Az Alibaba megint megpróbálja felvenni a harcot a hamisítókkal

Zanza!

Miután az Alibaba-csoport egyik legnépszerűbb oldalát, a Taobaót kb. egy hónapja letiltották az USA-ban, mert annyira sok hamis cuccot lehetett az oldalon keresztül rendelni, az Alibaba kénytelen volt lépni. Összeálltak 20 népszerű márkával, hogy a legmodernebb technológiákkal próbálják meg kiszűrni a hamis termékeket a cég Taobao nevű webáruházából – írja a Quartz.

Az Alibaba szövetségébe belépő márkák között van többek között a Louis Vuitton, a Samsung, a Mars és a Swarovski is. Az Alibaba módszere pedig egészen lenyűgöző, a legmodernebb, big data elemző technológiákat felhasználó szűrőrendszerükkel naponta 10 millió terméket tudnak átnézni, és kiválogatni közülük a hamisakat. Azt nem hozták nyilvánosságra, hogy pontosan milyen adatokat és hogyan elemeznek a hamisítványok kiszűrése érdekében, de pár dolgot azért tudni.

GettyImages-563545413
Fotó: Bob Chamberlin / Getty Images Hungary

Nagyjából 100 szempontból vizsgálják az áruházban lévő termékeket, a vásárlói panaszoktól kezdve a webáruház kinézetén és a termékek piacra dobási mintáin keresztül a termékek áráig mindent néznek, az adatokat pedig mesterséges intelligenciával dolgozó elemzőprogramokon futtatják át.

Elég biztató, hogy egy év alatt 380 millió hamis terméket vontak vissza az oldalról és 180.000 eladót kapcsoltak le. Mondjuk a másik oldalról nézve brutális, hogy ennyi hamis termék található a Taobaón. A világon kapható hamis termékek 65 százalékáért a Kínában gyártott hamisítványok felelnek, 2013-ban 461 milliárd dollár (leírni is szürreális: 133 trillió forint) értékben kereskedtek a világban hamis termékekkel.

A 20 márkával közösen létrehozott szervezet, az Alibaba Big Data Anti-Counterfeiting Alliance teljesen transzparens módon tervez működni a jövőben, vagyis rendszeresen nyilvánosságra fogják hozni többek között azt, hogy mennyi és milyen hamis termékeket foglaltak le, és milyen értékben. Az átláthatóság jegyében nemrég nyilvánosságra hozták például, hogy kb. 28 millió dollár értékben foglaltak le a kínai hatóságok az Alibaba elemzéseinek köszönhetően 125 hamisított Swarovski karórát.

Nem ez az első eset, hogy az Alibaba megpróbál kezdeni valamit azzal, hogy a cég neve összeforrt az olcsó kínai hamisítványokkal. Tavaly májusban az Alibaba csatlakozott egy nemzetközi, hamisításellenes szövetséghez, aminek az első közvetlen következménye az lett, hogy a hírre a Gucci ki is lépett ebből a szövetségből. Egy héttel később pedig az Alibabát kidobták a csoportból, mert nem voltak róla meggyőződve, hogy az Alibaba komolyan gondolja a harcot a hamisítványok ellen.

GettyImages-528818938
Fotó: Ryan Pyle / Getty Images Hungary

A mostani kezdeményezés annyiba tűnik életképesebbnek, hogy ezt egyrészt az Alibaba hívta életre, másrészt a kínai hatóságokkal szoros együttműködésben történik az adatelemzés, vagyis a termékvisszahívásokat és online shopok bezárását rendőrségi razziák is követik, amikor ténylegesen lekapcsolnak hamisítókat.

Blogmustra