OFFLINE

A sarló-kalapácsos pulcsi már tényleg sok

2017. február 21., kedd 07:17

Az egész "szocialista divat, mint luxus" téma talán azzal kezdődött, amikor pár éve a Vetements megirigyelte a posztszovjet izlésvilágot és a 90-es évek Kelet-Európjának divatjára emlékeztető bemutatókkal szerzett magának hírnevet. Aztán ez a direkt bortányos és túlságosan is ironikus márka tavaly összeállt egy orosz luxuskereskedővel, az SVMoscow-val és terveztek nekik egy limitált szériás pulcsit: összesen 50 darab készült a vörös, vállán sarló-kalapács kombóval díszített kapucnis pulóverből, mellyel a tervező az 1917-es orosz forradalom előtt kívánt tisztelegni. A pulóver neve találóan “Серп и молот” (Serp i Molot), azaz sarló és kalapács és már mind elfogyott belőle, annak ellenére, hogy 770 dollárba, 222 ezer forintba került egy darab. (Persze hamisítvány még kapható, mint minden limitált szériás luxutermékből e világon.)

Viccnek elég rossz, iróniának meg igazán kemény egy 770 dolláros termékkel tisztelegni a proletárok előtt – arról nem is beszélve, hogy több országban tiltott önkényuralni szimbólumnak számít a sarló és kalapács.

Sarló és kalapács

A sarló és kalapács kommunista szimbólum, amely kifejezi a kommunizmussal, valamely kommunista párttal vagy állammal való kötődést. Sarló fölött keresztbe tett kalapácsot ábrázol – a két eszköz a szegényparasztság és a proletariátus összefogásának jelképe. A szimbólumok egymás mellé helyezésükkel az ipari és mezőgazdasági munkások szövetségét, összetartozását akarták kifejezni. Leginkább arról ismert, hogy az ötágú vörös csillaggal egyetemben szerepelt a Szovjetunió és más kommunista államok zászlaján, illetve egyéb emblémáin. Magyarországon és Litvániában tiltott önkényuralmi jelképnek számít.

Forrás: Wikipedia

Az egész kommunistás luxusőrület valószínűleg tökéletesen észrevétlen maradt volna, és simán csöndben elkél belőle az az 50 darab Moszkvában, ha Kim Kardashian, a kőgazdag realityceleb nem dől be a trendeknek meg a "limitált szériás" kifejezésnek és nem egy ilyen pulóverben nézi meg két ünnep közt családjával a Diótörőt Los Angelesben. Már az is elég kemény, hogy képes egy kinyúlt pulóverben balettelőadásra menni, de hogy még egy kommunista jelképet is belekever az ügybe, az már a Twitterezőknek is sok volt.

A Calvert Journal újságíróját a pulóver a szülővárosában, Szentpéterváron látott olcsó, műveletlen turistáknak való kommunista szuvenírekre emlékeztette, de ettől függetlenül a luxustervezőknél észrevehetően kialakuló trend: 

A szovjet nosztalgia

Itt sem sikerült feltalálni semmi újat, hisz Denis Simachev moszkvai tervező a 2000-es évek közepén már befutott az orosz vizuális kultúra felhasználásával. Az idősebb generáció akkor felháborodva nézte, ahogy jelképeikből viccet csinál a tervező. Most, 10 évvel később még mindig ez a vicc netovábbja, a Vetements tervezője, Demna Gvasalia ezzel arat sikereket. De nem csak ő arat szovjet szimbólumokkal sikereket, hanem például Gosha Rubchinskiy is, akit korai munkáiban is Oroszország fiatal generációjának kettős identitása érdekelt.

Első kollekcióját 2009-ben "Gonosz hatalom"-nak nevezte el, Reagen hidegháborús retorikájára utalva. 2016-os tavaszi-nyári "1984" című kollekciójában pedig sarló-kalapácsos felsők és különféle szovjet szlogenek kaptak helyet. Bár azt gondolná az ember, hogy ezeket senki nem hordaná, egy évvel később az egész világot bevette a cirill betű láz és menőnek számított Nike cipővel viselni a sarló-kalapácsos pulcsit. A Vetements limitált szériás darabja pont időben érkezett függetlenül a politikai felhangtól. Egy 2000-es években született fiatalnak a világ legnagyobb részén már úgyse mond semmit a sarló és kalapács, csak egy újabb különös minta.

Az Ukrajnában 2015-ben törvényileg elrendelt dekommunizáció során 877 város és falu nevének megváltoztatásáról kellett dönteni, a helyzet a mai napig bonyolult, így nem az a meglepő, hogy csak egy ukrán tervező dolgozik a kommunista jelképekkel, hanem hogy van akár egy is. Yulia Yefimtchuk sem a múlt miatt választotta ezt az ideológiát, hanem inkább egy fiatalos, naiv jövőbetekintés áll esetében kommunista jelképek használata mögött, melyekkel az egyenlőség és béke utópiájára utal.

Akárhogy is, a posztszovjet stíl most divat, valószínűleg nemsokára a fast fashion boltokban is megjelennek a cirill betűk – akkor is, ha a sarló-kalapács pulcsira nyomása már tényleg túlzás és ennek koppintását biztos nem fogják vállalni. Hogy mi történik épp a szomszédunkban, Ukrajnában a divat terén, és náluk mit jelent a 90-es évek divatjának visszatérése, hamarosan elolvashatják vendégszerzőnk, Vida Vera tollából.

Addig pedig a kép alatti menő-ciki sávon megszavazhatja, mit gondol Kim Kardashian 770 dolláros sarló-kalapácsos pulcsijáról!

238 szavazat 192 szavazat

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

JÓ FÉNYEKET Szelfi tippek kezdőknek és függőknek

Fejlődni mindig lehet, és garantálom, hogy az itt felsorolt tippek közül még a Kardashian lányok sem ismerik mindegyiket! Sosem értetted, másnak hogy lesznek mindig tökéletesek a képei? Hát így

ÚTIKALAUZ ANATÓMIÁBA Miért olyan makacs az ekcéma?

A világ egyik legelterjedtebb bőrbetegsége, gyakran hosszú hónapokig vagy évekig is eltarthat, ameddig javulni kezd az állapot. Sőt, gyakran a terápia ellenére hullámzó ritmusban, újra és újra visszatérnek a tünetek. Min múlik a tartós gyógyulás?

LELKI ZÓNA A szépség mellékhatásai

Ami szép, az jó is! Ez az összefüggés automatikus működésbe lép, ha más emberekről mondunk ítéltet – akkor is, ha racionális énünk nem ért egyet vele. A kedvező fizikai megjelenés átterjed az egyén megítélésének más dimenzióira is.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta