PORONTY

Öt- és negyvenévesen nem illik teherbe esni

2009. október 9., péntek 10:34

ai
Adriana Iliescu és lánya

A minap az a perverz dolog jutott az eszembe, hogy ha történetesen két-háromszáz évvel ezelőtt élnék, már akár nagymami is lehetnék. Bizony, hiszen lehetne már egy 16 éves lányom, akinek lehetne egy kisbabája, mondjuk ennek nem örülhetnék sokáig, hiszen ötvenéves korom körül már be is adnám a kulcsot. Ezzel szemben a lányom lehet, hogy az új évezred hajnalán harmincon túl fog csak először szülni, mert hát ki tudja, most ez a divat, hogy minél később vállalunk gyereket. Erről a gyerekszülés – anya életkora dologról ráadásul mindenkinek van véleménye, s mindenki esküszik is arra, ahogyan azt önmaga csinálta. De, mivel az ember már csak olyan előítéletes fajta, ha túl öreg, vagy túl fiatal anyukát, vagy kismamát lát, összevonja a szemöldökét és magában hümmög. Hiába vannak generációs trendek a szülésre, hiába vagyunk elfogadóbbak a témával kapcsolatban, ki nem mondott egyezségünk van arra, hogy mikor illik terhesnek lenni és mikor nem. Ezt a határt pedig mindenféle orvosi és erkölcsi dologgal támogatjuk és építjük, amellett, hogy azt hangoztatjuk, toleránsak vagyunk a világ dolgaival szemben. De vajon tényleg tolerálni kell egy tini-anyát, vagy egy nagymama korú kismamát?

Ha a végletekbe szeretnénk elmerülni, nemcsak érdekes adatokkal találkozhatunk, hanem számos morális kérdés is felmerül, ami túlmutat azon, hogy mi illik és mi nem.

linamedina
Az ötéves Lina Medina a nyolcadik hónapban

A világ legfiatalabb kismamája például mindössze 5 éves volt, amikor 1939. május 14-én császármetszéssel 2,7 kilós gyereket szült Peruban, aki egyébként 10 éves koráig nővérének hitte az anyját (egyébként a perui kislány kipróbálta a késői gyerekvállalást is, ugyanis második gyermeke csak 38 éves korában született). A világ legidősebb kismamája pedig 70 évesen szült ikreket 2008-ban, Indiában, megelőzve az addigi spanyol rekordert, aki 67 évesen adott életet szintén ikreinek. A két adat persze nemcsak meghökkentő, hanem egyenesen elképzelhetetlen egy átlagos nő számára. Míg az ötéves anyuka esetében az agyalapi mirigy „tréfálta” meg a tudományt, s hormonális betegség (valamint egy erősen pedofil illető) közreműködésével sikerült a terhességet létrehozni, addig az utóbbi idők újabb és újabb legidősebb kismamái már az orvostudomány fejlődésének köszönhetik a kései gyermekáldást.

Magyarországon először 1998-ban volt hangos a média egy 11 éves boldogkőújfalui kislány szülésétől, majd pontosan tíz évvel később, 2008-ban szülte meg, egy szintén 11 éves lány az egészséges gyermekét, Mirandát, Miskolcon. A két eset egyforma felháborodást keltett, nem is csoda, hiszen a 11 év alatti gyermekekkel folytatott szexuális kapcsolat nemi erőszaknak minősül, de 12-14 év között is megrontással vádolhatják az „apákat”.

2005. januárjában aztán, egy másik véglettől lett zajos a közvélemény, amikor a román Adriana Iliescu 66 évesen szülte meg kislányát, s azóta is nevelgeti őt, egészségben, már amennyire ezt tudni lehet. A nagymama korú anyát sokan azzal vádolták és vádolják a mai napig, számos idős kismamatársával együtt, hogy a gyerekvállalás ilyen idős korban pusztán önérdek, ráadásul beavatkozás a természet rendjébe. Mert ki neveli majd fel a gyereket, hiszen nyilván hamar anya nélkül marad majd? Sokan azonban arra hívják fel az ellenzék figyelmét, hogy a fiatal szülők sem tudják előre, mennyi ideig nevelhetik gyermekeiket.

A fenti példák természetesen a nem illik kategóriába tartoznak. Mit gondolunk azonban a huszonéves anyákról? Tényleg elítélendő az iskolapadból kiesve gyereket szülni, amikor a női szervezet számára a legideálisabb a terhesség? Valóban nem illik karrier előtt szülni? Vagy csak nem divat? S mi a helyzet a negyvenes mamákkal? Míg a fiatal anyák túl tapasztalatlanok és lemaradhatnak a gyerek miatt sok mindenről, addig az idősebb anyák meg túl vannak már mindenen. Mennyire más világképet közvetít a gyerekének az idősebb generáció, mint a fiatalabb?

Sőt, a fiatalabb még, az idősebb pedig már ne is gondoljon a szexre, a fiatal anya biztosan még éretlen a feladatra, az idősebb pedig úgyis nem sokára beadja a kulcsot? Előítéletek. De vajon van-e köze az illemnek a teherbeeséshez, vagy el kell fogadnunk, hogy nincs olyan, hogy túl későn, vagy túl korán?

KOMMENTEK

  • 2009.10.09 12:29:35Hurkamama

    Ja, és konkrétan 3 család is van a közelemben ahol a második babát nem akarja már a férj, pedig anyuka még szülne. De ez már egy kicsit off.

  • 2009.10.09 12:31:07másutt

    na, 2:0 ide, tessek osszeszedni magatokat. :D

    bezzeg ha arrol van szo, hogy a gyereket a nok egyedul ohajtjak megoldani (ertsd "felcsinaltatjak magukat" azutan lepnek, avagy spermabank, avagy klonozas, avagy leszbi parok) akkor meg kigyot bekat kiabalnak!
    mert egy gyerekhez apa kell! apa nelkul nem lehet gyereket nevelni!
    "oo, a ferfiakra mar nincs is szukseg :'("

    ha pedig arrol van szo, hogy egy no megvarja az apa-alapanyagu pasit, ami esetleg 10-20 ev csuszas, akkor o a karrierpicsa, o az onzo, o a szingli.

    ket X kromoszomaval nem nyerhetsz itt soha.

  • 2009.10.09 12:31:33nyina&mika

    22évesen szültem, de van végzettségem, karrierem, nincs kiéletlen vágyam, 17éves koromtól egyedül/aktuális faszival laktam, a gyerekem apját ismerem 9éve, aki 11évvel idősebb nálam, papásmamás vágyakkal és egzisztenciával.
    nekem ez így tökéletes.
    azt csak remélni tudom, hogy amikor majd 7év múlva találkozom más anyukákkal az iskolában, akik annyi idősek lesznek, mint a fiam nagymamája, akkor ők sem fogják máshogy gondolni, mint most én:
    nekem így volt jó, így jött ki - nekik úgy.
    mert amikor megkapom a szánakozó nézéseket, a gyereknek van gyereke, meg egyéb nagyonokos kijelentések, akkor hirtelen agyfaszt kapva én is tudok ostoba hülyeségeket böfögni.

  • 2009.10.09 12:33:35Hurkamama

    Néha az ember rácsodálkozik, hogy egy kis ember élterehívásához és neveléséhez nem kell semmiféle alkalmassági próba, teszt, képzés, stb. Holott egy csomó minden gyakorlásához meg kell.
    Szó sincs róla, hogy én tudnék valami jó megoldást erre, csak hát ez olyan abszurd mégis. A gyerekünk életét akár még büntetlenül is elronthatjuk, pusztán hülyeségből, felelőtlenségből. A minap láttam anyukát jó nagy pocakkal egyik cigiről a másikra gyújtani...

  • 2009.10.09 12:35:05Hurkamama

    masutt
    Szívemből szóltál, mindig a nőket szapulja a társadalom elsőként. A férfiakkal megengedőbb valahogy.

  • 2009.10.09 12:38:11gorillka

    nyina&mika: miből gondolod, hogy ezért kapod a szánakozó nézéseket? Legyél büszke magadra, hogy 22 évesen olyan fiatalnak néznek a karriered ellenére, hogy gyereknek gondolnak. Jól fog ez még jönni 40 évesen. :-)

  • 2009.10.09 12:41:58másutt

    ja, es a cimrol nekem az jut eszembe, hogy amit nem illik, az az 5 eves nevelt lanyodat teherbe ejteni.

  • 2009.10.09 12:43:24m.anna

    most töltöttem be a 22-őt, és 3 hónap múlva szülni fogok. rengeteg célom van még az életben és mindet meg is fogom valósítani, nem esek kétségbe attól hogy egy kis csomag van a nyakamon. ő lesz a legszebb csomag. :)
    ehhez viszont tényleg kellett egy olyan férfi, akivel nem csak a szerelem nagy, de idősebb nálam annyival (29), hogy vállalja az egészet, meg már van egy kis egzisztenciája is. egy fiatalabb, velem egykorú fiúnak, vagy egyedül nem szülhetnék, egyszerűen amiatt, mert amikor egyedül éltem, kifizettem a fizetséemből az albérletet és utána hó végére el is fogyott a pénzem. a kis babhoz mindenféle értelemben két ember kell.

  • 2009.10.09 12:48:21gorillka

    m.anna: neked írom, de mindenkire érvényes, nem az életkor számít, hanem az érettség.
    Van, aki még 26 évesen is gyerek, na ő várjon egy kicsit.
    Ha ti közösen így döntöttetek, akkor az így jó!

  • 2009.10.09 12:49:05andie

    Bármilyen nyilvánvaló, és bármennyire átéltem ezt, most mégis döbbenten ülök itt, belegondolva, hogy a férfiak milyen nagy százalékban döntenek arról, hogy legyen-e gyerek, de ez egyszerűen el van hallgatva.

    Tudom, ismétlem a kommenteket, de ez most hókon nyomott.
    Aki kivárta az VLP-t, annál kisebb az ilyen egyoldalúság esélye? Remélem!

  • 2009.10.09 12:50:13bella cullen

    Sziasztok!

    Nekem is kissé soknak tűnik, ha 60+ évesen vállal valaki gyereket, de én sem húznék határokat és ítélnék el senkit.
    Kicsivel a 18. szülinapom előtt szültem, mint már írtam egyszer- kétszer. Az, hogy miért, hogyan, stb., rám tartozik, de úgy érzem - és többen mondták is -, hogy a lehető legjobbat hoztam ki a helyzetből. Nem maradtam ki semmiből és mire munkába állok, nem húzkodhatják a szájukat a munkaadók, hogy "jajj, hát most megy bölcsibe/ oviba a gyerek? ... és ki fog Ön helyett dolgozni, ha beteg lesz?" stb.! :)

  • 2009.10.09 12:50:34nyina&mika

    gorillka, az esztékás vértvevő nénike nem tudja és nem is tudhatja, hogy szakmukiba jártam-e, vagy évek óta dolgozom a szakmámban. de azt tudja a taj-kártyámról, hogy hány évesen megyek terheléses cukorra és megjegyezheti, hogy előbb fel kéne nőni.
    és ez csak egy példa.

  • 2009.10.09 12:51:40andie

    ill., hogy MIKOR legyen gyerek.
    Jesszus, gyűlöltem a gondolatot, hogy hiába vágyom babára, akkor lesz, amikor a pasim zöld jelzést ad. Ettől úgy éreztem, ez csak az ő döntése lesz. Rémes volt.

  • 2009.10.09 12:52:04másutt

    nyina&mika:
    a nagymamakor relativ.
    a 38 is nagymamakor es a 78 is.
    :)
    van, aki 40 evesen mar nagymama, azutan legkozelebb 60 evesen lesz nagymama. ugyanattol a gyereketol. :D

  • 2009.10.09 12:52:15Lángharcos

    Nem akarok szülni. ^^

  • 2009.10.09 12:53:17bella cullen

    m.anna!

    Én hónap végén leszek 23, a lányom 5 múlt. :) Sok boldogságot és jó egészséget előre is a kisbabához! :)

  • 2009.10.09 12:56:21bella cullen

    Az én anyukám 41 és 46 évesen lett nagymama. :) ... és lehet, hogy nemsokára megint az lesz, mert Bátyám újranősült és a feleségének még nem volt/ nincs gyereke, így biztos lesz majd egy közös. :)

  • 2009.10.09 12:58:06gorillka

    nyina&mika: nekem fura, hogy idegen ilyen megjegyzést tesz...
    gondolom a nénike (lehet vagy 45), korán szült, megbánta, gondolta jajgat egy kicsit.
    Szerintem csak rád nézett és nagyon fiatalos vagy.
    Ne vedd a szívedre, mert keserűséget szül..

  • 2009.10.09 13:00:14másutt

    "Jesszus, gyűlöltem a gondolatot, hogy hiába vágyom babára, akkor lesz, amikor a pasim zöld jelzést ad. Ettől úgy éreztem, ez csak az ő döntése lesz. Rémes volt."
    Es majd amikor lesz gyerek, akkor a te hibad lesz, hogy tul keson.., vagy nem eleg gyerek.
    :D

  • 2009.10.09 13:03:53csib

    Lailath
    Nekünk olyan álmaink voltak, amik gyerekkel nem mentek volna. Főleg utazás, abból sem a gyerek-kompatipilis fajta.
    Van olyan barátnőm, aki 20 évesen szült, és mostanában kezdett el "nagyon durván" utazgatni, több hétre tengeren túlra - és nem tudom ez mennyire jó a 3 db gyereknek..

  • 2009.10.09 13:04:07alakulamolekula

    Nalunk a ferjem akar gyereket, en meg nem. Szoval nem mindig a pasi a dont..

  • 2009.10.09 13:05:12Veg_

    2009.10.09 12:31:07másutt:Erre csak bólogatni lehet :-)

  • 2009.10.09 13:05:29andie

    másutt
    köszi! tudtam, hogy rád számíthatok! :-)
    Szerencsére az illető már nem panaszkodhat. Neki soha! :-D

    Kicsit off, de kikívánkozik.
    Itt billegek a 30 határán, 29-et betöltöttem, de megriaszt a gondolat, hogy 30 valahány éves párom legyen, akinek "ne adj isten" egzisztenciája van (még ha csak egy kicsi is), jobban vonz egy 27-29 éves, akivel közösen építhetünk fel valamit, közben meg azt hajtogatom, hogy ennek 21 évesen még megvolt a romantikája, de most már nem akarnék mindent elölről kezdeni.

    És mire egy ilyen gondolat végére érek, mindig rájövök, hogy aki majd VLP lesz, az nem ezen múlik, meg nem ez lesz szempont, stb., mert nyilván belül érezni fogom, hogy ő az, és akkor már minden, ami vele együtt jár, természetes lesz.

  • 2009.10.09 13:09:23andie

    alakulamolekula
    barátnőméknél (kettőnél is) hasonló a helyzet, de azt látom, hogy a férfiak ezt nem ennyire drámaian élik meg, talán pont a lassabb biológiai óra miatt.
    Persze vannak érzékenyebb egyedek, nekik biztos rossz egy ilyen helyzet.

    Másik barátnőm viszont olyan férfi mellett van, aki kijelentette, hogy gyereket soha nem akar, de puhítani lehet, és puhul is, de nem tudom, mi lesz a vége. Amíg nem vágyik "minden áron" gyerekre, nem akarja szándékosan eldobni a boldogságot, és most úgy érzi, ha nem lesz gyereke, és ez a sorsa, akkor annak oka van, és elfogadja. Nehéz ügy.

  • 2009.10.09 13:13:21nyul777

    Nálunk is a férjem akarta először, én nem. Tényleg van ilyen :)) Aztán egyszer csak, teljesen hirtelen eszembe jutott, hogy mostmár kéne gyerek. Én pont 30 voltam ekkor. De előtte soha fel sem merült bennem, de még csak azon sem gondolkoztam soha, hogy nekem egyszer vajon lesz-e gyerekem. Most egy éves a gyerekem, és olyan, mintha mindig velünk lett volna.
    Mikor lesz poszt az elválasztásról / elválasztódásról??? Nagyon szeretném.

  • 2009.10.09 13:15:08gorillka

    andie: így van (utolsó bekezdés)

  • 2009.10.09 13:27:18Sanima

    És akkor most gondolkozzunk el azon is, hogy pár hete/hónapja volt az a nagy botrány a teljes kiőrlésű liszt fogyasztásával kapcsolatban.
    Már nem emlékszem pontosan, de valami olyasmi volt a tényállás, hogy az extrán bio, kurva egészségesen élő család 5 éves kislánya hirtelen nemileg éretté vált, menstruálni kezdett.
    Rájöttek, hogy valami gombafertőzés vagy mi volt a búzán, és ugye a teljes kiőrlésű lisztbe belekerült a fertőzött búzarész, és mivel a rendkívül öko család csak ezt a lisztet fogyasztotta, a kislányban hormonális elváltozást okozott.
    Ha egy elmebeteg pedofil állat rászabadult volna pont erre a kislányra, lehet, hogy ő lenne az új csúcstartónk.
    Nagyon szomorú.

    A képen szereplő kislánnyal sem történt volna meg, hogy 5 évesen szül, ha egy rohadék pedofil rá nem izgul. Nagyon felzaklatott ez a dolog, és leginkább a pedofil szánalmas véglények miatt, akik gyerekekre izgulnak rá. Hogyan lehet egy 5 évesre szexuális vágyakkal telve nézni????????????

  • 2009.10.09 13:27:24csodaturmix

    azert eleg rohejes hogy itt 25-28 eves embereket meg csajsziknak mondunk (nem egy esetben eretlen, tapasztalat nelkulinek persze mindenki tok tapasztaltan vag bele a csaladosdiba!). Kerem szepen azok az emberek felnott emberek mar, nem idiota hulyegyerekek!!!! megbolondult mindenki?? azert jo esetben mar dolgozo, magukat eltarto teljes eletet elo felnottek.

  • 2009.10.09 13:28:28IloveGP

    Szerintem teljesen más tészta a két korhatár. A 18 év alatti teherbeesés a társadalom felelőssége is, igy van közünk hozzá.
    18 év felett, akármilyen idős korban is, a gyermekvállalás a szülők magánügye. Senkinek nincs joga megitélni.
    Egyébként szerintem ez a kép gyermekpornó, nem kéne idetenni.

  • 2009.10.09 13:29:11csodaturmix

    ez az a poszt ahol hianyoznak a gumicukrosok egy kicsit feldobni a tarsasagot.

  • 2009.10.09 13:29:27Sanima

    A későn szülés kategóriáját nem tartom betegnek, maximum furcsának.
    A 60 éves anyuka nálam az "ő dolga" kategória.
    Egy gyerek, aki terhes -az teljesen más.

  • 2009.10.09 13:31:03bk

    MIdig utáltam ezt a "karriert építenek, azért szülnek későn" hülyeséget. A hozzászólásaitokból is kiderül, hogy nem is, de akik ezt mondják bele az arcunkba, azok miért? Nem olvasnak, vagy nem itt élnek, vagy mi? És olyanok is, akik nőkkel foglalkoznak (nőgyógyász), pedig biztos beszélgetnek a nőkkel, vagy túl naív lennék? (Így 40 évesen...)
    A képek meg elborzasztanak, komolyan. De hogy jön a címbe a 40?

  • 2009.10.09 13:33:14Silverveil

    Gorillka,

    Na most sikerült az én képzeletbeli tyúkszememre lépned és felhoznod azt, amire azonnal ugrani szoktam.

    Engem általában nagyon sokkal néznek fiatalabbnak, mint amennyi vagyok és engem rettenetesen idegesít. Nem értem, hogy mi fog ezen jól jönni 40 évesen? 40 évesnek lenni ennyire szörnyű? Nem lehetne inkább minden kort megpróbálni élvezni, ahelyett hogy idealizálnánk a fiatalságot?

    Lehet, hogy én vagyok a hülye, de lehet, hogy ezzel a fiatalság-imádattal nem lesz egyszerű idősnek lenni.

  • 2009.10.09 13:37:21bk

    Silver!
    Én még nem vagyok 40 éves és egy hetes, csak 40 éves és pár napos, és hát a múlt hét végén volt egy pár rossz pillanatom, de most már rájöttem, hogy enyém a világ.... (Na, azért nem ennyire jó) Pláne egy 5 évessel meg egy 14 hónapossal.

  • 2009.10.09 13:39:09gorillka

    Silverveil: engem is fiatalabbnak néztek mindig, ami pl. 18-22 évesen elég gáz volt. Most így 40 felett nagyon jól esik, mit tagadjam. Így nem szörnyű 40 évesnek lenni, főleg mert lélekben is fiatal vagyok. :-)
    Bocsi a tyúkszemért

  • 2009.10.09 13:40:32Laliath

    csib
    ez tipikusan a kinek a pap, kinek a paplan :)
    Nekünk nem voltak ilyen terveink, ami van/volt, az pedig gyermek mellett is lehetséges :)
    Ez a szép az életben. Különbözőek vagyunk és más tesz minket boldoggá.

    andie
    ne aggódj, a VLP vagy VLF bármikor besétálhat az életedbe. Akkor, amikor a legkevésbé gondolod.
    Elmész egy vegyes baráti társasággal beszélgetni, aztán egy hét múlva ott van melletted egy pasi, akivel olyanok vagytok, mintha mindig is ismertétek volna egymást :) Van ez így :)

  • 2009.10.09 13:40:46Anura

    Ez a szerencsétlen 5 éves kislány borzasztó. Nem jobb a 10-11 éves esete sem.
    Amikor ilyenről hallok, olyan erős késztetésem van amazonokból csapatot szervezni, és az összes pedofil, nőgyalázó, gyerekerőszakoló szemét köcsögöt felkutatni, és érzéstelenítés nélkül levágni a farkukat.
    Rohadékok.

  • 2009.10.09 13:42:21másutt

    bk: sehogy.
    azaz a tyukolba bekuldtek a verebet, es most szallnak a tollak.

    a cikk egy 5 eves, es egy 60 eves anyarol szol... de mindenki elmondja, hogy milyen jo 20 avagy 40 evesen szulni.

    ugyanugy, mint amikor ugyanitt az elhizasrol van szo, es a 40-es BMI-u anyakrol, meg a 60 kilos 10 eves gyerekekrol, es mindenki beir, hogy dehat en 58 kilo vagyok es hudekover, mint a diszno.... vagy az en gyerekem 10 eves es 30 kilo, akkor most aggodjak????

  • 2009.10.09 13:42:24bazsi86

    szerintem az a normális ha vlaki 20 és 30 között szül.
    nem marad le semmiről és a nagyobbacska gyerek mellett még élvezheti is a 40-es éveit.

    azon kívül nekem az a tapasztalatom hogy a karrierista h.lye pi..ák szülnek 30 de inkább 40 éven felül, és ugyan olyan tapasztalatlanok, mert rohannak vissza munkába szülés után 1 hónappal a gyereket dajka neveli fel kiskorában
    tini korszakában meg annyiban kimerül az idős szülő nevelése hogy nesze egy marák pénz csak ne légy láb alatt....

    Ez az én tapasztalatom. sajnos több ilyet is láttam már. Sőt konkrétan volt aki meg is mondta hogy addig nem szül amíg nem "fut be"

  • 2009.10.09 13:42:34gorillka

    Amikor 16 évesen kiszámoltam, hogy mennyi leszek az ezredfordulón, elborzadtam. Mit fogok én olyan öregen csinálni, fogok-e egyáltalán bulizni? (33 évesen)
    A 40 már ősöreg volt.
    Mit mondjak? Változnak az idők. :-)

  • 2009.10.09 13:45:16Veg_

    2009.10.09 13:27:18Sanima: Igen, ez a gomba gyakori, főleg bio gabonában, pláne, ha teljes kiörlésü, még plánább, ha rozs.
    Szeretem a rozskenyér izét, de eléggé fosok a gombától, inkább elkerülöm... Mellesleg boszorkányper is volt miatta, állitották, hogy repültek, az utolsó perek egyike. Késöbb megvizsgálták, a rozs gombafertőzött volt, kimutatható a tárolón ennyi idő mulva is. Hormonális elváltozásokat, és hallucinációt okoz.
    Nos ha nem bio, tehát permetezik gomba ellen, nem teljes kiörlésü, mert leszedik a felső réteget, még az ilyen téren legveszélyesebb rozs is totál ártalmatlan... Csakhogy általában teljes kiörlésü bio rozskenyeret kapni :-(
    Igen, a permetezőszerek nem ördögtől valók, ahogy az orvosi beavatkozások se, csak nem kell ész nélkül alkalmazni mindig... :-P :-D

  • 2009.10.09 13:45:31bk

    Na, Bazsikám, ha hallgattál volna...

  • 2009.10.09 13:46:32Silverveil

    Gorillka, Bk,

    Akkor kezdek reménykedni, hátha 40 felett majd nekem is jól esik :))

    Most csak azt az oldalát látom, hogy milyen rosszul esik a velem egykorú barátoknak, hogy bemegyünk együtt egy boltba, köszönünk, hogy "jó napot kívánok", erre azt mondják válaszul, hogy "csókolom, szia" , vagy amikor azt hiszik, hogy a 40 éves barátnőm lánya vagyok, vagy amikor 31 évesen még elkérik a személyimet, ha esetleg cigit vennék.

  • 2009.10.09 13:47:16másutt

    bazsi: kicsit keserunek tunsz nekem. savanyu a szolo? nem jott ossze a karrier es a gyerek bukdacsol?

  • 2009.10.09 13:49:07Vakmacska

    Bazsikám élettanilag megáll a 20 és 30 közt, magam is azt látom ideálisnak, de hülyepicsázd a kedves rokonaidat, ha lehet, én a körfolyosós Józsefvárosban laktam spec 21 éves koromban özvegy anyámmal, se életkörülményeket, sem pedig pasit nem tolt alám senki, hova a búsba szültem volna, a Mátyás térre?

    Idei nyári élmény: apja és lánya (50 és 5) játszanak a folyóparton, mellettük egy gyerek ki-be, szerencsétlenkedik magában, aztán egyszercsak rádörren a kb. 32 éves apjára aki cigizik-mobiltelót nyomkod - te miért nem tudsz velem játszani, nézd annak a csajnak az apja meg a lány milyen homokvárat csináltak....apa válasza, biztos vasárnapi apa oszt most pótol....apjuk úgy érezte (mindent hallott), hogy most fogja rögtön beküldeni a fickót a döglött halak közé a szomszéd öbölbe.

  • 2009.10.09 13:49:43cirko

    A későn vállalt gyerekeknél szerintem csak akkor van gond, ha a pár későn kezd el gondolkozni és döntést hozni, hogy akkor most jöhet a gyerek. Gondolok arra a sajnos mostanában egyre gyakoribb helyzetre, hogy cca 30 körül indul a babaprojekt és ha valamelyik félnél "egészségügyi probléma" van, akkor lehet, hogy kifutnak az időből. Tudom, hogy úgymond a késői vállalásoknak csomószor egzisztenciális okai vannak, illetve az hogy a férfiak szerintem alapvetően később érnek meg a gyerekvállalásra.

  • 2009.10.09 13:55:38andie

    cirko
    ebben is van igazság

    nagyon sokan úgy gondolják, kis naivan, hogy oké, mondjuk 30 évesen szeretnék szülni, akkor majd 29 évesen abbahagyom a fogamzásgátlást, mert valahogy eszükbe se jut, hogy nem jön össze elsőre.

  • 2009.10.09 13:55:49Vakmacska

    Cirko, körülöttem tele a melóhely kora-és középharmincas, már a lombikkal próbálkozó párokkal. Engem is ledöbbentett hányan. De amit az elején leírtál, azt pár éve a meddőség specialista nőgyógyász volt osztálytársam is elmondta. Márpedig ő tapasztalatból beszél.

  • 2009.10.09 13:55:53bk

    másutt!
    Ja, gondolkodtam is, hogy írjak-e valamit, mert a cikkhez tulajdonképpen nem nagyon volt hozzáfűznivalóm. :)))

  • 2009.10.09 13:57:17jazmine

    Silverveil, én pedig az vagyok, akit gyerekként pont annyinak néztek, amennyi voltam, aztán egy ideig kicsit többnek (tini), aztán megint egálban volt (egyetem), aztán sokáig harminc körülinek, mostanában pedig rendszeresen -5-10 év a tipp.
    Én mindig szerettem annyi lenni, amennyi; inkább enyhe társadalomkritikának fogom fel, h pláne, akik megtudják, h 3 gyerekem van, rögtön kevesebbnek tippelnek csak azért, mert maradtam 55 kg és az ikerkocsival való kényelmes közlekedés miatt sportosan "öltözködöm", na ja, egyszer próbáltam meg magasabb sarkúban (5 cm) tolni, marad a papucs-/edzőcipő még egy ideig.

  • 2009.10.09 13:58:10bk

    cirko!
    Mi is kicsit paráztunk, de a férjem tök jó fej volt és aszonta, hogy ha nem jön össze, tudunk mást is csinálni. Lehet, hogy ezért is jött össze? Azért hozzátenném, hogy nem első és nem második próbálkozásra. Most ebben vagy a kor játszik szerepet, vagy nem.

  • 2009.10.09 13:58:22másutt

    2 kulonbozo dolog azt mondani, hogy en koran/keson szultem es az milyen jo...

    es azt mondani, hogy mindenki, aki mashogyan csinalja, az hulyepicsa.

    nekem az a nagyon szeles tapasztalatom, hogy kivetel nelkul mindenki a masodik csoportban valamit nagyon nagyon megbant es sajat donteseben fulladozik. az ember nem lesz agresszivan biralkodo, ha minden okes vele.

    nekem egyszer beszolt egy baratnom, hogy "tul kesore hagytam" akkor voltam kb 32.
    o huszonkeves evesen szult, azota elvalt, nem talal allast, es nagyon szar volt neki.

  • 2009.10.09 13:59:11Firin Edhel

    Mi a párommal 4 éve vagyunk együtt. Fiatalok vagyuk még, 20-21 évesek. Mi már legalább 2 éve beszélünk a gyerekről, azaz gyerekekről. Igaz még nem vagyunk teljesen készek rá, de 2-3 éven belül szeretnék teherbe esni. Nem hiszem, hogy ez korai lenne, anyum, nagyim, dédim mind 20-25 éves korükben szültek.
    Igaz, minap azt mondták 15 évesnek nézek ki, tehát lehet hogy majd csúnyán fognak rám nézni 2-3 év mulva, mert azt hiszik majd hogy 17 vagyok..

  • 2009.10.09 14:01:46gorillka

    Firin Edhel: szegény leányanya! :-)

  • 2009.10.09 14:07:56Yvorl

    Valamilyen szinten nagyon érzékenyen érint a téma jelen pillanatban.
    21 éves leszek decemberben, a vőlegényem pedig 26 lesz jövőre.Minden vágyunk egy gyerek, az elsőt minél hamarabb szeretném megszülni,csak a hangsúly a szeretnémen van nem azon, hogy van-e rá módom is.Közös munkahelyünk van, nekem plusz egyetem is és persze az albérlet is.Rossz belegondolnunk, hogy mennyire halogatnunk kell a dolgot, pedig már ebben a pillanatban teherbe esnék ha tehetnénk, de sajnos semmi nem támogat minket,hogy előrébb tudjunk jutni. Engem édesanyám 21 évesen szült,páromat az anyósom 20 évesen.ÉS én is ilyentájt szerettem volna életet adni az elsőnek,a másodikkal ( vagy esetleg harmadikkal) úgy voltunk ráérünk később is.DE csak mély szomorúságot tudok érezni,hogy semmilyen opció nem jut nekünk,csak a csendben kivárás,hogy talán 30-35 körül szülhetek egyet, ebben az országban.Keserűség a köbön :(
    Más meg kapja az ingyen lakást,szüli sorban 13 éves korától a gyerekeket és majd lesz vmi, van segély.NA persze velem vagy a többi normális felfogású emberrel nem kivételeznének,küzdjünk azért, hogy talán holnap is tudjunk enni adni a családnak.

    Orsi

  • 2009.10.09 14:12:59Conus mester

    beteg világ ez. akkor kell gyereket szülni, amikor van biológiai és szellemi érettség, anyagi lehetőség a nevelésre és esély arra, hogy a szülő munkaképesen megérje mondjuk a gyerek esküvőjét vagy diplomáját, mittudomén.
    70 évesen... pfh... Öt év múlva lesz majd egy ötéves árva, akinek lehet, hogy jobb ez, mintha dédinek csúfolnák az anyját a többiek.

  • 2009.10.09 14:13:39Conus mester

    ja, ennyire beteg világ, szintén index:
    "Nemrég került fel a trailere egy sziámi ikerpárokat összeoperáló horrornak, a Human Centipede-nek. Egy német orvos elrabol három embert és összeoperálja őket, eltávolítja a térdüket, az egyiknek a fejét a másik végbeléhez rögzíti satöbbi. A horrort egyébként Takashi Miike és David Cronenberg filmjeivel emlegetik egy lapon."
    Nincs miről beszélni.

  • 2009.10.09 14:14:04KovácsMicike

    Én mind a két "csoportba" beletartozom, a NagyKis 22 lesz decemberben, a KisKis meg 5. Én meg 40 voltam tavasszal. Akkor én illik, vagy nem illik vagyok?

  • 2009.10.09 14:14:24Shadearmy.

    Döbbenet a kép az 5 évesről.... :-(
    Centis darabokra vágnám fel a farkát a pedofíl őrültnek!!


    Én 29 és 34 évesen szültem. Az elsőt pár évvel korábbra terveztük, de ekkorra jött össze, a másodikat meg nem terveztük, mégis összejött :-)

  • 2009.10.09 14:14:50csodaturmix

    az itt fel sem merul hogy esetleg vannak akik nem karieristak akarnak lenni alapbol, hanem csaladanyak???? pedig vannak am olyanok is, akik tok jol el tudnak ulni otthon es kielegiti oket a cslad mukodtetese, fenntartasa. es masutt te mindig azzal peldalodzol, hogy a kornyezetedben levo fiatalon szultek elvaltak, es hu de rossz is nekik. egy: nem biztos hogy rosszabb egyedul a gyerekkel mint ketten, ketto: nem valik mindenki. az en kornyezetemben nem keves van, akik fiatalon hazasodtak (20-22 evesen), van ket-harom gyerekuk es szepen elnek, nevelik a gyerekeket es mivel mar nagyobbacskak, lehet ujra szorakozni harminc evesen. mindig mindig sarkositasz, hogy a te velemenyed tamaszd ala es a tobbie legyen csacskasag.

  • 2009.10.09 14:16:10tildy:)

    "Ezzel szemben a lányom lehet, hogy az új évezred hajnalán harmincon túl fog csak először szülni, mert hát ki tudja, most ez a divat, hogy minél később vállalunk gyereket."

    Mindjárt falnak megyet.... Hát hogy lehet már ilyet leírni? Ki az a hülye, aki aszerint szül, mi a divat? Komolyan mondom iylet leírni.

    Én msot múltam harminc, a divatra nagy ívből teszek, és akkor fogok szülni, amikor elérkezettnek látom az idejét. De ennek köze nem lesz a divathoz.... MEg ahhoz , hogy más nő mit csinál..

  • 2009.10.09 14:18:11andie

    Hú, Orsi, nagyon nem szeretnék beszólni, de szerintem a legrosszabb, amit tehetsz, hogy keseregsz.
    Nem vagyok híve a hurrá-optimizmusnak, de ez a hozzáállás káros - saját magatokra nézve.
    Nem hiszem, hogy 10 évet kéne várnod arra, hogy gyereked lehessen, ha már dolgozol.

    Ha folyamatosan azon túráztatod az agyad, hogyan lehetne MEGOLDANI a helyzetet, hogy mielőbb babázhassatok, akkor meg fogod találni a lehetőséget.
    Jaj, ez most nagyon ilyen "Titok" stílusú lett, de komolyan gondolom.

  • 2009.10.09 14:18:36Tomycat

    Ferfi vagyok es orulok annak, hogy a gyerekeim meg akkor szulettek, amikor meg nem voltam 30, de mar 20-on tul. Parom tobbet nem vallalt, most mar banja.

    Aki csak 40-60 felett vallal gyereket (direkt nem irom no vagy ferfi) az onmagert akarja, nem a gyerekert. Tisztelem azt aki 20 elott vallal gyereket, mert viseli sajat butasaganak kovetkezmenyeit es nem gyilkolta le sajat gyereket.

    A noket nem vadolom azert, mert nem vallalnak gyereket, nem hajlandoak idoben es elegszer szulni, mert kimondottan es kimondatlanul is a "klasszikus noi szerepet" valaszto sok gyerekes, ferjet szeretettel otthon varo anya megitelese: HULYE! LUZER! Legjobb esetben is egy elnezo mosollyal atnezunk rajtuk.

  • 2009.10.09 14:20:50Shadearmy.

    csodaturmix:

    Én nem hiszem el, hogy a csak "családanyaságra" vágyó nők nem fásulnak bele a "csakcsaládanyaságba". Igen is kell mást is csinálni!
    Az ilyen anyákkal már tele a tudatom a játszótéren. Nincs más témájuk, csak, hogy mikor mennyi foga jön a gyereknek, bezzeg az enyém ekkora, meg ekkor már felült....stb.

  • 2009.10.09 14:22:35csodaturmix

    na vegre! egy pasi!
    "kimondatlanul is a "klasszikus noi szerepet" valaszto sok gyerekes, ferjet szeretettel otthon varo anya megitelese: HULYE! LUZER! Legjobb esetben is egy elnezo mosollyal atnezunk rajtuk."

    hat ezt hivjak divatnak, akarva akaratlanul ezt kovetik nagyon sokan.

  • 2009.10.09 14:23:36csodaturmix

    nem nem fasulnak bele!!!! ez egy marhasag, hogy ki mit hisz. minden ember vermerseklete, temperamentuma mas. miert kell kigunyolni es leirni azt akinek eletcelja a csalad??? miert nem lehet elhinni hogy vannak akik igy erzik kereknek az eletet???

  • 2009.10.09 14:24:31tildy:)

    Korábban már írtam, volt egy majd tíz éves kapcsolatom. Meg egy vetélésem meg egy Ab-m is. nem bántam meg, hogy az exemnek nem szültem. Nem érzem magam karrieristának , de szeretem a munkám.
    Annak idején úgy gondoltam, fiatalon szeretnék szülni, mert anyám majd 30 volt, mikor szült, és hát a többi anyuka közt ő csúnyának is meg öregnek is tűnt, én ezt nem akartam.
    Az első baba 20 évesen be is jött(el is ment) .
    Most állok készen kb arra, hogy jöhessen a baba, de párom még nem, így várunk .
    Legnagoybb hülyeség lett volna -nekem - 20 évesen szülni.

  • 2009.10.09 14:24:36csodaturmix

    mellesleg, az jobb tema, hogy a munkahelyen az a ribanc titkarno mar megint azt a pasit csipte fel, akivel en akartam kavarni??? a dolgozo anyaknak sincs jobb temajuk a jatszoteren.

  • 2009.10.09 14:24:57Yvorl

    Andie :)

    Csak néha elkap a negatív hullám sajnos.. :))
    Minap mondtam pont a páromnak,hogy legyen gyerek,Ő dolgozik tovább max. addig amíg találunk vmi tökéletes megoldást az anyósi szeretet segít megoldani a dolgokat :)

    tegnap is néztem egy TV-műsort az egyik kereskedelmi csatornán jó késő este és megint felhúztam magam, ennek a hozadéka a rossz hozzáállásom per pill.
    Ha más is végig tudta csinálni hasonló élethelyzet mellett, itt is sikerülhet.

    Csak az is benne van a pakliban,hogy a párom nem akar kései gyereket ( mivel mindeketten készen állunk egy ilyen döntésre ) , nem akar elvesztegetni perceket sem, és ettől lesz rossz a kedvem,hogy nem tudom megadni azt amit szeretne amit mindketten szeretnénk.

    Remélem érthető :-)

  • 2009.10.09 14:26:35andie

    Shadearmy.
    Mivel nem vagyunk egyformák, a vágyaink is mások. Biztosan vannak olyanok, akik nem fásulnak bele. Mert mindig meglátják benne azt, amiért lelkesedni tudnak, és ez a fontos.

    Mellette pedig lehet, hogy csinálnak mást is, csak az nem olyan látványos és kézzel fogható, mint egy munka, esetleg karrier (kezdem utálni ezt a szót), mert mondjuk egy hobbi vagy más.

    A gyerek meg hálás téma, mert lehet, hogy a játszótéri anyukákban semmi más közös nincs, csak az, hogy anyukák. Olyan ez, mint az időjárás, arról mindig lehet beszélgetni.

  • 2009.10.09 14:31:23Yvorl

    A témához visszanyúlva, mindenki akkor szüljön amikor akar,és úgy érzi akarja is a gyereket nem csak megszüli,hogy legyen, aztán csak mutogassa mint egy kirakati babát és magában dörmögje " hú ezt is letudtam".

    Édesapámat 36 évesen szülte nagymamám ( most 83 éves), az első gyermekét meg 19.

    Szerintem nincs ebben semmi kivetni való.

    Bár 50 körül azért elgondolkodtató lehet egy nő esetében...

  • 2009.10.09 14:31:41Shadearmy.

    Amikor azt írtam, hogy valami mást csinálni, nem feltétlenül a karrierépítésre (de hülye egy szó) gondoltam. Hanem egyéb más dolgokra is pl hobbi.

  • 2009.10.09 14:32:30andie

    Yvorl
    Persze, abszolút érthető. :-)
    Drukkolok nektek! (Okosabbat én se tudok per pill.)

  • 2009.10.09 14:35:30tildy:)

    2009.10.09 13:27:18Sanima: velem is történt ilyesmi. 5 éves voltam. Nem tudom mi, de legalább éreztem, hogy valaki törődik velem .

  • 2009.10.09 14:36:23andie

    Shadearmy.
    Egyszer belegondoltam, milyen tök jó nekem nagyvárosban élni, csupa pörgés, sok lehetőség, stb., és milyen uncsi lenne az élet, ha visszamennék a szülővárosomba.
    de belegondoltam, hogy ha lenne 3 gyerekem, meg egy nagy házam, a nap végére annak is örülnék, hogy luk van a fenekemen.
    :-)

  • 2009.10.09 14:41:23viax

    2009.10.09 13:29:11csodaturmix
    ez az a poszt ahol hianyoznak a gumicukrosok egy kicsit feldobni a tarsasagot.


    és lön!

    mindenki akkor szüljön amikor valaki úgy érzi,hogy csakis neki akar gyermeketcsinálni
    ennyi
    nem nagy rejtvény

  • 2009.10.09 14:44:59Brumibaby

    Szerintem ez nem gumicukros téma, hanem maga az immanens gumicsont, amiből egyetlen kérdés az érdekes: lehet-e bármikor is illedelmesen teherbe esni?

  • 2009.10.09 14:47:40csutkababa

    Brumi

    Hohohogyan kell illedelmesen teherbe esni????

  • 2009.10.09 14:47:40tildy:)

    Amúgy a környezetemben ismerősi, baráti körben egyetlen egy kivétel van kb 10ből , aki huszonöt éves kora szült, 9 elvált. Ez előttem nem jó út, mivel én csak eygszer leszek hajlandó férjhez menni, és addig inkább kivárok....
    Nem az elváltakat ítélem el, van amikor ez a megoldás, sőt ez a jó megoldás, de nekem nem opció egy ilyen kapcsolat, ezért jól meggondolom, kit választok férjemül.

  • 2009.10.09 14:48:15viax

    illedelmesen szexelni sem érdemes

  • 2009.10.09 14:48:38Senta.

    Igen. Ha a faszt is szalvétával fogja az ember.

  • 2009.10.09 14:54:07csutkababa

    Sötétben? Zárt szemmel? Misszionárius pózban? A megfelelő helyen likas hálóingben? VAgy hogy?

  • 2009.10.09 14:55:21viax

    és szipkán szívja

  • 2009.10.09 14:56:14Szünidei Matyiné

    Ennyi hülyeséget összehordani, te jó ég!!!!!!!!!
    Milyen jogon mondhatja meg egy ember a másiknak, hogy mikor érdemes szülni, hogy mikor vállalhat még gyermeket? (költői)

  • 2009.10.09 14:56:48viax

    Sötét szoba,paplan alatt,hálóingben

  • 2009.10.09 14:57:40Szünidei Matyiné

    Nekem beszólna vki ez okból, úgy vágnám szájon mint annak a rendje. Mindenkinek van egy kis élete, foglalkozzon azzal.

  • 2009.10.09 14:58:41viax

    Bocs Csutka!
    A likashálóingnél a pont! :D

  • 2009.10.09 15:03:34Vakmacska

    Hihihi, más is olvasta a Szz év magányt

  • 2009.10.09 15:04:05Vakmacska

    száz év magányt természetesen

  • 2009.10.09 15:06:16Farkasokkal táncoló

    A Szeretni Mexikóban c filmben is volt egy rész, amikor a nászágyra rátették a nászéjszaka lepedőt: egy helyen volt rajta egy luk, szépen körbehímezve... :-)

  • 2009.10.09 15:14:38Senta.

    Nekem ez a lukas dolog bejön amúgy ... legalább nem koszolódnék, meg ilyenek.

  • 2009.10.09 15:16:10viax

    és melylikra került a lik?

  • 2009.10.09 15:20:27viax

    Senta,Senta!
    Koszos pasival eleve nem dugunk!
    Nem illedelmes!
    Hacsak nem szenvedééhééhéélyböl!
    És közben S.P. dalol! :D

  • 2009.10.09 15:26:18PredatorGirl

    Megvagytok!!!!
    Én meg a természetes vs. művi úton történő szüléseknél kóvályogtam. Kommenteltem is, mindjárt nekem esnek.:)

  • 2009.10.09 15:35:56Ianas

    Szünidei Matyiné -- OK. Bárkinek joga van gyereket vállalni. Bármikor. De a gyereknek sajnos se joga, se lehetősége megválogatni a szüleit. :S Erre gondoltál?

  • 2009.10.09 15:35:57cozumel

    Ma' megin' ez?
    Oszinten, hianyzik a P., foleg a tarsasag miatt, de nemtom a heten volt-e akar 1 db. olyan poszt is, ami nem a beszik tizes anyazosba tartozik... :(

  • 2009.10.09 15:39:34viax

    Hello Girl! :))
    minnyá bekukk oda is!

  • 2009.10.09 15:41:13vernarancs

    Az 5 eves mar tul oreg vagy miert nem illik?

  • 2009.10.09 15:47:10lm

    cozumel, mi az a beszik?

  • 2009.10.09 15:49:37PredatorGirl

    Annyira durva az a kép a kislányról:((((
    Ötévesen teherbe esni, Istenem!
    Egy ötévest teherbe ejteni, ááááá!!!! Remélem lelőtték az illetőt.

SZÓLJON HOZZÁ!

Kórházfigyelő

  • Budapesti kórházak
  • Vidéki kórházak

Kérdezz szakértőnktől

Dr. Gyarmati Andrea gyermekgyógyász válaszol.

Kérdezni szeretnék »

Shopline

Travelo utazási ajánlatok

Hirdetés

Hirdetés