PORONTY

Ha túl kemény a tornaóra, tiltakozzunk!

2009. szeptember 23., szerda 12:10

Már majdnem egy hónapja becsöngettek, s ezzel egy időben nemcsak a szorzótábla és az ABC mantrázása kezdődött meg, hanem a tornatermekben ismét visszhangzik a jól ismert, fület tépő síp, és csikorognak a kínai tornacipők is a padlón. No meg a fogak, mert, míg a gyerekek egy része örömmel várja, hogy valaki megmozgassa őket két fogalmazásóra között, addig vannak olyan kölköcskék, akik inkább a sínek elé fekszenek önszántukból, mint hogy fussanak egy iskolakört.

gym2

Vagy tízet, attól függ, milyen a tanár. A testnevelésóra mibenlétének meghatározása kis közösségünkben filozófiai magasságokig jutott a héten, s úgy osztotta meg a szülőket és a gyerekeket, mint a politika.

Történt ugyanis, hogy gyermekeink, akik már harmadikosok idén, egy igazi tornatanárral találták magukat szemben, értsd, nem a tanító nénijük, hanem egy szaktanár vette kezelésbe a chipsen és csokis croissanton nevelkedő nemzedék jeles képviselőit. Az első óra után lángvörös fejjel és sértett önérzettel estek haza, s levegő után kapkodva mesélték a barátnők egymás szavába vágva, hogy „és annyit futottunk”, és „halál kikészített minket” és „és úgy beszélt velünk, mint egy katonatiszt”. Lányom egyébként, aki egész nap ugrál és hároméves kora óta sportol, hamar megszokta a rendszert, a második héten már alig várta, hogy megint tesióra legyen, s izgalommal újságolja az újabb és újabb fejleményeket, hogy záros határidőn belül kötelet kell mászniuk, spárgát kell csinálniuk és kézenállást is. Hoppá. Aztán még az is eszembe jutott, hogy van vér a pucájában ennek a tanárnak, elismerően vállon veregettem magamban, aztán mentem a dolgomra, mert hát nem nekem fáj majd az a sok könny és szenvedés, ami a harmadik bében fog folyni.

A héten végül jött egy levél, hogy foglaljunk állást a tornaórákkal kapcsolatban, mert nagyon kemény sok gyerek és szülő szerint is, s mi lenne, ha beszélnénk a tanárral, finoman, hogy kicsit máshogyan kéne megközelítenie az órák összeállítását. Aha. Mert mire is való egy tornaóra, amiből három darab kötelező alsó tagozatban egy héten? 45 perc partizánozásra? Vagy egy kis nyugdíjas tollaslabdázásra, ’adj király katonát’ beiktatásával, hogy a kiesettek se unják agyon a fejüket? Esetleg kérjük meg a tanárt, hogy egyéni igények szerint terhelje a gyerekeinket, így Pityut mondjuk csak enyhe sétára, Amálkát viszont maratoni távra ítélje?

Az első probléma, amit szerintem meg kell emészteniük a gyerekeknek és velük együtt a szülőknek is, hogy elfogadják, harmadik osztályban már nem azok a kis tündibündi, kicsi bogár gyerekek. Kölykök, akikből 500 példány bontja a rendet a suliban tudásra és mozgásra éhesen. Nem prüntyögnek velük, bedolgozódtak a masszába. A második dolog pedig az a nem elhanyagolható tény, hogy a gyerekeket sportoltatni kell. Így, nagybetűkkel, KELL. A legtöbb szülőnek pedig nemcsak ideje nincs arra, hogy erről gondoskodjon, hanem igénye sincs rá, egy pusztán játékkal kitöltött tornaóra pedig fából vaskarika, nem jó semmire. Ja, de, arra igen, hogy ne mondja Pityu majd húsz év múlva, hogy megutálta a mozgást, mert tényleg nem, ugyanis meg sem ismerkedett vele.

„Egész órán csak futunk.” Lelki szemeim előtt látom, hogyan csóválja kétezer lágyszívű szülő a fejét a monitor előtt, hogy milyen kínzás az ilyen óra, én meg csendben örülök. Mozogni ugyanis most kell elkezdeniük, s ha nincs valamilyen egészségügyi oka annak, hogy speciálisan kíméljék a gyerekünket, akkor egy átgubbasztott, fojtott levegőjű délelőttben csak a javukra válhat, ha kicsit meghajtják őket.

Lesz persze olyan, aki nem tud majd spárgát dobni év végére, s a kötelet sem mássza meg, a négyütemű gyakorlatból pedig kevesebbet tud csinálni. Ő nem fog majd ötöst kapni, de ez más tészta. Legalább megpróbálta, harminc társával együtt, akik hetente háromszor a saját határaikat feszegetik, örülnek a sikereiknek, ha megint eggyel ügyesebbek vagy kitartóbbak. És megtanulják, hogy nem mindent kapunk könnyen, az egészségért bizony áldozatokat kell hozni, de a saját teljesítményünk boldoggá tehet minket. A sport már csak ilyen. Lehet, hogy később nem fog reggelente futni, vagy úszni járni, de legalább elindult egy úton, ahonnan majd saját belátása szerint térhet le.

Ezt egy tornatanár pedig tudja, s a jó szakember hírében álló tanárnőnk remélem, állja majd a sarat. Mert aztán ki tudja, lehet, hogy legközelebb a matektanárhoz megyünk, hogy „Ne haragudjon tanárnő, Alajosnak túl sok számmal kell foglalkoznia!”.

KOMMENTEK

  • 2009.09.24 23:35:46cozumel

    Vakmacsek


    irtam fentebb, hogy ne hasonlitsd ossze a komcsi-orosz stilusu tornaorainkat a mai testnevelessel, ma mar egesz masrol van szo.

    Egyszeruen arrol, hogy ha egy gyereknek mar nem gond, hogy 25 percet ossze vissza rohangal, akkor tanitsuk meg arra, hogy tizet folyamatosan, optimalisan beosztva az erejet tegyen meg.
    Ha mar tiz is konnyu, akkor fusson 15-t.
    Ha tud negy fekvotamaszt csinalni, akkor probaljon hatot.
    Ha felig mar feljutott a kotelen, igyekezzen 3/4-ig menni.

    Errol szolt a komfortzonabol valo kitores, es a sok gyerek ez ellen IS tiltakozik, a szulo meg lelkesen nyul a tollert, hgoy alairja a peticiot, anelkul, hogy igazabol felmerne, mitol is olyan brutal allat az a tanar? ...

  • 2009.09.25 04:56:39cantaloupe

    Először is, nekem szellemi felüdülés volt olvasni huhhh és cozumel vitáját. Több ilyet a Porontyra! Ütős észérvek, érdekes gondolatok.

    Most, hogy huhhh a léc átugrásáról írt, azért nekem is eszembe jutott az a poszt, ahol win még arról írt, hogy a hamburgerzabáló szülők ötéves gyerekét hogyan drillezik a bukfencekkel. Talán a belinkelt jutyúb videóra is emlékeztek, egy kislány flikkezett, spárgázott benne. Az akkor baj volt és káros.

    Ebben a posztban viszont win gyereke az, akinek jobb képességei vannak az átlagnál, most ő spárgázik, tehát hulljon a férgese, aki erre nem képes.

    Nem értem, hogyan van ez, ha a más gyereke spárgázik, az miért baj, ha meg az enyém, akkor büszke vagyok rá. Fura ez nekem, win.

  • 2009.09.25 06:21:00Veg_

    Hát nekünk nagyon jó tesitanárunk volt, mindenki szerette + az ofő is. Én gyógytornára jártam, de mikor volt kedvem, mert tudtam, bekapcsolódtam.
    Nem futtatot tornadresszben iskolakört :-)
    Azért nem értem az egészet, amit a ledőlő szekrényről irtok, mert a szekrény három részből áll. Mikor kezdik tanitani a szekrényugrást, a gyerekek kicsik, csak 1 elem van, tehát mi dőlne? Mikor nagyobbak, két elem, de basszus ha kicsiként átugortak egyet, nagyként kettő is megy. Három meg már csak késöbb van, mikor lazán átugranak kettőt, tehát szintén mi a fenét féltek attól, hogy rátok dől? Egyszerüen nem értem... Aki nagyon alacsony volt + ügyetlen, még 6-7.ben is csak két szekrényt ugrott át... Elvégre nem képes akkorát ugrani egy ügyetlen 140 centis, mint egy ügyes 170...
    Valaki magyarázza el nekem a szekrényfóbiások közül. Köszi! :-)

  • 2009.09.25 07:07:50Tessina

    én is féltem, én nem emléksyem olzanra, hogy valaha is háromnál kevesebbet kellett volna átugranom... talán ezért.

  • 2009.09.25 07:26:48Veg_

    Akkor hogy tanitottak szekrényt ugrani? Kedves másodikos, itt van három szekrény, ugorj??? :-O

  • 2009.09.25 08:04:39Starlark

    Hát 1 emeletet sose ugrottunk. A tesitanár sose mutatta meg hogyan kell csinálni csak elmesélte.
    Mivel a térbeli orientációm nulla felé tendál én gyakorlatilag neki estem a dobogóról :)
    Nem dőlt le de nem volt kellemes.

  • 2009.09.25 08:22:43Veg_

    Kezdek ledöbbenni... Nálunk másodikban volt 1 szekrény, ott tanultunk. Némelyek mesélték, hogy egy szekrény az oviban is volt, kipróbálták, tök buli. Nos én is láttam, de inkább messze kerültem :-D

  • 2009.09.25 08:50:23Ribizlee

    a hatodikos lányomnak fogalma nincs, mi az a szekrény, sosem találkozott ilyennel! :-(
    náluk csak a floorball és idén a röpi megy - utóbbi szabályait én magyaráztam el neki, mert a k... tanár még erre sem volt képes, viszont minden órán a pasijával sms-ezik...
    (mellesleg a gyerek lenyom heti 3 kemény edzést, de a tesiórákat gyűlöli. vajon miért???)

  • 2009.09.25 09:00:14nyina&mika

    cozu, én 3éves voltam a rendszerváltáskor, két általánosba és két középiskolába jártam, ha jól számolom, összesen hat tesitanárom volt, nagyrészük akkoriban 30éves körül, tehát nem vén csontok, mégis az összes a "komcsi-orosz stílust" nyomta.
    lehet, hogy azóta más, bár ők még mindig nagy valószínűséggel tanárok, és legutolsó testnevelés órám óta 5 év telt el, ami nem nagy idő a stílusok kikopására.

    ha arról lett volna szó, amit te írsz, én nagyon szerettem volna az órákat, mert mozogni szeretek (jó, futni nagyon nem, de annyi minden más is van a futáson kívül). ehelyett utáltam őket. és nem azért, mert erőtlen lettem volna, elhízott, vagy tartás-problémás, hiszen világ életemben csináltam vmit (tánc, úszás, jóga), hanem mert oda nem figyelve, sokszor szadista módszerekkel, stoppert nyomogatva nyúztak minket.
    én tényleg remélem, hogy ez ma már nem így van, ahogy te is mondod, de egyszerűen nem hiszem.

  • 2009.09.25 09:02:58nyina&mika

    veg, a szekrényugrás közben eltört orrom miatt emlékszem:
    negyedikes voltam, tehát 9 éves (előbb mentem suliba) és 2szekrényt kellett rögtön átugrani. nem mutatták meg, hogy hogy.
    vegyél lendületet, dobbants, ugorj.
    vettem a lendületet, dobbantottam, ugrottam. rosszul.

  • 2009.09.25 09:12:22Veg_

    Hihetetlen! Pasijával telefonál, nem mutatja meg hogy kell csinálni, amit kér, olyan korban kezdenek valamit tanitani, amikor már a módszert rég meg kellett volna tanitani a gyereknek, stb! Ezek tesitanárok??? Inkább kóklerek :-(
    nyina&mika: rendszerváltást ne keverd ide, az emlitett full normális tesitanár is az előző rendszerben melózott. A hülyeség és hozzá nem értés rendszerfüggetlen sajnos :-(

  • 2009.09.25 09:17:41Veg_

    A másik: nem tanitottak senkinek itt külön dobbantót használni??? Nálunk az volt az első! tanár eléáll, dobbant, megtámaszkodik, felül, térdre érkezik, akármi, nem kellett elöször ugrani se, csak dobbantani és támaszkodni, hogy érezzék a mozdulatot. És akkor egy szőnyeg volt nekitámasztva, ha valaki el... és fejjel érekezik, ne a fa legyen.
    Esküszöm, ez egyre döbbenetesebb számomra, pedig én is ebben az országban láttam tornaórákat (másik tanár uezt csinálta, középiskolában se volt kókler tanárunk)

  • 2009.09.25 09:19:34Veg_

    Már hogy a szekrény tulfelén állt, hogy tudjon segiteni a gyereknek.

  • 2009.09.25 09:27:53anyatájger

    Szekrényugrás, ja, elég gáz, de, ha a tanár normálisan és fokozatosan tanítja, akkor nem lehet nagy gond. Báááár, én kézis létemre felsőben is a tornászokkal ugrottam szekrényt, mert nagyon jól ment (dupla dobbantó, kurva messze a szekrényektől), ennek ellenére egyszer sikerült lezúgnom úgy, hogy a szekrény is eldőlt. De, mivel esni is megtanítottak (tesitagozat, ugye), nem lett semmi bajom :)

  • 2009.09.25 09:29:52Ribizlee

    Veg, de igen, NEKEM az átkosban megtanították normálisan.
    most -25 évvel később- pedig leszarják a szakmaiságot. illetve csak ez a liba teszi, nem általánosítok.

    viszont ha bekerül jövőre egy gimibe a gyerek (6 osztályos), akkor majd nézhet, mint a hal a szatyorban és eleve hátrányból fog indulni.(na jó, csak a szekrényugrásban, mert erőnlétileg magasan veri a korosztályát).

    és azt is furának tartom, hogy nem tanulnak meg alap elméleti dolgokat, pl. helyes bemelegítés vagy játékszabályok

  • 2009.09.25 09:33:32Veg_

    Ribizlee: Ok, már attól féltem, én láttam ufókat a tornaórákon :-)

  • 2009.09.25 10:12:16Farkasokkal táncoló

    Tán tán mégicsak igazuk volt azoknak a peticiós szülőknek ugye. Van egy eszmei tornaóra, aztán van a gyakorlat... :-(

  • 2009.09.25 10:18:14Ribizlee

    Ft, nem értek egyet. matekból sem kérek felmentést ha túl szigorú a tanár

    vagy az orvosi egyetemen felmentést kérjenek a hallgatók az anatómiavizsga alól, mert nagyon kemény?

  • 2009.09.25 10:36:07queenlly

    ribiszke:

    "vagy az orvosi egyetemen felmentést kérjenek a hallgatók az anatómiavizsga alól, mert nagyon kemény?"
    bárcsak megtehettem volna... (sóhaj)

    nekem valahogy mindig az szúrta a szemem (és szóljatok házzá, mert kíváncsi vagyok), hogy osztályoztak bennünket. volt egy kitűnő bizonyítványom (lett volna), amiben volt egy 3as testnevelés, mert nem annyira futottam a nemtom hány métert. vagy nem tudtam bedobni 10ből 8szor a büntetőt agy ilyesmi. egyébként baromira élveztem a feladatokat, csak azt nem értettem soha, miét kell szar jeggyel elvenni tőle a kedved....

  • 2009.09.25 10:36:54Farkasokkal táncoló

    Ha discalculiás a gyerekem, akkor igenis kérek felmentést matekból, vagy könnyítést és jár is. Ha a matektanár következetlenül és igazságtalanul osztályoz és kér számon, akkor igenis beszélek vele. Ha ehhez több szülő is csatlakozik, akkor az igazgatóhoz megyünk. De nem intézem el azzal, hogy az én gyerekem matekzseni, és neki ez nem okoz problémát, és nem hülyézem le azokat, akiknek igen.

  • 2009.09.25 10:46:34Laliath

    FT, ha a gyerek discalculis, és ezért nem KÉPES számolni, akkor jár a könnyítés. Ugyanígy ha csigolyaív-szakadása van, és ezért nem KÉPES felmászni a kötélen, akkor jár a könnyítés.

    DE

    ha csak nem TUD számolni, és csak nem TUD felmászni, akkor nem jár. Ilyen esetekben legfeljebb a "jobb" tanárok díjazni szokták azt, ha látják az erőfeszítést a gyereken, hogy mindent megtesz azért, hogy megtanulja az anyagot.
    Nálunk egyébként középsuliban épp ezért volt testnevelés elméleti anyag is. Attól, hogy valaki nem tudott szekrényt ugrani, még megtanulhatta az elméleti anyagot, és mindjárt nem lett olyan rossz a végeredmény.
    (Mellesleg ált.suliban az énekórához is tartozott elméleti anyag, mert ugye az énektudás is adottság kérdése inkább.)

  • 2009.09.25 10:51:08Ribizlee

    nekem is a kitűnő bizimet rontotta el a tesi négyes. másik évben a rajz négyes.
    tudomásul vettem hogy nekem ez nem megy és nem tört össze a lelkem tőle.

    mostanában miért akarjuk mindentől megkímélni a gyerekeinket? jajj, nehogy megbuktassák, nehogy futnia kelljen, nehogy pirossal javítsák a hibáit! mert???

    miért nem tanítjuk meg őket elfogadni hogy vannak erős és gyenge területeik? jobb ha felnőttként gyalogolnak bele bazi pofonokba?

  • 2009.09.25 10:53:34queenlly

    ribiszke: nem, ne védjük meg mindentől.
    csupán arra célok, hogy a készségtárgyak osztályozása nem feltétlenül vezet a teljesítmény javulásához.

  • 2009.09.25 11:01:24Ribizlee

    queenlly, lehet. és mi van azzal a gyerekkel, akinek csak és kizárólag a rajzhoz vagy az énekhez van tehetsége? ő legalább ebben domborítani tud...

    egyébként ha rajtam múlna, én nem így tanítanám a tárgyakat és nem így osztályoznék mint most.
    kéne egy szééép naaaagy oktatási reform, de tartok tőle hogy a szülők-iskola-minisztérium Bermnudaháromszögben éppen pont a gyerekek vesznének el. :-(

  • 2009.09.25 11:02:00Farkasokkal táncoló

    Egyébként mi már most adunk a mozgásnak. Az unokám jár úszásra, alapozó tornára, népitáncra. Vékony és mozgékony mint egy zerge. De isten az anyám, ha megtudjuk, hogy valami szadi tornatanár ekézni fogja, vagy felmentetjük vagy átiratjuk az biztos. Méégegyszer nem lesz évekig tartó megalázás a tornaóra a családban az hétszentség.

  • 2009.09.25 11:02:55Veg_

    Franc. Ennek kapcsán irtam egy hosszut, elfelejtettem másolni, benyelte. :(

  • 2009.09.25 11:10:24Veg_

    2009.09.25 11:01:24Ribizlee: Ilyesmiket irtam, meg amit az előzőben irtál.
    Ha jó müvészeti és készségtárgyakban, legyen belőle festő, zenész, grafikus, agyagmüves (mostanában amugy is divatja van). Vagy legyen lakatos, maró, szobafestő, csőszerelő, minősitett hegesztő, autószerelő, stb.
    Ha fahangja van, nem bir megvarrni egy szoknyát, béna főzni, szar tornából, képtelen elmenni egy szögbeverésig, de irtó jó pl. matekból és fizikából, stb, amit muszáj, tanuljon meg 3asra (ha ez a két tárgy meg, a nem készségtárgyakat simán megtanulja szorgalommal hármasra), és a reáltárgyakból kiindulva legyen fizikus, építészmérnök, vagy akár könyvvizsgáló.
    Basszus van élet a 12 osztályos gimi + egyetem kombón tul is! (van aki lenézi a szakközép + főiskola kombót is, holott.... na mindegy.)

  • 2009.09.25 11:16:19Veg_

    Ami a fontosabb lenne, hogy a tanári szakmának legyen becsülete! Valamint fizessék meg, és csak tanárnak valót vegyenek fel! Aki nem kivételez nyaralástfizetünk-Pistikemiattéknak, aki nem nézi le, aki tornaórán béna, aki nem mond olyat, hogy fiam, szar a hangod, inkább olvasd fel a szöveget, aki nem szólja le a rajzórán. Más dolog, hog szar jegyet kap. Bár szerintem énekből, rajzból és tornából akkor lehetne 3asnál rosszabbat adni, ha valaki lóg, leszarja, mit kéne csinálni, összekeni a másikét, stb. Ha igyekszik, de igy is szar, 3asnál rosszabbat nem szabadna adni.
    Szóval megfizetett, odavaló tanárok kellenének, akiket nem verhet meg a szülő, mert becsukják 10 évre, vagy fizethet élete végéig érte. De mert tekintélye lenne, és szeretnék a gyerekek - kivéve elkényeztetett nebáncsvirágék kedvenckéje -, ez fel se merülne, és mindenki megvetné az ilyen szülőt.
    Amig ez nincs, és a tanárok szar fizetésért még biztonságban sincsenek, bizony marad a mostani helyzet, mert a mániákusan tanárnakvalón kivül csak az megy, aki nem is tud tanitani. Evvan.

  • 2009.09.25 14:19:04cozumel

    Telleg nem ertem, hogy mijafasznak elhitetni egy gyerekkel, hogy o mindenben kivalo???
    Ha egyszer NEM OTOS tesibol, miert kell kikunyeralni?

    HOzza tartozik az elet megertesehez az is, hogy felfogja a gyerek: vannak jobb es rosszabb kepessegei!

    Egy otevesnek meg lehet dicserni a krixkraxos firkalmanyat, de egy tizevesnek mar nem kell azt mondani, hogy fiam, benned egy Monet veszett el... meg kell neki mondani finoman, hogy fiam, benned egy Monet veszett el, annyira de annyira, hogy nincs az a rajztanar, aki megtalalna.

    Aztan csodalkozunk, hogy felno Ubulka, es a vilag mar nem hiteti el vele, hogy o mindenben kivalo, Ubulka viszont tovabbra is ragaszkodik ehhez az elkepzeleshez, es jeeeee, boldogtalan ember.
    Nahat, hogy lehet ez, pedig apa anya megmondta, hogy en mindenben ugyes okos tehetseges vagyok, ja, a tesi/rajz/enek meg nem szamit, ki nem szarja le...

  • 2009.09.25 14:25:29dijon

    cozumel, szívemből szóltál.

  • 2009.09.25 14:33:59gyöngy1

    "a tesi/rajz/enek meg nem szamit, ki nem szarja le..."
    Mivel én rajzbol jo voltam (tényleg jo) engem nagyon zavart, hogy mindenki megkapta a minimum hàrmasàt, de év végén a legrosszabb is 4-est kapott. Bezzeg matekbol senkinek nem adtak kegyelem négyest...

  • 2009.09.25 14:38:27cozumel

    Gyongy

    en se kaptam.
    Pedig eskuszom, mindig egy franya peldat rontottam csak, a tobbi ment csuklobol, igazan elnezhettek volna, es akkor lett volna kituno bizi, es felolvastak volna az en nevem is a zevzaron, es kaptam volna jutalomkonyvet is, sot, valoszinuleg meg kivalo uttoro jelvenyt is.

    Most itt allok negyvenhez kozel, es meg mindig nem birtam feldolgozni, hgoy mindez kimaradt az eletembol :D:D:D

  • 2009.09.25 14:43:52gyöngy1

    :-)))

  • 2009.09.25 14:50:05Starlark

    Azért szerintem nem kéne egy lapon emlegetni az ének, rajz, tesit egy matematikával.
    Szerintem nagyon rossz párhuzam.
    A matematikára alap szinten szükséged van a minden napi életben és arra is hogy tudj olvasni. Arra hogy mennyit futsz 12 perc alatt vagy hogy milyen szép vázát rajzoltál 5.-ben a kutya nem kíváncsi egy állásinterjún hacsak nem tesitanár/edző vagy képzőművész leszel, de ez esetbe gyanítom nem az iskolai tesi/rajzóra lesz ami elindít a pályán.

  • 2009.09.25 14:52:53Ribizlee

    cozu, nekem van egy kiváló úttörő jelvényem, elküldjem?
    hátha segít feldolgozni... :-D

  • 2009.09.25 14:59:55Starlark

    Conzu: Nálunk a 4-es volt a legrosszabb jegy tesiből, rajzból mégse gondoltam soha hogy élsportoló vagy festőművész is lehetnék.
    Totál tisztában voltam azzal hogy béna vagyok mindkettőhöz. 8.-ban már rajzolnom se kellett órán mert közöltem minek mikor csak kudarc ér mert nem tudom lerajzolni a táblára aggatott rongy darab eséseit. Megértették és írtam pár házi dolgozatot művtöri témában. Szerintem én jártam jobban. Érdekes módon hasonló működött a fahangúakkal is énekórán.
    És ezzel továbbra se azt mondom hogy az ügyetleneket felmenteni kell vagy edzéselméletből vizsgáztatni tesiórán, de nem hiszem hogy a lealázás az ügyesebbek előtt a megoldás. Mozogjon és magához képest fejlődjön és azt osztályozni. Ebben az esetben is kaphat 2-est egy lusta gyerek de nem a válogatott osztálytárssal lesz összehasonlítva.

  • 2009.09.25 15:00:02madz

    Starlark, szerintem meg többek között azért ilyen rémes a közízlés manapság, mert a rajzot meg az éneket senki (a tanárok sem) veszik komolyan

  • 2009.09.25 15:00:43Vakmacska

    Sztem állóképességre mindenkinek szükség van, legyen bár kukásember vagy programozó. Aki pölö rögtön leteszteli ezt, az a saját gyereked....Elvileg ennek fenntartására, fejlesztésére lenne való a tesióra.

    A többi a ráépült maszlag.

    A rajz meg az ének....annak meg a privát életedben meg a belső utaidban vehetnéd hasznát, de csak kevesen tudják, sajnos.

  • 2009.09.25 15:02:07Vakmacska

    És mivel semmilyen felvételibe (akkor még?) nem számított bele, ezért köptem a színjeles bizi közepén éktelenkedő tesi hármasra.

  • 2009.09.25 15:05:33Starlark

    Madz: Énekről nem tudok szólni mert ének-zene tagozatra jártam, és ott kicsit más a hangsúly az ének órán.
    De biztos nem attól lesz jó ízlése /ki dönti el mi a jó ízlés?!/ mert rajzórán szépen lerajzolta a minta vázát és kapott rá egy 5-t, vagy tisztán elénekelt 10 népdalt.

  • 2009.09.25 15:11:33madz

    Starlark, én is ének-zene tagozatra jártam. épp ezért látom. a rajzóra meg elvileg nem vázarajzolásból kellene, hogy álljon általánosban. asszem az a hivatalos neve, hogy vizuális kultúra vagy ilyesmi.

  • 2009.09.25 15:25:48Chang Yai

    ha a legtöbb ember így emlékszik a szekrényugrásra, és nem a túlélés egyik eszközéről van szó (mint az olvasás meg a számolás), akkor miért nem lehet helyette olyat tanítani, amit a gyerekek nagy része élvez, ha nem is mindenki, mert olyan úgysincs. vagy Isten miután megpihent a hetedik napon, a nyolcadikon megteremtette a testnevelés curriculumot a jelenlegi szent és sérthetetlen formájában? miért nem lehet úszni, görkorizni, aerobicozni, jógázni, mittomén? vagy azt miért nem lehet, hogy úgy van megszervezve az órarend csoportbontásokkal, hogy lehet 2-3 féle sportból választani? vagy nem is az a cél, hogy a gyerekek szeressenek mozogni, hanem az, hogy "de én vagyok a tanár és azt csinálsz amit mondok, ha beledöglesz is?"
    én ötödikes koromig tornatermet se láttam, a folyosón tornáztunk, mert éppen olyan volt a helyzet. nyolcvanas évek. ja, hát mi is megszívtuk a szekrénnyel meg bordásfallal meg mindennel. és utálom, gyűlölöm magam és kicsit a szüleimet is, hogy hagytuk a megalázásokat, és hogy akkor még nem volt olyan, hogy visszapofázott egy gyerek a tanárnak, hogy "na elmész te a jó francba", ha valami irreálisat vár el, vagy az egész osztályt bünteti. miért futottunk mind, amikor büntetésből futtatta az egész osztályt, miért nem álltunk meg? megfélemlítés, megalázás, pofozkodás, teljes kiszolgáltatottság, ez volt. és hagyták a szüleink, az igazgató, mindenki. nekem ez nagyon fáj most is.
    (én is tanár vagyok egyébként.)

  • 2009.09.25 15:25:52Ribizlee

    ribizli féle utópia: ha monnyuk nem énekóra meg rajzóra lenne, hanem pl művészet néven együtt futna, akkor máris sokkal klasszabul lehetne tanítani, és az osztályzás is árnyaltabb lehetne.

    a tesit az egészségnevelés részévé kéne tenni, de már az ovitól kezdve... elméleti és gyakorlati szinten. (pl egészséges táplálkozás, mozgás, alap higiéné, bézik biológia együtt)

    (most a science részt hagyjuk, részemről egy kalap alatt tanítanám a matek-fizika-kémia-biosz négyest és a töri-földrajz kombinációtól sem riadnék vissza)

  • 2009.09.25 15:27:20gyöngy1

    Azt akartam mondani; hogy ezeket a tàrgyakat a sima sulikban mindenki csak mellékesnek tartja. De amikor valaki tényleg jo benne azt nem tudjàk igazàn felértékelni, mert mindenkinek adnak egy tessék-làssék nem tùl rossz jegyet.
    Gimiben nàlunk a màsodik idegennyelv volt ilyen. Ki kivàncsi az olaszra... Ja, hogy nekem a nyelvek mentek jobban, és mig matekbol, voltak 2-esek és 5-sek addig olaszbol mindenki 4-5 volt. Minek tanuljak, ha nem tesznek különbséget minden tantàrgyban?

  • 2009.09.25 15:28:37Starlark

    Madz: nem tudom mi a rajz tematikája de nálunk mindig úgy volt hogy év elején meg fél év elején volt pár óra művtöri utána pedig csak rajzolás és azt osztályozták. Ötöst csak akkor tudtam rajzra kapni ha szerkesztés volt. Technikából műszaki rajzra mindig ötöst kaptam, de szabadkéziben a pálcikaembernél nem jutottam előrébb. Egy idő után az embernek elege lesz a sok kudarcból és hiába küszködésből.

  • 2009.09.25 15:32:00gyöngy1

    OFF: meghalt Bùjtor Istvùn :-(((

  • 2009.09.25 15:37:12Starlark

    Ribizlee: A matekot én nem tenném bele a tudomány tantárgyba. Így is hálóval kell fogni az épkézláb mérnököt. A Földraj egy része pedig inkább kapcsolódik a biológia ökológia részéhez mint a történelemhez.
    De az ilyen komplex tárgyak tanításához szerintem itthon nem találnál normális tanárt.
    Pedig lenne benne ráció mert egy probléma megoldására komplexebb megoldást tudna mutatni.
    De félek ebből inkább az lenne, hogy lebutítanák az összest aztán a főiskolák egyetemek küszködnének az alulképzett ember anyaggal.

  • 2009.09.25 15:37:44cozumel

    Starlark

    igazad van, a tesiora vegulis csak a test egeszseget hivatott erositeni, erre valoban semmi szukseg a felnott eletben.... :O

  • 2009.09.25 15:38:39cozumel

    Elnezest, megismetlem onmagam, mert tuti, hogy az ujonnan csatlakozok nem olvassak az osszes kommentet, en meg hadd ne gepeljem mar be, ha egyszer az uj felvetesekre ott a valasz a korabbiakban :)

    2009.09.24 05:30:25cozumel

    S mi akkor egy alt. iskolai tesitanar feladata?

    nos, a test egeszsegenek megorzese es eronletenek fejlesztese
    -a vazizomzat szintjen
    -a keringesi es legzorendszeri szinten
    -a rugalmassag/flexibilitas teren.

    Termeszetesen, az eltero genetikai adottsagok mar gyerekkorban megmutatkoznak, lesz, aki baromi jo sprinter, de hosszutavon kikopi a tudejet, lesz, aki jo dobo, de pocsek ugro, lesz, akinek zsenialis labdakoordinacioja van, de soha nem lesz kepes egy spargat lenyomni.

    EZZEL semmi baj, ez maga a genetika.
    Ugyanakkor erre hivatkozva nem mondhatjuk, hogy a jo dobo sose ugorjon, vagy a szuper sprinternek ne kelljen hosszutavon fejlesztenie kepessegeit.

    A testunk ugyanis igenyli az OSSZES komponens fejleszteset, ahhoz, hogy optimalisan mukodjon a szervezet.
    Aki valamiben lemarad, ott egy hianyossag keletkezik, ami a kesobbiekben -lehet, hogy csak negyven felett-kulonfele problemak kepeben koszon majd vissza.

    Am a szervezet, kulonosen a gyerek szervezete, baromi gyorsan adaptalodik.
    Ha mar konnyeden lefut 10 percet a kolok, akkor a 10 perc mar nem kihivas, ha tovabbra is csak ennyit fut egyhuzamban, nincs fejlodes.
    Ilyenkor KELL egy lokes, es igen, elkepzelheto, hogy az extra es a testnek hirtelen kellemetlen megterheles tiltakozast valt ki a gyerekbol.
    No de matekbol sem allunk meg a szorzotablanal, csak azert, emrt az 3. osztalyra mar minden gyereknek sikerelmenyt jelent. Jon majd a pitagorasz tetel, az uj kihivas, es lesznek, akik szenvednek vele..

  • 2009.09.25 15:45:10cozumel

    "? miért nem lehet úszni, görkorizni, aerobicozni, jógázni, mittomén? vagy azt miért nem lehet, hogy úgy van megszervezve az órarend csoportbontásokkal, hogy lehet 2-3 féle sportból választani? vagy nem is az a cél, hogy a gyerekek szeressenek mozogni, hanem az, hogy "de én vagyok a tanár és azt csinálsz amit mondok, ha beledöglesz is?""


    nezd, egyreszt lehet, tegyuk a kurrikulum reszeve az uszast meg a gorkorit, aztan szopjanak azok a videki kisiskolak, ahol a legkozelebbi uszi 50 kilometerre van, vagy ahol a szulo nem tudja megvenni a gorkorit, ha jol emlekszem legutobb nem ketfilleres dolog volt meg,
    a jogahoz spec joga oktato kell, az egy masik szakma/vilag, persze bizonyos elemeket at lehet ultetni a tesioraba, de elarulom neked, hogy a joga kokemeny sport, aki asziszi, hogy amolyan macska nyujtozkodas a szonyegen, az meg sose jogazott, vagy nem profi tanarnal

    szoval marad a hagyomanyos tesiora, mar amennyiben az atlaggyerek atlagiskolajarol beszelunk, annak atlagfelszerelesevel.

    De nem olyan nagy tragedia ez am, hiszen akinek most Beluka nyafog a 10 kor futas miatt, Adelka meg a szekrenyugras miatt,

    csak azt ne kepzeljuk mar, hogy nem lenne Gezuka, aki az uszast ruhellene, mer' hideg a viz , es Amalka, aki a jogat, mert sokaig kell tartani a vinyaszat es attol neki megfajdul a karja...
    csak ennyire ne legyunk mar naivak.

  • 2009.09.25 15:46:12Starlark

    Cozu: Nem azt írtam hogy a testnevelés órára nincs szükség hanem arra hogy ilyesformán osztályozzák.
    Arra nem kíváncsi a kutya se hogy hogyan lépkedtél a gerendán vagy hogy ugrottad át vagy sem a szekrényt.
    Én se azért futottam félmaratont mert olyan nagyon jó volt a tesióra.

  • 2009.09.25 16:08:39Chang Yai

    Cozumel, értem, hogy te a szakember álláspontjából nézve beszélsz, de attól én még nem vagyok feltétlen naív, hogy mint egyszerű földi halandó (egykor szenvedő diák, és jópár iskolát látott tanár) próbálok ötletelni, elgondolkozni. az úszás, a görkori és a jóga spec példák voltak a csóró faluszéli kisiskolámból (valahol a rizsföldek között), ahol a szülők összedobtak egy gyerekmedencét, és a főnök szerzett egy úszástanárt heti két napra, a görkorikat is a szülők szedték össze, kölcsönözni lehetett csütörtökönként, jógát meg azért tanultak a kölykök, mert épp volt a csapatban tapasztalt jógás, ha más lett volna, akkor mást csinálunk / csinálnak. minden nap másféle testnevelés órájuk volt így, ez jött össze.
    továbbra is fenntartom, hogy több rugalmasság kellene, nincs kőbe vésve a curriculum, lehetne alkalmazkodni jobban a helyi körülményekhez, elvárásokhoz, és hogy mi mindenhez ért a kollektíva. valamint ahhoz is ragaszkodok, hogy a gerenda és a szekrényugrás a mozogni szerető tinilányok többsége számára kínszenvedés, akkor meg minek.
    oké, lehet, hogy naív vagyok, de akkor viszont nem bánom.

  • 2009.09.25 16:14:08zolnaid

    Azért annyira érdekes, de a kommentek egy részében szépen összemosódott a teljesítmény követelése a megalázással. Nyaílván van az amikor valaki (pedagógus pl. ) megaláz a többi gyerek előtt. De az miért megalázó ha nem tud valaki szekrényt ugrani _önmagában_? Pl. én máig nem értem igazán az elektromos áramköröket, körülöttem mindenki értette, és nekem nem volt megalázó hogy 3-ast kaptam fizikából. Mert annyit ért a tudásom, kész. Sőt, apám se ment fel hogy verje az asztalt az áramkörök eltörlése miatt, pedig neki tuti kellemetlen volt, lévén fizikus. Higyjétek el, nem lettem megtört ember, és nem utáltam meg a fizikát, a tanárt meg igenis korrektnek tartottam amiért a vacak tudásomra vacak jegyet adott és nem a "körülményeket" nézte, pl. hogy agyilag ehhez gyengébb vagyok.
    Miért szar akkor hogy egy mindenki által másodrendűnek tartott tárgyból, ami a továbbtanulást jelentősen nem befolyásolja, valaki nem éri el a jelest, hanem esetleg közepes lesz?
    Másrészt viszont, örülhetek én a kovalens kötéseknek 70 évesen, ha az erőnlétem egy nagy nulla -esetleg a saját hibámból -, és heti rendszerességgel látogatom a kórházat.

  • 2009.09.25 16:26:08Chang Yai

    a szekrényugrás önmagában nem megalázó, akkor az, ha olyan valakit szivatnak vele, akinek a gondolattól is remeg a lába, kicikizik, leordítják a fejét, az egész osztályt megbüntetik, ha nem akarja tizedszer is feldönteni az egész szart, majd kap egy karót, kész. ebből mit tanulnak a gyerekek?
    mozogni muszáj. szekrényt ugrani nem muszáj. jó hogy nem balettal vagy zsonglőrködéssel szivatnak mindenkit már ezen az alapon.

  • 2009.09.25 16:27:52Vakmacska

    Zenére mozogni néhány labdával pl. nem kerül semmibe és a lányok igen nagy hányada szereti, inkább mint a szekrényt meg a medicinlabdát, és több esélye is van, hogy felnőttkorában is folytatja. sőt, minálunk ünnep volt, ha végre minket csajokat is hagytak focizni. Falun azért biciklije a csórónak is van, miért nem mennek a nagyobbak körbe néha szép időben? A gerincgyakorlatok biza elkelnének a sok görbetartásúnak (neadjisten papíron kiosztani, hogy otthon is lehessen csinálni, eszközigény nagyjából nulla. És szabad levegő, amíg csak lehet, a lányom most kezdett el táncra járni, iskolai tornateremben tartják, hát azt a szagot...

  • 2009.09.25 16:38:01zolnaid

    Chang Yi, magyarul a szekrényugrás volt a megalázó vagy a tanár volt a megalázó?
    Ha leüvölti a fejed a matektanár a sinustétel miatt, akkor meg a matek a megalázó?
    Felnőtt emberekről el tudnám képzelni hogy szétválasztják magukban a tanárt a tárgyától.

  • 2009.09.25 16:39:10madz

    az a gond a szekrényugrással és társaival, hogy az egész osztály előtt kell elkövetni. aztán a közösségtől függ, hogy az esetleges bénázásból nem lesz-e életre szóló kudarcélmény. egy karó matekdolgozat meg (hacsak a tanár nem olyan szenya, hogy nyilvánosan szívat vele) ennél jóval diszkrétebb élmény.

  • 2009.09.25 16:41:45cozumel

    Nezzetek, az a helyzet, hogy ti eltorolnetek a szekrenyt, meg a kotelmaszast, mas meg elorolne a medicinlabdazast es a futast, viszont imadja az ugras elemeket, vagy az eronleti gyakorlatokat...

    Nem veletlen van a tantervben ebbol is, abbol is egy bizonyos mennyiseg eloirva.

    Tegyuk felre a megalazos modszereket, nyilvan az olyan tanarnak sunt a seggebe, sot, egy egesz suncsaladot, de oooo tanitott engem olyan biosztanar, aki megalazott, mert a bogargyujtemenyem ocsmanyra sikerult, nana, utaltam megfogni, megolni, majd felgombostuzni oket, a toritanar azt hulyezte, aki nem birta az evszamokat fejben tartani, hogy a szamtech tanarrol mar ne is beszeljek, aki eleve ugy jott be orara, hogy holgyeim, ez itt a gep bekapcs gombja, ne nagyon nyomogassak, nem szokott ez menni onoknek, szoval minden targynak megvannak a maga remek es a maga pocsek tanarai, valahogy a szulok a matektanar gunyoros kijelenteseit megis elnezik, de a tesitanarnak ugyanezt mar nem. Es nem azt mondom, hogy a tesitanarnak IS el kell nezni, hanem, hogy a matektanarnak se kellene....

  • 2009.09.25 16:46:21kockpit

    Na, a szekrényugráshoz már csak hozzászólok...
    Van egy olyan gyakorlat, hogy felugrunk a szekrényre, ott bukfenc, aztán le. És ennek van egy olyan formája, hogy nem ugrunk fel, hanem dobbantóról kapásból bukfenc a szekrényen. Általánosban pont előttem levő lány járt úgy, hogy előbb tette le a fejét, mint a szekrény volt, hát úgy esett fejre, hogy a tanár halálra rémült, kanalazta össze, szerencsére semmi törés vagy ilyesmi nem lett belőle, sose csináltuk többet az órán.

    Na, gimiben újra kellett volna csinálni, én meg nem voltam hajlandó. Különben nem kedvelt a tesitanár, mert béna voltam, de sose szoktam felmentést kérni, se feladatot megtagadni - kivéve ezt.
    Erre mondja, hogy OK, akkor egyes. Mondtam, hogy jó. Erre vérszemet kapott és azt mondta, hogy egész órán ezt fogjuk csinálni, és ahányszor rám kerül a sor, annyi egyes. Mondtam, hogy jó, akkor se csinálom. Már úgy csinálta, hogy akinek szépen ment, azt kiállította a sorból, így 5 vagy 6 alkalommal jutott rám a sor, véste is be rendesen a karókat...
    de már lila volt a feje, én meg ezen nem izgattam magam, jobban tartottam a feladattól, mint az egyesektől.
    Végül már azt mondta, hogy jó, akkor csináljam úgy, hogy felugrok a szekrényre, és úgy bukfenc (mellesleg ezt én mondtam neki már az elején, hogy úgy megcsinálom, az nem gond, de ezt nem merem és nem vagyok hajlandó), és ha azt megcsinálom, akkor kitöröl egy egyest. Mondtam neki, hogy azt akkor is megcsinálom, ha nem töröl ki egyest.
    Persze marhára bosszantotta a hozzáállásom, de szerintem kettőnk közül ő volt a hülye.
    Ezekután különben kevesebbet szivatott. De kedvence sose lettem - és ő se nekem.

  • 2009.09.25 16:48:56Ribizlee

    ebben a helyzetben sem a szekrény volt a hülye...

  • 2009.09.25 16:48:58zolnaid

    Ne haragudj de az én szóbeli fizikafeleleteim se voltak épp diszkrét élmények :DDD Ha igaznak bizonyulnak egynémely állításaim, alapjaiban rendül meg a világképünk.

    Különben, én a kötelet nem hagyom, egyetlen sikerélményem, szokott itt lézengeni osztálytársam, engedélyezem hogy nyilvánosan megerősítsen :)

  • 2009.09.25 16:49:30kockpit

    Ja, és szerencsére az osztálytársak nagyon rendesek voltak, tehát megalázónak nem éreztem a dolgot, de nevetségesnek rettenetesen...

  • 2009.09.25 16:50:54cozumel

    De be kellene latni, hogy nem csont hulyek allitjak ossze azokat a tesi tanterveket, talan van tudasuk a temaval kapcsolatban, es tudjak, hogy melyik gyakorlat miert kell.

    Egy szekrenyugras nem azert kell, hogy szivassa a kolkot, hanem hogy javitsa a robbanekonysagat (rovidido alatt nagy erokifejtest tenni), javitsa a tavolsag es az ahhoz szukseges eromennyiseg megbecsleset, urambocsa, az eletben elofordulnak helyzetek, amikor valamit hosszaban/szelteben at kell ugrani, nagyon nem mindegy, hgoy honnan futok neki, mekkora lendulettel, mikor erem el a kitoresi pontot.

    A kotelmaszas se baszogatas, egy alapkondi feltetele, hgoy az ember a sajat testsulyat fuggoleges iranyban el tudja vinni egy bizonyos ideig, gyenge felkar, gyenge lapocka, a mindennapi eletben egy csomo problema forrasa lehet.

    Hasizmozni se szeretnek tul sokan, pedig talan nincs a torzsi izomzatnal fontosabb izomcsoport a testben (na jo, mind egyforman fontos :D), megis, a legutaltabb edzesforma, meg profi sportolok koreben is (es igen, elismerem, hgy ebbol a szempontbol en anomalia vagyok :D)

    A futas szuksegesseget hadd ne magyarazzam, azt hozzateszem azert, hogy SOHA nem futtatnek erosen tulsulyos gyereket, es soha nem futtatnek nem megfelelo cipoben, es soha nem futtatnek betonon, de ezt leszamitva futtatnek biza.



    Amig ennyire silany a hozzaallas mar a gyerekkori tesiorakhoz, addig ne csodalkozzunk a magyarok rettenetes egeszsegi allapotan...

  • 2009.09.25 16:52:33kockpit

    Szerintem se kell amúgy feladatokat törölni a tantervből, csak ésszel alkalmazni, és észrevenni, hogy ha vki vmit nem tud/mer megcsinálni, akkor helyette valami hasonlót próbálni. Ahogy én is tettem ajánlatot a tanárnak alternatív feladatra.
    és ahogy már korábban többen írták, esetleg differenciáltan, azért nem annyira nehéz, mert sok gyakorlatnak van olyan fajtája, amit jobb mozgású gyerek simán megcsinál, bénábbnak meg a kevésbé bonyolult is van akkor a erőfeszítés.

  • 2009.09.25 16:53:01madz

    zolnaid, ez igaz, a feleltetés szintén olyan dolog, ami könnyen fulladhat nyilvános megalázásba.

  • 2009.09.25 16:55:13zolnaid

    Madz, szerintem meg a legtöbb iskolai tevékenység _simán_ fordulhat nyilvános megalázásba, mert aki emberileg nulla, az az ebédeltetést is le tudja vezényelni állat módjára, nem csak a szorzótáblát, de ettől még a józan gondolkodás azt diktálná hogy a megalázást vessük el és ne az iskolát mint olyat...

  • 2009.09.25 16:57:42Ribizlee

    de az miért van, hogy manótornára, ovis különtornára, RG-re, úszni, kistököm tudja hova horror pénzekért elhordjuk a gyereket 6-7 éves korig (merugye a Benőke is jár az oviban), aztán mikor beül egész napra a sulipadba és a legnagyobb szüksége lenne mozgásra, akkor már szeeeeeggéééény gyerek, tesiórán futnia kellett 3 kört!
    mitől változik meg a hozzáállás??
    külösport oké, a tesióra = szadista, megalázó tanár, aki direkt szivatja a kölköket?

  • 2009.09.25 17:03:52madz

    zolnaid, az a baj, hogy nem kell a tanárnak ehhez állatnak lennie. lehet, hogy őt a legnagyobb jóindulat vezérli vagy csak nem tud mindenkire odafigyelni. egy osztályban a "szürke tömeg" típusú gyerekekre a legnehezebb odafigyelni, mert nem hisztiznek, nem dumálnak, próbálkoznak.

    én úgy emlékszem, hogy a tesiórák kb 70%-ában alibi ment, a maradékban meg (mikor már kellett valami jegy) előhozták a szekrényt, kötelet, magasugrócuccot. ha nem vagyunk hozzászokva, begyakorolva, csak a jegy miatt kell, abból nem fog fejlődni a robbanékonyság meg távolságkoordináció

  • 2009.09.25 17:06:55Ribizlee

    na, ilyen tárgyaknál miért nincs szöveges értékelés?
    alsóban nyomatják mindenből, mert nehogymár jegyet kelljen adni, az nem elég árnyalt. a készségtárgyakat miért nem lehet szövegesen értékelni? egyszerűbb volna, és nem kéne alibi-szekrényugrással jegyeket generálni.

  • 2009.09.25 17:07:54zolnaid

    Mégis, egy jóindulatú tanár hogy aláz meg valakit? ezt most már tényleg nem értem. Az megalázó hogy nem megy valami, pl. felugrani a szekrényre? Minden más elsőre megy az életben? Miért baj azzal szembesülni hogy nem mindenből tökéletes valaki?

  • 2009.09.25 17:10:19cozumel

    Na most prezentalta az elet, hogy miert kell pl. a sprint a tesitantervben :)

    Ulok itt nyugisan, bohockodom a feszbukon, egyszercsak meghallom a kukasautot. Huuu basszus, nem raktam ki a szemetet!
    Papucs fel, ket db. husz kilos zsak felkap, es rohantam, amennyire csak tudtam, hogy elerjem az autot :)
    szerencsere pont kiertem a jardaig, mire megalltak a hazunk elott. Huhhhhhhhh, pfffffffff.... pedig de utaltam a sprintet, es minden robbanekony elemet broaf...

  • 2009.09.25 17:12:25cozumel

    Madz

    az szomoru, ha nem gyakorltatjak, csak elvarjak az eredmenyt, az is szomoru, ha rogton a legmagasabb szekrenyallassal kezdik, nincsenek fokozatok, de ezert megint nem az a hibas, aki belerakta a szekrenyugrast a tantervbe.

  • 2009.09.25 17:14:53kockpit

    Nem biztos, hogy ugyanazok tiltakoznak a tesióra ellen, akik manótornára és egyéb helyekre viszik a gyereket.
    Én vittem volna, mert láttam, hogy mozgásban ügyetlenebb az átlagnál, és azt gondoltam, ha korán kezdem, talán megspórolom neki a bénázásaimat az iskolai tesiórán. Pár hónap után feladtam, illetve 3 hónapig jártunk, nyári szünet lett, utána még tettem egy próbát, 1 hónapig jártunk, de olyan tiltakozás volt, hogy már már ha bicajjal arra kanyarodtunk, sírt, autóba meg be se volt hajlandó szállni. Pedig szerintem tök jók voltak az órák, ráadásul ha nem akarta a feladatot csinálni, akkor lehetett hasonlót csinálni.
    Akkor úgy döntöttem, nem szabad erőltetni, mert visszájára sül el a dolog.
    Különben nem volt még 2 éves, olyan másfél éves kora körül volt, de hát láttam én, hogy más hasonló korú gyerek örömmel ment ezekre a foglalkozásokra és várta... Amúgy nekem is lett volna kedvem ezt csinálni, szóval tuti nem rajtam érezte, hogy nem akarom. De ezekután azt mondom, lehet, hogy genetika az egész, és ahogy én is, apja is bénák voltunk, nem szerettük a tesiórát, hát ő se fogja. Bár nekem gimiig nagyon normális tesitanáraim voltak, szerettek is, pedig béna voltam, szóval nem ezen múlt.
    De felmentést ezért nem fogok neki kérni - mint ahogy magamnak se kértem. csak ahogy valaki a matekot utálta, én meg a tesit.
    Azért remélem, talál magának majd olyan mozgást, amit szeret csinálni, mondjuk bicajozni vagy ilyesmi. Én szeretném, ha szeretne sportolni, szóval biztos segíteni fogom benne, de valahogy nem fogok csodálkozni, ha ő is inkább nyelvet akar majd tanulni külön.

  • 2009.09.25 17:18:39Ribizlee

    bocs, nem bántani akarlak, és nem vagyok szakember de a 2 évest szerintem nem szabadna szervezetten tornáztatni, hanem hagyni kéne rohangálni és ügyesedni a játszón.
    (más kérdés ha fejlesztésre van szüksége, de akkor nem manótorna hanem korai fejlesztő kell). nem csodálom hogy nem akart menni...

  • 2009.09.25 17:21:23kockpit

    Korai fejlesztő volt.
    Szüksége lett volna rá, de aztán elmúltak azok a bajok, ami miatt jártunk, ezért is mertem abbahagyni. Mielőtt abbahagytuk, azért még voltunk a neurológusnál, hogy OK-e, ha nem erőltetem, és akkor már mondta, hogy hát ha nem megy, akkor hagyjuk.

  • 2009.09.25 17:24:57madz

    zolnaid, igen, ha valaki mondjuk nap mint nap azzal szembesül már általánosban, hogy semmiből sem jó, mert egyszerűen lassúbb fejben, de nincs rá idő, és a tanárok csak annyit vesznek le belőle, hogy "gyenge képességű", annak frusztráló lehet a jóindulatú "fog ez menni" biztatás is

  • 2009.09.25 17:25:52cozumel

    Kockpit

    ne haragudj, de ez NEM genetika.
    Genetika az, hgoy a voros vagy feher izomrostbol van tobb a szervezetedben, genetika az, hogy _alapvetoen_ mennyire vagy rugalmas, genetika lehet, hogy mennyire vagy kepes gyorsulni

    de az, hogy MINDENBEN ugyetlen vagy, az nem genetika.

    Az lehet szervi, vagy idegrendszeri fejletlenseg, amit viszont nem lenne szabad a genetikara kenni, hanem nagyon is utana kellene jarni.
    De termeszetesen az igaz, hogy ezeknek a fejletlensegeknek kovetkezteben a gyerek fel bizonyos gyakorlatoktol (ugras, gerenda), vagy szimplan utalja oket, es alulteljesit (nagyobb korban).

  • 2009.09.25 17:27:35Ribizlee

    kockpit, akkor viszont szerintem mozogjatok vele együtt minél többet (bicajozni, focizni, usziba pancsolni, vagy fára mászni) egyrészt ügyesedik, másrészt megszereti-megszokja és könnyebb dolga lesz később.

  • 2009.09.25 17:27:46zolnaid

    Frusztráló, megengedem, de megalázó?

  • 2009.09.25 17:28:51cozumel

    Ja, Kockpit, en se bantani akarlak, hidd el, de abban a korban van agyereked, hogy boooooven van idod korrigaltatni nala azt, amit Nalad es a ferjednel nem korrigaltak...

  • 2009.09.25 17:36:19madz

    zolnaid, a 'megalázás' szót én csak a feleltetés kapcsán hoztam fel, mert az tényleg rejt magában ilyen veszélyeket, de jobb szó a 'frusztráció'. mondjuk, egy gyerek nem feltétlenül definiálja egyiket sem, csak érzi...

  • 2009.09.25 17:44:08sorstárs

    Bocs, ha ismétlem önmagam, de csak az a lényeg, hogy oviban meg alsótagozatban igenis szerettessük meg a mozgást. De ehhez persze olyan tanítók kellenek. Bár sajnos a főiskolán sem a tesi tantárgypedagógia a legfontosabb tárgy.De az ember önmaga is tudja képezni magát, ha akarja. Az a tanító néni pedig aki a testnevelés órák helyett sorozatosan olvasást meg matekot tart a szakma szégyene, de bizony még ma is vannak ilyenek. Aztán csodálkozunk, hogy néhány hozzászóló miért csak hetedikben látott szekrényt először.Az alázós tanár meg sajnos bármit is tanít igenis meg tudja utáltatni a tárgyat legyen az történelem vagy testnevelés. Egyébként ha valakit mélyebben érdekel a NAT/nemzeti alaptanterv/ megtalálható a minisztérium honlapján om.hu.

  • 2009.09.25 17:52:14cozumel

    Sorstars


    szerintem sokat segitenel, ha osszeszedned, akar csak nagyvonalakban is, hogy MIERT van X. Y. Z. elem benne a tantervben.

    (ebben sokkal kompetensebb vagy nalam, leven, hogy en gyerekeket nem tanitok)

  • 2009.09.25 17:56:47baudolinA

    Aki nem tud lefutni 1000 métert, az már lusta? Még jó, hogy a tanárom másként gondolta. Egyszer helyettesítette valaki, aki azzal büntette a "lustaságomat", hogy 1200 métert kellett futnom. A végén kihívták a mentőt.

  • 2009.09.25 17:59:08rita a felcser

    Ez mar megint a talyogos veres mellel szoptatas kategoria.
    Nem tudtal szolni,hogy NEM szaladsz?
    En tudtam.En se birtam.Es szemberohogtem amikor megmondta hogy akkor rossz jegy.Mondom ok.

  • 2009.09.25 18:02:10cozumel

    Bocsanat, de ezt nem birom megallni, annyira idekivankozik...


    http://www.terryfox.org/Run/

    Van, aki egeszseges testel kikeszul ezer metertol...
    Es van, aki rakosan, mulabbal, marathont fut...

    Furcsak vagyunk mi emberek...

  • 2009.09.25 18:02:29zolnaid

    Sorstárs én nem vitatom hogy meg tudja utáltatni. De úgy képzelem, egy felnőtt ember visszagondolva, már talán képes elkülöníteni a szadista tanárát attól, szükséges e a tárgya. Nekem is volt szemét kémiatanárom, utáltam is a kémiát, mégse gondolom, hogy az valami felesleges dolog lenne, megtanulni miért ne keverj sósavat hipóval otthon.

  • 2009.09.25 18:03:42cozumel

    Es most megyek, es az 5 eves gyerekeimmel, meg az osztalyukkal, legyalogolunk 4 kilometert Terry emlekere...

  • 2009.09.25 18:04:48anyamadár

    2009.09.25 17:56:47baudolinA
    Én is ilyen vagyok, imádok gyalogolni, túrázni, verekedni (küzdősport, harcművészet), csípem a labdás dolgokat, és szeretek úszni. De hogy fussak ezer métert csak úgy?
    Mondjuk egy focilabdával szívesen.:))

  • 2009.09.25 18:08:48rita a felcser

    Igazad van mas egylabbal tud futninekem kenyelmetlen.
    Ez nagy luzerseg tudom en ezt.Igy van.

  • 2009.09.25 18:17:28sorstárs

    zolnaid! Természetesen az alap dolgokat megtanulja az ember és felnőttként vagy ha már hamarabb egy jó tanárhoz kerül hát hamarabb megváltozik a véleménye,de az azért meg tudja keseríteni egy kamasz életét, ha úgy megy be a suliba , hogy fél bizonyos órától. Persze lehet mondani ,hogy váltson iskolát, de az azért nem olyan egyszerű pláne ahol csak egy-két suli van.

  • 2009.09.25 18:26:27zolnaid

    azért én többet nézek ki az embertársaimból, mint hogy jó tanár nélkül soha az életben nem jönnek rá, miért is kellene tudni ezt-meg-azt.

  • 2009.09.25 18:26:54kockpit

    Cozumel, szerintem hülyén fogalmaztam. nem gondolom, hogy az a genetika, hogy mennyire ügyes a mozgása, az fejleszthető - de hogy mi lesz az érdeklődési köre, az már genetika szerintem. tehát engem különsport sose vonzott, a csapatsportok végképp nem, de nyelvet tanulni bármikor bármennyire bármilyen nyelvre rávehető voltam, tanárral is, de magánúton is. Férjem hasonlóképp.

    Amúgy konkrétan az volt a baj a fiamnál, ami engem aggasztott, hogy lazán hátraesett és verte be a fejét, semmi védekezés. és ez megszűnt, most már ha esik, ügyesen esik.
    De látom, hogy nem átlagos a mozgása, hanem elmarad. Finommotorikában szerintem messze a korosztálya felett van, de a nagymozgásokban nem ügyes.

    Aminek szintén nem örülök, az az, hogy hintázni olyan mértékben utál, hogy szinte bele se lehet ültetni, pedig játszótéren is jópofák vannak, meg hintalótól kezdve mindent vettünk neki, hátha valami bejön. Elvileg nem csodálkozom, mert én se szerettem sose hintázni, mindig hányingerem volt tőle, mint kiderült, férjem hasonlóképp. Gyakorlatilag olyan jópofa hinták vannak, hogy most már persze lenne kedvem hintázni, ha csak keveset is egyszerre.

    Úszással is próbálkoztunk, mert azt mondták, ha a torna nem jön be neki, akkor az jó lenne. Hát az első órán rengeteget sírt, a másodikon volt, hogy már annyira sírt, hogy inkább kimentem vele, a harmadikon megkértem, hadd legyen benn a cumija, akkor hüppögve tűrte, de üveges szemmel bámult maga elé, a negyediken hasonló volt a helyzet - abbahagytuk, mert nem az a célom, hogy megutáltassam vele a mozgást.

    Játszótéren a homokozót és a csúszdát szereti.
    Hát remélem, később lesz alkalom még korrigálni, meg olyant találni, amit szeret. Próbálkoztam még 2 éves kora körül játékos tornával, de menekült.
    Szóval nehéz ügy.

  • 2009.09.25 18:27:05sorstárs

    Azt azért elárulom, hogy kitűnő tanulóként nekem is csak négyesem volt tesiből felsőben és a gimiben is volt hogy hármas. A gimiben Békéscsabán az a házaspár tartotta az óráinkat felváltva, akik az olimpiai kerettag tornászlányokat edzették. Mi csakis bénák lehettünk hozzájuk képest. Lehet azért lett nekem tanítóként fixaideám , hogy lehet úgyis szeretni a tornaórát, ha valaki nem atléta vagy tornász alkat.

  • 2009.09.25 18:29:40madz

    hát futni én is csak lovon vagyok hajlandó :)

  • 2009.09.25 18:31:14kockpit

    Viszont most nem hajtom nagyon a dolgot (ja, pár nap múlva szülök, szóval így végképp nem... :)), várok, hogyan alakul, én is úgy gondolom, hogy még semmiről nem vagyunk lekésve, viszont szerintem arra a tornára ott az elején nagy szükség volt, mert engem tényleg aggasztott, hogy hogyan esik.
    most már azt mondom, hogy nagymozgásokban kicsit ügyetlenebb az átlagnál, de nem aggasztó a helyzet.

    És szeretném, ha normális tesitanárokkal kerülne össze. nekem általánosban 4 is volt, és mind nagyon normális volt, a hozzámállásban is, szóval arról nincs rossz emlékem.
    de bezzeg a gimi...

    Amúgy volt, aki írta, hogy a mozgás a lényeg és csak adjanak egy labdát, majd végigkosarazzák a tesiórákat, milyen jó.
    Én örülök, hogy egyik tanárom se ilyen volt, mert nekem a csapatos labdajátékok nem jöttek be, és jobban szerettem, ha változatosak a tornaórák.
    Hát persze, a Cooper tesztet utáltam, de egy évben kétszer ki lehetett bírni.

  • 2009.09.25 18:39:07cozumel

    Hat, en utaltam suliban futni, mert gyakorlatilag csak rovid tavok voltak (sprint, 200, 400) es ezeken nem teljesitettem jol.
    Aztan felnott fejjel jottem ra, hogy en nagyon szeretek _kozepes tempoban, hosszu tavot_ futni.

    Mostanra meg mar azt is megtanultam, miert nem szerettem az elobbit, es miert vagyok jo az utobbiban :)))

  • 2009.09.25 18:54:57Farkasokkal táncoló

    Nem köll a sprinteléshez gyakorolni! Én kb 4 métert ugrottam 80 kilósan 10 éve, amikor azt láttam, hogy a kád túlfolyójából, ahol éppen habtestemet áztattam, egy hatalmas fekete pók mászott ki. Ültemből minden nekifutás nélkül.
    És csak amiatt nem nagyobbat, mert nekiugrottam a falnak...

  • 2009.09.25 19:44:12dodóó

    Kangoo Jumps!!!Én csak ajánlani tudom.

  • 2009.09.25 19:50:19baudolinA

    Rita,
    de, szóltam. Nem is egyszer. Jegyet ő nem adott, a tanárom egy óráját helyettesítette. A rossz jeggyel való fenyegetőzés sosem érdekelt. De egy 13 éves lány kb. ennyire képes szembeszállni egy tanárával, akinek ki van szolgáltatva.

1 | 2 | 3 | 4

SZÓLJON HOZZÁ!

Kórházfigyelő

  • Budapesti kórházak
  • Vidéki kórházak

Kérdezz szakértőnktől

Dr. Gyarmati Andrea gyermekgyógyász válaszol.

Kérdezni szeretnék »

Blogok, amiket olvasunk

I love London Ez is csak 1 fontba kerül?

A magnum néha olyan olcsó, hogy nagyjából utánad is dobhatnák, a fagyasztott rák kilója pedig nagyjából 7,5 fontra jön ki.

Praxis Vannak még kiváló nőgyógyászok

Azt mondta ha nőgyógyászati beavatkozásom lesz, szóljak feltétlenül, mert kárt tehetnek a méhemben, ha nem figyelnek.

CsP Mit adott a válás? Az életemet

Levélírónk elsősorban a tegnapi posztolónknak kíván üzenni, a saját példáján keresztül.

Otthonkommandó Csináld magad: fűszerszárítás

A nálunk provanszi fűszerkeverék néven ismert Herbes de Provence-ot alkotó összes fűszernövényt megtermelhetitek erkély- vagy ablakládában is.
Ajánlok blogbejegyzést

T-Home Játszd újra!

Újraforgatott filmjeleneteket zsűriz Kálloy Molnár Péter a T-Home pályázatán.
h i r d e t é s

C-Travel ajánlatok

  • Olaszországi nyaralás
    Olaszországi nyaralás Napsütés, tengerpart, igazi olasz pizza...böngésszen oldalunkon, olaszországi ajánlatok 8.200 Ft / fő / éjtől.
  • Utazás Egyiptomba Utazzon a fáraók földjére, a napfényes Egyiptomba! Ajánlatok 42.393 Ft / fő / 7 éjtől!
  • Bulgária Tudja már hol tölti a nyaralást? Válassza Bulgáriát 12.100 Ft / fő / 7 éjtől!

Hirdetés

Hirdetés