PORONTY

A középfülgyulladás alattomos betegség

2009. május 20., szerda 10:56 |

fulgyula1

Akinek nem volt még fülfájós gyereke, az egyáltalán nem sejti, hogy milyen alattomos betegség a fülgyulladás. Míg néhány alapbetegségnél kis rutin után el tudjuk dönteni, hogy jól van-e már a gyerek, addig a fülbajok lappanganak, átvernek minket, sőt, sokszor akkor jelentkeznek, amikor már tényleg nagy a baj.

Ráadásul anatómiájából adódóan nagyon fájdalmas is, legalább annyira, mint a fájós fog, egyszóval, aki jól ismeri a fülfájást és a fülfájós gyereket, az mindent megtesz azért, hogy megelőzze a bajt.

Az egyik leggyakoribb fülészeti betegség a középfülgyulladás, ami gyerekkorban, főleg fél- és hatéves kor között jelentkezik leginkább. Vannak olyan gyerekek, akiknél a tél nem csak a szokásos náthát jelenti, hanem visszatérő középfülgyulladást is, mert esetükben a nátha, torokgyulladás a fülre megy. Ebből pedig nem tudnak másként, csak antibiotikumos kezeléssel, rosszabb esetben fülszúrással, vagy önmagától felszakadó dobhártyával kijönni, s a betegség bizony gyakran jelentkezhet. Természetesen nem csak hurutos megbetegedések okozhatják a középfül gyulladását, egyéb betegség is felelős lehet érte. Az orrmandula eltávolítása sok esetben segít a visszatérő gyulladást megszüntetni, ezen kívül néhány külső tényező mellőzése is segíthet. A dohányfüst és egyesek szerint a cumi is gátolja a fül megfelelő szellőzését.

A középfülgyulladás tünete elsősorban a fülfájás, mely lehet enyhe, de egészen elviselhetetlen is, valamint nyomásra érzékeny. Már kisbaba korban is feltűnő lehet, ha sírva kapkod a baba a füléhez, s később is komolyan kell venni minden fülfájást, a kezeletlen gyulladás ugyanis hamar eluralkodhat a szervezeten, s minél később ismerik fel, annál nagyobb az esélye például a fülszúrásnak.

A fülben uralkodó nyomáskiegyenlítésre a fülkürt szolgál, ami az orrjáratokkal köti össze a középfület. A kisgyerekek fülkürtje sokkal szűkebb, ráadásul nem is olyan meredek, mint a nagyobb gyerekeké, vagy felnőtteké, a hurutos megbetegedések alkalmával sokkal nehezebb kitisztítani. Ennek következtében a fülkürtbe jutó váladék nem, vagy nehezen ürül ki, így a középfül nem szellőzik megfelelően, a baktériumok és vírusok elszaporodnak, és végül begyullad.

A középfülgyulladásokat két fő csoportba soroljuk, hurutos és gennyes középfülgyulladásként, s mindkét csoportban beszélünk heveny és idült gyulladásról. Egyszerű hurutos középfülgyulladás esetén a fülkürt működészavaráról beszélünk, ahonnan visszafordíthatjuk a kóros folyamatot orrcsepp használatával, rendszeres orrszívással, s a fájdalmat enyhíthetjük meleg borogatással. Heveny fülgyulladásnál a fülkürt működési zavara hosszabb távon fennáll, s a középfül nyálkahártyájának ereiből savó lép ki, ami feltölti a dobüreget. Ez nem csak nagyon fájdalmas, de veszélyes is lehet, amennyiben nem ürül ki a savó, ugyanis maradandóan károsodhat a dobhártya azzal, ha magától felszakad és hegesedik. Idült középfülgyulladáskor a betegség kései felismerésének következtében a savó kocsonyás állagúvá válik, végül hegesedik, s tartós halláskárosodáshoz vezet.

Gennyes középfülgyulladásról akkor beszélünk, ha bakteriális fertőzés következtében lép fel a fülkürt működési zavara. A betegség kezdetén még igen enyhék a tünetek, a fül csak kicsit fáj és maximum hőemelkedése van a betegnek. A folyamat aztán felgyorsul, s végül a dobüreget teljesen kitölti a genny, mely igen erős fájdalommal jár. Ha nem szúrják föl időben a dobhártyát, a genny magától átszakítja az elhalt szöveteket, s kitisztul a fülkürt, ami hirtelen megkönnyebbülést okoz, a panaszok pedig gyorsan enyhülnek. Ugyan magától is gyógyul az így felszakadt dobhártya, maradandó károsodást okozhat, nem csak a hallásban, hanem az arcidegekben, s a betegség tovább húzódhat a belsőfülre is.

Előfordul, hogy sikerül antibiotikum nélkül átvészelni a betegséget, a gyors és alapos orrszívásnak, orrcseppezésnek és a fülmelegítésnek köszönhetően. A legtöbbször azonban elkerülhetetlen az antibiotikum, ugyanis a középfülgyulladást jelentős százalékban baktérium okozza, csak 25 százalékban vírus.

Talán az egyre jobb gyógyszereknek, valamint az egyéb alternatív eszközöknek köszönhető, hogy egyre ritkábban szúrják föl a beteg füleket. Míg régen sok gyereknek rendszeresen fölszúrták, addig ma már csak nagyon indokolt esetben alkalmazzák ezt a nem túl kellemes beavatkozást.

Ha a gyerekünk fülfájós, minden náthánál különös figyelmet kell fordítanunk a középfülgyulladás megelőzésére. A már említett orrtisztításon kívül hasznos az infralámpa használata, valamit az egyre népszerűbb fülsapka viselése, s számos gyógynövény és homeopátiás készítményt is kipróbálhatunk.

forrás: házipatika.hu

KOMMENTEK

  • 2009.05.20 11:04:22Vakmacska

    Hú, nekünk kijutott mindenből tél végén-tavasszal, és pont tegnap kezdett necces lenni a helyzet, hogy megint lesz valami, mintha fültől lett volna ragacsos a haja, tegnap éjjel némi nyüszögés, nappal aztán semmi, orrcsepp, melegítés után tök tünetmentes most éjjel meg ma reggel, megúsztuk, vagy csak lapít átmenetileg a bitang?

  • 2009.05.20 11:09:17Meni

    Nalunk a tortenet fel evesen kezdodott, es borzalmas volt. Nagyon magas laz, orakon at tarto szunet nelkuli uvoltes. Rengeteg laz es fajdalomcsillapito, cseppek, antibiotikum. Egy ev alatt eljutottunk a 10. gyulladasig.

    Aztan be kellett latni, hogy itt csak a drasztikus megoldas segit, egyszeruen tul kicsi a fule ahhoz, hogy elvezesse a sok hurutot, minden natha vege fulgyulladas lett. Masfel evesen megmutottek a fuleit a fiamnak, mind a kettobe raktak tubust. Szerencsenk volt, azota ujabb masfel ev telt el, es nem volt egy fulgyulladasunk sem. Lassan ki lehet majd venni neki a tubusokat, mert nem estek ki maguktol.

    Csak azt tudom mondani, hogyha a gyereknek fel even belul 3x vagy annal tobbszor van gyulladasa, akkor sajnos tudomasul kell venni, hogy a gyerek fules. Es fel kell keszulni ra, olvasni kell rola, be kell szerezni gyogyszereket, alternativ eljarasokat kell megismerni. Ez sajnos nem mulik el magatol, ha valaki fules, az is marad. Sok erot es kitartast minden erintett szulonek!

  • 2009.05.20 11:11:41Meni

    Vakmacska, ha a fulebol jon a cucc, akkor az nem mulik el egyik naprol a masikra. Ha mar annyi genny van benne, hogy felszakad, akkor onnan jonni fog meg egy jo par napig a cucc. Csak az elejen javul a helyzet, mert nem fesziti mar a hartyat a genny, es ettol nem faj mar, es nem is lazasodik. Viszont a gyulladas tovabbra is jelen van. Ha nem vagy biztos benne, de nem is 100% a gyerek, akkor inkabb vidd el orvoshoz. Nekem legalabbis ez a tapasztalatom...

  • 2009.05.20 11:19:34maxt

    Én még valamit kérek a szülőktől:
    Rengeteg türelmet és kitartást!

    Szörnyű dolog,ha a gyerek beteg, és még szörnyűbb, ha nem tehetünk semmit, hogy enyhítsük a szenvedést.
    Márpedig abból kijut bőven!

    Tudom, hiszen magam is fülfájós gyerekkort éltem meg, és nem kívánom senkinek a fájdalomban átvirrasztott éjszakákat, a zsibbasztás ellenére csonttörés fájdalmú fülszúrásokat, a forró sót, az infralámpát.
    Ma is rossz rá gondolni. (a meleg só szagára szinte újra fájdalomba rándul a fülem)
    Annyira törzsvendégnek számítottam a Madarász utcában, hogy a doktornőnek volt, hogy az ablakon adtak be.

    Nekem 2 mandulaműtét hozta meg a sikert.

  • 2009.05.20 11:30:04Meni

    Csutkababa! ha erre jarsz, segits kerlek. Nekem azt mondtak, hogy a melegites nem segit mindig, sot, van amikor kifejezetten tilos. A gyulladassal fugg ossze valahogy, de szegyenszemre nem emlekszem a pontos magyaraztra. Nekunk tobbnyire gennyes gyulladas volt, a doki kifejezetten kerte, hogy ne melegitsuk semmivel.

  • 2009.05.20 11:36:05winninger jolán

    Meni, nem arra gondolsz, hogy ha lázas, akkor ne melegítsd, vagy infrázd? nekünk azt szokták mondani.

  • 2009.05.20 11:39:33suzy30

    Hát igen!Sajnos ebből a betegségből nekünk is kijutt,és sajnos elég rossz tapasztalatunk volt.Kislányom amikor felsőléguti megbetegedést kap,szegénynek egyből rámegy a fűlére.Amikor elöször jelentkezett a fülfájás,akkor a körzeti orvosunk nem talált semmit,azt mondta szedjünk fájdalom csillapítót.1 hónapon keresztül szedtük,a de a tünetek csak néha múltak el.Majd vissza mentünk az orvoshoz,és kaptunk egy beutalót a kórházba,hátha ott több mindent látnak.Éppen egy főorvos volt az ügyeletes,aki belenézet egy sima lámpával a lányom fülébe és közölte velünk,hogy Ő nem lát semmit,adjak neki fájdalomcsillapítot.Sajnos hiába mondtam Neki,hogy már egy hónapja szinte azon élünk,nem törödött vele.
    Nem vártam tovább,elvittem egy magánorvoshoz,aki megállapitotta,hogy gennyes váladék volt a lányom fülében,és ha csak még egy napot késlekedünk,akkor fel kell szúrni.Kaptunk antibiotikumot,és minden rendben lett,azóta ha említi,hogy fáj a füle,azonnal megyünk az orvosunkhoz,és Ő bár mikor elérhető,még ünnepnapokon is,és lelkiismeretesen elvégzi a feladatát.

  • 2009.05.20 11:41:49csutkababa

    Meni
    A kórokozó fajtája határozza meg. Ha vírusos, azaz szerózus otitise van, akkor a hurutos fülkürt miatt a dobüregi szellőzés elégtelen, a dobüregben lévő levegő felszívódik, és a vákuum a dobhártyát befelé húzza. Ez látszik is, ekkor beszélünk behúzódott dh-ról.
    Fáj, és a dobhártya rezgése is korlátozódik, nagyot kezd hallani a gyerek.
    Ekor segíthet a melegítés, a levegő kitágul, kijjebb ereszkedik a dobhártya.Emellett orrcsepp, köptető,orrszívás.

    A gennyes otitisnél a genny eleve kifelé domborítja a dobhártyát, a melegítés nem használ ilyenkor, sőt fokozhtja a feszülést, növeli a fájdalmat.

  • 2009.05.20 11:42:13macskasno

    Ami még okozhatja a rendszeres fülgyulladást, az az orrjáratok hiánya. Hülyén hangzik tudom, kollégám egész életében fülfájós volt. Egy enyhe náthától, teljesen bedurrant, aztán jobban belenéztek az orrába, és kiderült, az egyik orrjárata a másikba torkollik, így mindig ugyanaz az fül terhelődött és gyulladt be. Viszont az antibiotikumot évek óta nem veszek be, pedig 2 éve nekem is volt egy rettenetes fülgyuszim (napi 3-4 cataflam+5-6 algoflex), de nekem konkrétan egy korábbi antibiotikumos kezelés évekre kicsinálta a beleimet..:S

  • 2009.05.20 11:44:20Meni

    Koszi Csutkababa, akkor nem emlekeztem rosszul. Nekunk gennyes volt, es tilos volt melegiteni.

    Ezek szerint a melegites tenyleg nem mindig segit! Figyeljetek erre erintettek!

  • 2009.05.20 11:44:37macskasno

    Mindenkitől elnézést a hosszú kommentélt, csak annyi, hogy azok a szülök, akik inkább bíznak az antibiotikumban: kezelés után tömjétek a gyereket probiotikus tejtermékekkel és roboráló szerekkel! Csak igy lehet helyreállítani a gyerekben azokat a bacikat, amikre szüksége van a szervezetben!

  • 2009.05.20 11:45:09csutkababa

    Még annyit, hogy jobb egy fülfölszúrás, kis éles szélű nyílással a dobhártyán,és után a váladék kiszívása, mint egy ellenőrizhetetlen, befolyásolhatatlan repedés, ami nagyobb heggel gyógyul, és napokig csordogál.

  • 2009.05.20 11:48:42Meni

    Lassan kisajatitom a posztot, csak engem ez a tema nagyon erintett sajnos...

    Ha a gyerek rendszeresen fulfajos, akkor addig menjetek, amig nem talaltok egy olyan orvost, aki lelkiismeretes. Nem art ful orr gegesz gyerek specialista, de addig menjetek, amig nem talaltok jot. Mi futottunk olyan kort, hogy gyerekorvos (nem latott semmit, de mert jo orvos, elkuldott fuleszhez), utana ful orr gegesz (szinten nem latott semmit, kicsit piros, menjunk vissza 2 nap mulva), es vegul ejjel 1 kor a korhaz ugyeleten kotottunk ki, csillapithatatlan 40 fokos lazzal. Mire beertunk, az egyik fule felszakadt, a masikat fel kellett szurni.

    Nalunk az orvosvaltas baromi bonyolult, irasos engedely kell a biztositotol, es megis, 4 orvosnal voltunk mire talaltunk egy jot, aki vegul megmutotte. Es most ot is otthagytuk, meg nem vette eszre a polipot a gyerek torkaban. Szoval megyunk tovabb...

  • 2009.05.20 11:51:03csutkababa

    Macskásnő
    A belekben élő kórokozók normál esetben egyensúlyban tartják egymást,a patogéneket korlátozzák a hasznos bélbacik. Az AB mindet pusztítja, ez igaz, de ha a patogének kolonizációja túlsúlyba kerül, akkor lehet emésztési-felszívódási zavar.
    Viszont a hasznos bélbacik kolonizációja, szaporodása is azonnal újra megindul az AB kúra után.
    Én csak akkor adnék plusz cuccot, ha tünetei vannak a betegnek.Hasmenés, fogyás.
    Roborálni meg sztem nem kifejezetten előnyös, amikor éppen tér magához az emésztőrendszer.
    Inkább könnyen emészthető ételek kellenek ilyenkor.
    A roborálás ugyanis fokozott tápanyagbevitelt jelent, leromlott szervezet esetén. Egy AB kúra után azért nem olyan leromlott a szervezet.

  • 2009.05.20 11:52:45csutkababa

    Meni
    Igazán nem a hanyag kollégák védelmében mondom, de a gennyes váladék felszaporodása órák kérdése lehet.
    Ha még olyan kevés a váladék, hogy nem látszik vizsgálattal a dh mögött, nem fogják felszúrni.

  • 2009.05.20 11:58:52Meni

    Csutkababa, nem erzek haragot a noci irant, nagyon rendesen megvizsgalta a gyereket, nyilvan tenyleg nem latott semmit. Es az sem megoldas, hogy rogton antibicit nyomunk amikor meg csak gyanu van. Csak ezek utan valahogy elmult a bizalom, inkabb kerestunk egy specialistat...

  • 2009.05.20 11:59:21nyuszibusz

    Valaki elmondaná, hogy tulajdonképpen milyen az a felszúrás? Mivel szúrnak? Miért fáj? Vannak idegvégződések a dobhártyán? Mennyi ideig tart? Köszi

  • 2009.05.20 12:06:38csutkababa

    Nyuszibusz
    A dobhártyát egy kis vattagombóc bedugásával érzéstelenítik, a vattát érzéstelenítőbe mártják.Sajnos előfordul, hogy a gyulladt, fellazult dh kevéssé érzéstelenedik el, de ez ritka.
    Pár perc után egy miniatűr lándzsára hasonlító steril eszközzel a dh alsó-hátsó negyedében egy kis metszést ejtenek, majd a lyukon egy pici csövet felvezetve kiszívják a váladékot.
    Ha sokszor gyulladt a fül, egy mini csövecskét, tubust is betesznek, ez benne marad napokig, megakadályozva a túl gyors sebzáródást,és elősegíti a váladék ürülését, a dobüreg szellőzését.Majd kiesik.

    Ez az egész kb.6-7 perc.

  • 2009.05.20 12:07:04maxt

    csutkababa: Nem igaz! Lehet, hogy kontrolláltabb a szúrás mint a repedés, ennek ellenére lyuk és hegek voltak a dobhártáymon amik nagyon nehezen jöttek rendbe. Mondjuk 2 hetente felszúrták...

  • 2009.05.20 12:07:15csutkababa

    Ja, vannak érzőidegek a dh-n.

  • 2009.05.20 12:08:13csutkababa

    Maxt
    Sajnos igaz. A sokszor felszúrt dh valóban nagyobb heggel gyógyulhat, de én nem is a 2 hetente való szúrást hoztam példának.

  • 2009.05.20 12:10:53Meni

    Gyereket lefogjak, hogy ne csapkodjon. Ha kell, kimossak a fulet, hogy lasson az orvos. Nagyon vekony tuvel, egy pillanat alatt felszurjak neki. Utan alaposan kitisztitjak. A gyerek azert vergodik, mert teljesen ki van bukva a fajdalomtol, meg mert faj neki az egesz feje, fule. Ahogy a genny kijon, a fajdalom perceken belul drasztikusan csokken, es egy oran belul a laz is lemegy. Sokkal sokkal jobban lesz utana. Vegre tud aludni, enni, inni (ez nagyon fontos, mert mi kerultunk korhazba amiatt, hogy nem volt hajlando meg inni sem, mert az egesz allkapcsa, torka fajt es nem nyitotta ki a szajat...igy persze a gyogszer is alig ment le, es bantotta a gyomrat nagyon). Szoval ha az orvos azt mondja szurni kell, en nem vitatkoztam, csak hatalmas megkonnyebbulest ereztem utana, mert a gyerek tenyleg sokkal jobban lett, es meg attol sem kellett tartani hogy magatol szakad fel neki...

  • 2009.05.20 12:12:24mammina

    nekem gyerekkoromban nagyon sokszor szurtak fel a fulem, en nem emlekszem rajuk anyus mondta. mindig magasabb volt a "normal" testhomersekletem is es sokszor volt tusszos mandulam. huszonevesen kivettek a mandulaim, azota semmi bajom es a homersekletem is lement emberi mertekure.

    a nagyobbik lanyomnak volt egyszer fulgyulladasa uszoda utan. de hogy milyen pillanatok alatt tamad es milyen mocsok. gyakorlatilag az elmenyekkel teli mosolygos, csacsogos gyerek, ket ora alatt egy uvolto, vergodo, segitsegeert kiabalo kismadar lett. hala istennek hogy sem elotte sem utana nem volt eddig semmi egyiknek sem.

  • 2009.05.20 12:12:36csutkababa

    Meni
    A te leírásod jól kiegészíti az enyémet:-)

  • 2009.05.20 12:13:41kisbibe

    Jaj, ez szörnyű téma, mi épp most várunk az orrmandula műtétre. De azt mondták, már nincs más megoldás. Remélem, ezután kicsit javulni fog a helyzet, ugyanis egész tavasszal be van gyulladva a kicsi lányom füle és egy hétig jól van, aztán megint AB. Már teljesen kész vagyok tőle, alig várom a június 10-ét. De közben rettegek is tőle, nagyon féltem, fogalmam sincs, hogyan fog zajlani a műtét. Az egyik legjobb fülészt sikerült megszereznünk rá, meg tudom, rutinműtét, mégis nagyon féltem. :( De muszáj, hogy meggyógyuljon és ne legyen ennyit beteg. Ráadásul, amikor legutóbb elküldték hallásvizsgálatra, azt mondták, van halláskárosodása is, ez tette be a kaput. :( Úgyhogy most azért eléggé izgulok, sőőőt. Nagyon félek, mi lesz velünk, de mindenki azzal vigasztal, hogy a gyerekek nem élik meg olyan durván ezt a műtétet. És ha esetleg tényleg segít és kevesebbet lesz beteg...

  • 2009.05.20 12:15:06Meni

    Csutkababa, ket dolog. Es nem vita, csak kozles. Egyreszt nem mindenhol erzestelenitenek, nekunk ketszer szurtak, egyszer sem erzestelnitettek. Hibaztak?

    Masik: a tubus nem esik ki par nap utan, es nem is kifejezetten akut gyulladasra van kitalalva, hanem hosszu tavu megoldas. Azert azt egy altatasos mutettel teszik be, negyed ora, de mutet. Es minimum egy evig bent kell lennie, ha kiesik, ujra visszarakjak. Nekunk masfel eve raktak be, meg nem esett ki, es a doki azt mondja, hogy nem is akar hozzanyulni meg legalabb egy evig. Vagy van tobb fajta tubus is?

  • 2009.05.20 12:16:28maxt

    Meni: Mindenképpen keressetek egy lelkiismeretes orvost, aki nem csak futószalagon gyógyít, (illetve ránézéssel imitálja a dolgot) hanem lelkiismeretesen és becsületesen mindent megtesz a gyerekért.

    Életemben az egyetlen orvos gyerekkorom fül-orr-gégésze, aki (bár sok fájdalmat is okozott a szúrásokkal) mégis a legnagyobb odafigyelést és óvatosságot tanúsította.
    (tudtommal a hölgy már nem az országban él)

  • 2009.05.20 12:20:44nyuszibusz

    Csutkababa! Látom lehet hozzád még egy kérdésem? Csak lazán kapcsolódik a témához, de úgy érzem fontos. Mi a helyzet a huzattal? Van- e valamilyen összefüggés a fülbetegségek és a huzat illetve szél között? Gyerekkoromban mindig ettől óvott anyám, valószínűleg ezért a lányomat sokáig járatom sapkában, szó szerint a "széltől is óvom" Van ennek értelme?

  • 2009.05.20 12:25:50maxt

    kisbibe: A műtét a gyerek számára kb annyira ijesztő, mint egy rémálom a durvábbik fajtából. Leszámítva, hogy utólag valószínűleg rájön, hogy valóságban megtörtént dolgot élt át, inkább egy kellemetlen sokk-szerű dolog.
    Figyelembe véve a fülfájás megszűnését, merem állítani, hogy kevesebb szenvedést jelent a lábadozás hetével együtt, mint egyetlen fülfájós éjszaka.
    (idősebb korban persze bonyolultabb a dolog, erre jobban is emlékeznek az emberek, de bizonyos betegségek esetén sajnos elkerülhetetlen egy ilyen későbbi műtét, ezt családi példából tudom)

  • 2009.05.20 12:29:18pantufül

    A nagylányomnál volt ez visszatérő probléma, nagyon sajnáltam szegényt. 4 éves korig kellett várni az orrmandula kivétellel, de az tényleg megoldotta a problémát. Utána semmi és az egészet meglepően jól viselte. (én persze nem)

  • 2009.05.20 12:33:30Meni

    OFF A multkor mashol kerdeztem, de talan itt nagyobb szerencsem lesz: van itt olyan, aki gyerekkori polip ugyben erintett? A fiam 3 eves, es most - megint - talaltak neki polipot. Az elso egy nagyobb volt, az orraban, azt a fulmutet alatt kivettek. Most a torkanal talaltak tobbet is. Egy honap mulva lesz idopontunk. Addig is van valaki, akinek volt ilyen koru gyereke hasonlo problemaval? Mi lett a megoldas? Koszi ON

  • 2009.05.20 12:35:31csutkababa

    Meni
    Tuti, hogy volt érzéstelenítés, csak elkerülte a figyelmedet.
    Tubus volt a lányomban is, felfeküdt, op. mikroszkóp, 5 perc alatt fent volt, és bizony magától jött ki, 1 héten belül.
    Nem volt altatásos műtét.
    Ebből számomra az derül ki, hogy többfajta felhasználási módja van, csak azt nem értem, hogy a tubus bentléte alatt nem mehet víz a fülbe, ez 1 év alatt hogy kerülhető el?

    Nyuszibusz
    A huzet hideghatása nem okoz fülgyulladát, ahhoz kórokozó kell.
    Ami lehet, hogy a hideghatás miatt az arcideg kezd fájni, és mivel az egyik ága a hallójáratot, dobüreget idegzi be, odáig sugározhat a fájdalom.

  • 2009.05.20 12:40:24Meni

    Igen, ezek szerint tobbfele modon is hasznaljak. Azt mondjuk nem ertem, hogyha fel lehet rakni 5p alatt is, akkor miert kellett a fiamat altatni 20 percre? Lehet hogy mashova rakjak a tubust?

    A viz nem mehet bele mar masfel eve. Fuldugo a hajmosashoz, a strandhoz, mindenhez. Megszokta hamar. Arrol mondjuk tudok meselni, hogy volt egy db gyulladasa a tubus mellett is, es akkor tul kicsinek bizonyult a luk. Nem folyt ki a genny, jott a 40 fokos laz ujra. Tudod mit javasolt az orvos? Naponta 3x toltsunk meg steril vizzel egy fecskendot, es hirtelen mozdulattal nyomjuk bele a gyerek fulebe. Kvazi mossuk at neki. Es kepzeld, bevalt. Mit szolsz ehhez, hallottal mar ilyet? Mi nagyon meglepodtunk, de bevalt es tobb gyulladasunk nem is volt azota...

  • 2009.05.20 12:42:28csutkababa

    Meni
    Hát én biztos nem csináltam volna a mosást tubus mellett, hiába steril az a víz, a hallójárat nem az, és még besodortam volna valamit a dobüregbe.
    Szerencsétek volt.

  • 2009.05.20 12:43:07Vakmacska

    Csutka, tényleg van ahol nem érzéstelenítenek, szülő és ORVOS is mondta....
    Nekünk érzéstelenítettek, de a gyereknek így is rettenet traumatikus volt, ráadásul két nap múlva az egyiket még egyszer le kellett szívni, hát nem volt piskóta. Szóval csak annak a megemlítése, hogy esetleg újra oda kell menni, üvöltő ellenállást vált ki a gyerekből.
    A két nappal ezelőtti dolog annyi volt, hogy este-éjjel (normál nap után) tisztázatlan nyüszögés (másnap volt egy tök fájdalmatlan vizsgálat az oviban, de tudjátok milyenek a kicsik, előre képesek egymást hülyíteni), amiből az derült ki, hogy LEHET, hogy kicsit fájt a füle. A ragacs a haján volt, gyanús állaggal, de az én gyerekem elég sok mindent tud a fejére kenni észrevétlen. Viszont este apja belenézett a torkába, és szerinte nem volt egészen OK. Láza nincs, hőemelkedése sem, tegnap este orrcsepp-infra és hajmosás úgy, hogy véletlenül se kerüljön egy csepp víz is a fülébe. Aludt szépen, mosolygósan ébredt, a haja-füle gyönyörű tiszta, nem taknyos (előző héten az volt, de láz nélkül). Csutka, te biztosra menés céljából vinnéd orvoshoz, hogy LEHET, hogy fájt a füle és LEHET, hogy jött belőle valami?
    Amikor keményen fájt a füle, akkor az más volt - láz, elesettség, és fájdalomcsillapítók folyamatosan, ha nem akartuk hogy ordítson.

  • 2009.05.20 12:45:45Meni

    Szerintem is nagyon vad dolog volt, haromszor kerdeztem vissza, hogy jol ertem-e? De mar annyire ketsegbe voltunk esve, hogy gondoltuk kiprobaljuk. Valoszinuleg tenyleg szerencsenk volt.

  • 2009.05.20 12:57:32bogyócska

    Nagyon remélem, hogy a ti gyerekeitek kinövik a fülfájást, nekem sajnos nem sikerült. :( Még huszonévesen is minden megfázás egyből megy a fülemre. Mindkét dobhártyámat legalább 5-ször felszúrták már, átlag évente 3-szor megyek a menetrendszerinti szúrásra. :( Hol az egyikre, hol a másikra megy rá. Sajna egyszerűen nem lehet megelőzni a szúrást, annyira hirtelen támad a fájás. Általában este még semmi bajom ("csak" orrdugulás), hajnali kettőkor meg arra ébredek, hogy iszonyatosan fáj. Legtöbbször a korábbi szúrások helyén magától felreped órákon belül, de utána a fülész szakszerűen felszúrja inkább. Tehát nekem nincs olyan, hogy na várunk egy napot, hátha nem kell szúrni... Bár ha fáj, akkor az embernek már mindegy, csak ne fájjon. Borzalmas, nem is tudom, lehet-e ennél valami rosszabb.

    Szóval ha gyerekem lesz, erre nagyon fogok figyelni. Mivel tudom, milyen elviselhetetlen a fájdalom, a szívem fog megszakadni, ha ő is hajlamos lesz a fülgyulladásra. :(

  • 2009.05.20 13:03:49csutkababa

    Vakmacska
    Nem vinném, de sasszemmel figyelném.
    És egy egyszerű módszer: nyomd meg könnyedén a hallójárat előtt kis porcot. Fülgyulladás esetén ez is fáj, egyébként nem.

    Bogyócska
    Van olyan, hogy anatómiai eltérés a fülkürtökben. Valszeg a tied veleszületetten szűkebb, vagy az orr mögötti könnyűszerkezetű csontrendszer nyálkahártyabélése krónikusan gyulladt.Ez nem az arc és homloküreg!

  • 2009.05.20 13:06:52csutkababa

    Ja, és nagyon fontos, hogy van, hogy teljesen néma a dolog, csak a gyerek elkezd nagyothallani.
    Felhangosítja a tévét, hangosabban beszél.
    És upsz, váladék van a fülében.
    Ez nem is olyan ritka.
    És kötelező a hallásvizsgálat minden gyakori fülfájós gyereknél.
    A hallójáratba dugott kis eszköz méri a hangnyomásra adott reakciókat.Gyakran hetekkel a gyulladás után tér csak vissza a nortmál állapot.

  • 2009.05.20 13:12:30bogyócska

    Csutkababa, volt egy hosszas kivizsgálásom, tenyésztés, labor erre vonatkozólag, röntgen, minden. Nem csináltak semmit, pedig reméltem, hogy kiveszik az orrmandulámat, és megoldódik a dolog. De azt mondták, nincs ott gond. Igazából kiskoromban félrekezeltek két hétig, nem vették észre, hogy felső légúti betegségem van (helyette tüdőgyuszival injekcióztak napi kétszer), és addigra ráment az arc-, homloküregemre és a fülemre is. Szúrni kellett mindent. Azóta vagyok extra beteges, és azóta megy a fülemre a dolog.

    De találtunk egy tuti orrcseppet, receptre kapható, abból mindig van itthon. Utóbbi két esetben sikerült kivédeni a fülgyulit, orrduguláskor azonnal extra adagot nyomattam, és jött is ki szépen a cucc, nem ment a fülemre. Reménykedem.

  • 2009.05.20 13:19:54csutkababa

    Bogyócska
    Ne haragudj, de hadd igazítsalak ki. Félrekezeltek,mert azt hitték tüdőgyuszi?
    A gyógyszer nem csak a tüdődben hatott, hatott az mindenhol. A hiba ott lehetett, hogy nem mérték fel, hogy NEM MEGFELELŐ antibiotikumot választottak, és nem váltottak másikra.
    A gyógyszerre rezisztens baci vígan szaporodott, és az arcüregedben okozott tüneteket.
    Időben való AB váltás esetén nem lett volna ennyire eldurvulós a helyzet.

  • 2009.05.20 13:33:22bogyócska

    Csutkababa, én nem értek hozzá, de mikor kórházba kerültem, akkor már konstans hánytam a nem megfelelő gyógyszertől, a másik doki mondta, hogy félrekezeltek. Lehet, hogy hatnia kellett volna a gyógyszernek máshol is, de nem jó választás volt. Na de ne rajtam témázzunk. :) Tény, hogy előtte nem voltam beteges, azóta egyből minden megfázás megy az arcüregemre, de sokkal gyakrabban a fülemre. Azt mondták, majd kinövöm, eddig nem sikerült. :(

  • 2009.05.20 13:46:31Macs

    bogyócska,

    egy ismerősöm volt hasonlóan gyerekkora óta. Állandó betegségek az arcüregben, fülgyulladás, etc. Kb. egy éve derült ki, már bőven felnőtt korában egy durva betegség után, hogy immunhiánya van, egy bizonyos immunglobulin nincs a szervezetében. Azóta mesterségesen pótolják és sokkal jobban van, erősebb, a betegségek megszűntek. Szerintem egy vérvizsgálatot nálad is megérne a dolog. Itt találsz még infot: http://www.pibe.hu/segitseg/index.html

  • 2009.05.20 13:50:24bogyócska

    Köszönöm a hozzászólásokat! Volt vérvizsgálatom, ott mindent rendben találtak. Bár, ha ennyire nem tudnak segíteni, talán érdemes lenne máshol is vizsgálatot kérnem. Nézem a linket!

  • 2009.05.20 13:55:22mammina

    az en nagylanyomnak a fule folyton tele van zsirral, eleg rondan. mar tobb orszag tobb gyerekorvosanak megmutattam es mindig azt a valaszt kapom hogy ez normalis. lehet en nem vagyok az.

  • 2009.05.20 13:59:11sztroberi

    nekem is gyakran szúrták fel mindenem arc-, homloküreg- és fülgyulladás következtében, maga a bevatkozás nem volt épp a kedvencem, bár sokkal jobb volt, mint a konstans fájdalom, viszont utána hazafelé mindig kaptam egy tetszőleges törpöt ábrázoló törpikés gumicukrot, ami az egész fájdalmat és szúrást feledtette azonnal. :)

  • 2009.05.20 14:01:49bogyócska

    sztroberi, tőlem a doktor bácsi mindig megkérdezte, nyuszit vagy macit rajzoljon, én meg mindig mondtam, hogy mindkettőt. :D Receptre kaptam a nyuszit és a macit is. Sokáig őrizgettem őket.

  • 2009.05.20 14:03:26Timtim

    mammina:az én fiamnak is tele van zsírral az egyik füle.Hétfőn már levittem a fül-orr-gégészetre is mert állandóan visszakérdezett.Megvizsgálta a doktornő,azt mondta semmi.Mondtam neki,hogy előző nap befújtam neki fültisztítóval,azt mondta,hogy valószínűleg feltolta a zsírt a spray.Hétfő este fülgyertyáztam,hát iszonyat,hogy mi volt a fülében!!

  • 2009.05.20 14:04:34mammina

    en meg nem hasznaltam spray-t. de gondolkodom rajta. hogyan kell fulgyertyazni? mit csinal? kifolyik a trutyi tole?

  • 2009.05.20 14:17:26Timtim

    Ha eddig nem használtál sprayt,ne is tedd.A fülgyertya meg egy nagyon jó dolog.Van mindenféle aromával(mi állt.a kamillásat vesszük),meggyújtod,belehelyezed a gyerek fülébe és várod,hogy leégjen.Megismétled a másikkal is.És utána szoktam elájulni,hogy ebből a csöpp gyerekből mennyi fülzsírt szed ki a gyertya.Az égés vákuumot képez a fülben és ezáltal kijön a zsír.

  • 2009.05.20 14:18:25Timtim

    Azt még elfelejtettem,hogy miután eloltod a gyertyát szétvágod,és ott a rengeteg zsír...:-(

  • 2009.05.20 14:26:29Ribizlee

    de legjobb ha pici gyereknél egyáltalán nem piszkálja/tisztítja az ember a fület, hanem csak letörli a már kint lévő fülzsírt.

    a mi exfülészünk (hálistennek kinőttük a füles problémákat) iszonyat harcot folytat a fülpiszkáló pálcika ellen, szerinte a szülő a gondos pucolással rengetegszer ront a helyzeten. visszatolja a zsírt, megsérti a dobhártyát...

  • 2009.05.20 14:34:34Mimas

    Menihez csatlakozva: ha azt látjátok, hogy az orvos nem veszi elég komolyan, menjetek az atyaúristenhez! Az öcsémnek gyerekkorában folyton középfülgyulladása volt, időnként felszúrták, de különösebben nem foglalkoztak vele. Aztán az egyikből kialakult egy agyhártyagyulladás, amitől dyselxiás lett. Ez magával vonzotta azt, hogy tantónéni szerint "a gyerek hülye", kisegítő osztály... El van cseszve az élete.
    Vizsgálatok, tenyésztés, célzott kezelés, átmosás, ami kell, csak gyógyuljon meg!
    Nem beszélve arról, hogy a fülfájás borzasztó fájdalom, senki nem kívánja ezt a gyerekének.
    Én már a kezdődő jeleknél, akár egy erősebb orrfolyásnál adom a fiamra a fülsapkát. Jó találmány, a gyerek tud vele mozogni, játszani, és azonnal enyhíti a fájdalmat.

  • 2009.05.20 14:36:54mammina

    koszonom szepen. en sosem hasznaltam a fulpucni palcikat, valahogy idegenkedtem tole, mamam hasznalta velem sokat, lehet attol volt folyton problemam. de en nem hasznaltam a gyerekeknel, ami miatt anyukam is es anyosom is kritizalt, hogy nem tisztitom a fuluket. ezek szerint jol tettem. ez a gyertya jol hangzik, kiprobalom majd. felnotteknek is lehet? es hogy evi egyszer, vagy hogy?

  • 2009.05.20 14:41:49Timtim

    Mindegyik tipus mást ír.Amivel én hétfőn gyertyáztam arra az volt írva,hogy kúraszerűen 1-3 havonta ajánlott.Viszont amivel legelőször csináltam arra meg az volt,hogy egy kúra az 3 nap.Én is ki szeretném próbálni!!
    Fültisztító pálcikával én sem tisztítom a gyerekek fülét mert én is azt hallottam,hogy csak a zsírt tolja vissza.Viszont én fürdés után szoktam használni fülvakarás céljából...:-)

  • 2009.05.20 14:44:17mammina

    koszi :-)

  • 2009.05.20 14:52:51nyuszibusz

    Bocsi, de ha a fülgyertyával kiszeditek a fülzsírt, az nem fog hiányozni? Nincs annak ott valamilyen funkciója?

  • 2009.05.20 14:55:53keke80

    Most akkor az mit jelent, ha Minikém a fáradtságát jelzi fülvakarással??? eleinte én is azt hittem, hogy valami baja van, de aztán rájöttünk, hogy ez csak a fáradtság jele nála. Elöször a fülét túrja-vakarja-cibálja, aztán a szemét dörzsöli és nem is hagyja abba az ásítást!!! Nagyon kis cuki.

    Viszont nekem a terhességgel egyidöben lett szintén fülgyulladásom. Antibiotikum, 6hetes terhes, meg homeopátia, piroslámpa, vulkánpárna. Segített.

  • 2009.05.20 14:57:12keke80

    Ja, fülpiszkálót hetente 1-2szer használok Mininél, mert kijön az magától is, de néha nem árt kipiszkálni.

  • 2009.05.20 14:57:58ruju

    Mi is végigjártunk majdnem mindent, aztán 3 évesen az orrmandulák kivétele oldotta meg a problémát. A vívódóknak csak azt tudom mondani, hogy amint csak egy kicsi kétely is van, egyből orvoshoz. Maximum azt mondja majd, hogy nincs baj, de ezt megtanultám szétparázott/át nem aludt éjszakák árán. Nem CSAK a gyerekekért, hanem a szülőkért is vannak, szerintem szigorúan, persze.

    Amit nem értek, az az, hogy Mo-n a gyerekorvosnak mi az istenért nincsen az a kis lámpás kütyüje, amivel belenéz a fülbe és rögtön tudja, hogy mi a helyzet???? "Nyugaton" HOZZÁ TARTOZIK az alap gyerekorvosi ellátáshoz, hogy a "sima" fülgyuszit a gyerekorvos is felismerje és ne kelljen feltétlenül szakemberhez menni, főleg, miután mihamarabb kezelni kell és nincs idő időpontokra, stb. (ÉÉÉÉÉÉS itthon meg ugye mész az embertelen Madarászba vagy HP-ba)

  • 2009.05.20 15:01:36ruju

    keke, de vicces, enyim a mai napig (6é) a fülét morzsolja ha fáradt. Babának még dünnyögött is hozzá, így altatta magát. Nagyon nehéz volt megkülönböztetni a fülfájós fülkapkodástól.

    Csutka, ha már rendelsz :-DDDD, nekem kb 2 éve kezdődött, egy komolyabb megfázás ráment a fülemre, és azóta minden náthám ha nem is fülfájással, de iszonyatos nyomással végződik... Ez mitől lehet? Komolyabb, és menjek jobban utána, vagy csak öregszem? :-D

  • 2009.05.20 15:06:44draftpinkie

    kedves Suzy30!

    Mi is fülesmacik vagyunk. Épp egy jó orvost keresünk. Ha atietek pesti, megadnád az elérhetőségét?

  • 2009.05.20 15:31:39bogyócska

    Sziasztok! Én nem egészen értem ezt a fülgyertyát, de sokan esküsznek rá. Na most ez úgy néz ki, hogy le kell feküdni, fülre rá a zsepit, zsepire rátenni a gyertyát, és égetni. Kellemes meleget, pattogást lehet hallani. Amikor leégett, akkor ha megnézzük, akkor valóban ott a sárga trutyi, ami szerintem egyértelműen a leégett gyertya maradványa. Ha valóban a trutyi, hogy jött át a zsepin, és főleg a gravitáció húzóerejével ellentétes irányban? Nem vagyok semmi jónak elrontója, és lehet, nekem csinálták rosszul, de én jót mosolyogtam rajta. :)

  • 2009.05.20 15:54:41csutkababa

    Ruju
    Nem akarom magam fényezni, de ügyeletben ha trutyis gyereket hoznak, mindig belenézek a fülükbe is, ha a legkisebb gyanú van otitis irányában.Sztem a többi orvos egyrészt lusta, másrészt nem ért hozzá alaellátás szinten sem.

    A másik ügyben csak arra tudok gondolni, hogy a fület ellátó arcidegág is megszenvedte a 2 évvel ezelőtti dolgot, és még ma is jelez.

  • 2009.05.20 16:00:54szofi01

    uh ez tényleg egy alattomos betegség:Sén kiskorom óta szenvedtem tüszös mandulagyulladással, többször elájultam mert az a toxikus genny vagy mi felszakadt(na jo ez értelmetlen kicsit:D) persze egyszer a villamoson ájultam el és senki sem segitett de ez egy másik poszt is lehetne....:S a fülgyulladésomnak súlyos következményei lettek. két havonta gennyes hallojárat hol középfül gyulladásom volt mindkét fölemben egyik nap egyikben másik nap már a másikban is borzalmas fájdalmak stb. egyzser a szokásos doki helyett egy nagyon fiatal srác látott el és olyat csinált amit másik doki nem...kimosta a fülemet jo mélyen...mondanom sem kell egy hétig nem húzódott le a gyulladás, elküldtek vérvételre, gyulladásos érték háromszorosa a normálnak, beutaltak vmi fülspecialista főorvoshoz aki megkérdezte hogy ki volt az az iditóta hülye aki kimosta a fülemet...majd közölte hogy lehet a gyógyszertárba csináltatni saját fülre készülő füldugót és áldásos lenne ha a hajmosást és az úszást ezzel folytatnám igy a további életem során...hűát azóta is ha tetemesebb mennyiségű víz éri begyullad de már nem olyan nagy mértékben...szerencsére...bocsi hogy hosszú voltam.

  • 2009.05.20 16:14:06Timtim

    bogyócska:én meg a zsepit nem értem!:-)Mi eddig 2 fajtát használtunk és egyikhez se kellett a zsepi.A vákuum az ami kiszedi a trutyit.A gravitációnak semmi köze nincs hozzá.:-)

  • 2009.05.20 16:24:52bogyócska

    Belerakod a gyertyát a fülbe? Amit nekem égettek, azt zsepire kellett tenni, nem közvetlenül a fülre. Így már érthető a vákuum. És hová jön a trutyi, a gyertya belsejébe? Mi a zsepin néztük a cuccot, mivel ugye a a gyertya elfogyott.

  • 2009.05.20 16:36:15Timtim

    Bele kell rakni,ráadásul úgy,hogy füst ne jöjjön ki mellőle.A trutyi a gyertya belsejében van.Pont most hétfőn mondtam a fül-orr-gégésznek,hogy használjuk mi is,és azt mondta,hogy jó dolog.Mi nem vagyunk fülesek hálistennek,a fog-t is majd 4 évesen ismertük meg,de néha nem árt kiszedni a cuccost a fülből.

  • 2009.05.20 17:48:21Zsákos ember

    >>A vákuum az ami kiszedi a trutyit.

    MUUU-HA-HA-HA-HA-HA-HA-HA-HA!!

    par dolog:

    1) a dobhartya bazi erzekeny. kicsi nyomaskulonbsegre is el kezd fajni. ha tenyleg "vakuum" lenne, akkor beszarnal kozvetlenul azutan, hogy kiszakadt a dobhartyad.

    2) a gyertya melegit, emiatt a kozeleben felmelegiti a levegot. a meleg levego pedig kitagul, emiatt nyomasemelkedest okoz (ha ez a megnovekedett nyomas nem tud valamilyen jaraton keresztul kiegyenlitodni. tehat vakuumot nem fog neked csinalni.

    3) ahhoz, hogy nyomaskulonbseg kialakulhasson, eleg paszentosan kellene a gyertyad beilleszteni. eltekintve attol, hogy eleg nehez olyan univerzalis gyertyat csinalni, ami mindenki fulebe pontosan beleillik, egy ilyen "szigetelo" targy benyomasa a fulbe a levegot tolna maga elott behelyezeskor, ami nyomasnovekedeshez, igy fajdalomhoz vezetne.

    4) a nyomaskulonbseg, ha sikerulne is ilyen eloallitani, nem vezetne a trutyi kiaramlasahoz. ahhoz, hogy kijojjon, az kell, hogy onnan valami kiszoritsa. Megteveszto lehet bolcseszek es bio-balfekek szamara, hogy ha pl a mustarostubust megszivom, akkor abbol kijon a mustar. ja. de nem a "szivastol" jon ki, hanem attol, hogy a szamban kisebb nyomast idezek elo, mint a kornyezet nyomasa, emiatt a tubus szambol kiallo reszet sokkal tobb levegomolekula utlegeli, mint a szamban levo reszt. mivel a szamban levo resze a tubusnak a mustaron keresztul a tubus belsejevel van kapcsolatban, a tubus belsejere nehezedo nyomas (ami abbol adodik, hogy a szamban levo levegomolekulak mindig nekipattannak a mustarnak, utana a mustarmolekulak egymasnak pattannak, vegul pedig a tubus belso falanak) szoval a tubus belso felere nehezedo nyomas kisebb lesz, mint a kulso, emiatt a tubus elkezd osszelapulni (ha egy papirlap egyik felet masodpercenkent 10 pingpong labda talalka el, a masikat 7, akkor abba az iranyba mozog hosszu tavon, amerrol 7 talalja el, ezert mozdul a tubus fala).

  • 2009.05.20 17:48:55Zsákos ember

    Tehat a tubus elkezd osszenyomodni, ami terfogatcsokkeneshez vezet, nem fog elferni benne annyi mustar, mint elotte, igy az a legkisebb ellenallas fele elobb-utobb tavozni fog, konkretan itt a szamba.
    ebbol belathatod, hogy nyomaskulonbsegre a fulbol csak akkor jon ki a trulyi, ha a fullyukad ossze tudna tole ugrani kisebbre.

  • 2009.05.20 17:51:11bogyócska

    Zsákos ember, a bölcsészek fikázása már kicsit uncsi.

  • 2009.05.20 18:35:58Timtim

    Zsákos ember:ha ennyire értesz hozzá,akkor kérlek magyarázd el nekem igen hülyének,hogy mi a mechanizmusa?

  • 2009.05.20 18:42:12Timtim

    Ezt találtam róla:
    "A fülgyertya lassan, kb. 10-15 perc alatt ég el, ezalatt hőhatás keletkezik, mely átterjed a fülre, valamint a fül belsejére is. Mivel a gyertya cső alakú, az égő láng alatt légritka tér keletkezik, amely vákuumhatást eredményez. A szívóhatás következtében a kezelt zónák területén vérbőség keletkezik, nő a véráramlás sebessége. Ezáltal elszállítódnak a salakanyagok, megindul a váladékfolyás. A kéményhatás révén ezek egy része kijut a fülből és a gyertya belsejében lerakódik. Az ingerek a fülön található reflexzónákra is hatnak, stimulálva többek között a garat nyirokrendszerét. E fülakupunktúrás pontokat nehéz kezelni, mert a külső hallójárat mélyén, a dobhártya közelében helyezkednek el. A fülgyertya azonban ezeket a rejtett területeket is eléri. Az inger a dobhártya közvetítésével eljut a középfül csontjain /kalapács, üllő, kengyel/keresztül a belső fül területére is, s itt hat az egyensúlyi szervekre /Corti-szerv/. A vákuum- és hőhatás elősegíti a külső és középfül közötti nyomáskiegyenlítődést, és az Eustach-kürtön keresztül hat a garat képleteire is."

  • 2009.05.21 07:35:40Meni

    Most komolyan Zsakos, ha tenyleg ennyire bufe vagy fizikabol, akkor ird mar meg, hogy szerinted hogy mukodik ez a cucc? Mert en nagyon szkeptikus vagyok az osszes bio es homeo dologgal szemben, fent olvashato a kalvariank (egy resze) fulgyulladas ugyben, es mindenki azt mondta, hogy ez bevalik. Ismeros, barat, ellenseg, orvos, sebesz, patikus, mindenki. Valami csak lehet benne, nem hiszem, hogy placebo lenne...

  • 2009.05.21 09:04:18mammina

    hala zsakos akadekoskodasanak, nem kell feltennem tovabbi ostobanak hato kerdest a fulgyertyarol, mert Timtim leirta mar. tegnap mar kerestem itt a gyertyat, olaszorszagban, de egyenlore csak neztek ram. asszem megyek patikaba ott nagyobb eselyem lesz. :-)

  • 2009.05.21 10:25:57mammina

    a mi doktornenink ha csak egeszseges rendelesre megyunk is mindig megnezi a fuleket! minden alkalommal! es evente egyszer teszteli a latast is.

  • 2009.05.21 10:39:58Meni

    Bibibe, a mienk is :)) Bar lehet hogy csak nalunk, miota tudja hogy van fulesmaci a csaladban? :)

  • 2009.05.21 10:55:45Zsákos ember

    azt nem tudom, hogy mukodik e egyaltalan, de majd kielemzem timtim iromanyat, ha lesz egy kis idom.

  • 2009.05.21 11:20:31Alessia2

    mammina és 3 évvel ezelőtt Bpről vittel olaszba arokonak a gyertyát, mert ott nem volt azt se tudták mi az és a legtöbb ember kiakadt, hoyg egy égő gyertyát raknak vkinek a fülébe,??!! Vicces volt.
    Ugyanez az orrszívó porszívó......

  • 2009.05.21 11:23:55Alessia2

    vittem a rokonoknak...bocs sietek

  • 2009.05.21 11:32:26Alessia2

    kisbibe: Mi hasonlóan "élveztük" a gócos orrmadula hatásait, arcüreggyulladás, hörgőgyulladás, tüdőgyulladás, rémálom volt. Aztán adoki azt mondta, hoyg ennyi volt. Megműtötték a Heim Pál kórházban. Azóta nem volt szinte beteg, de az első két hónapban ugyanolyan beteges volt,mindent elkapott...ez előfordulhat!! A műtétről: TRAUMA az biztos, nekünk hónapokba telt amíg kijátszotta a gyerek magából. AZ a baj, hogy kapott vmi "nyugtató szirupot" de nem volt hatása, jött a műtősfiú és még az ágyon ugrált...szó szerint kitépték a karjaimból, sikított végig a folyosón, hogy hova visznek, anya segíts, ne hagyj itt.....RÉMÁLOM.... a felébredés fájdalmas volt neki, de aztán már rendben volt. HA LEHET kérd meg a dokit, hogy legalább a műtő ajtóig TE vihesd a gyereket. Az lenne a jó, ha beöltözve ott maradhatna az ANYA a gyerek mellett, amíg elaltatják,aztán mehet ki....de ezt nem engedik.

  • 2009.05.21 11:46:44Alessia2

    A MI DOKINÉNINK IS MINDEN ALKALOMMAL BELENÉZ A gyerek FÜLÉBE.ha elfelejti akkor szokott szólni a kisfiam, hogy Noémi elfelejtettél a fülembe kukucskálni!! :)

  • 2009.05.21 12:02:28Zsákos ember

    >>"A fülgyertya lassan, kb. 10-15 perc alatt ég el, ezalatt hőhatás keletkezik, mely átterjed a fülre, valamint a fül belsejére is."

    Ez akar igaz is lehet.

    >>"Mivel a gyertya cső alakú, az égő láng alatt légritka tér keletkezik, amely vákuumhatást eredményez."

    Ebben van kicsi igazsag, azonban tuloz. A lang felmelegiti a levegot, ezert az felfele mozog, az emelkedo levego helyere pedig uj levego aramlik, valoban a levego nyomasa miatt. Azonban ez a nyomas olyan icipici, hogy a "legritka ter" meg a "vakuum" igen-igen-igen erosen tulzo meghatarozasok (kb mint bolhafing a menydorgeshez). Ha valaki jobbra-balra bolinja a fejet, a fenti jelenseggel osszemerheto nyomas eri a fulet csak a feje legellenallasa miatt.

    >>"A szívóhatás következtében a kezelt zónák területén vérbőség keletkezik, nő a véráramlás sebessége."

    Kizartnak tartom, hogy ezek az igen kicsi nyomasertekek barmilyen erdekes hatassal lennenek a fulre. Ha valaki a szabadban van, ennel joval nagyobb legmozgasok is erik a fulet, akar egy apro szello miatt is.

  • 2009.05.21 12:03:09Zsákos ember

    >>"Ezáltal elszállítódnak a salakanyagok, megindul a váladékfolyás"

    hat, nem annyira vilagos, hogy milyen salakanyagokrol beszel, meg milyen valladekfolyasrol, es hogy az a bizonyos folyas miert indul meg a verbosegtol. Ami cucc ott van a fulben, az a folyamatosan termelodo, mindenki altal ismert zsir. Annak az a celja, hogy a levegoben lebego kisebb nagyobb koszokat, esetleg bogarakat megfogja. Mivel a fullyuk olyan, hogy lejtos a kijarat fele (legalabbis azon a reszen, ahol a zsir termelodik), ha az ember all vagy egyenesen ul, ez az elkoszolodott fulzsir kifele mozog magatol is. Masik oldalrol ez az anyag eleg suru ahhoz, hogy ne "lotyogjon" olyan konnyen, igy ha sikerulne is valami hasznos legmozgast a gyertya altal eloidezni, az bazira nem tudna kifele mozgatni a zsirt. Gondoljatok bele, hogy pl az esocsepp az auto szelvedojen mekkora sebessegnel kezd el felfele maszni a gravitacioval szemben. ekkor el tudjatok kepzelni, micsoda legmozgas kellene a joval surubb fulzsirhoz.

    >>"A kéményhatás révén ezek egy része kijut a fülből és a gyertya belsejében lerakódik"

    egyresz mint irtam, a legmozgas tul kicsi. Masodreszt a "kemenyhatas" az a gyertya belsejeben van. Attol, hogy ott aramlik a levego, a fuljaratban meg nem fog, egyszeruen azert, mert az alulrol nem nyitott, egy bejarata van, tehat csak ugy tud benne mozogni a levego, ha ugyanazon a nyilason megy be, ahol ki. eleg nehez elkepzelni ilyen stabil aramlast, azt elhiszem, hogy pillangofingnal is joval kisebb orvenyeket kavat a gyertya, az viszont kiszamithatalnak iranyba tereli a fent emlitett rejtelyes salakanyagokat.

  • 2009.05.21 12:03:46Zsákos ember

    >> Az ingerek a fülön található reflexzónákra is hatnak, stimulálva többek között a garat nyirokrendszerét.

    hat ebbe nem tudok beleszolni.

    >>E fülakupunktúrás pontokat nehéz kezelni, mert a külső hallójárat mélyén, a dobhártya közelében helyezkednek el

    ha vannak is ilyenek, akkor ha olyan bazi nehez elerni, kivancsi vagyok, hogyan jottek ra, hogy egyaltalan leteznek...

    >>A fülgyertya azonban ezeket a rejtett területeket is eléri.

    Milyen hatassal eri el? ugye legnyomassal nem nagyon, akkor marad a ho. legalabb megtudtuk, hogy a akupunkturas pontok hore is mukodnek. nem kell kiadni legkozelebb sok penzt szakertonek, egyszeruen beleultok egy forrovizes kadba, es minden klassz lesz...

    >>Az inger a dobhártya közvetítésével eljut a középfül csontjain /kalapács, üllő, kengyel/keresztül a belső fül területére is, s itt hat az egyensúlyi szervekre /Corti-szerv/.

    nem tudok hozzaszolni, bar kivancsi vagyok milyen ingerrol beszel. a fent emlitett szervek mechanikus ingerek tovabbitasara szakosodtak, errol pedig eddig nem volt szo. el tudom kepzelni, hogy ezek nemi hot tudnak vezetni.

  • 2009.05.21 12:04:31Zsákos ember

    >>A vákuum- és hőhatás elősegíti a külső és középfül közötti nyomáskiegyenlítődést, és az Eustach-kürtön keresztül hat a garat képleteire is

    A kulso es kozepful kozotti nyomaskiegyenlitodes az eustach kurt fel-automatikusan elvegzi. Ha a kozepfulben uralkodo nyomas nagyobb, mint a kornyezeti, ez automatikusan kiegyenlitodik. Nehany embernek, ha a kozepful nyomasa kisebb, mint a kornyezeti nyomas, a kiegyenlitodes valamiert nehezebben megy, sajnos azt nem tudom, hogy miert. Ekkor nyeldeklessel, ragassal, esetleg befogott orral valo rafujassal a kiegyenlitodes megindul. Ha a kulso ful nyomasat szandekosan valtoztatjuk a kornyezeti nyomashoz kepest (pl "vakuum gyertyaval :D), akkor a belsoful nyomasa baromira nem fog beallni, mivel az a kornyezeti nyomast veszi fel az eustach kurton keresztol, tehat a dobhartya ket fele kozott nyomaskulonbseg lesz, ami kicsi kulonbseg eseten fuldugulast, nagyobb kulonbseg eseten fajdalmat okoz. Ha a gyertya tudna nyomaskulonbseget okozni (fent lattuk, hogy nem nagyon tud), akkor pont elcseszne a dolgokat, egy egeszseges embernel. Egy esetben segithet valamit, ha valamiert az eustach kurt nem jarhato, es a kozepful nyomasa kisebb, mint a kornyezete, akkor a gyertya a homersekletemelessel a kozepfulben levo levego nyomasat ideiglenesen megemeli. Tul nagy varazslatot viszont ettol sem kell varni, egyreszt, nagyon pici hoemelkedest lehet elerni (pl 42 foknal nyilvan nem nagyon szabad jobban emelni a kozepful homersekletet, de aki ezt megprobalja, annak is olyan forro targyat kell odanyomni, hogy az mar eget. a szervezetben aramlo ver a hot elszallitja, emiatt nehez melegiteni adott pontot jelentosebben) szoval kicsi homerseklet emelkedest lehet elerni, ami csak pici nyomasnovekedeshez vezethet csak, masreszt ez elmulik, amint a hoforrast elvesszuk.
    Azt kizartnak tartom, hogy a gyertya hohatasa eljutna a garatig, tul messze van, tul sok ver hordja szet a gyertya hojet azon az uton, amin a ho haladhatna a fultol a garatig.

  • 2009.05.21 12:08:44Zsákos ember

    (zarojelben jegyeznem meg plusszban, hogy ezeket a dolgokat a Muvelt Emberek hogy-hogy nem szurjak ki, hehehe)

  • 2009.05.21 12:12:40Alessia2

    Zsákos : vannak dolgok az életben, amire nincs magyarázat:))))))))mégis működnek...:)
    Én kipróbáltam egy gyertyát simám a kezemben tartva és akkor is volt benne a végére trutyi...
    sokan esküsznek rá....a mi dokinénink azt mondja nem kell állandóan pucolni a fület, az orra legyen kifújva, az fontos. (azért mi se szeretjük, ha már a nyakáig lóg a fülzsír:)

  • 2009.05.21 13:49:34Zsákos ember

    Alessia2: es honnan tudod, hogy az a "trutyi" nem a gyertya viasza vagy egyeb egestermeke volt? teljesen elkepzelhetetlen szamomra, hogy az fekvo helyzetben valahogy kivarazsolja onnan a cuccot. annak adok valamennyi pici eselyt, hogy olyat csinal, amitol aztan a fulzsir konnyebben kifolyik, MIUTAN felallsz.

  • 2009.05.21 14:15:39Alessia2

    Zsákos:
    Azért írtam, hogy a KEZEMBEN volt a gyertya, mégis tele lett trutyival:))fülem közelében sem.
    Nem tom én nem használom, de anyám és sok rokonom gyakran........ők esküsznek rá én kicsit szkeptikus vagyok ezzel, de elismerem, hogy vannak dolgok amelyek megfejthetetlenek...

  • 2009.05.21 14:18:30Timtim

    Alessia:egyszer elégetem már én is a kezemben mert kíváncsivá tettél.De azt még leírom,hogy nálunk abban a gyertyában volt több trutyi amelyik a zsírosabb fülben volt.

  • 2009.05.21 14:21:40Zsákos ember

    alessia2: jaaaa! na, igy elhiszem :)

  • 2009.05.21 14:27:41Alessia2

    Timtim, anyum szerint az csak minimális melléktermék, de a fülből is kiszedi a fülzsírt.
    ANYUMNAK elhiszem :)

  • 2009.05.21 22:29:05csutkababa

    Zsákos
    Ez nagyon tetszett!!!! Küldd be a Szkeptikus blogba!
    A hőinger a Corti-szervre hat, egyensúlyzavart, szemtekerezgést, hányingert válthat ki a túl meleg vagy hideg hatás, víz.
    Nem véletlenül langyos vízzel mosnak fület!

  • 2009.05.22 11:12:26Zsákos ember

    csutkababa tenyleg, amikor a kamu betegsegemet gyartottak a katonasag elkerulesehez, akkor abban is volt papiron egy fulet hideg/meleg vizzel locsolos vizsgalat, aminel azt kellett megtanulnom, hogy eloszor nagyon elvesztettem az egyensulyomat (kidoltem x iranyba), aztan keveset hanytam is :D. ja, meg valami bazi vastag szemuveget kellett kozben viselni. de vegul nem izgatta a bizottsagot a tortenetem, csak beirtak, hogy alkalmatlan.

  • 2009.10.02 09:46:48renta

    Üdv Mindenkinek!

    Látom,hogy itt nagyon tapasztalt emberek szólnak hozzá a fülproblémákhoz.Talán nekem is tud valaki segíteni vagy tanácsot adni.Kb. másfél hete nagyon begyulladt a fülem, elviselhetetlen volt a fájdalom, cataflamot írtak és hogy tegyek párakötést a fülemre.A fájdalom közel egy hét után alább hagyott, viszont a fülem azóta is el van dugulva, és nem hallok vele rendesen.Visszamentem az orvoshoz és elmondtam, hogy mi a problémám.Akkor ő úgy döntött,hogy felszúrja, mert ő is úgy látja, hogy kicsit befelé húzodott a dobhártyám.Kibírtam és nagyon reménykedtem,hogy ezzel megszűnik ez a kellemetlen füldugulás, de nem így lett.Most már nagyon aggódom, hogy ez talán tartós állapot marad.Ha valaki tud tanácsot adni,hogy mit tegyek, szívesen venném!!

  • 2013.05.24 18:16:22orgona_virág

    Kedves barátaim gyerekével történt tavaly:

    Kisebbik gyermeküknek volt középfülgyulladása többször.
    Ők (is) mindig antibiotikumot kaptak. Átmenetileg megoldotta, de minden előjel nélkül visszajött újra.
    Egy másik barátjuk ajánlott egy természetes alapú terméket.
    Azóta semmi baja. Vissza sem jött.
    Mivel teljesen természetes, ezért kockázata nincs.
    Egyszerre vásárolva csak nagyobb mennyiségben vehető, de azóta ők mindig tartanak otthon, sokáig is tart, hiszen kevés kell belőle.
    Olvassátok el és döntsétek el Ti mit gondoltok.

    [link]

SZÓLJON HOZZÁ!

Kórházfigyelő

  • Budapesti kórházak
  • Vidéki kórházak

Kérdezz szakértőnktől

Dr. Gyarmati Andrea gyermekgyógyász válaszol.

Kérdezni szeretnék »

Blogok, amiket olvasunk

CsP Lefeküdtünk, mégsem szexeltünk

Levélírónk annyira tiszteletben tartja a lány kérését, miszerint lassítsanak, hogy megpróbál lopakodó üzemmódba helyezkedni az ágyban.

Makronauta Aszalt gyümölcs kompót

Hogyan varázsolhatunk a télbe nyarat? Igen, aszalt gyümölcsökkel! És ha még egy kis praktikával, néhány adalékkal megbolondítjuk, máris ott vagyunk!

Juhari Zsuzsanna Hátborzongató ölelés

Akadt olyan sír, amelyben nemi aktus pózát utánozva temették el a párt.

Asperger 2.0 Érzelmi vakság

A férjem az alexitímia tipikus tüneteit mutatja – ő sokáig képtelen volt beszélni minden olyan témáról, ami erős érzelmeket váltott ki belőle, és most is csak nagyon nehezen nyílik meg.
Ajánlok blogbejegyzést

Travelo utazási ajánlatok

Hirdetés

Hirdetés