztem semmi változást, de hallottam egy főorvosnőtől, hogy forró bükkszéki salvus (lúgos) vízzel kell inhalálni félévente, mert az kipucolja a légutakat.

    próbálkozni lehet vele, végülis még mindig olcsóbb és kímélőbb, mint szteroidozni. hátha valakinek ez válik be.

  • 2010.09.20 17:58:37hinta-palinta

    A salvus inhalálás lényege, hogy a kicsapódó só 'megül' a trutyin és szinte leválaszja a nyálkahártyáról.
    Bár nem forró vízzel kell inhalálni, hanem hidegpárásítóba kell tenni.Ez fontos.

  • 2010.09.20 19:15:20nyulacs

    Pont a hidegpárásítót akartam kérdezni. Jó az most hörghurutnál és társainál vagy sem?
    Mennyi salvust kéne bele tenni és milyen hosszan párásítsak vele?

  • 2010.09.20 19:38:03hinta-palinta

    Jó.
    A víztarályát salvussal töltsd fel-ha nem gyógyszerporlasztós, hanem csak egy tartályos.

    Mi ezt használtuk az asthma ambulancián:
    [link]

  • 2010.09.20 19:44:39hinta-palinta

    Jaj, a filmen a budiban használják, mondjuk én oda nem vinném:D

    Fontos azért, hogy csempés helység legyen, mert mindenre rátelepszik a finom sóréteg és a csempéről könnyebb leszedni mint a plüssfüggönyről.De a budi az túlzás.

  • 2010.09.20 19:48:45januar18

    Hú, bocs, Hinta, hogy beleszólok, de mi eljátszottuk, hogy feltöltöttük a kb. 4 literes párásítónkat Salvussal. Na, olyan köd volt a lakásban, még a távolabbi helységekben is, hogy másfél méterre nem lehetett látni.
    Azt mondta a doki, aki javasolta a salvusos párologtatást, hogy csak megelőzésre, enyhe nátha, köhécselés kezelésre akarjuk használni, akkor bőven elég 1-2 deci a 4 literes párologtatóba. Még attól is köd lett a lakásban és érezni lehetett a levegőn is.

  • 2010.09.20 19:51:35januar18

    Ja, mármint 1-2 deci salvus a többi meg víz legyen. :)

  • 2010.09.20 19:59:37hinta-palinta

    Na, még jó, hogy elveszett az előzőm, épp azt írtam, hogy a mennyiség csak a párologtatási időt határozza meg, nem az intenzitást.

    Hááát. Tényleg sűrű ködöt csinál a készülék.De ha hígítod úgy ahogy az orvosod mondta, akkor az értelme vész el a salvusnak. Akkor az csak sima párásítás, ami tök jó a nyálkahártya nedvesen tartása miatt, de a sóhatás em érvényesül. Pont az a lényeg, hogy a trutyit az alsó légutakba került sópermet feloldja, fellazítja.
    Ez terápia, nem megelőzés.
    A sima vizes inhalálás vagy túl híg salvusos inhalálás az tényleg csak megelőzés.

  • 2010.09.20 20:00:47hinta-palinta

    Ha jó a párásító a sima vízből is ködöt csinál:)Minél apróbbak a vízcseppek annál sűrűbb a köd:)

  • 2010.09.20 20:12:03januar18

    És mennyi időt kell eltölteni egy Salvussal telepárologtatott helységben? Mert legközelebb hörghurut esetén a fürdőt fogom e célra használni, de azért nem lesz egyszerű oda bezárni a gyereket...

  • 2010.09.20 20:57:59csimpilimpi

    nekünk ilyen van, és a kórházban is ilyet (ilyesmit) használnak, nem pedig párásítót, ami csak úgy a világba párásít:

    [link]

    rá kell tenni a maszkot az arcra, és azt belélegezni. 3-4 ml kell bele egy inhalálásra. hogy hány perc, az készülékfüggő. olyan tíz. egy nap minimum kétszer inhalálni.

  • 2010.09.20 21:02:03csimpilimpi

    jazmine, én tök meg vagyok lepve, hogy obstruktív bronchitisre fenistil-calcimusc, meg szoba hűtés.... és hörgőtágító meg nem is? spiropent, vagy ventolin babyhalerrel, mint ahogy vakmacska is írja...?

  • 2010.09.20 21:17:20jazmine

    csimpilimpi, azzal kórház volt...Ami után volt spiropent.
    Ha még "csak" nehézlégzés, de nem lázas stb., akkor amit írtam.

  • 2010.09.20 21:18:17csimpilimpi

    megnéztem renege linkjét az obstruktív bronchitis és az asztma kapcsolatáról. (hogy miben különbözik.) hát érdekes.

    azt írja, hogy:

    1. asztma esetén a tüdő állandó gyulladásban van, o. b. esetén két o. b. közt gyógyult. kérdésem: honnan lehet tudni, hogy a tüdő állandó gyulladásban van? úgy értem, hogy lehet ezt megvizsgálni? valami vérvételi érték? esetleg röntgen?

    2. azt is írja, hogy az o. b. esetén két o. b. közt gyógyult a beteg, tartós kezelést nem igényel. namármost tudtommal az én gyerekem két o.b. (nevezzük így) között gyógyult. mégis őszi-téli-tavaszi időszakban (azaz a nyarat kivéve) tulképp folyamatosan kell szednie a megelőző gyógyzereket: singulair, flixotide.

    3. tök vicces, hogy mikor felsorolja, hogy mik okozhatnak o.b.-t, akkor csupa olyat sorol fel, amik (szerintem) krónikusan fennállnak. pedig azt mondja, hogy az o. b. nem krónikus.

    4. azt is mondja, hogy o. b. -t okozhat asztma is. nade akkor ez most mi? az o. b. az asztma megnyilvánulási formája? az asztma meg valami absztrakt dolog? (megjegyzem, az asztmát nem is definiálja, nem is magyarázza.)

    nekem elég hablaty ez a cikk. kicsit mintha az jönne le belőle (bár nem igazán világos), hogy a vírus által okozott fulladás nem is asztma, csak az allergia által okozott az. pedig ez tudtommal nem így van. az is asztma, ha a gyerek bármilyen piszlicsáré légúti vírusra, amitől más kicsit köhög vagy folyik az orra, hörghurutot fejleszt ki és befullad. mint pl. az én gyerekem.

  • 2010.09.20 21:20:36csimpilimpi

    jazmine, akkor szerintem a kórházban volt neki az o. b. és amikor fenistillel kezeled az meg a krupp. a két dolog tök más, és másképp is kell kezelni. amiket leírtál, hogy hogy kezeled, az teljesen tipikusan a krupp. gondolj bele, hogy ha o. b. lenne, azaz az, amivel a kórházban voltatok, akkor ugyanazzal is kéne kezelned. (hörgőtágító.)

  • 2010.09.20 21:21:50csimpilimpi

    jazmine, még annyit, hogy egyáltalán nem kell lázasnak lenni a hörghuruthoz. a fiam combosakat szokott kifejleszteni mindenféle láz nélkül. nem kritérium.

  • 2010.09.20 21:27:15jazmine

    Nem krupp, mert volt, h kihívtam a dokit is, valamikor csutkával is értekeztünk :)

    Ja, tudom, de ő a lázasodós gyerekem, mindentől és gyorsan, ráadásul 39 fölöttinél is vígan szaladgál. Egyedül ha ez a légzés van, akkor "nyugodt", nyilván, levegő nélkül nehéz.

  • 2010.09.20 21:27:56csimpilimpi

    nade akkor mi? nem nevezték meg neked?

  • 2010.09.20 21:41:48Meni

    "vicces" mennyire aktualis...a fiam ket ev kihagyas utan tegnap elott ejjel nekiallt kruppozni...mar este hallottam, hogy gyanusan kohog, fejben lejatszottam a teendoket, vegiggondoltam, hogy milyen gyogyszerunk van, es lam-lam, ejfelkor mar hallottam is az ugatast :(

    kerdesem, hogy van itt valaki, akinek KAZ tipusu, ovalis alaku hidegparasitoja van? jellemzoje, hogy rohadt nagy, nehez ha tele van, viszont pont emiatt egesz ejjel kitart es nagyon hatekony...na most ehhez itt nem lehet kapni szurot, allitolag mar nem gyartjak...azert kerdezem, hogy van valaki, aki Magyarorszagon ilyenhez tudott/tud szurot szerezni?

  • 2010.09.20 22:08:02dömdödömm

    He-he kinövős asztma...ja engem is ezzel etettek, mígnem 30 évesen is hörögtem-zörögtem...DE az elmúlt másfél évben a javulás útjára léptem: mindenkinek ajánlom, hogy próbálja ki a talpmasszázst. Megtanultam mely területek a problémásak, és azóta naponta/két naponta 15-20 percet masszírozom a talpamat. Eredménye: fulladás az utóbbi fél évben már csak egy volt (azelőtt min. heti egy). Emellett akupunktúrára is jártam vagy fél évig (anyagiak miatt hagytam abba), ennek eredménye, hogy lényegében megszűnt a virágpor allergiám, csak a fő allergénemmel, a háziporral nem bírtunk megküzdeni, azon segített a masszázs, legalábbis nálam bevált. Egy próbát talán megér...

  • 2010.09.20 22:13:34dömdödömm

    még annyit: hörghurutnál, egyéb légúti gyulladásoknál (és persze a többi betegségnél is) hatékonyan lehet kezelni a tüneteket a talpmasszázzsal. Gyerekeknél meg fokozottan igaz, kisfiam lassan 4 éves, és nem látott még gyógyszert...pedig volt már jó párszor beteg.

  • 2010.09.20 22:16:17renege

    2010.09.20 21:18:17csimpilimpi

    lehet, hogy nem túl jó a cikk...
    a kérdéseid fele anno, amikor olvastam, bennem is felmerült.

    És bár az enyém sem asztmás állítólag, most folyamatosan kell szednie a singulairt.

    Az lenne a kérdésem, hogy nektek erre jár az emlet családi pótlék?

  • 2010.09.20 23:01:25rath.dinen

    Én úgy hallottam, hogy nem csak az úszás, hanem más kitartást követelő sport (futás pl) is jót tesz az asztmára. Emlékeztek arra az angol maratoni futó nőre? Sőt, még a fúvós hangszereket is hallottam (van valami jazz-zenész, aki így keveredett a pályára).


    Az asztma, mint a gyulladásos betegségek, előszeretettel jön ki ősszel, főleg az ilyen nedves időben.

    Azt szeretném kérdezni azoktól, akik írták, hogy az ablak előtt álltak a fulladó gyerekkel, hogy a ventolin nem használt?? Borzasztó horror egy ilyen sztori :-((

  • 2010.09.20 23:13:25Farkasokkal táncoló

    2010.09.20 23:01:25rath.dinen

    Én álltam az ablak előtt dermesztő januári meg februári éjszakákon... de akkoriban még nem ismertem a ventolint. Ilyen gyógyszerekre emlékszem: antibiotikum, teofilines köptető, bricanil, pipolfen, - aztán végül a gammaglobulin októbertől márciusig, ill következő évben histoglobin injekció kúra októbertől márciusig.

    De a lányomnak valószinüleg ez az obstructiv bronchitise lehetett, mert iskolás korra kinőtte. Amúgy tök mindegy mi a neve, ha nem tud kilélegezni a szerencsétlen, ugyanúgy szenved mint az asztmások.

  • 2010.09.20 23:17:02hinta-palinta

    renege, csimpi holnap egy korrekt összefoglalót írok az astma és a copd különbségeiről, az obstruktív és restriktív tüdőbetegségekról, hogy miért nem krónikus az obstr. néha meg miért igen, hogy az astma miért gyulladás és miért krónikus gyulladás.Jó?Vagy ne?

  • 2010.09.20 23:18:10hinta-palinta

    h

  • 2010.09.20 23:18:13renege

    hinta, dehogynem! engem nagyon érdekel.
    köszi előre is.

  • 2010.09.20 23:26:13no comment 01

    Hát nekem a két kicsi asztmás..:(családi örökség..mi, már megéltük azt is, hogy vénásan adták a szteroidokat, mert hiába pumpáltuk szegényt a gyógyszereivel..Aztán megtaláltuk a mostani pulmonológusunkat..aki már bocs,de kiírom az aloevera készítményekkel..úgy kikúrálta a gyerekeket, hogy fél év múlva, már állandó gyógyszert se szedtünk..mindaddig csak kórházban töltöttük az időnket..gyerekek infúzió..és csak is kórház a nyálkás időben..azóta nincs ez..

  • 2010.09.20 23:47:46a szív fészkei

    dömdödömm írtam ezt én is, mert csináltam a gyerekeimnek (a szemükért is), meg magamnak a menstruációs görcsökre, gyomorfájdalmakra. Ugyanezt meg lehet csinálni tenyéren is.

    Hát a futást utálta a lányom, kifulladt rögtön tőle, úszni, pólózni imádott. És hol fusson, aki pl. millió növényre allergiás? A koszos levegőjű városban vagy a fű-fa-virággal terhelt természetben, ahol telibe kaphatja az épp aktuális allergénjét? Ezt is meg kell gondolni. A vízben mozgás vált be a legjobban.

    Felső fokon a tengeri levegő.

  • 2010.09.21 00:26:05Vivi a veréb

    Nekem meg az a vicces, hogy en tanultama talpmasszazst (sose csinaltam meg baratnak se, csak az alapokat megtanulgattam), es az egesz terkep olyan gyerekesnek tunik, az egesz megfoghatatlannak, hogy en mindig azt gondolom, hogy kacsa az egesz. Ugyanakkor sok ismeros, akiknek a velemenyere adok, magamnal okosabbaknak tartom oket, eskusznek ra. Meg mindig nem birtam eldonteni, mit gondoljak.

  • 2010.09.21 00:49:59a szív fészkei

    Próbáld meg. Végszükségben sok mindenbe kapaszkodik az ember (anya). Amikor én harminc sok éve hallottam erről - egy évfolyamtársnőm svájci ápolónő rokona mesélt erről a csajnak - hülyeségnek gondoltam.

    Aztán egy valóban primcsinek tűnő ábra alapján elkezdtem és csináltam velük, mert untam, hogy néha fülükön is gyógyszer bugyog kifelé és mégis szenvednek.

    És használt, de nem mulasztotta el, az igaz. Most meg már nem is férek a talpukhoz ugye. De magamon is tudtam sokszor segíteni vele.

  • 2010.09.21 01:02:40Vivi a veréb

    Hat krupp nem volt meg, hala a jo egnek, de varhato nehany felso leguti korsag. Elokaparom a terkepeimet...

  • 2010.09.21 06:20:02cozumel

    Mint sok mas betegseg/kronikus allapot eseteben, igy az asztmanal is megdolt mar az az elv, hogy ne sportoljon az, aki ebben szenved.

    Termeszetesen korultekintobbnek kell lenni, mint egy problemaktol mentes egyennek, de nem lehetetlen.

    Angolul tudoknak itt egy nagyon jo osszefoglalo
    [link]

    De ez is teljesen tokeletes, magyarul:
    [link]

  • 2010.09.21 09:02:11nyulacs

    Hinta-palinta: engem nagyon érdekel. Másfél éves lesz a kisfiam, tavaly jan.-tól ápr.-ig szinte állandóan hörgős beteg volt és a mostani hideg szezonban már el is kezdődött újra. Most tuti vírus okozta.
    Igaz az, hogy még nem szabad multi vitaminnal tömni, mert fejlődésben van az immunrendszere és csak hozzászokik?
    És az igaz, hogy ha vírusos betegek, a béres cseppet sem szabad adni, mert erősíti a vírusokat is?
    Annyi mindent olvasni a neten, az egyik doki ezt mondja, a másik azt, áhh... És ez mindig így is lesz.

    No comment: melyik aloes szereket kellett szednie?

    Ajánlanátok nekem pulmonológusokat, akik beváltak? ambesz1@gmail.com
    Köszönöm szépen!

  • 2010.09.21 09:09:26nyulacs

    A körzeti dokink pont tegnap mondta, hogy kb. 1 éve figyelik, hogy a cataflam nagyon jó vírusölő hatású.
    Talán érdemes ezzel is kísérletezni, ha vírus okozza a felsőlégúti kórságot.

  • 2010.09.21 09:20:49csimpilimpi

    hinta-palinta: engem is érdekelne egy jó kis összefoglaló erről!

  • 2010.09.21 09:22:20csimpilimpi

    renege - mi most nem mo-n élünk, de állítólag jár, csak nem szívesen adják meg. de ismerek olyan anyukát, aki átverekedte.

  • 2010.09.21 13:56:23Bazsarozsa

    Hinta, jó ötlet (nem volt mostanáig netünk, aztán így nem tudtam reagálni)

    Salvus víz párologtatása: na mi is kipróbáltuk, most valaki mondja meg, kik javítják Pesten a Vivamax párologtatót (hidegpárásító a nyomorult,) mert a harmadik Salvus után beadta a kulcsot.

    Tejallergiára nem gondoltunk, mivel egyrészt gyönyörű, tökéletes bőre van mindkét gyerekemnek születésük óta, másrészt én utálom a tejet natúrba, sajtot, joghurtot, túrót, tejfölt igen, de csak úgy tejet inni azt soha.

  • 2010.09.21 21:23:39rath.dinen

    Én nem hiszek semmi ilyesmit, de brutál ekcémával kapcsolatban allottam, hogy az aloe verás cuccok segítségével teljesen le lehetett állni a szteroidokról.

  • 2010.09.22 12:07:39hinta-palinta

    Írom, nagyjából kész van, még átpofozom egy kicsit. Tegnap nem tudtam csinálni, egy kcsit kések vele:)

    Addig is Bazsamacska, a membránra ha "rászárad" a Salvus, annak kaput. Minden inhalálás végeztével, ha kifogy a cucc a tartályból, a membránt ki kell szedni és ha lehet deszt. vízben jó alaposan elöblíteni. A kicsapódott só tönkreteszi.Mondjuk azt nem tudom a gépetek mennyire szétszedhető és tisztogatható.

  • 2010.09.22 15:43:12hinta-palinta

    A nehézlégzéssel járó tüdőbetegségeknek többféle felosztása létezik, sőt a felosztás szempontja változik is időről időre a, okok, panaszok, therápiás lehetőségek fejlődése miatt.


    Általánosságban 2 fő csoport van a légzőfelület "használhatósága" szempontjából:( de létezett-létezik kórok szerinti felosztás is)


    Restriktív betegségek

    -amikor a tüdő térfogat csökkenése miatt vagy a mellkas változásai miatt egyszerűen "csak" kevés a belélegezhető levegő és ez okozza a panaszokat. Ilyen pl. a tumor, emphysema, szilikózis, egy élettani dolog is a terhesség, légzőizmok gyengesége, mellkasdeformitások, tbc, pneumonia stb.

    A másik nagy csoport



    az obstruktív betegségek- ilyenkor elzáródásról van szó.
    Ez lehet visszafordírtható( reverzibilis) pl az asztma,

    nem visszafordítható- irreverzibilis- COPD- krónikus obstruktív brochitis, emphysema

    Asztmában az elzáródás oka a hiperszekréció- sok nyák ami eltömeszel, hiperreaktvinitás- sok kiváltó ingerre-állandó gyulladás- ez hörgőnyálkahártya duzzanattal jár- ez is szűkíti a hörgő lumenét- kevés hely jut a levegőnek= légszomj


    A diagnosztikában a legfőbb objektív vizsgálati lehetőség a légzésfunkció vizsgálata, de természetesen a labor( eozinofil sejtek- asztmára utal)köpetvizsgálat és rtg vizsgálat is döntő.Fontos az anamnézis is, az, hogy van-e allergiája a nehézlégző betegnek-asztmára utal, de egy COPD-s beteg is lehet allergiás természetesen.( ez bonyolítja a képet)

  • 2010.09.22 15:51:55hinta-palinta

    Legfőbb elkülönítő vizsgálat a légzésfunkciós vizsgálat.(csak kooperáló gyerekél, hát értelemtől függ, van olyan 4-5 éves gyerek, aki érti mit csináljon) Ha a fulladó beteg LF-ját egy gyors hatású hörgőtágító gyógyszer bizonyos %-ot elérően megváltoztatja, akkor az asthma mellet szól, a bronchitises beteg objektív eredményét nem igazán befolyásolja a hörgtágító-VISZONT a beteg komfortérzete nagyban javulhat-ha kicsit is oldja a nehézlégzést, a beteg nagy változásnak érzékeli- lényegében ez a fő cél- a közéret javítása-de jelentős lf változást nem hoz a copd-s betegnél.A bázisth ugyanaz. Hörgtágítók, gyulladáscsökkentők,(szteroidok- bár a copd-sek egy részénél a szteroid th nem hoz változást) theofillinek.

    Sok copd-s régen azért kapott asztma dg-t (is), mert így ezek a gyógyszerek támogatással elérhetők voltak-a friss állapotot nem tudom, valószínűleg egyre több esetben kaphat a copd-s beteg is kedvezménnyel gyógyszert.

    Akkor krónikus obstruktív betegség vagy asthma?-azonos funkciózavar( obstrukció), csaknem azonos tünektek- de a mechanizmusa, reverzibilitása, rosszabbodás üteme, romlás mértéke különbözik. Itt megint csak felbukkan az objektív légzésfunkciós vizsgálat jelentősége.

    Van ám még, krónikus bronchitis obstrukció nélkül- állandó köhécselés, de légzésfunkcióban nincs eltérés.

    Próbáltam nagyon leegyszerűsíteni és csak a fő vonalakat felvázolni, de ebből is látszik, hogy sok átfedés lehet a diagnózisok között, a felosztás is sokszor változó, itt van a "szerencsétlen" emphysema is, ami restriktív is, hiszen a légzőfelület csökkenéseével jár, de új felosztás szerint a COPD egyik tagja is.( a másik a krónikus obstruktív bronchitis)

  • 2010.09.22 16:04:43hinta-palinta

    Van ám még más is, hörgőszűkület- ez is zihálással, sípolással jár, taknyos időszakban komoly nehézlégzéssel,- alig jut hely a levegőnek, van a hörgőtágulat- ez is okoz nagy galibát, mert a nyák nem tud rendesen ürülni, állandóan befertőződik- a beteg sokat köhécsel.

    A pulmonológus nagyon jó barátja a fonendoszkóp, a légzési hangok jellege is nagyon más minden kórképnél.Pl asthmánál össze nem téveszthető sípolás.

    Próbáltam saját szavakkal lényeget leírni, remélem sikerült érthetően. Természetesen nem teljeskörű a leírÁs- komment formájában nem is lehetne az, meg egyébként sem az én kenyerem.
    Csak a fentebbi kommentekben észrevehető bizonytalanságot akartam egy kicsit oszlatni, természetesen nem tudományos értekezés az irományom.

    Meg egyébként is 4 éve nem dolgozom, de olyan jól esett most a jegyzeteimet összeszedni, köszönöm a lehetőséget:)
    Végül 2 nagyon jó összefoglaló illetékestől, volt tanáromtól:

    [link]

    [link]

  • 2010.09.22 21:10:21csimpilimpi

    köszönöm! olvasgatom! (és lehet, hogy még kérdezni is fogok, ha megemésztettem valamelyest.)

  • 2010.09.22 21:31:09hinta-palinta

    Jó:)

    van valahol egy mellet, az persze mellett:)A reverzibilitás nem a gyógyíthatóságról szól hanem hogy az obstrukció befolyásolható-e a hörgőtágítóval.

  • 2010.09.22 21:53:00Panka ustokos

    2010.09.20. 15.11.08 t.smith

    Koszonom. Ugy tudom, eleg ha az anya iszik bocitejet, anyatejen keresztul is lehet a baba allergias.

  • 2010.09.22 22:06:09no comment 01

    nyulacs:én, már nem emlékszem..csak annyira, hogy volt benne immunerősítő..vitaminkészítmény..ill.-ve valami lötty..:)de a kúra olyannyira hatásos volt, hogy azóta nincs dosszié méretű..zárójelentés..sőt egy sincs..:)mert azóta nem feküdtünk kórházban..

  • 2010.09.22 22:07:07no comment 01

    nyulacs: elküldtem az elérhetőséget a megadott címre.

  • 2010.09.23 20:23:10nyulacs

    Hinta-palinta, No comment: köszönöm! :-)

SZÓLJON HOZZÁ!

Kórházfigyelő

  • Budapesti kórházak
  • Vidéki kórházak

Kérdezz szakértőnktől

Dr. Gyarmati Andrea gyermekgyógyász válaszol.

Kérdezni szeretnék »

Travelo utazási ajánlatok

Hirdetés

Hirdetés