Bár értjük, milyen célközönséget és vonalat lőtt be magának az N. Hoolywood néven futó japán márka, de 2017-es őszi-téli kollekciójával talán mégis jobban elvetette a sulykot, mint kellett volna. A New York-i férfi divathéten bemutató brand új darabjait ugyanis a hajléktalanok és az ő öltözködési szokásaik ihlették.
“Tervezőnk az amerikai városokban tett utazásai alatt számos különböző variációját látta annak, hogy hogyan élnek az emberek az utcán” – olvasható a márka közleményében, ami többek között arra is kitér, hogy a tervező milyen leleményesnek találta azokat a módszereket, amikkel az utcán élő emberek megpróbálnak túlélni a hideg vagy esős napokon.
A tervező, Daisuke Obana víziója nem maradt meg ötlet szinten, kifutóra küldte kollekcióját, melynek modelljei valóban úgy néztek ki mint a hajléktalanok, de leginkább úgy festettek, mintha a hajléktalanság fetisizált változatai lennének. A ruhák külön-külön (nem egymásra dobálva, mint a kifutón) drágák és minőségi anyagokból készültek, leszámítva, hogy itt-ott gyárilag befejezetlen szegélyeket kaptak.
A legnyugtalanítóbb a lassan, görnyedten sétáló, padlót bámuló modellek látványa volt, amivel feltételezhetően a szegénységgel járó szégyenérzetet akarták érzékeltetni a márkánál – írja a bemutatóról a Fashionista.com, mely arra is felhívta a figyelmet, hogy a NAMI adatai szerint a fedél nélküli lakosság mintegy negyede mentális betegségben szenved.
A hajléktalanok emberi méltóságára fittyet hányó tervező cuccai egyébként leginkább a Vetements új kollekciójára és a Kanye West féle csöves ruhákra emlékeztetnek. Utóbbi például a tavalyi divathéten keltett botrányt azzal, hogy a hajléktalan, heroin-függő tinédzser, Tweaky Dave összefirkált famerdzsekijének a mását viselte. A kabátot Jim Goldberg tette ismertté, amikor a problémás kamaszt ebben fotózta le és tette be a Raised by Wolves című könyvébe 1995-ben. A rapper-celeb-divattervező replikáját egyébként az ausztrál tervező, Pauly Bonomelli készítette és 400 dollárt (kb.115.990 forint) kért érte.
A fedél nélkül élők úgy tűnik, valóban mozgatják a divatszakmát, hazánkban például Nanushka beszélt egy pár évvel ezelőtt arról, hogy milyen inspirálóan hatnak rá a “homelessek” öltözködési szokásai. A kényes témára a videó 9. percében terelődik a szó.