89 milliót dobtak össze a Dorothy cipőre

Zanza!

Annak ellenére, hogy még hivatalosan 20 napig fut a Dorothy cipőre kiírt Kickstarter kampány, máris 17 ezer dollárral, kb.4.8 millió forinttal több pénzt dobott össze a hat kontinens 41 országából adakozó 5600 Óz, a csodák csodája rajongó, mint a kiírt 300 ezer dolláros cél – írja a Yahoo.com a Smithsonian Intézet adománygyűjtő akciójáról. És hogy mire kell ennyi pénz? Az ikonikus lábbelit fel kell újítani és megfelelő környezetben kell elhelyezni, hogy állaga megőrizhető maradjon. 

“A szóban forgó rubin cipellő valójában az amerikai népé is, ezért úgy gondoltuk, hogy jó enne, ha a társadalom is segítene abban, hogy megőrizhessük azt a következő generáció számára” – mondta a múzeum szóvivője, Melinda Machado, aki hozzátette, hogy a múzeum rendszeresen kér magánszemélyektől és vállalkozásoktól támogatást az olyan kiemelt projektekre, aminek az intézmény nem tudja fedezni a költségeit. Legutóbb például a National Air and Space Múzeummal karöltve indítottak egy Kickstarter kampányt 2015-ben, melynek során 700 ezer dollárt, kb.198 millió forintot kalapoztak össze annak a szkafandernek a megóvására, amiben Neil Amstrong sétált egyet a Holdon.

Erre a cipőre dobták össze a pénzt.
Erre a cipőre dobták össze a pénzt.Fotó: Solent News Photo Agency / Northfoto

“Amennyiben ez a Kickstarter kampány sikeres lesz, akkor ez a cipellő lesz a második legnépszerűbb tárgy a múzeum gyűjteményében azután a zászló után, amit Francis Scott Key “The Star-Spangled Banner” alkotása ihletett” – mondta az Amerika Történeti Nemzeti Múzeum egyik főmunkatársa, Richard Bardem a cipőről, amit az MGM filmstúdió vezető jelmeztervezője, Gilbert Adrian tervezett az 1939-es produkcióhoz.

A cipőt egyébként az akkor még csak 17 éves Judy Garland viselte a filmben és a Wikipédia.org információi szerint több pár is készült belőle, ezekből ma már csak öt pár maradt fennt, ezek belsejében megtalálható Garland neve is.

Az egyik darab Washington múzeum tulajdonában van, míg Leonardo DiCaprio és Steven Spielberg egy 2012-es árverésen csaptak le egy 2-3 millió dollárra becsült párra, amit az amerikai filmakadémia számára tervezett múzeumnak (2017-ben nyílik) ajánlottak fel. 2011-ben Debbie Reynolds gyűjteményének árverésén kelt el egy pár Dorothy cipő 612 ezer dollárért, 173 millió forintért, egy párat pedig a minnesotai Judy Garland-múzeumból fújtak meg 2005-ben és sajnos azóta sem került elő.

A cipő megfelelő karbantartása a szakemberek szerint sokkal bonyolultabb, mint az elsőre tűnik, mivel az több évtizede ki volt téve a különböző fényviszonyoknak és a nedvességnek, ami nem feltétlenül tesz jót a vékony műanyaggal bevont flittereknek, ezért gondosan be kell majd állítani a megfelelő hőmérsékletet és páratartalmat a cipő megőrzéséhez. Ráadásul mivel csak filmes kellék volt, ezért akkoriban nem is a leggondosabban varrták meg, a flitterek potyognak róla, a talp festése megrepedezett, ezzel is kezdeni akarnak valamit.

Ajándékot is kaptak az adományozók.
Ajándékot is kaptak az adományozók.Fotó: kickstarter.com

A kampánynak köszönhetően olyan kulisszatitkokat is megtudtunk, hogy a pirosnak hitt cipő valójában rubinvörös, mivel a korabeli színes filmtechnika a világítás során narancssárgáva változtatta volna a piros színt.

Az adománygyűjtő akció 1 dollárról indult és attól függően, hogy mennyit szánt valaki a projektre, a szervezők különféle Dorothy ereklyékkel, replika cipővel, bevásárlószatyorral, matricával, illetve pólóval jutalmazták a hozzájárulókat. Az erre a célra készített minikollekciót a Tony-díjas jelmeztervező, Williem Ivey Long tervezte. Nem ez az egyetlen relikvia, amit szeretnének megóvni a múzeum dolgozó, a jövőben ugyanis a Madárijesztő jelmezzel is vannak hasonló terveik.

Blogmustra