PORONTY

Gyerekzene: az ízlésrendőrségtől a nagyszínpadig

2008. március 8., szombat 11:00

Az, hogy mi szól a Balatonig az autóban, vagy mivel dekkoljuk ki a kölykök és mi a csúcsforgalmat a Kálvinon, fontosabb kérdés, mint gondolnánk! Aki nem hiszi, zárja magára a kocsit két órára Papp Rita Kuckó Mackójával, vagy üljön végig egy zsúrt Hupikék Törpikék album összessel.

Sokan azért robbannak be a gyerekeket érintő piacra, mert azt hiszik, hogy nekik könnyebb zenélni, még úgyis kicsik. Ez igaz, de nem hülyék. Így hát, ha nem jön össze már egy aranylemeznyi és egyvisszatérés-újrabúcsú koncertre sem tudjuk kicsengetni a BS-be a pénzt, akkor se zaklassuk a gyerekeket, mert higgyük el, fel fognak nőni és biztosan megbosszulják a sarjadó ízlésükön ejtett erőszakot. Nézzük hát, mi hagyott az elmúlt években nyomot a gyerekzenei piacon!


Kolompos

Nos, ez nem csak a gyerek, de a mami kedvenc zenéje is lehet. Mert az egy dolog, hogy eredeti népzenei elemekre rázhatja otthon a kölyök a puccos pelenkáját, de ha eszébe jut anyának, a hétvégi táncház, ahol Leventéék húzták a talpalávalót, garantált, hogy magányos perceiben is berakja a gépbe.



Nincs is annál szebb, mint amikor egy tucat csinos mami követi a fess dalnokot a Tekeredik a kígyó sorában, csillogó szemmel. Így megy ez, amikor összekötjük a kellemest a hasznossal.


Bojtorján

Nekik sikerült a lehetetlen. A bojtorján dalok ugyanis cirka három hangon íródtak. Nincs ezzel semmi baj, nem kell minden nótának túl bonyolultnak lenni. Sőt, néhány pohárka után könnyebb is dúdolni a nótákat, ígérjük. Emlékszünk még arra a dalukra, aminek a refrénje:” …Minden korban van valami, ami akkor és ott jó, és éppen attól válik széppé, hogy vissza nem hozható...”.



A fiúk megpróbálták visszahozni, igaz, úgy gondolták, hogy könnyített pályán játszanak, s 1999-ben újjáalakultak, részben régi és új tagokkal. A trükk pedig az, hogy most egy egészen új generációnak játszanak, hiszen az újszülöttnek minden vicc új.

Kaláka

Az első lemezük akkor született, amikor szerény személyem, 1976-ban. S bár a Kaláka nevet kimondva pusztán csak gyermekdalok lebegnek a szemünk előtt, jóval több felnőtteknek szóló albumuk jelnet meg, mint azt mi hinnénk. Milyen kár, hogy a Weöres Sándor, József Attila és főleg Kosztolányi Dezső verseiből dolgozó együttest erről az oldaláról kevésbé ismerjük.



Olyan kuriózum is található munkáik között, mint Szergej Jeszenyin verseinek kalákásítása. A lényeg, hogy bevonultak a gyereklemezek történetébe egy egyszerű sorocskával, amit kimondani még sem könnyű: Bőrönd Ödön a Köröndön, ül a kövön, ül a kövön, fekete szín bőröndön. Nem hiába indultak ők el a klasszikusoktól.

Halász Judit/Fonográf

Ha gyereked van, evidens, van legalább két albumod tőle. Hiába hallgattuk már százezerszer, a gyerekkel együtt is szórakoztat még minket.



Mert minden korban megtaláljuk azt a mögöttes tartalmat a szövegekben, amit keresünk, hála a költészetnek. Felőlünk jöhet tucatnyi egylemezes gyerekdalszerző, maradunk továbbra is Halász Judit fanok!

Alma Együttes

Bevallom, őket évekig azért sem hallgattam meg! Egyrészt, mert Farkasházi Rékával reklámozták magukat, ami eleve egy gyengére sikerült PR kezdeményezés volt. Meg különben is, a nevük is egyszerű, sablonos gyerekzenekarból amúgy is van elég.

Aztán megtörtént a flash! Nagyon komoly zenei hátterük van és olyan belső tűz ég a zenéjükben, hogy nem lehet abbahagyni a dalok alatt a lábrázást.

Az együttes már három cd-t adott ki, valamint egy maxi albumot, idén ősszel pedig megjelenik az Alma negyedik lemeze. S ugyan nem gyerekzenekarként kezdték 96-ban, igazán szerencse, hogy átpártoltak, mert sokat dobtak a stílusukkal a soványka piacon.

Pap Rita

Ezt pedig azért, mert nem vagyunk egyformák (és úgyis mindig emlegetjük) és hát ki tudja, lehet, hogy valaki éppen miatta pörgette a bakelit lemezt.



A művésznő kiadott 12 lemezt, ennek ellenére a határig meg sem állt családjával, mert kis hazánkban nem ismerték el művészetét.

Mikola Péter

Ő a gyerekprogramok haknikirálya. Nem olyan rossz, ha leszámítjuk Komár Lászlós hangrezegtetését. És az a joviális mosoly, csak imádni lehet.

 



Mindenesetre drukkoljunk együtt Mikola Péterrel, hogy ne fogyjon a magyar! Mindig jön majd újabb adag gyerek, s felőlünk akár készülhet a hatodik album is, nekünk belefér.

Belga - Zsolti, a Béka

A Belgát szeretni kell. Nem csak azért, mert trendi, bár mostanában inkább a gimnáziumok népét célozta be, hanem mert jó, vicces, profánul különleges és provokatív. A gyerekkel mégsem hallgattatjuk a BKV indulót, vagy a Nemzeti hip-hopot, megszületett hát Zsolti, a béka.



Nem biztos, hogy első hallomásra tetszeni fog nekünk ( a gyereknek talán a másodikra sem), mert a dallam valahogy egyre kevésbé számít belgáéknak. Viszont érdemes a szöveget magunkba szívni, mert a könnyed ritmus kőkemény pedagógiát visz a hátán. Míg régen csak a ruhatárunk passzolhatott a gyerekkel, ma már lehet ugyanaz a kedvenc zenekarunk is, és együtt viselhetünk oldalt csíkos mackót.

KOMMENTEK

  • 2008.03.08 15:02:51lii

    én még mindig nem tudom, mi lesz velem, ha ilyesmiket kell hallgatnom. kolompos meg kaláka included. :/

  • 2008.03.08 15:06:57shiva1

    nálunk makám a kedvenc!Ákom Bákom

  • 2008.03.08 15:28:41zskoncz

    a fentiekből a zsolti a békát favorizálnám. de attól tartok a gyerek nem fogja értékelni,hogy anyának meg apának mi tetszik.

    bár pap ritától asszem megörülnék hosszú távon.

    :-)

  • 2008.03.08 15:28:56"izé"

    Szegény Makám, adják ki egymás után a döbbenetesnél döbbenetesebb szállós lemezeiket, amit a kutya nem vesz, mert a "jó"-fogalom punnyadt kis koszfészkünkben a télleg jó Belgánál meg is áll (ismétlem: a Belga télleg jó, de itt, ebben a zárójelben azért hozzáteszem, hogy az iránta lépten-nyomon észlelhető értelmiségi divat-rajongás némi elnéző mosolyt csal csinos orcámra).

    Erre mit csinál a Krulik meg a bandája, csinál egy Szindbád című korongot www.hangveto.hu/item.php?tid=745 , nagyjából zeneileg a legjobb gyereklemez, amit hallottam valaha - mert lehet rajongani Halász Juditért, de zenéje, az a nyisze-nyisze tábortűzi akkordozós zene... www.youtube.com/watch?v=Eg27RyD4U3Y na... ...szóval nem egy szabadon szárnyaló fantázia szülte agyoncizellált, érzelmektől szétrobbanó hanganyag, ezt gondolom minden műértő belátja - szóval a Makám e lemez megjelnése után minden nagyobbszabású kulturálisnak szánt gyerekrendezvényen kötelező feladat a szervezőknek, a Völgyben rendszerint iktatni kell a pulyáknak egy délutáni koncertet a Szibdbáddal, miközben a gyermektelen rajongók már csavarják a jointot az esti előadásra, természetesen a Poronty által melegen ajánlott velvet.hu/poronty/2008/03/07/hetvegi_programajanlo_gyerekirodalmi_fesztival_sippal_dobbal_nadi_hegeduvel#comments és a Poronty részvételével bonyolított hétvégi hepajon is ott a biztos helyük.

    Erre mi történik? A Poronyt összefoglaló értékelésébe a imbecilis Pap Rika, meg a Mikola Mittoménki mellé a mérvadó gyerekzenék közé se fér be.



    Ej-ej...

  • 2008.03.08 15:43:07cozumel

    Ez a Belga....ezt tenyleg trendi ertelmisegi korokben szeretni?

    Jo tudni, nehogy megcsusszak:D:D:D



    Gyerekteszt: meg a feleig sem hallgattuk meg, mikor a lanyom kozolte, hogy ezt nem szeretem, ez csunyabuta! A fiam egyetertett. 3 es fel evesek.

  • 2008.03.08 16:10:59shiva1

    holnap is lesz Makám koncert a Kossuth klubban,

    a IV.Téli Gyerekirodalmi Fesztivál keretében,ha

    valakit érdekel

  • 2008.03.08 16:48:03"izé"

    Csunyabuta... nem tom... Akkor elmondom, hogy nálunk mivan.



    Hozzánk tavaly másodszor jött a Mikulás, aki mellékállásban egy igen-igen neves hazai punkzenekar basszusgitárosa, jóhogy közölte, hogy a belépő zenéje a Ramones Merry Christmas-a kell legyen youtube.com/watch?v=FA-HMqBQpQs . Ez természetes, mint minden rendes háztartásban, nálunk is van nyolc-tíz Ramones-album, így könnyű teljesíteni a Mikulás-igényt.

    HOgy hogy jön ez ide? A fiam tavalyelőtt másfelesen még csak nézett a szakállasra, legutóbb viszont, ahogy meghallotta Joey Ramone tisztán csengő pacsirta hangját és az égi muzsikát, magasról szart szegény érkező Mikulásra és kedvenc foglalatosságába kezdett: tarkóig húzódó vigyorral, kalimpáló kézzel és egész testre kiterjedő idióta gumimozdulatok közbeiktatásával szőnyegen körbe-körbe futásba. Ahogy a számnak vége volt, körülnézett, hogy ki ez a fazon itt pirosba?



    Szóval ez a gyerekzene-kérdés is fura.



    A gyerek nem feltétlenül a "gyerekzenéért" rajong. Nálunk van otthon egy rakás minőségi - nem a 800.-Ft-os Classic Series-típusú szlovén jőrási kultúrház zenekara által rögzített, hipermarketben kapható színvonaltalan fos - klasszikus, van egy másik rakás jazz és egy másik, az előzőeknél némileg nagyobb rakás trash meg punk és én hallgatom mindet.

    A gyereknél a következőket figyeltem meg:

    A klasszikus a gyereket untatja, a jazz zavarja, a brutális trash is, de a gyors és hangos punkért odavan.



    Hazamegyek tiszta idegbe, berakom a Dire Straits Private Investigations-ét youtube.com/watch?v=SGB3KyyTxP0 (hallgassátok végig, kurvajó!) a kölyök odabújik, egy darabig fülel, majd felhúzott orral közli, hogy eznemolyanjó. Próbálom magyarázni, hogy dehogynem, jó ez, öreg, figyuzzad már a finom fílinget, meg a zseniális váltásokat, meg amikor olyan hangot csinál a gitárral, mintha egy puskát húznának fel, de hajthatatlan és vagy berakok legalábbis egy laza Greendayt, és akkor boldogan ugrál, vagy faképnél hagy a punnyadt zenéimmel és elhúz a szobájába játszani.



    A kölököm tehát az official gyereklemezeket határozottan a szövegért hallgatja. Ha zenét akar, akkor nem kell a gyereklemez. Nyilván látja, hogy a barom apja mit szeret, de becsszóra nem erőltetem rá a hülyeséget és mint ahogy elmondtam, nagy rajongója vagyok pédául Maxim Vengerovnak is youtube.com/watch?v=HHNKcAi7VyM&feature=related (itt van egy újabb felvétel rövidebb hajjal és kidolgozottabb imidzs-dzsel a jelenlévő hölgyeknek, akik akarnak szerelmesek lenni: youtube.com/watch?v=GH87sRkt2OY )és a nejem kizárólag ilyesmiket hallgat otthon, ha hallgat valamit, de ez a kölyökben valahogy háttérzeneként rögzült, feloldódni a dinamikus primitívségekben szeret.



    _____________________________



    Hát ennyit a "gyerekzene"-ről. Hülyeség ez is. Zene van. Jó zene meg szar zene. Gyerekzene nincs.

  • 2008.03.08 17:39:59Brumibaby

    Én a terhesség alatti hormontombolásban rendszerint Beethovent hallgattam, és úgy zokogtam vasalás közben, nem is tudom, örömömben, vagy miért, nekem ehhez nagyon jók voltak a Rimaszombati Filharmonikusok a teszkós turkálóból, valszeg innen ered, hogy a kölkek füle nem bírja elhatárolni Toscaninit Libor Pesektől, szóval, feleim, el bírjuk rontani a dolgot már az anyaméhben.



    Ezzel együtt is tudunk kompromisszumra jutni Almában, Kolomposban, Rolling Stonesban, Pink Floydban és újabban Mozatban.

  • 2008.03.08 17:48:03wish73

    elrettenrésnek ajánlom a lili vagy lilli vagy lily babát. az még hagyján, h buták a szövegek, de annyira hamis, h az már fáj. ez volt az, aminek a reklámjakor az amúgy ilyen tekintetben kevéssé válogatós lányaim levették a hangot a minimaxon.

    amúgy nálunk a kaláka sosem jött be, akkor már inkább gryllus vilmos, ami kimaradt a fenti egyvelegből. és a judit és a zenemanók. elsőre kicsit az is fájt, de megszokható. a dalok között klasszikus költők versei prózában,a dalok pedig dallamosak, diszkósak. aki hajlandó engedni a "bölcsész-fílingből", annak nem rossz.

  • 2008.03.08 18:05:24tüdőveréb

    Akárki akármit mond a Kaláka, az kurva jó. A felnőtt lemezeik is, sőt azok nagyon. És csatlakoznék, nincs gyerek és felnőtt zene csak jó, és erre pont a Kaláka nagyon jó példa. Az én másfél éves fiam szereti a Jeszenyint is. De felhívnám a figyelmet az utolsó gyerek lemezükre, a Madáretetőre, amin kortárs költők verseit énekilik, Kukorelly, Tóth Kriszta, Lackfi stb. Asszem a többi együttes, hasonló stílusban próbálkozókra gondolok, szegények mind a Kaláka köpönyegéből bújtak ki, csak nehéz őket utolérni. Nem is sikerült.

  • 2008.03.08 18:38:14darvasa

    Nirvana, Cure, U2, Smashing Pumpkins stb. „bébiesített” változatban:

    rockabyebabymusic.com/web/page.asp?pgs=products - belehallgathattok a dalokba; nagyon-nagyon jók, érdemes "keresgélni" a neten (khm:)) nálunk nagy sikere volt.

    d.

  • 2008.03.08 19:19:50zskoncz

    hát azért ha punkot, undergrundot, jazz, swing, vagy komolyzenét stb... akarok hallgattatni a gyerekkel akkor lehet az eredeti a legjobb. vagy teccik neki vagy nem. de most igy 3 héttel az érkezés elött az apuka meg van győződve róla hogy nem fogunk a poszt által emlegetett zenékhez fordulni. de ki tuggya!

    a kaláka meg télleg jó, de főleg a felnőtteknek szóló albumai. viszont arra emlékszem hogy gyereként szó szerint utáltam a tesómmal együtt a kaláka dalait. a süsü jobb volt!

  • 2008.03.08 19:50:34Dexter68

    Kalákát szeretjük. Főleg a Nandu c. számot :o)))) (Csipetke énekeli: A nandu... tudom... tudommmm) De simán megmondja, hogy abból, amit hallgatok, mit szeret és mit nem. Manu Chaót nagyon csípi, a régi Mano Negrákat kevésbé. Punkokat nem szereti, a brazil bossa-novás jazzeimet (mindenki, akit Gilbertónak hívnak, jöhet) igen.

    Kispál-koncerteket is szereti. A stúdióalbumokat nem. Ja, és persze Józsinbázsin! (ha valakinek nem vóna meg: www.youtube.com/watch?v=cV2NpPqIHnw ) Fülig érő szájjal táncol úgy, ahogy szakállas barátunk :oDDD

  • 2008.03.08 19:57:27tigrincs

    Wish73

    Nekem is a Grillus hiányzott első ránézésre a felsorolásból. Legalábbis az én gyerekeimnek gyerekdalból a legtöbb ebből jutott. Mert az egy dolog, hogy anya nagy kedvence, de az óvónéniké is, sőt a zeneovis tanító nénié is. Szóval egy-két népdal, jópár Halász Judit meg rengeteg grillus, ami így leírva elég egyhangú. A fenti sorból én szégyen ide,szégyen oda csak az első négy előadót ismerem. De a Queen, meg a Vangelis bejön a fiúknak is.

    Persze nálunk a kocsiba szigorúan, csak beszélgetés, meg szójáték megy, amit mindenki szeret. Aztán szoktuk még ott gyakorolni az összeadást tízig a kisebbel, meg a szorzótáblát a nagyobbal.

    És a nagy már zongorázni tanul 2 éve, remélem ezzel is sikerül jó irányba terelni a zenei ízlését. A kicsi még a zeneovit gyűri, de már tudja, hogy jövőre furulyázni akar.

  • 2008.03.08 20:04:57wish73

    ha már punk éa tsai, akkor javaslom a gogol bordello-t megismertetni a dedekkel. folkos-kelzmer-cigány-rock-punk. dallamos, ritmusos, igazi világzene

  • 2008.03.08 20:14:01Békanőci

    Mikor még az albérlőm(vagy belbérlőm?)volt a kiSScsaj,sokat hallgattam egy amolyan terhességihormontúltengéses-beleélős cd-t,na arra lenyugszik.A bóbitára alszik el.

    A funky-ra begerjed,fülig érő vigyorral ülve és állva rugózik("Mi volt ez Csabikám? -Hááá tánc!" :)).

    Asszem ezt szereti a legjobban.

  • 2008.03.08 20:21:30ruju

    Nálunk zene ált. az autóban szól csak, mert a gyerekem olyan hangos egyedül is, hogy asszem meghülyülnénk rövidúton, ha még valami háttérzörejt is túl akarna kiabálni :-)) Autóban RHCP (aeroplane rulez - már kívülről tudja :-D), meg Black Eyed Peas, meg Police, meg Madonna. Apánál Jack Johnson állandóan. Gyerekdalokból a németek bazi jók, van néhány olyan lemezünk, amit 120x is szívesen meghallgatok én is. Magyarból ilyen még nem született. Kalákát utálom (elnézést mindenkitől), ettől függetlenül van néhány - miután külföldre szakadtunk, kicsit erősebb a kultúra átadása iránti elkötelezettség, khm.



    Apropó, emlékeztek még a szombat délelőtti gyerekműsorokból Sebők Ferenre (? én jól emlékszem egyáltalán?!) Cseh Tamással? Na a mai napig ver a víz, már az említésüktől is...

  • 2008.03.08 20:41:37zskoncz

    hamár gogol bordello-nál tartunk Quimby jöhet a gyereknek? egyelöre nem tudja mi az de erősen ugrál a hasamban ha ezt hallgatunk! :-))

  • 2008.03.08 20:49:12hanna

    Sebő Ferenc. Én pl rajobngok érte. Kalákától csak egy kettő megy le, de Sebőtől minden. A Cimborát én sem szerettem, de a Cimbora albumon Másik János Bella István feldolgozása az abszolót kedvencem volt.

  • 2008.03.08 20:56:15Vowel

    Nálunk Alma, Kaláka, Queen (pl. Mustapha- ezt egyszerűen imádják a fiúk) HalászJ, Aerosmith, Petőfi rádió mint olyan, ééééééééééééééééééés Babazene :D (a legkisebb kedvéért) Ez volt az, amit először meghallgattam, elsirtam magam, h én valszeg nagyon rossz anya vagyok, de ezt NEM fogom hallgatni a gyerek kedvéért. Viszont, miután csak erre volt hajlandó 10 percnél többet egy huzamban aludni, beadtam a derekam...:S



    ja, és Kistehén: Ha én egyszer nagyon megöregszem...orrvérzésig.

  • 2008.03.08 21:33:19cozumel

    Ize



    Termeszetesen igazad van, csak eppen beirtam a teszteredmenyt a bekaval kapcsolatban.

    Nekem sem tetszik egyebkent, de mondjuk en azonnal kiutest kapok, amint meghallok barmit, ami a rap-stilushoz akarcsak kozelit is...de ez legyen az en bajom.



  • 2008.03.08 21:52:57egyanyuka

    Nekem Halász Judit és Grillus Villoms a kedvencem. Gyerekkoromban Halász Jutka volt, de mostanába nekem felnőtt fejjel Grillus jobban tetszik.

  • 2008.03.08 21:56:06papirbirka

    alma, alma, alma: főként élőben, mert ott derül ki, hogy valaki tud-e gyerekül és ők nagyon tudnak.

  • 2008.03.08 23:54:15Namione

    Egyszem lányom maga választott, Kaláka, Halász Judit mellett pl. a BIKINI éveken át. Kicsit groteszk volt, ahogy hatévesen énekelte, hogy "itt ül az idő a nyakamon". Nagy kedvence volt a Carmina Burana (Ray Manzarek féle!) szóval szerintem csak bátran nekik, mindenfélét, és majd döntenek.

  • 2008.03.09 07:42:56Dexter68

    Gryllust nagyon bírom, nekem azért nem hiányzott, mert simán egy kalap alá vettem a Kalákával. Quimbynél elég húzósnak tartom a szöveget. Emléxem, egyszer régen még Hobót hallgattam (Leples bitang, meg ilyesmik), a nagyfiam volt olyan 3-4 éves. Egyszercsak rámnéz és aggodalmas pofával kérdezi: -Apa, ez igaz, amit a bácsi énekel?

    :o)

  • 2008.03.09 08:10:35"izé"

    Remélem, azt válaszoltad:



    - Igen fiam, igaz. Nagyon is az. De amíg a bácsi énekel róla, addig nem kell aggódni miatta.



    :-))))))))

  • 2008.03.09 08:17:42Dexter68

    Hát... má nemtom, mit mondtam. A srác 12 évvel ezelőtt volt 4 éves.

  • 2008.03.09 09:19:50laurca

    Papírbirka, teljesen egyetértek. :)

    Bizony! ALMA együttes!!! :)) Nagyoon szeretjük! Mi is, a picur is. Igényes zene igényes szöveggel, fantasztikus előadással. És élőben meg aztán pláne! Még én is teljesen feldobódtam múltkor a koncertjüktől. :) A kislányom meg majdnem minden nap megrendeli itthon, h. tegyem be, és táncol rá a kis tündéri 3 éves. :)

  • 2008.03.09 10:34:45Moira

    Gyerekkoromból én is emlékszem Halász jutkára, meg Gryllusra, de ami jobban megmaradt az a Bonny M, LGT, Omega, később Bikini.

    Ezeket a mai napig szeretem. Ja és a munkásmozgalmi dalok! :-))

    Anyám mesélte, hogy még nagyon pici voltam, leautóztunk Balatonfüredre. A tónál már nagy dugó volt, anyám már elénekelte az általa ismert összes népdalt és kínjában nekiállt munkásmozgalmi dalokat énekelni. Én élveztem, de egy pali beszólt neki a kocsiba, hogy milyen szörnyűségekkel tömi a fejemet. :-))

  • 2008.03.09 10:34:54mrsflyvet

    nem rossz az Alma, bár a legutolsó maxi cd elég hogyismondjam khm populárisra sikeredett.. az első két cd-jük után betettem őket a Ghymes és Gryllusvilmosbácsi közé. a maxicd után kivettem. marad a Ghymes (nagyon jók a gyereklemezeik!), Vilmosbácsi meg egyszerűen zseniális, minden autóúton őt hallgatjuk, meg a fiúkat, akik minden nótát kívülről fújnak már. érdemes beszerzni legalább a 3 darab Dalok (1., 2., 3.) cd-jét!

  • 2008.03.09 11:10:56Brumibaby

    Az Almában nekem az tetszett, hogy teljesen átváltoztatta Gazdag Erzsinek azokat a nagyon gáz verseit is, melyeket gyerekkoromban úgy utáltam.

  • 2008.03.09 11:52:39manyeszbogyesz

    Ne már, télleg, paprita... mindegyik együttes, énekes múltszázadi, akikről írtatok.



    és sehol Szalóki Ági Cipity Lőrince, vagy Palya Bea Ákom-bákom c. lemeze, vagy a Maszat-hegy és egyéb Presser ügyek.



    Ha kultúrát ajánlotok, akkor ajánljatok kultúrát.

  • 2008.03.09 15:02:19levendul

    izé, a Szindbád szerintem is nagyon jó, a kedvencem :)



    ami még asszem nem volt

    a legkisebb szereti a Ghymestől a kutyavért is, bár mostanában a Black Sabbath a menő a kocsiban :)

  • 2008.03.09 22:03:59Maja Papaya

    Nálunk is az megy, amit mi hallgatunk, néha szól a gyermek, hogy ez vagy az nem tetszik neki, akkor kicserélem a cédét. Konkrét gyerekzenének eddig nem sok sikere volt, én pedig szívesen hallgatnék pl Szalóki Ágit, de csak olyankor lehetne, ha a gyermek nem hallja, mert utálja. Akkor meg már inkább mást hallgatok én is.

    Halász Judit új lemezétől meg mentsen meg az Úr minden érzékenyebb fülűt, unalmas, igénytelen, béna. (Elhiszem, hogy rosszabb is van, de az nem javít a helyzetén.)



    Újabban viszont már nem kell rögtön kikapcsolni, ha valami olyasmit indítok el, amin gyerekek énekelnek, mondókáznak. Régebben még ezt sem igényelte a kis möszjő.



    Icipici korában meg volt egy mindenható cédénk, egy régebbi Ursula 1000, jó csattogós, dinamikus zene. Ha már semmi nem segített, elővettük, jó hangosra állítottuk, és Marci aludt, mint a tej.

    Másnál meg egy bolgár torokéneklő kórus volt az über.



    A kislányunk így tizenegy hónaposan meg ott tart, hogy mindegy, mi, csak ritmus legyen. Már a játékautók szirénájára is táncol :)

  • 2008.03.09 22:11:42Vierre_

    ( nálam ment már a Belga is, szereti. Persze csak azt amiben nem kurvaanyáznak folyamatosan, de a Nemzeti hip-hoppon, a "állok a pusztában, gatyám lobog,(itt mindig vinnyog) seggem kilóg, gyomrom korog, nézek a magosba, gondolok nagyot, magyar égre magyar csillagot, nyugati szél fúúú, délibáb ragyog, magyar vagyok, szittya vagyok, nem vágyok sokra, de egyet akarok, magyar nemzeti hiphopot- strófa a trá lálá lálá lálá lálá lálálálálá-lá dallammal nagyon megy --- jelzem, ez a szám móka, annak aki nem ismerné.

    Persze már nagy, és a segg szó bezony az ovodában már rég überelve van, és ment kalálka is meg halijudi is meg Rudolf Petyus, de hát mit tegyek... a gyerek tudja mi a jó zene muhahahahaha, a kicsi meg mindenevő, mert baromira nem izgatja, nagy bánatomra, a muzsika ;)))))))

  • 2008.03.09 22:14:06Maja Papaya

    És én tényleg ráuszítanám az ízlésrendőrséget minden gyerekzene-készítőre, hulljon a férgese! Vérlázító az az elgondolás, hogy a gyerekzene = bugyuta dalocska, szintivel kísérve.



    Ovis farsangon is ami szólt... Kínos.

  • 2008.03.09 22:15:09Vierre_

    Nah fiam egyik kedvence: sztem azért mert látja hogy az anyja vinnyog, aki felháborodik attól bocsi: :DDDDDD



    Jancsó papával



    www.youtube.com/watch?v=nEkld-3pY5U

  • 2008.03.09 22:25:26Maja Papaya

    Belga nálunk úgy megy, hogy csináltunk egy válogatást, nem annyiragázagyerekelőtt számokból, aztán az mehet bármikor, szerencsére a megtűrt kategóriába került. Zsolti sajna nem játszhat, mert "túl erőszakos" az én viráglelkű fijamnak. (Aki hallgatni, nézni nem bírja, de rílben azért odaken bárkinek, ha az autóiról van szó, de az más megítélés alá esik, ugye...)

  • 2008.03.10 08:03:23fecske

    Én ezeket a gyerekeknek szóló dalokat már gyerekkoromban sem szerettem, így önkényesen megfosztottam lányomat az élvezetüktől, és kicsi, 11 hónapos fiam is előre lemondhat róluk. A Zsolti a béka kivételével (ami azért egész más mint a többi "klasszikus" gyereklemez) hál'istennek itthon nem szólt egyik gügye dalocska sem. Helyettük inkább Mozart és Rossini (Rosszínű, ahogy lányom mondta 3 évesen) bácsit hallgatunk és társaikat, s szerintem ennél többet nem is tehetünk a gyerek zenei izlésének kialakítására.

  • 2008.03.10 08:32:01kenoby

    Mikola Péter

    Azt gondolom, Mikola Péter azért teljesen egyedi a "gyermek műfajban", mert olyan értékeket képvisel, ami kihalóban van ezen "iparágban".

    Ő igazán szereti a gyerekeket. A legnagyobb tévedés haknikirálynak nevezni!

    Ha valaki veszi a fáradtságot és belehallgat bármelyik albumába, egy nagyon fontos dolog minden ízében átjárja a dalokat.

    Arra tanít, azt segít észrevenni, hogy mennyire fontosak az emberi kapcsolatok -amit manapság sokan szeretnek elfelejteni-, a család.

    Mintát nyújt a gyerekeknek, hogyan nézzenek a világra, mi lehet fontos a számukra.

    Mindezt nagy-nagy szeretettel, hitelességgel.

    A mai kissé zavarodott világunkban, az információáradatban fuldokolva, üde szigetként és egy igazán nyugodt biztos pontként jelennek meg Mikola dalai.

    Amit pedig még nagyon fontosnak tartok:

    Ezek a dalok és a szövegük, mind egy romantikus üzenet részei: Nem a világ formál minket olyanná amilyenek vagyunk, mi tesszük a világot olyanná amilyen.

  • 2008.03.10 08:41:54k.arika

    Nekem a védőnéni mondta, hogy cirka 3éves korig nem szükséges az un. gyerekzenékkel jönni, inkább akkor a klasszikusok, meg ami tetszik a kicsinek elsőhallásra.

    Nekem a fiacskámmalvan egy érdekes problémám.Ha berakok valami kedvencet (Django Reinhardt, Szalóki Ági, Grillus Vilibá, RHCP lassab számai, Mozart...hosszú a sor)akkor abbahagy minden tevékenységet, eldobálja a játékokat, kényelembe helyezkedik, és zenét hallgat.Így aztán ha azt akarom, hogy mozogjunk is egy kicsit, akkor marad a csend.

  • 2008.03.10 12:31:03egyremegy

    A Szélkiáltó lemaradt.

    A klasszikus zene jó, de egy másik közlési forma. Tévedés a kettőt keverni. Ezek a zenekarok elsősorban közvetítik a szöveget, ami a kezdetek kezdetén dallammal ment, ugye. A dallamos zene, a hangszerkavalkád sokszor csatorna inkább.. Pl. Kaláka.

    Az újabbaknál (Palya, Szalóki...)talán már nem.

    Ha a cikkíró ilyen felületesen ismeri csak a kínálatot, miért nem választ más témát?

  • 2008.03.10 14:24:05Műszaki Szaki

    Véleményem szerint a cikk nem igazán járja körül a témát és felületesen véleményezi az alkotókat. Az én gyerekeim például nagyon kedvelték ovis korukban Mikola Pétert, nem értem mit jelent a cikkben a meglehetősen negatív "haknikirály" jelző. Természetes, hogy a gyerekekkel óvodában, rendezvényeken lehet találkozni. A pályát régebben kezdő előadók, még szép példányszámban adták el lemezeiket, de ma, a cd másolás korszakában erre nem lehet alapozni. Egyébként Mikola P. cd-in érdemes megnézni a közreműködőket, hangszerelőket! Rátonyi Róbert (Studió11) vagy Pejtsik Péter (After Crying) neve igazán jól cseng ebben a szakmában.

  • 2008.03.10 14:25:24kenoby

    Nézegetem ezt a komment áradatot...

    Mennyi vélemény, mennyi szó, elég sok indulat.

    A jövő a tét.

    Kimondatlanul is érzi mindenki.(?)

    Mi érték, mi nem.

    Nincsenek fogódzók, mi legyen a mérték, mihez képest döntsünk.

    Mindenki tud egy kis adatot és azt hírdeti.

    Sokan azt hiszik, övék az egyetlen, igaz út.

    Szines kavalkád, lassan teljesen elbeszélünk egymás feje mellett. Lassan teljesen idegenekké válunk.

    Félek, én is csak elbeszélek a fejetek mellett.

  • 2008.03.10 16:30:34Vierre_

    kenoby, ez igazi dzsedájos reag, lehet, hogy még a halálcsillagon lévő birodalmi rohamosztagosok is kitöröltek egy könnycseppet a szemük sakából :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD :* (nem megsértődni, vicc)



    A hangsúly sztem a változatosság. Higyjük el , a klambók vendégségben nem biztos hogy csak Mozartot hallgatnak ám.

    MOdern világ, minden belefér.

    Sztem a kalálkától a belgáig , Mozarttól valami kellemes gót rockik akármi aminek a dallama fülbemászó és a szövege nem a kurvaanyádteköcsög.

    Érdemes a sokszínűségre apellálni, hiszen a világunk is az by Kenoby :DDDDDDDDDD

  • 2008.03.10 16:49:44ruju

    Az én fiam nem akar klasszikus zenét hallgatni, többször próbáltam. Azért amikor elkísér balettórára, megkapja a dózist, ráadásul egyszerre két művészeti ágból :-DDD

  • 2008.03.10 17:41:59FoxiMaxi

    Izlések és pofonok különböznek. Néhány hiteles ajánlat Mikola Péter Cd-ihez:

    Szolnoki Péter:"Péter saját tapasztalatait, érzéseit énekli el dalaiban egy egészségesebb, szebb jövõt mutatva, amibõl mindannyian tanulhatunk: a jövõ a gyermekekben rejlik.

    Szövegei családról, otthonról, összetartozásról, szeretetrõl szólnak humorral, játékkal ötvözve."

    Egerszegi Krisztina:"Péter saját tapasztalatait, érzéseit énekli el dalaiban egy egészségesebb, szebb jövõt mutatva, amibõl mindannyian tanulhatunk: a jövõ a gyermekekben rejlik."

    Gerendás Péter:"Fantasztikus minőségű gyermeklemez. Jó szívvel ajánlom minden felnőttnek is."

    Geszler Dorottya:"Péter szereti a gyerekeket, nem becsüli alá a képességüket. Ért a nyelvükön, és ami ennél is több, ez kívülről is érezhető. A lemez hallgatása közben körülölel a szeretet, békesség, ami Péterből árad."

    Mi is a a fenti ajánlókhoz csatlakozunk és szeretjük Mikola Péter dalait. A gyerekek meg imádnak vele játszani az előadásokon.







  • 2008.03.12 23:23:35Maja Papaya

    Háááát, ízlések és pofonok terén egyetértünk. Most vadásztam egy Mikola Péter videót, fél perc borzongás után szeretném jól elfelejteni. Az a hangzás naaaagyon távol áll attól, amit én elviselhetőnek érzek.

    Ezek után azért még beleolvastam a szövegeibe, találkoztam már színvonalasabbal is...

    Na de, ripít a kezdőmondatom, és nem fikázok tovább. Kíváncsivá tettetek, de Péter nem szerzett új rajongót itt nálunk.

  • 2008.03.13 15:10:31Laszlo73

    Személyesen ismerem Mikola Pétert és nem értek egyet a cikkben leírtakkal: Mikola Péter dalai a szeretetről szólnak és képesek arra, hogy értéket közvetítsenek. Ezt mint anya is tapasztaltam, mert gyermekeim, akik már koruknál fogva rendelkeznek összehasonlítási alappal, szívesen hallgatják őt. Mint óvónő pedig szakmailag is igazolni tudom, hogy mind szövegileg, mind zeneileg is igényes zeneszerző és előadó. Szövegei értelmesek és könnyen érthetőek, még idegen nyelvkörnyezetben (Ausztriában) is képesek arra, hogy pozitív hatást váltsanak ki és gyerekcsoportokat is magával ragadjanak. Minél többször hallgatjuk, annál inkább kikristályosodik Mikola Péter üzenete a gyermekek és családok boldogságának fontosságáról. Nagyon várom a következő CD-t!

    Sunny

  • 2008.03.16 12:35:12beva

    • Imádom amikor az okos felnőttek mondják meg, hogy mi a jó a gyereknek, és persze még a zenéhez is meg a költészethez is értenek, bár nem vagyok benne biztos hogy van róla ismeretük. Ha valami nekünk nem tetszik, akkor az gagyi stb. Saját vélemény kialakításához persze mindenkinek joga van ezt nem vitatom, annál inkább azt, amikor ezt ráerőltetjük mondjuk a gyerekeinkre. Én magam is Halász Juditon és a többieken nevelkedtem, és nyilván először ezzel próbálkoztam a fiamnál. Csak a Micimackó jött be. Utána jöttek mások majd Mikola Péter és nálunk a gyerek rajong érte, és én megbízom benne, hogy tudja neki mi a jó és tiszteletben tartom az izlését.Csak megjegyzem, hogy nekem is tetszik, mert a szövegek nem bugyuták, hanem éppen olyan szintűek, amit egy óvodás gyerek megért , mert van mondanivalójuk, ha nem is didaktikus, és mert nem bonyolult filozófiai magasságokból közelíti meg a világ dolgait, hanem egy gyerek szemszögéből. A zenei világáról csak annyit, -bár több mint 10 évig tanultam hangszeren és énekelni, de nyilván ez nem érv- hogy érdemes lenne megnézni a kazetták vagy a cd borítóját, amelyen rajta áll, hogy olyan zenészek mint Gerendás Péter adták a nevüket hozzá.És még valami. A kritikának is vannak szerintem etikai szabályai, nem kell, hogy mindenki Mikola Péter rajongó legyen, szive joga hozzá, de csak azért, mert én nem szeretek valakit vagy nem tetszik amit csinál , azt kulturált formában is ki lehet nyilvánítani. Kiváncsi vagyok, hogy az ,aki másokat nem tud megtisztelni vajon mennyire tudja a saját gyerekének az izlését vagy a lelkivilágát.



  • 2008.03.16 12:50:27zolnaid

    Családi ebéd volt Mikola Péteréknél?

    Innen is üdvözöljük.

  • 2008.03.16 14:28:06Brumibaby

    Nagyon mocsokul kezdem érzeni magam.



    Ki az a Mikola Péter?



    Küldene vki egy linket, hogy elhelyezhessem magam a Mikola-kozmoszban?

  • 2008.03.16 14:32:39cozumel

    Bbaby!



    En sem ismertem, de a postban van egy klipp is tole, ugyhogy hallgasd meg.

    Igen, egyszeru, de szerintem a gyerekeknek nagyon jo. Nalunk legalabbis nagy tetszesi indexszel futott at a teszten, mindket 3 es fel eves hallgato-alany szemeben! (fuleben)

  • 2008.03.16 14:44:44Brumibaby

    cozumel, köszi, közben leesett nekem is, nekem az ötéves a közepén közölte, hogy ez dögunalom, így nem hallgattuk végig, majd egszer egyedül újra próbálkozom. Most CD-t kellett betenni, úgyhogy ma tizenötödször is meg kell hallgatnom az "Itt a farsang áll a bál"-t az Almától, miközben én a "Zenebona, szanaszét"-et szeretném, de valahogy kiegyezünk a csajjal.

  • 2008.03.16 16:56:33-hattori-

    Örülök a posztnak, mert a fele szerzőt nem ismertem, így most kicsit körülnézek DC-n... Az én egyévesem Máté Péterért rajong :)))) Mit lehet mit tenni, ha egyszer a Zene nélkül mit érek én-től legalább elhalkul a nyafogás és kitör a pelenkás-tánc :) De minden ritmusos mai zenét szeret, legjobb neki az MR2.

    Ettől függetlenül az autós nyugi CD egy századszor másolt Best of Kolompos, és egy amin gyerekek énekelnek cérnahangon gyerekdalokat. Én néha ki tudnék ugrani tőlük az autóból, (nem azért mert nem jó, hanem mert századszor) - de ha egyszer hatásosak...

  • 2008.03.16 17:08:20Vierre_

    Ha mentek kocsival, ajánlom ezt :



    www.youtube.com/watch?v=A59iMhAdBwY



    :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD



  • 2008.03.17 11:50:08mbzs

    Én egy anyuka vagyok, aki személyesen ismeri Mikola Pétert. Ismeretségünk úgy kezdődött, hogy kisgyermekeim születésnapjára kerestem olyan szórakoztató produkciót, ami végre más, mint a megszokott bohóc/bűvész műsor, viszont mégis a gyerekek bevonásával, együtt játszik az ünneplő sisere-haddal. Külön nehézséget jelentett esetünkben, hogy a gyerekek többsége nem beszélt magyarul, így valami olyan műsor kellett, ami ennek az igen vegyes nemzetiségű társaságnak a kedvére lehet. Péter dalai a közös játékra épülnek, a mozdulatokból, mimikából minden gyerek (és külföldi szülő!) tudta, hogy miről van éppen szó és a 2-5 éves gyerekek (akik arról híresek, hogy hosszabb ideig nem igazán köti le őket még semmi)fél órán keresztül együtt táncoltak, nevettek és játszottak. Nekünk nagyon tetszett a produkció és a 23 gyerek és anyuka nevében köszönöm a játékot!

  • 2008.03.17 12:06:43szövetszöcske

    Hat, megneztem ezt a Mikola Petert, ha mar ennyi anyukat megismert, valamit biztosan tud. Szerintem mindenesetre az enekles eleg cudarul megy neki.

  • 2008.03.17 12:31:35cseresznye

    Áááá, tegnap világosodtam meg, hogy melyik az az Alma együttes. Eddig egy számukat ismertem, az Egyszervoltról, de ott csak zene és állathangok vannak, az tetszett. Aztán tegnap a Gödörben rájöttem, hogy az énekes nem más, mint aki pokollá tette számomra a várva várt kerületi Mikulás ünnepséget. Húztunk is el onnan, gyorsan.



    Nem lázítani akarok, csak piszkálja a csőröm, hogy tényleg senki más nem tartja nagyon tenyérbemászónak azt a fickót? Meg nyálasnak? Csak nálam érint valami érzékeny pontot? Iszonyúan irritál. Ráadásul a mikuláskor azon is kiakadtam, hogy vulgáris volt, felnőttes poénokat eregetett. (Nem jókat, csak olyan utalásokra építőt, ami a felnőttek világához tartozik.)

  • 2008.03.17 13:30:01LeVilli

    Cseresznye, egyetértek veled.

    Nálunk az oviban volt többször is. A zenéjük tetszik, de az élő műsorokban jól mondtad, egyszerűen vulgárisak. Nem gyerekeknek való "viccekkel" próbál viccelni, és nagyon közönséges a modora, néha kifejezetten idióta.

    Úgyhogy mi kerüljük, de a cd-jüket szívesen hallgatjuk.

  • 2008.03.17 14:46:30cseresznye

    LeVilli, kösz, valamiért jó az embernek, ha más is látja azt, amit ő :))

    Így lehet, hogy még a cd-nek adok egy esélyt.

  • 2008.03.17 15:15:03Vierre_

    Az az igazság, hogy én muzsika szempontjából végtelenül univerzálisnak tartom magam, a trendre szarok, ha éppen trend valami de jó, ugyan annyira szeretem mint a réteg zenét ami ugyancsak jó. Van olyan gyermekzene amit szeretek, mint ahogy van punk: Ramones, Bad Relegion,- dallamos muzsikák, ipari metál: Ministy- dallamos muzsika, GnR, dallamos muzsika, Faith no More dallamos muzsika, Sting, Depeche, Sisters of Mercy, REM (húzok is majd ki a szigetre mert terhesen nem jutottam el az arénába, amikor itt voltak), Belga, Stereo Mc, Goran Bregovics,(voltam a Műv.Palotában, hát berosáltam, olyan jók voltak), bármi ami megmozgat, ami felvidít ami elvisz , tök mindegy. És az elektro. Amikor az első fiammal terhes voltam, éppen ilyen bulikat csinálgattunk és ott ugráltam egy kedvenc muzsikámra:



    youtube.com/watch?v=3kV4Nw0PtNs



    és



    youtube.com/watch?v=CQaVv9PEGCM&feature=related



    két gyökeresen más stílus az elektron belül, de engem ugyan úgy feldob, mint bármilyen más jó muzsika.



    Aki bírja, az végig hallgassa, aki nem bírja, az el se kezdje, a felénél nem ér megállni :)



    nagyon sokáig szerette is a klambó, aztán egyszer már nem, hát bezony változik az ő izlésük is...

    Nagyon sokáig a kalákáért is oda volt, koncerten is voltunk, imádta, aztán egyszercsa k már nem, én futok utána, nem ő utánam és ez nekem jó, baromira élvezem, próbálom követni, hogy melyik korszakában milyen zenét kedvel, nem könnyű, de nagyon izgi. :))))



    A kicsit pedig teljesen hidegen hagyja a zene. Az én vérem, azé aki imádja a zenét, de neki nem kell... van ilyen is. Tehát én azt mondom itt is , mit amit máshol, legyünk a zenébe benne mi is, ha olyan zenét hallgat a gyerek amit mi nem kedvelünk az fals, ha együtt élvezzük, az egy közös létezés. VAnnak jó gyerekzenék és vannak olyan muzsikák amik gyerekszemmel is jók, mert hatnak, kortól függetlenül.

SZÓLJON HOZZÁ!

Kórházfigyelő

  • Budapesti kórházak
  • Vidéki kórházak

Kérdezz szakértőnktől

Dr. Gyarmati Andrea gyermekgyógyász válaszol.

Kérdezni szeretnék »

Travelo utazási ajánlatok

Hirdetés

Hirdetés