OFFLINE

Hajba kapott a Vogue a divatbloggerekkel

2016. szeptember 29., csütörtök 21:03

A 2017-es tavaszi-nyári divathéten bemutatott kollekciókról kicsit elvonja a figyelmet az az első hallásra röhejesnek tűnő cicaharc, ami a Vogue.com szerkesztői és a divatipar ranglétráján egyre magasabbra törő divatbloggerek között alakult ki a napokban. A Vogue kreatív vezetője, Sally Singer, a Vogue Runway igazgatója, Nicole Phelps, a Vogue.com vezető divatkritikusa, Sarah Mower, illetve a Vogue.com divatszerkesztője, Alessandra Codinha ugyanis nyíltan nekimentek a szemtelenül jól kereső instabloggereknek és a “kínos”, “szánalmas” vagy a “szomorú” jelzőkkel illették azokat.

A cikk végére már-már az az érzése támad az embernek, mintha nem is divatbloggerekről lenne szó, hanem körözött bűnözőkről – hívja fel a figyelmet az incidensre a Fashionista.com újságírója, aki egyébként szakmailag figyelemreméltónak tartja a Vogue Runway munkásságát, de azt is nehezen tudja elképzelni, hogy a divatvilágba “beletrollkodó” bloggerek egyik napról a másikra eltünnének a palettáról.

Susie Bubble és Brianboy mindig az első sorban kapnak helyet. (Középen Tina Leung, hongkongi színésznő)
Susie Bubble és Brianboy mindig az első sorban kapnak helyet. (Középen Tina Leung, hongkongi színésznő)

A Vogue divatkritikusa, Sarah Mower például azon húzta fel magát, hogy éppen egy olyan országban (Olaszország), ahol világszínvonalon tudják élvezni az emberek az életet és az utcán sétáló nők stílusa bármelyik gondosan kiválasztott “blogger outfitnél” elegánsabb és életszerűbb, egyszercsak belerondítanak a képbe a reklámruhájukban pózoló, naponta többször is átöltöző bloggerek és azokat követő utcai fotósok. A lap online változatának kreatívigazgatója, Sally Singer szerint ez egy olyan skizofrén időszak a divattörténelemben, amiből egyszerűen semmi jó nem származik. Singer például odáig ment, hogy bár zárójelbe téve, de megkérte a divathétre járó bloggereket arra, hogy keressenek maguknak valami más üzletet, mert tevékenységük a stílus halálát idézi elő.

Persze van némi igazság abban, hogy az utcai divat már kevésbé szól az eredetiségről, mint korábban és sokkal inkább a (burkolt) reklám kerül előtérbe. A divathét alatt egyébként nem csak a bloggerek vonulnak exluzív ruhadarabokban, de a divatszerkesztők is kisebb zavart keltenek azzal, hogy szeptemberben miért parádéznak szőrmekabátban és miért viselnek szandált a februári mínuszok idején, szóval ha már az utcai divatot ekézik, a saját házuk táján is körül kéne nézniük. A legjobb példa erre talán a japán Vogue szerkesztője, Anna Dello Russo, aki a divatbloggereket megszégyenítő módon vált ruhát naponta akár többször is.

A most kialakult helyzethez hozzátartozik az is, hogy az olvasók valószínűleg már ráuntak azokra az S-es esetleg M-es mérettel rendelkező divatszerkesztőkre és bennfentesekre, akiknek utcai stílusát szezonról-szezonra megcsodálhatják a netre feltöltött galériákban. Ahogy feltételezhetően a munkába igyekvő modellek közhelyes stílusára (szűk farmer, bőrdzseki, valami gönc a legutóbbi showról és luxustáska) sem igazán kíváncsi már senki.

Next stop....Paris! Photo by @jaiperdumaveste

Una foto publicada por Anna Dello Russo (@anna_dello_russo) el

“Milyen furcsa, hogy még mindig inkább “bloggereknek” hívjuk őket, annak ellenére, hogy már milyen kevesen foglalkoznak közülük valójában ezzel“ – jegyzi meg a Vogue.com divatszerkesztője, Alessandra Codinha, aki nevetségesnek találja, ahogy a divat  tényleges ünneplése helyett a közösségi oldalaikat csekkolgatják a bemutatók első sorába beültetett bloggerek, míg számos, diplomás szakmabeli csak álmodozhat arról, hogy valaha is a harmadik sornál előrébb ülhessen a divathéten. “Ez az egész nagyon kínos, és ha figyelembe vesszük, hogy mi történik a világban, akkor még inkább az” – összegzi Codinha.

Pedig nem feltétlenül a bloggerek “hibája”, hogy a bemutatók első soraiban kapnak helyet, valószínűleg a tervezők, illetve azok PR csapata nagyobb reklámlehetőséget lát egy profin felépített Instagram oldal tulajdonosában, mint egy profi íróéban, aki több évet töltött a divatmárkák belső működésének tanulmányozásával és majd ír egy okos cikket a kollekciójáról – ahelyett, hogy már a helyszínről kiposztolná több millió követőjének az Instára, hogy, "hűűű, most is de csodás ez a kollekció!!!".

“Olyan érzés az első sorban lenni, mintha egy sztriptízbárban keresnénk romantikát” – folytatja Codinha, aki hisz az emberek bölcsességében és reméli, hogy hamarosan átlátnak a szitán és kiszúrják, hogy ki rendelkezik valódi stílusérzékkel és ki az, akinek fizettek azért, hogy adott a szerelésben jelenjen meg a kamerák előtt. A szerkesztők egyébként nemcsak a bloggerek ellen emelték fel hangjukat, de megjegyezték azt is, hogy ebben a “nézd meg, vedd meg” életérzést biztosító világban valahol érthető, hogy senki nem fog divatkritikákat olvasgatni. Végülis kit érdekel, hogy mit állít egy sznob divatkritikus, amikor a Burberry a bemutatót követő percekben már elérhető teszi kollekcióját az ügyfelek számára, a Tommy Hilfiger pedig egy olyan Insta-csalit vet be a jobb eladás érdekében, mint Gigi Hadid.

A Vogue munkatársainak váratlan kifakadását természetesen az olyan “jól ismert” bloggerek sem hagyták szó nélkül, mint a több százezer követővel rendelkező Susie Bubble vagy Bryanboy, akik évek óta úgy ülnek be a bemutatók első sorába, mintha nélkülük már el sem kezdődhetne a divathét. Susie Bubble például a támadó álláspontot választotta és azzal vágott vissza a Vogue-nak, hogy a lapnál dolgozó szerkesztők és stylistok is állnak hozzá hasonló viszonyban egyes márkákkal és szerinte egyszerűen arról van szó, hogy az általa bevehetetlennek tartott divatszakma nem akarja kibővíteni a köreit.

Az, hogy a bloggereknek fizetnek egyes ruhák viseléséért vagy kölcsönzött ruhákban fotózkodnak, Bubble szerint egyfajta nyílt megfelelője a szerkesztők által használt hitelrendszernek. De megjegyezte azt is, hogy a bloggerek mögött sajnos nincsen olyan tekintélyesen hangzó titulus, nem is publikálnak annyit és egyébként is egyedül kell boldogulniuk és képviseltetniük magukat ebben a világban.

"Ez olyan, mint az iskolaudvaron való zaklatás, átlátszó és közönséges” – háborodott fel a sértő vádakon Bryanboy, aki fontosnak tartotta megjegyezni azt is, hogy az elmúlt időszakban viselt dizájner cuccait valójában nem is kölcsönözte. A blogger hozzátette, hogy a vezércikkekben és a címlapokon pózoló márkanagykövetek megjelenéséért is fizetnek a divatházak.

A Bloggerek vs. Vogue közötti vitába beszállt a Peace, Love Shea szerkesztője, Shea Marie és legjobb barátnője, az énekesnő és modell, Carline Vreeland is. A Los Angeles-i blogger hol máshol, mint az Instagram oldalán üzent a Vogue munkatársának. “Sajnálom, hogy nem vagy képes elfogadni, hogy mit viselnek az ismert emberek az utcán, ami kétségtelenül nagyobb befolyással bír, mint a te divathétről írt cikked. Nem egymagad irányítod a divatvilágot” – írta a blogger, míg Vreeland a milánói divathétről töltött fel egy képet Instagram oldalára, a fotón pedig Anna Wintour háta mögött örül egy ízléstelen necc szerelésben. “Szégyenletesnek találom, hogy egy olyan magazin, mint a Vogue, így viselkedik és lenézi azokat a fiatalokat, akik a saját útjukat járják“ – fakadt ki a celeb.

[Mini Preface here: I was waiting to post this pic as my very own warm spirited "Ciao, Milano!" But now it seems even more apropos... ] Dear @voguemagazine, since you hold a special and significant place in my heart, may I pose a question? If certain people on your team hate bloggers & influencers so much, I'm just curious why you put them on your international covers to increase sales. I'm not a blogger but I find your recent statements old fashioned and just plain rude. Most of the bloggers I know are hard working young entrepreneurs. I find it shameful that an institution such as Vogue would demean and belittle these young people who are building their own paths, especially since they are mostly young women, calling them "pathetic" and comparing them to strippers. This certainly isn't the Vogue voice my great-grandmother once stood for. One contributor writes that she envies the Italian woman who enjoys life...maybe less complaining and worrying about what other people are doing would help to quell this jealousy. I say live and let live! I think all chic women, Italian and otherwise, would agree. Xoxo, the girl who wore a full body fishnet at 9am. Photo by @timuremek_photography

Una foto publicada por Caroline Vreeland (@carolinevreeland) el

Míg a bloggerek a Vogue-gal civakodnak, addig az egyik legismertebb utcai fotós,Tommy Ton szerint tiszteletlenek és primitívek azok a fotósok, akik kifordulnak magukból, ha meglátnak egy divathétre igyekvő ismertebb arcot és nem szégyellnek beszólni az idősebb ázsiai újságírónőknek, akik arról faggatják a megjeleneket, mit viselnek. Az arrogánsnak tűnő Ton szerint régebben is voltak utcai fotósok a divathét alatt, de velük még békésen együtt lehetett működni ahhoz képest, ahogy manapság viselkednek. Tommy Ton megjegyzései egyébként kifejezetten azok ellen a fotós kollegák ellen irányultak, akik óbégatnak és pisszegnek, időnként még kiabálnak is mikor megpillantják a divathétre igyekvőket, mint például legutóbb az olasz divatszerkesztőt, Giavanna Battagliát, akit a fotós szerint "letámadtak".

Az ázsiai újságírónőket is zaklatják, pedig Ton elmondása szerint ők voltak az elsők, akik meghonosították lapjaikban az utcai divatfotók használatát, ők tulajdonképp a street style fotózás legelső pártolói és nem személy szerint nekik fontos, hogy mit viselnek a hírességek, hanem magazinjaik millió olvasójának, illetve azoknak a márkáknak, akiknek a nevét megosztják olvasóikkal: hihetetlen eladásokat tudnak így generálni, miközben az egyre több street style fotós azt se tudja tulajdonképp, mit akar a képeivel, csak igyekszik összerakni valami menő portfóliót vagy eladni a képeket egy kis pénzért – ami ugye nem a tervezők vagy a divatvilág érdekeit szolgálja, még közvetse s, de ez persze nem lenne baj, ha nem lennének közben baromi tolakodóak és agresszívek.

So I have a bone to pick. I'm not going to name an any names or point the finger at anyone but you'll know if I'm referring to you. You see these women taking notes of what Giovanna is wearing? These women precede all of what you see has become outside the fashion shows. They have been doing this for decades and helped turned street style at fashion week from a cult fascination to a global phenomenon. They are one of the main reasons why I was inspired to start taking photos and still to this day, I am inspired by their passion and tireless work ethic. Before social media and blogs came into the picture, asian fashion magazines were the only source where you could find endless pages of street style and all the credited details. Alongside Bill Cunningham, they helped put a spotlight on what people wore to fashion month. There used to be a huge group of asian photographers that worked peacefully together but nowadays, they are a dying breed taken over by an army of photographers. So my reasoning for this post is because I've noticed time and time again how other photographers moan and groan about these women and sometimes yell at them questioning the purpose of their note taking. So here's what I have to say to all of you who take issue with them and feel like you can bully them: show some respect, learn some manners and get over yourself. You have a problem with them asking what the editors, influencers, stylists and models are wearing? Guess what this is a billion dollar industry that cares about clothes and what these photographed men and women are wearing drives sales, not just your supposed perfectly composed photo. I am so fed up seeing these women get scoffed and yelled at. If you have a problem with them, then you can come talk to me and I will school you and put you into check. And you know who else will come to their defense? All the men and women you like to take photos of who have no issue with these women. Do you know who they all have issues with? All of you who have aggressively flooded the shows and just run into everyone and block traffic. I take responsibility for my part in this circus, but there's no need to be disrespectful to each other.

Una foto publicada por Tommy Ton (@tommyton) el

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta