9 elképesztő koppintás 2016-ból

Zanza!

Napjainkban vélhetően már nem mindenki értene egyet Coco Chanel gondolatmenetével, miszerint az utánzás csak a bók egyik legjobb formája, mivel több neves divatház és feltörekvő tervező is azt állítja, hogy a divatipar védtelen a hamisítók ellen, bár voltak akik mégis reménykedtek benne, hogy mégsem olyan kilátástalan a koppintók elleni harc. A hajtás után mutatjuk a 2016-os év legpofátlanabb eseteit!

1. Tuesday Bassen - Zara

A Los Angeles-i kiegészítőtervező és illusztrátor a Twitteren ment neki a Zarának, mivel zavarta, hogy a fast fashion óriást teljesen hidegen hagyja, hogy mások is kiszúrták a művész és a Zara felvarrói közötti hasonlóságot. "Nagyon elszomorított, hogy gyakorlatilag azt válaszolták: nem számítasz, mert mi nagyok vagyunk, te meg kicsi, úgyhogy úgyse tudja senki, hogy tőled másoltunk" – nyilatkozta a Daily Mailnek Bassen, aki teljesen feleslegesen szórt el 2000 dollárt ügyvédre, ügye az internet népén kívül szinte senkit nem érdekelt.

Olyannyira nem, hogy a Zara ilyen lekezelő stílusban tette helyre az indie tervező ügyvédjét: "Visszautasítjuk a vádakat alábbi okok miatt: mivel kliense állítólagos munkái nem rendelkeznek megkülönböztető jellegzetességekkel, így nem gondoljuk, hogy a világ többsége ezeket a formákat Tuesday Bassen munkáival azonosítaná. Ez a cégünk álláspontja, annak tudtában, hogy megismertette velünk harmadik fél észrevételeit is. Kérjük vegye figyelembe, hogy ekkora mennyiségű észrevétel nem számottevő esetünkben; világszerte több millió felhasználó érkezik weboldalainkra (Zara 98 millió user/hó a tavalyi évben, Bershka, 15 millió user/hó a tavalyi évben). Ezek a számok más perspektívába helyezik ezt a pár panaszt".

2. David Rudnick - Eike König / Hort Berlin

David Rudnick neve nem cseng ismeretlenül a divatvilágban, a grafikus készítette például Alexander Wang 2016-os őszi-téli kollekciójának merész grafikáit. A Rudnick féle betűtípust irigyelhette meg a berlini Hort Berlin stúdió alapítója, Eike König is, aki hasonló stílusban készítette el a Nike Lunar Charge kampányát 2016-ban. A Rudnick féle eredeti betűtípusok egyébként szerzői jogvédelem alatt állnak, így König nem tehetett mást, beismerte, hogy Rudnicktól inspirálódott a Nike kampány rajzolása során.

Felül Rudnick, alul pedig a Hort Berlin munkája látható.
Felül Rudnick, alul pedig a Hort Berlin munkája látható.Fotó: Facebook

3. Vlada Haggerty - Kylie Jenner

Nem volt túl agyafúrt Kylie Jenner sem, mikor az internetről merített ihletet karácsonyi kollekciója promotálásához. A végeredmény annyira jól sikerült, hogy a valóságshowsztár szinte egy az egyben lekoppintotta a Los Angeles-i sminkes, Vlada Haggerty egyik szeptemberi munkáját ami miatt a sminkmester perrel fenyegette a celebnőt. A thefashionlaw.com szerint azonban még nem nyújtottak be ilyen pert Jenner ellen a bíróságon, valószínűleg a tehetős családnak más úton sikerült elsikálnia a kellemetlenséget.

4. Balenciaga - Thaiföld

Mialatt a divatszakma Demna Gvasalia első Balenciaga kollekciójától volt elájulva Párizsban, addig a thai állampolgárokat mélyen felzaklatta, hogy az általuk mindennap használt csíkos bevásárlótáska megjelent a luxusmárka 2016-os őszi-téli kollekciójában. Az esettel még a thaiföldi kereskedelmi minisztérium Department of Intellectual Property osztályán is foglalkoztak, majd a vizsgálat után a főigazgató, Nantawan Sakungam megállapította, hogy bár a táskát jóideje használják Thaiföldön, annak Európában való másolása mégsem számít illegálisnak. Tehát mindenki hátradőlhetett, a hazánkban Szíj Melinda szatyorként ismert luxustáskát pedig nyugodt szívvel árazta be közel félmillió forintra a Balenciaga. A Thaiföldön gyakran ‘Sampeng’ néven futó kiegészítőhöz hasonló forma egyébként felbukkant korábban a Céline és Jil Sanders kollekcióiban is.

Balenciaga Bazar Shopper to the Max! #balenciagabazar #balenciaga #demnagvasalia #bangkokrailwaystation

Una foto publicada por Danny Oh (@dannyoh_) el

5. Snoop Dogg - Vetements és Vetements - Urban Outfitters - Forever 21

A tavalyi év egyik legmenőbb luxusmárkájának, a Vetementsnek a tervezője, Demma Gvasalia az év elején dobta piacra Snoop Dogg arcával ellátott pólóját, amit 924 dollárra, nagyjából 275 ezer forintra árazott be. Emlékeznek, ez az a márka, aki 218 ezer forintért árult marihuána-darálót. A luxusfelső egyébként szinte pontos mása annak a koncertturné pólónak, amit a rapper 1993-as “Beware of Dogg” turnéján árultak, az egyetlen különbség talán a Vetemenst sokkoló árában van.

มีไซส์ L มาเพิ่มนิดหน่อย รีบสั่งก่อนหมดนะคะ * เสื้อยืด vetements snoopdogg ราคา 280 บาทส่งฟรีลงทะเบียน *EMS เพิ่ม 30 บาท* * ไซส์ M รอบอก 40 นิ้ว/ยาว 28 นิ้ว * ไซส์ L รอบอก 44 นิ้ว/ยาว 30 นิ้ว * ปิดรับออเดอร์ทุกวันจันทร์ * จัดส่งทุกวันพุธนะจ๊ะ * #งานใหม่ #งานเนียน #งานละเอียด #งานดีไม่มีตะเข็บข้าง #เสื้อยืด #เสื้อยืดราคาถูก #เสื้อยืดแนวสตรีท #vetements #vetementssnoopdogg #vetementsthailand #siambrandname #streetwearthailand #soul4street #soul4streetbkk #hmthailand #siambrandnamethailand #lookmag #lookermagazine #cheezemag #pantipmarket สนใจติดต่อได้ที่ Line ID:zeesuck1415

Una foto publicada por ZEE SUCK SHOP (@zeesuckshop) el

A túlárazott Snoop Dogg póló persze népszerű volt a kőgazdag huszonévesek körében, ezért a Forever21 is piacra dobta sajátját, ami valójában egy kicsiben más, mint az eredeti, 1993-as verzió. A párizsi márka a Juicy Couture bársonytréninghez vagy a DHL pólóhoz hasonlóan ebben az esetben is megvette a forgalmazás jogait, hivatalos engedélye volt erre a Death Row Merchandise Inc.-től, sőt meglepő módon a Forever21 sem sértett szerzői jogot, mivel ők is jogszerűen jártak el az engedélyekkel.

Itt jött a képbe az Urban Outfitters, akik szintén kitették a polcokra saját változatukat, ami szinte közvetlen másolata volt a Vetements által tervezett eredeti pólóknak, bár az ára csak 39 dollár, 11.165 forint volt. A Urban Outfittersnek azonban semmilyen engedélye nem volt, így a márkát várhatóan beperelik a Death Rownál.

Íme az Urban Outfitters féle verzió.
Íme az Urban Outfitters féle verzió.Fotó: Urban Outfitters

6. Yeezy - Forever 21

Kanye West a Life of Pablo című albumával nagyjából egy időben mutatta be az Adidas Originalsnak tervezett harmadik Yeezy kollekcióját. A Thornhill DeWittel való közös együttműködésből született gót betűs játszósruhákból pedig két nap alatt egy millió dollár, 274 millió forint bevétele lett a celebnek. Hülyék lettek volna épp erre a kollekcióra nem lecsapni a hamisítók, a Forever21 szinte alig változtatott valamit azon a piros árnyalatú pólón, amit 32 dollárért, 8768 forintért árult azoknak, akiknek nem volt lehetőségük részt venni a 21 városban megtartott exluzív vásáron.

A harsányabb piros Kanye West munkája, az elnyűttebb a Forever21-é.
A harsányabb piros Kanye West munkája, az elnyűttebb a Forever21-é.Fotó: Facebook.com / thefashionlaw

7. Adidas - Mindenki

“Hallatlan, hogy mennyi high-end márka másolja a mi formánkat” – mondta az adidas Originals vezetője, Arthur Hoeld egy Reutersnek adott interjúban még a tavalyi év elején. A Stan Smith, a Superstar és az adidas Neo fazonok is nagyon mentek, ezeknek formáját irigyelte el szinte mindenki. És aligha titok, hogy a német sportmárka valóban beperelte Marc Jacobsot és a Skecherst, de hasonló perekre számíthat a Gucci, az Isabel Marant, a Saint Laurent, illetve az Alexander McQueen is a jövőben.

8. Raf Simons – Cihuah

Viszonylag ritkán fordul elő a divattervezőkkel, hogy szinte hajszálpontosan ugyanúgy inspirálódnának egy-egy művészeti alkotásból. Az ünnepelt mexikói márkával viszont megtörtént. A Vogue, a Harper’s Bazaar, az InStyle és az Elle által felsztárolt Cihuah 2015-ös tavaszi-nyári kollekciójában található darab ugyanis szinte pontos mása annak a ruhának, amit Raf Simons épített be a 2003-as őszi-téli kollekciójába. A Calvin Kleinhez átigazolt dizájner egyébként Oskar Schlemmer munkásságából merített ihletet, amit aztán 12 évvel később a mexikói tervező nyilvánvalóan lemásolt.

9. Ivanka Trump, Steve Madden – Aquazzura

Az olasz divatház a New York-i szövetségi bíróságon perelte be az elnökgyerekké avanzsált Ivanka Trumpot és a koppintásban erős Steve Maddent 2016-ban. A firenzei márka kreatív igazgatójának, Edgardo Osoriónak ugyanis egyáltalán nem tetszett, hogy a 34 éves Trump a márka egyik legnépszerűbb termékeként ismert Wild Thing szandál szinte pontos mását Hettie Heel néven építette be kollekciójába, majd nyilvánosan letagadta, hogy bárkitől is lopott volna.

Nem csak a szőke üzletasszonyt ihlette meg az Aquazzura munkássága, hanem Steve Maddent is, aki a luxusmárka Sexy Thing, Christy és Wild Thing fantázianéven futó lábbelijeit koppintotta le és rengeteget eladott belőlük, mivel Madden csak 129 dollárt, 37 ezer forintot kért a szandálokért, ez pedig az olasz márkánál legalább 785 dollárba, 224 ezer forintba fájt volna.

Blogmustra