A macska a divatvilág aktuális kedvence

Zanza!

Míg pár évvel ezelőtt a mackós cuccok volt divatban, addig az idei szezon egyik fő szenzációjának inkább a macskás holmik számítanak. Karl Lagerfeld pár évvel ezelőtti cicamániája után ugyanis a Dolce & Gabbana, a Marc Jacobs, a Gucci, a Stella McCartney és a Loewe is beépítette kollekciójába a marketingcsalinak sem utolsó “macska kultuszt” és bőkezűen bánt a hatásvadász motívummal, Grace Coddington pedig macska formájú parfümöt dobott piacra és azt állította, hogy a macskák sosem fognak kimenni a divatból.

“A macskának jelentése van, amellett, hogy könnyen eladható, még olyan jelzőkkel is fel lehet ruházni, mint a vonzó, a ravasz, a szexi, a félénk, a fürge, a független vagy a vad – így a vásárlók széles spektrumát képesek bevonzani” – mondja a divatházak logikai lépéséről Jennifer Rice kurátor, aki szerint a macskák nem a függetlenségük vagy a vidámságuk miatt számítanak remek inspirációforrásnak, hanem egyszerűen azért, mert a macskákat és a divatot is tipikusan a nőkkel hozzák összefüggésbe. Nem véletlenül használnak a nemzetközi divatvilágban olyan szavakat, mint a macskaszem (cat eye), a törpesarok (kitten heels), a cicás masni (pussy bows) vagy a kifutó (catwalk).

Tehát tagadhatatlanul mély történelmi és lelki gyökerei vannak a nők és a macskák közötti kapcsolatnak, aminek hatására a mai napig előszeretettel vásárolunk be cicás pénztárcákból, pulóverekből és harisnyákból. Számos kultúrában és ősi vallásban a macskák olyan felemelkedett, mágikus lelkeknek számítanak, akik az emberek társai és vezetői, mindentudóak, akik azért hallgatnak, hogy ne befolyásolják pártfogoltjaikat. A Wikipedia.org szerint egyes hiedelmek úgy tartják, hogy a macskák hatodik érzékkel rendelkeznek, képesek a lelkek, a szellemek és a gonoszság észlelésére.

Peruban például az indiánok legfőbb istenét, Aiapaecetet ábrázolták hosszú macskafogakkal és bajusszal, míg Egyiptomban Básztet istennő volt az otthonok, a termékenység és a házi macskák istennője. Básztet istennő tiszteletére mintegy 2000 éven át minden évben nagy ünnepségeket tartottak, aminek keretében mumifikált macskák százezreit helyezték el a nekropoliszban. Ezek nagy részét később az angol gyarmatosítók gőzhajóik üzemanyagaként elégették vagy trágyaként hasznosították.

A macskakultusz számos más legendában is felbukkan, egy ősi keleti történet szerint a macska Noé bárkáján született az oroszlán tüsszentéséből, a görög mitológiában pedig Artemisz és Hekaté neve köthető az állathoz. A kelták úgy tartották, hogy a macska (Cat Sidhe) időnként emberi alakot öltő lélekrablóként tűnik fel, míg a skandinávoknál a vikingek társállataként jelenik meg. A hindu Shashtit a házasság és a születés istennőjét ábrázolja macskán lovagolva, a buddhizmusban a macskalét a jó privillégiumának számít, Kínában pedig az ártó szellemek és démonok mágikus erővel bíró ellenségét látták a macskákban.

“A macskákkal töltött idő soha nem haszontalan” – mondta Sigmund Freud, de rajta kívül számos művész is megemlékezett már a kilenc élettel gazdálkodó macskákról, Patrice Farameh Luxury for Cats címmel írt könyvet, de a divatrajongók nagy kedvencében, az Álom luxuskivitelben című Audrey Hepburn is filmben is főszerepet kapott a különleges állat. Kattintson a galériára és nézze meg, hogy hogyan dolgozta fel a macskakultuszt a divatvilág a 21. század első felében!

Blogmustra