PORONTY

Jó a vegyes csoport a gyereknek?

2008. április 16., szerda 17:20

Nos, miután kibogoztuk az óvodaválasztás gordiuszi csomóját, újabb nehézségek elé állunk. Sok helyen ugyanis annyira jó fejek, mint például nálunk, hogy választhatunk, milyen csoportba kerüljön a gyerek. A saját korosztályával ugorja az akadályokat, vagy vegyes csoportba járjon a hasonszőrű kis terroristákkal? Ugye milyen zaklatott érzés, ha túl sok az opció? Ráadásul annyiféle véleménnyel, indokkal, meggyőződéssel találkoztam, mint égen a csillag. A sokszor emlegetett közoktatási törvény ebben a kérdésben annyit sem segít mint erdőtűzön a vízipisztoly, s megjegyzem, a gyakorlatban kevés harcos anyát ismerek, aki eme remek olvasmányt lapozgatva döngetné az óvoda kapuját.


A vegyes és klasszikus csoport körülbelül olyan, mintha a széna vagy szalma közül kéne választani. Az óvónők jelentős része esküszik a vegyes csoportokra, a Waldorf ovik például csak azzal működnek. Legfőbb indokuk a korai intézményes szocializáció, ami a klasszikus csoportokban az azonos korosztályok miatt nem tanulható, a különböző korú gyerekek pedig később találkoznak idősebb, vagy fiatalabb gyerekekkel való interakcióval.

Akinek több gyereke van, nyilván most a kanalába dől, hiszen a testvérekkel otthon alapból szocializálódik a gyerek, s a csavar a kérdésben pont ott van, hogy a gyakorlatban azok a szülők (vagyis inkább gyerekek) szeretik a vegyes csoportot, akik amúgy is hozzá vannak szokva a különböző korúakhoz. Mert akinek van tesója, az tudja, hogy viselkedjen egy nagyobb, vagy kisebb gyerekkel. Nem kiszúrás akkor, ha a gyereket az oviban is olyan körülmények közé íratjuk, mint otthon?

Nyilván sok pedagógus hazabeszél akkor, amikor a vegyes csoportot támogatja, hiszen a nagyobb gyerekek már sokmindenben tudnak segíteni az óvó néniknek, s így valamennyivel könnyebb dolguk lehet egy-egy újabb eresztésnél. Viszont mégiscsak jót tesz a gyerek személyiségének a tolerancia, még ha nem is annyira egyszerű, mint ahogy mi gondoljuk.

Sok múlik a gyerek személyiségén is. Sok szakember nem ajánlja a visszahúzódó, félénk gyerekeknek, mert könnyen előfordulhat, hogy jóval kisebb az esélye az érvényesülésre egy olyan csoportban, ahol nagyok is vannak, mint a saját korosztályában. Befolyásolja a gyerek helyzetét az is, hogy az adott vegyes csoportban a saját korosztályából hányan képviseltetik magukat, milyen a nemek eloszlása.

Személyes félelmem most, hogy hamarosan döntenem kell, hogy az óvó néni nem tudja a különböző korú gyerekek között az idejét jól beosztani. Hiszen más az érdeklődése a különböző korosztályoknak, amíg a kicsi sok mesét szeret hallgatni, a középsős már inkább kézműveskedne, a nagyokkal pedig már komoly iskolára készítő feladatokat is kell végezni. Nem szakad szét az óvó néni?

Még a szakértők is egyetértenek abban, hogy a nagyobb gyerekeknek válik be a legkevésbé a vegyes csoport. Előfordul, hogy még villát sem kapnak a nagyok, mert a picik ugye még nem használhatják, nem tudnak a fejlettségüknek megfelelően foglalkozni a pedagógusok a gyerekekkel, mert mindig ül egy síró kisgyerek az óvó néni ölében. Ráadásul könnyen abba a csapdába eshet a csoport, hogy évről évre ugyanazokat a dolgokat játsszák el, tanulják, hiszen mindig jönnek az újak.

Nagy segítség lehet azonban a vegyes csoport a testvérek számára, akiknek így lehetőségük van arra, hogy egy csoportba kerüljenek, a kisebbnek könnyebb lehet a beilleszkedés. Egy nyitott, szociálisan érzékeny gyereknek pedig jót tesz, ha nagyobbakkal játszhat, hihetetlen húzó erő lehet, akárcsak a családokban a nagyobb testvér, a csoportban a nagyobb gyerek.

Kavarognak a fejemben az érvek, ellenérvek, s végképp nem tudom, hogyan döntsek, mivel az ovinknak két épülete van. A sulival szemközti ovi vegyes csoportját válasszam (nagytesó és a kényelem esete), vagy a messzebb lévő, normál csoportot. Azt hiszem, még bármerre billenhet a mérleg nyelve, sőt, a legjobb lenne, ha valaki eldöntené helyettem.

KOMMENTEK

  • 2008.04.16 18:56:50Meni

    Nekünk bölcsinél kellett választani, hogy 3-9 hónapos babákkal kerül össze a fiam, vagy 18-24 hónaposokkal. Daniel akkor volt 13 hónapos. A nagyokhoz ment.



    Sokan már jártak, egyedül ettek. Az első hónapban nagyon féltettem, többet sirt, mint a többi gyerek, nehezen és lassan evett (etetni kellett), rácsoságyat kellett hozni neki a kicsiktől, mert nem aludt matracon. Aztán két hét alatt stabilan megtanult járni, kisszéken kisasztalnál ülni, egyedül enni (felügyelettel, segitséggel persze). Sokat tanult és tanul a nagyobbaktól, most pl. a már wc-re járókat figyeli...



    Nálunk bevált az idősebekkel együtt töltött idő...ennek ellenére ha a lányomnál lesz saját korosztályos csoport, nem fogom benyomni a nagyokhoz, mert nagyon lutri, hogy beválik-e...

  • 2008.04.16 19:45:54begyszli

    Én nem repestem az örömtől, hogy nálunk vegyes csoportok vannak. Főleg emiatt döntöttem úgy, hogy amint lehet, iskolába megy a fiam. Ugyanis, ha sok az iskolábamenő, akkor sok kicsit (beszoktatósat) kap a csoport. Ez vagy azt jelenti, hogy másik csoportba kerül a fiam (olyanba ahol abban az évben lesz több az iskolába készülő), vagy egyszerűen nem lesz ideje rá az óvónéninek. Úgy okoskodtam, hogy ha már mindenképp új társaságot kell, hogy megszokjon, akkor az már legyen a suli. Eddig nem bántam meg, remélem ezután már nem alakul ki semmi.

  • 2008.04.16 19:46:16ruju

    Itt csak vegyes csoportok vannak. Eddig még soha nem csinálták ugyanazt (leszámítva a nagyobb ünnepek: Karácsony, Húsvét) előtti "rákészülés egy-egy elemét, amit egyébként a gyerekek igényelnek, mert ők abból tudják, hogy mi is lesz, ugye. A nagyoktól hihetetlen mi mindent tanulnak a kisebbek, és végig is kell járni a "szamárlétrát", ami a szocializációdás nem elhanyagolható eleme. Az enyém egyébként egyke, így is marad, és pont EZÉRT örülök a vegyes csoportnak, mert ő otthon ezt nem ismerheti meg. A nagyok ÉS a kicsik is kapnak villát, csak a kicsiknek megtanítják, hogy hogyan kell használni (szerintem meg egy 3 éves már ezt konkrétan amúgy is tudja otthonról). A feladatokat pedig úgy kell elképzelni, hogy mindenki ugyanazt csinálja, csak a korának megfelelő szinten, és az annak megfelelő szintű segítséggel/útmutatással. A beszoktatás nálunk időeltolódással ment, úh volt idő minden sírásra. Szóval szerintem nagyon jó a vegyes csoport.



    A cikkben meg nem nagyon lett a korosztályos részletezve. Vagy rosszul olvastam?

  • 2008.04.16 19:46:19queenlly

    mi ovinkban megszüntették a vegyes csoportokat mert az óvónénik nem bírták :)

    még szempont:

    1. vegyes csoportban a nagyobbak terrorizálják (testileg, lelkileg) a kissebbeket, és erre elég egy hülye is (van konkrét példám)

    2. szerintem rohadt frusztráló a kissebbeknek is hogy egy összeszokott csoportba kell illeszkedniük és a nagyoknak is, hogy az összeszokott csoportjukba kis balfékek jönnek



    nálunk nagyon bevált a saját korosztály és egymás melletti csoportok, így néha átjárhatnak egymáshoz és olykor az udvaron is találkoznak, ez megdobja a testvéri szeretetet, törődést de nem lesz uncsi

  • 2008.04.16 19:48:58begyszli

    Ja, amúgy egy-egy óvóda általában nem olyan óriási, hogy a tesók ne találkozhassanak napközben az udvaron, folyosón vagy bárhol. Ha olyan a viszonyuk, akkor a nagy így is segíteni tudja a kicsit. Ha meg amúgy is "ölik" egymást, nem hiszem, hogy sokat javít a helyzeten egy vegyes csoport.

    Mindig anyám jut eszembe, aki azt mondta, hogy egy család csak egyetlen gyermekét hajlandó vállalni, mert ha már ketten (lsd. tesók) vannak, akkor már megy a hiszti...

  • 2008.04.16 19:52:05ruju

    Mondjuk az tény, hogy nálunk is van két nagy, akiktől félnek a kisebbek, de ehhez nem kell vegyes csoport feltétlenül. A saját korosztályában is előfordulhat nála 5 kilóval és nagy adag agresszióval megáldott gyerek. Erre is tudok példát.



    begyszli, az is vacak, hogy a gyerekednek meg pont az az év marad így ki, amikor ő lehet a legnagyobb, és helyette bekerül egy olyan közösségbe, ahol nagy eséllyel ő lesz a legkisebb, és ez így is marad már, amíg be nem fejezi az iskolát.

  • 2008.04.16 19:52:09begyszli

    Ö, bocsi hogy leírtam ugyanazt, mint queenlly:)

  • 2008.04.16 19:55:10begyszli

    ruju: volt is dilemma előtte rengeteg. (Ha szemét akarnék lenni azt mondanám már megszokta, hisz középső gyerek:))Szerencsére nincsenek nagy különbségek az osztálytársai között, tényleg 1-2 8 éves van. És a fiam jól beilleszkedett. Asszem ez mázli is.

  • 2008.04.16 19:56:51ruju

    Jézus, a 8 évesek a nagyok? A fiad meg hét és azzal kicsi? Anyám, én azt hittem 5-5,5 max 6 éves, bocs.

  • 2008.04.16 19:58:21ruju

    Ja, mert a németeknél 6 évesen menni KELL, az enyém meg nyáron lesz 5 és ő már MEHETNE. (Ez nálunk nem volt kérdés, márcsak a nyelv miatt sem - márhogy marad még az oviban)

  • 2008.04.16 20:02:45begyszli

    ruju: fiam mácus 8-án töltötte a 6-ot, tehát 6,5 évesen ment suliba.

    Mo-n úgy van, hogy aki májusig(?) betölti a 6. életévét az mehet és legkésőbb 8. életévében kötelező elkezdenie.

    Javítsatok ki, ha nem így van.

  • 2008.04.16 20:04:37Pandi

    Begyszli, hogy a túróban lehet elsős egy 8éves?



    Egyébként teljesen tapasztalatok nélkül most úgy érzem, hogy a saját korosztályával szeretném egy csoportban tudni. Aztán a franc se tudja még, mit hoz a jövő.

    Viszont szerintem más, ha egy vele egyidős, de nagydarab gyerek kalapálja el, mintha a nagyok szívóznának a kicsikkel, vagy rosszul látom?

  • 2008.04.16 20:05:16begyszli

    No megnéztem:

    A törvény alapján be kell íratni az iskolába mindazon gyermekeket, akik 2001. június 1. és 2002. május 31. között születtek, és elérték az iskolába lépéshez szükséges fejlettséget, amelyet az óvoda, illetve a Nevelési Tanácsadó szakvéleménye igazol. A szülő kérelmére a gyermek tankötelessé válhat akkor is, ha a hatodik életévét december 31. napjáig tölti be.

  • 2008.04.16 20:06:16begyszli

    Pandi: mert maradhat az oviban kérésre, tanácsra, stb.

  • 2008.04.16 20:07:09begyszli

    De lehet, hogy én vagyok félre tájékozott, mindenesetre nagyon sok helyről megkaptam, hogy miért vittem még a gyereket suliba, miért nem vártam még LEGALÁBB egy évet.

  • 2008.04.16 20:12:41begyszli

    Utolsó és befejeztem:" Magyarországon 6 éves korától minden gyermek tanköteles, de aki augusztus 31. utáni időpontban született akár 8. életévének betöltése után is óvodában maradhat."





    OFF(kisfiam most írta nekem): "Édesanyám örömére nézem, hogy dobog a szíve; olyan szépen, ahogy az életem" by Gabesz:)

  • 2008.04.16 20:14:23ruju

    Inkább az a kérdés most - hogy viszakanyarodjak a cikkhez :-D - hogy mi a bánatot csinál egy 7 éves gyerek egy vegyes vagy akár korosztályos csoportban, ahova amúgy így is-úgy is 3 évesen kezdenek járni a gyerekek?! Inkább ez nem stimmel szerintem. A korosztályos csoportból is - gondolom - csak 3 van: kis- középső- és nagycsoport. Szóval a nagyba járnak 5/5,5 és 7 éves gyerekek is. A korosztályosság így megvalósíthatatlan az utolsó évben legkésőbb, nem?

  • 2008.04.16 20:17:33ruju

    És ezek mellett a feltételek mellett nem csoda, ha nem bírják az óvónők, hiszen majdnem egy generációnyi szakadékot kell áthidalniuk... :-D

  • 2008.04.16 21:14:12vikimanka

    Az én lányom korosztályos csoportba jár. Az igazgatónő úgy csinálta, hogy azokat a gyerekeket tette ebbe a csoportba, akik 2001.máj. 31. után születtek, így ők 4 évig egy csoportba járnak, mini csoporttal kezdtek, most nagycsoportosok, mennek suliba. Ehhez kellett az is, hogy adva legyen kb.20 gyerek aki akkoriban született. Szerencsénk van, mert összejött. Azóta sincs pont ilyen összeállítású csoport. Ami tőlem a legidegenebb, az a csoport ahol van 7 éves és 3 éves is. Lehet, hogy másnak az vált be, de nálunk szinte nincs is olyan szülő, aki negatív véleménnyel lenne.

    Sőt, az is nagyon fontos, hogy kellett két szuper óvónő is hozzá.

    Nálunk most a suliválasztás volt ekkora dilemma.

  • 2008.04.16 21:34:46Brumibaby

    Írtam egy marha hosszút, de elszállt az egész, de beírom újra, mert fontos.



    Szóval:



    Az enyémek vegyesbe jártak, és nekünk csak jó tapasztalatunk van ezzel kapcsolatban. Ennek az ovinak ilyen a pedagógiai programja, ezért az óvónénik erre vannak felkészülve, ebben van gyakorlatuk.



    Megpróbálom összeszedni, mitől jó ez. Előrebocsátom, hogy nem tudok negatívumot írni, mert nem volt ilyen.



    - A fiam 3 éves kora előtt 2 hónappal ment oviba, addig otthon volt. Hetek alatt látványosan fejlődött a társas érintkezésben, a játékok használatában - azokban, melyeket mi nem taníthattunk meg neki, s amelyeket ő utóbb a húgának játszva megtanított.



    - A vegyes csoportban valószínűleg tényleg kevesebb a megoldott feladatlap, lerajzolt nyári élmény, összegyúrt sógyurma és felfűzött gyöngy, azonban a nagyok megtanulnak néhány sokkal lényegesebb dolgot. Pl. várni, mert a kicsik lassúbbak. Cipőt kötni, mert az óvónéninek tényleg kevesebb ideje jut a felöltöztetésükre. Orrot törölni, kezet mosni a kicsiknek. kinyitni a kicsik előtt a csapot, lehúzni utánuk a vécét, adni nekik vizet. Ne úgy képzeljétek persze a nagycsoportosokat, hogy sok "elfakult fejú kisgyerek" robotol egész nap a kicsik körül az óvónénit tehermentesítendő, hanem úgy, hogy a türelem és a felelősség alapjait rakják le, és nagyon büszkék mindarra, amire képesek.



    - A gyerekek nem egyenletesen fejlődnek. Van, aki ötévesen egy hároméves szintjén rajzol, de simán leradírozza a verselésben a hatéveseket (az enyémek ilyenek), de mondhatnék más példákat is. A vegyes csoportban létrehozhatók azok a kiscsoportok, amelyekben a foglalkoztatás hatékony lesz. Számomra nem feltétlenül érték, hogy októberben az egész csoport kívülről fújja az Árgyélus kismadárt, és egyforma faleveleket képes festeni. Mert aki mégsem, az okkal érzi magát fusztráltnak, míg a vegyes csoportban természetes, hogy adott feladatot különböző szinten oldunk meg, és az mind elfogadható.



    - A beszoktatás sima szokott lenni. Egy 25 fős létszámú vegyes csoportba tanévenként kb. 6-10 gyereket kell beszoktatni (és nem feltétlenül egyszerre, a korosztályosba 25-öt.



    - A kicsi beszoktatását nálunk a nagy végezte el, gyakorlatilag a legkisebb zökkenő nélkül, olyan biztonságot jelentett számára a puszta jelenléte.



    - Az a gyerek, aki vmiért nem megy iskolába, a csoporttársaival marad, így nem kell új csoportot megszoknia, sem a "visszamaradás" megbélyegzettségét átélnie.



    - Az óvónénik nálunk az alvásidőt nem(csak) az adminisztrációval töltik, főleg nem a saját szabadidejüknek tekintik, hanem a nem-alvós nagyokkal foglalkoznak.



    És ha megint elszáll, amit írtam, sose írok be többet a Porontynak

  • 2008.04.16 21:49:58vikimanka

    Nálunk a beszoktatás úgy volt, hogy a nyári szünet után elkezdték és hetente 4-5 gyereket szoktattak, aztán így néhány hét alatt megtelt a csoport.

  • 2008.04.16 21:58:40mancus

    Nalunk is vegyes csoportok vannak,es szerintem is nagyon jo,mert a kicsik sok mindent elobb tanulnak meg a nagyoktol,mintha csak egyidosek kozott lennenek.Itt sem ugyanazokat a dolgokat csinaljak minden evben.Minden alkalomra(karacsony,husvet,anyak-apak napja)mast csinaltak,mint tavaly,mas dalokat tanultak meg karacsonyra.Amig a kicsik es a kozepsosok alszanak,addig a nagyoknak van foglalkozas az iskolara keszulve.Vagyis nekem tetszik,hogy igy van.

  • 2008.04.16 22:37:08Vierre_

    én a vegyes csoport híve vagyok, a homogenitást nem tartom fejlődőképesnek.

    Nem csak a kicsik tudnak a nagyoktól, néha bizony visszafejlődés nélkül a nagyok is a kicsiktől tanulni. Jóságot. Tisztaságot. EGy korig a gyermekből ezek ősi, mély, univerzalitással árad, aztán ember lesz belőle :)))))))))))

    Én nem szerint is és kor szerint is mindenképp vegyes csoportba fogom a kicsit- is járatni. Mert a világ is vegyes és a gyerekek ezt olyan természetesen élik meg amit mindig csak csodálni tudok. Aztán elbasszuk őket :))))))))))

    Nem vagyok a homogenitás híve.

  • 2008.04.17 00:28:04Rio2003

    na akkor most en leirnam a ket modszer otvozeset... mert hat a mi ovi/bolcsinkben igy van (ketto az egyben). Probalom ertelmesen megfogalmazni, hatha sikerul. Az oviban 5 csoport van korosztalyosan, bebik (6hotol 1 evig), majd 1-2, 2-3, 3-4, 4-5 evesek. (Irorszag: itt 4-5 evesen mennek iskolaba) DE nem ugy mukodik hogy bekerul a gyerek es ugyanazzal a gyerekkupaccal jarja vegig azt a 2-3 evet amit ott tolt. Hanem fokozatosan valtanak, egyszerre max 2 gyereket szoktatnak a kovetkezo csoporthoz. Ertsd: az en nagylanyom oktoberben volt 3 eves es karacsony utan ment at a masik csoportba, ugy hogy elotte par orakat vendegeskedett. A regi csoportjaban o volt a legnagyobb az uj csoportjaban meg a legkisebb. Tehat mindket elethelyzetet megeli, es ismerosok kozott mert hat igy ismeri azokat akik mar eggyel feljebb vannak, mert tobb honapot egy csoportba jartak.... es persze az ovodaudvaron ugyis talalkoznak kozben is, felnapokat... Inkabb az a nehez, ha az eppen legjobb baratja hamarabb megy a kovetkezo csoportba mint o. De eddig ebbol meg nem volt baj, mert egy csomoszor talalkoznak ovin kivul is.



    Szeptembertol megy a hugi is ebbe az oviba. Most probalom kialakitani a rendszert a ket csajszival.... heti 3 teljes napot lesznek oviban - kedd-szerda-csutortok. A penteket es a szombat delelottot kineveztem kulonoraknak. A nagy (3.5eves) most jar balettra es uszni penteken, szombaton meg az apja viszi valamifele szinhazasdira (enekelnek meg tancolnak - bar eddig a gyermekbol csak annyit birtunk kiszedni hogy imadja, de hogy mit is csinalnak na azt mar nem..., de lesz valami bemutato).

    Ezeket a kulonorakat 3 eves kora korul kezdtuk, es imadja oket. Az uszasnal mar nagyon bator, karuszo nelkul probalkoznak mar. A balettot en meg ahogy latom egyenlore inkabb kortanc meg a jobb es bal kezuk megkulonboztetese...:) Akkor lesz nehez ha majd a kicsi is 3 eves lesz es ot is vinni kell mindenfele.... es hat dolgozni is kene neha :)

  • 2008.04.17 00:30:25Rio2003

    ja es a hetfo tovabbra is lusta napnak van kinevezve... harman csajok altalaban pizsamaban lofralunk delig :)

  • 2008.04.17 01:04:46bonyolult

    uhh, Rio: 5 beszoktatás, mire 6 éves lesz?!

    azt már olvastam, hogy az ír ovikban a gyerekek testi érintése annyira szigorúan tilos (pedofilpara), hogy a síró gyerek ölbevevése legalábbis meglepő, de inkább figyelmeztetést érő óvónői viselkedés... de így kicsit jobban értem a dolgot. mármint további adalék a pázlimhoz...

    vagy a rövid idők 1-1 csopiban eleve nem bátorítják sem az óvónőket sem a gyerekeket egymás iránti kötődésre - vagy az egész rendszer úgy lett kialakítva, mintha a kötődés semmiféle érték nem lenne.

  • 2008.04.17 08:59:57szövetszöcske

    A kolyok egy agglomeracios aranylag picikebb alapitvanyi oviba jar. Osszesen kb. 50 gyerkoc (a bolcsis csoporttal egyutt). Ha foglalkozas van, a csoport magara csukja az ajtot, egyebkent ossze van nyitva az osszes csoport, a kolkok korbe-korbe rohangaszhatnak. A lanyom kiscsoportos, megis 1-2 csoporttarsan kivul a kozepsos fiuk a haverjai (a kiscsoportban meg rettento nagy a kulonbseg az inkabb 3 es az inkabb 4 eves picik kozott)

  • 2008.04.17 09:54:20queenlly

    vierre: nem kekecelni akarok, de az élete egész további folyamán (mondjuk diplomázásig) korosztályos (homogén) csportba fog járni a gyerek, nem? :)

    én nem is a nagyok miatt aggódom, nekik sztem marha jót tesz, tolerancia, segítőkészség stb.

    én a kicsimet féltettem, amikor választottunk... éppen egy olyan sztori közepén volt az unokatesóm, hogy viszi el a gyerekét az egyik oviból, mert ott vegyes csoportban egy 5 éve kiscsaj azt játszotta, hogy a háromévesek fülébe súgta, hogy "kibelezlek, megöllek" aztán rohögve elinalt

    a töténet ott volt még gázabb, hogy ezt csak a kicsik mesélték, mert rajtakapni lehetetlen volt (lehallgassák a foglalkozást?) és az óvónők tehetetlenek voltak, a kiscsaj szülei meg kijelentették, hogy biztos nem igaz

    na, ilyen egy korosztályos csoportban nem nagyon lehet, vagy legalábbis mindkét fiam le tudja rendezni, amíg azonos korosztály akrja szivatni őket

    brumi: hány óvónő van, hogy nálatok van külön festegető csoport meg külön verselő meg még vigyáznak a maradékra is, aki legózik?, mert ilyet nálunk (államiban) tuti nem lehetne gy óvónéni +1 dadussal

  • 2008.04.17 10:09:47ruju

    queenlly, 1 óvónő + egy dadussal sztem 25 gerek felügyeletét homogén csoportban sem lehet megoldani lelkiismeretesen...



    Amúgy igen, írtam fentebb, nálunk is különböző foglalkozások vannak, és aki egyiken sem akar részt venni, az olvas az olvasósarokban vagy épít az építősarokban, vagy ha egy másik csoport a tornateremben van, akkor csatlakozhat hozzájuk, sőt nálunk minden csoportnak van egy saját kis kertje homokozóval, oda is kimehetnek egyedül. Az óvónő figyel, és ha valami van, akkor közbelép. De amúgy a gyerekek nagyfokú önállóságot tanulnak, azzal együtt, hogy a szabályokat szigorúan betartatják oly módon, hogy ha valaki azokat nagyon megszegi (pl. bántja a kicsiket az építősarokban/akárhol, akkor a hét fennmaradó részében nem mehet oda többet. Ennyi. A gyerekek pontosan tudják, mit lehet és mit nem. Ez meg szerintem is többet ér, mint bármekkora memoriter, aminek oly nagy divatja van, mert mérhető tudást (?) ad.

  • 2008.04.17 10:26:39queenlly

    háááát.... ez az egyed kimennek az udvarra az óvónő meg "figyel"...

    mégeccer mondom, nem vitatkozni akrok, de valóban nem lehet 25 gyerekre figyelni (mondjuk nálunk a 26-os létszámból 20nál többet oha nem láttam, az átlag 15-16) ha nagyjából ugyanazt ugyanott csinálják sem, akkor hogy három külön helyen?????

    teljesen igazad van a hasznosítható tudásban, különösen mert úgy érzem, a tanulásnak (mint mérhetőnek(?)) az iskolában a helye

    nyilván óvónő függő is a fegyelmezés...

    na, mindegy én nem kampányolok a homogén mellett, csak leírtam, mi miért azt választottuk és nekünk nagyon bejött

  • 2008.04.17 10:42:37ruju

    Ja, nekünk esélyünk sem volt a homogént megismerni, mert itt ilyen nincs. A kertet úgy kell egyébként elképzelni, hogy van egy nagy homokozó része, körülötte fű, és van egy picike fácska. Az egész fal üveg, és az óvónő az üvegfalon belül van, a gyerek kívül. Egyszerre 3-nál többen azonban nem lehetnek ott. Na mindegy, nekünk bejön. Kicsit olyan, mint egy család, ahol amúgy is több korosztály van együtt. Talán ez is a koncepció mögötte, nem tudom.

  • 2008.04.17 10:49:35Rio2003

    bonyolultnak valasz: ezt az 5-6-os kerdest nem ertem, itt altalaban amint betoltik a 4 eves kort mennek iskolaba. Errol meg sajat tapasztalatom nincs, reven a nagyobbik lanyom is csak 3.5 eves es mivel oktoberi csak 2009-ben megy iskolaba.

    A fizikai dolog: hat nem tudom hogy ezt hol olvastad, mert nem igaz. Az irek szerintem kulonosen az a nep aki imadja a gyerekeket. (van is rengeteg! itt nem tartozol az ufo kategoriaba ha 3 v. 4 gyereked van, az egyke mint olyan a ferjem generaciojaban nem is letezik) A lanyom meg a fonokcsajszit is megoleli neha, az ovonenik sokszor olelessel bucsuznak a nap vegen... a puszilkodas tenyleg ritka, meg baratok kozott is. Egyedul a kozvetlen csaladtagoknal divat. De mondjuk az meg nekem nem hianyzik, hogy boldog-boldogtalan puszilgassa a gyerekemet, vagy par honapos babamat.



    A kotodes dolog, ebbe igy nem gondoltam meg bele. Vegulis ha a csoportarsak cserelodnek is egy kicsit, attol meg a ket ovoneni ugyanaz marad egy evig. Ja es itt a ket ovoneninek kb. 10-12 gyerek van, tehat tudnak veluk foglalkozni egyenileg is. A gyermekem szalad reggelente az oviba, es alig lehet elhozni delutanonkent, tehat annyira nem utalja... :) Amit meg fontos megemliteni, itt az ovi opcionalis, van aki iskola elott nem is jaratja a gyereket, ennek fuggvenyeben a masik verzio hogy sok gyerek nincs ott 5 teljes napot egy heten, hanem van aki delelott van csak ott, vagy mint az enyem 2-3-4 napot. (mielott kerdezed: kemenyen fizetos, es csak fizetos ovi van Irorszagban, allami nincs)

  • 2008.04.17 10:52:30ruju

    Bocsánat, most újra rátévedtem a szavazás állására, azért remélem nem szavaztatja meg senki, hogy hova járatja a gyerekét?!



    Miután mi olyan szerencsések vagyunk, hogy választhattunk ovit, én végigjártam az összeset, és oda írattam be a gyerekemet, ahol én magam is jól éreztem magam. A katonás óvodából 15 csoporttal menekültem, mert én sem szívesen jártam volna oda. A sötét óvoda sem tetszett, mert nekem túl sötét volt, stb. Így került a fiam oda, ahova, és nagyon be is jött.



    Ezzel csak azt akarom mondani, hogy ha van választás, akkor megéri a fáradtságot, mert a gyerek úgyis csak abba az óvodába fog szívesen járni, ahol a szülő is jól érzi magát, jó szívvel íratja be a gyerekét és kedveli az óvónőt. Ha valami ezek közül nincs meg, akkor már problémás lehet a dolog.

  • 2008.04.17 10:58:20Brumibaby

    queenley, az óvónéni helyből másképp foglalkozik a gyerekkel, mint te otthon, és sztem a kiscsoportos foglalkoztatás a korosztályosban is szükséges lehet, mert nehezen tudom elképzelni, hogy vezényszóra az összes gyerek egyszerre legózik, aztán egyszerre színez és aztán egyszerre homokozik.



    A gyerek attól, hogy nagy és kicsik vannak mellette, nem agresszív, mondjuk az én nagyom konkrétan hat és fél évesen se terrorizált senkit, persze van gyerek, aki meg kicsiként is terrorizálja a nagyokat is, és valszeg a kortársaival is ezt tenné egy korosztályos oviban.



    Az ovink különben egy tök szimpla, önkormányzati (igaz, nem helyi, hanem kisebbségi) fenntartású óvoda, csoportonként 26-30 gyerekkel 1 óvónéni + 1 dajkanéni kombóval műszakonként

  • 2008.04.17 11:26:26kn

    valakinek komolyan meg kéne már nézni, miért szállnak el a hsz-ek a porontyon, rém dühítő! :-(((

    az én félénk 5 éves fiam imád vegyes csoportba járni. sima önkormányzati, kb. 30-an lehetnek. mondjuk délelőtt már fél10-től 2 óvónéni + a dajka van egyszerre, így 3 felnőtt van a foglalkozások alatt velük de gondolom ez máshol is így van. talán szerencsénk van, h nincs komolyan problémás gyerek, nagyon nyugis csoport.

  • 2008.04.17 13:09:53katicaboglarka

    Én is olyasmit ismerek, mint kn. Fél tíztől kettőig 2 óvónő van a gyerekekkel (sima állami ovi). Van olyan foglalkozás, ami inkább nagyoknak való, az iskolára készítenek fel, lelkesebb, érdeklődőbb kicsik is csatlakozhatnak, de játszhatnak, rajzolhatnak is csendben, illetve inkább halkan. Mondókás, verses, énekes, kézműves foglalkozásokon mindenki részt vesz. A nehezebb, hosszabb verseket inkább a nagyok sajátítják el, illetve bonyolultabb dolgokat készítenek, ügyesebben rajzolnak és festenek már, de ezeket együtt teszik (tehát a nagyon picik sem veszik el az iskolára felkészülés lehetőségét a nagyoktól). Mese mindenkinek van, minden nap, van olyan, hogy a foglalkozás része (ilyenkor el is játszhatják, rajzolnak róla), van olyan, hogy csak alvás előtt olvasnak a gyerekeknek.

    Én úgy vettem észre jó a gyerekeknek, hogy egy közösségen belül tapasztalják meg milyen egészen kicsinek lenni, aztán egyre nagyobbnak, egészen nagynak. Persze egész életében korosztályos csoportokba fog járni, de az általános iskolában szünetekben az udvaron, folyosón, büfében, mosdóban találkozik a többiekkel is. Az, hogy vegyesbe járt nem feltétlenül jelenti azt, hogy a suliban normális lesz valaki a kicsikkel, vagy nem tart a nagyoktól, de nem rossz az, hogy nem új számára ez a helyzet.

    A vegyescsoportban ritkán fordul elő, hogy a nagyobbak bántják a kicsiket (pl queenlly által említett eset), inkább megtanulnak vigyázni, figyleni rájuk, hogy erre rávezesse őket, az nagy odafigyelést, érzékenységet és határozottságot követel meg egy óvónőtől, ám ha ez nincs meg, akkor mindegy, hogy korosztályos vagy vegyescsoportba jár a kisgyerekünk, akkor az az óvónő nem jó pedagógus.

    Ez nem ítélkezés akart lenni, tudom, hogy nem könnyű 20-25 csöppségre figyelni, megoldani a konfliktusokat, megfelelően tájékoztatni a szülőket (és kezelni őket, a szülői hozzáállás sem az igazi sokszor), de láttam sok jó példát.

  • 2008.04.17 14:51:37szilva13

    Bár nálunk még odébb van hogy gyerkő oviba járjon, de sógornőméknél abszolút bejött a vegyes csoport. Mivel 4 évet kellett oviba járnia a lányának az elején az volt a szempont, hogy így nem kell majd középső vagy nagycsoportban elbúcsúzni az addig megszokott társaitól, lévén hogy neki kétszer kellett volna járnia a középső vagy nagycsoportot homogén rendszerben.

    Azonban az igazi előnye a vegyes csoportnak a későbbiekben bontakozott ki. Nagyjából pont azt tudnám leírni, amit Brumibaby már leírt, úgyhogy nem teszem meg mégegyszer :). A fejlődés az oviba kerüléskor ugrásszerű volt, rengeteget tanult a nagyobbaktól, ám most, hogy már szeptembertől suliba megy, sem csökkent ez a tendencia.

  • 2008.04.18 01:55:54Sue

    Annak idején én nem jártam óvodába, aminek volt előnye és hátránya is. Úgy érzem, hogy sok minden kimaradt az életemből, így ezt nem ajánlanám senkinek sem. Ahogy ez kiderült az iskolában, több ismeretet szereztem az korombelieknél, mert egyedül foglalkozott velem a nagymamám, de nem voltam egykorúak között, így mindig is nehezen tudtam beilleszkedni, mikor iskolába jártam. Mindig koromhoz képest túl komolynak tartottak ahhoz, hogy bármiről is tudjanak más gyerekek velem beszélni. Ezért úgy döntöttem, hogy annak ellenére, hogy az óvodában sok rossznak is ki van téve a gyermek a sok jó mellett, inkább ezt választom a gyerekemnek, mert így tanul az életből és nem fog meglepődni, mikor az iskolába rávágják az ajtót. A drága "elitoviknak" is van hátránya, mert azok sem az igazi életre készítenek fel.Azt eldönteni, hogy a vegyes csoport jobb-e vagy sem, nehéz, mert csoportonként is változó lehet a "minőség". Az a legjobb, ha minél több korcsoportba és társadalmi csoportba tartozó gyerek tud interakcióba kerülni.

  • 2008.04.18 02:02:43Sue

    iskolában *

  • 2008.04.18 11:27:12Sólyomszem

    A vegyes és a korosztályos-csoportos ovit is lehet jól és rosszul csinálni.



    Nálunk ugyan nem volt vegyes csoport, de jó is volt, mert a kicsinek kellett egy kis idő külön a saját súlycsoportjával, mert a nagyobbik (2 év van köztük) állandóan dirigál neki: mit játsszanak, mik a szabályok, stb.

  • 2013.03.20 12:23:59Lablonde

    Saját döntésemre jár a fiam vegyes csoportba, és szégyenletesnek tartom hogy óvodaválasztáskor nem láttam a sorok között a lényeget. Azt olvastam olyan mint egy család, csak épp nem gondoltam át hogy a valóságban egy család sem 25 fős és nem fog idő jutni a gyerekemre.
    Kiscsoportosként gond volt hogy nem volt bölcsis és nem olyan önálló mint akinek volt tesója vagy bölcsiben már önállóan kente magára a főzeléket. Középsősként sem jut több figyelem rá, van új beszoktatós, meg egy autista és egy élelmiszerallergiás. Logopédiaszűréskor közölték hogy sajnos van sokkal több súlyosan lemaradt gyerek és majd visszatérünk a fejlesztésére jövőre, elláttak szakanyaggal hogy önállóan hogyan haladjunk.
    Kezdek berendezkedni arra, hogy az iskolai felkészítésére magamnak kell nekirugaszkodni, és fogadom hogy egy nappal sem lesz többet az oviban mint muszáj.
    Igen, a fiam tanul a nagyobbaktól, leginkább olyat aminek otthon nem örülünk.
    Az ovónénik idősek és csak azt mondják minden nap: "mi már harminc éve" gyakorlattal rendelkezünk ebben.
    A mai gyerekek okosak és gyorsak, több figyelmet igényelnének és ez a vegyes dolog talán úgy működhetne jól ha 6-8 gyerekre jutna egy felnőtt.
    Figyeljetek mit vártok el és mi a valóság. Jó szívvel osztottam meg álmodozó butaságon történetét.

SZÓLJON HOZZÁ!

Kórházfigyelő

  • Budapesti kórházak
  • Vidéki kórházak

Kérdezz szakértőnktől

Dr. Gyarmati Andrea gyermekgyógyász válaszol.

Kérdezni szeretnék »

OnGo beszámolók

Hirdetés

Hirdetés