Nézzen nőket Chanelben!

Zanza!

A Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum az elmúlt évtizedekben számos nagysikerű fotókiállítást rendezett, bemutatva többek között a 20. századi divatfotózás olyan meghatározó alakjait, mint Cecil Beaton, Helmut Newton vagy Martin Munkácsi. A divatfotó műfaját művészi rangra emelő fotósok sorát folytatva, július 8-tól a svéd Peter Farago és Ingela Klemetz Farago Women in Chanel (Nők Chanelben) című kiállítása lesz látható szeptember 11-ig. 

Az alkotópáros a Chanel divatházzal együttműködve 2010-től kezdődően dolgozott a Northern Women in Chanel (Északi nők Chanelben), majd 2015-től a Women in Chanel (Nők Chanelben) című projekten: utóbbi során cseh, magyar, román és lengyel modelleket fotóztak a divatház ruháiban. A két fotósorozatot egy-egy nagyalakú album, illetve egy vándorkiállítás formájában mutatják be a közönségnek. A kiállításon a Nők Chanelben című kötet kétszáz képéből harminc nagyméretű fotó szerepel, kiegészítve az Északi nők Chanelben sorozat 82 felvételével, melyeken svéd, dán, finn topmodellek pózolnak. Merthogy a cím kicsit megtévesztő, itt nem átlagnőket fog látni Chanel kosztümökben, hanem a legismertebb modelleket szépen megstylingolt képeken, jellemzően haute couture ruhákban. 

Magyar nőként többek közt Mihalik Enikő, Palvin Barbara és Axente Vanessa szerepelnek a képeken, akiket egyébként a Karl Lagerfeld által vezetett divatház is szívesen alkalmaz. Mihalik például magyaros berendezésű szobában pózol a képeken, mintha csak egy divatfotózáson járnánk, Palvin sápadtan, vastag kabátban néz a kamerába.

„Fontos volt számunkra, hogy a modellek inkább színészként viselkedjenek és ne modellként. Mindent megbeszéltünk a fotózás előtt, hogy mik az elképzeléseink és természetesen meghallgattuk, hogy ők miket javasolnak. A végül kiválasztott témát rengeteg dolog befolyásolta: a környezet, a napi életünkből kiragadott momentumok, a ruha, amiben a modell volt, tehát a mindennapi élet velejárói inspiráltak minket a képeknél. Azt szeretnénk, ha mindenkinek egy saját világot tudnánk mutatni a képekkel, hogy mindenki magának találja ki, hogy kinek, mit mondanak a fotók – számunkra az a legfontosabb, hogy mindenki megtalálja a saját kis történetét a képekben – ezért nem is untatnánk önöket a fotók hátterével” – vicceskedett Peter Faragó a kiállítás megnyitóján. És mit szól a fotüsként is elismert Lagerfeld a pár munkásságához? "Szerette, ahogy a ruhákat látjuk, az első könyvünkhöz ő írta az előszót" – mondta Faragó.

A rengeteg szépen installált, nagyméretű kép mellett az egyik félreeső terem halvány fényeiben meg lehet nézni a modelleket nem beállított képeken is, Faragó szerint erre is szükség van, hogy az emberek el tudják képzelni a modelleket pózolás nélkül is, anyaszült meztelenül. Bár nyilván nem látni az idomokat, de a képek sokat sejtetőek és át is jön az üzenet, az átváltozás jól látható az előtte-utáni sorozatokon.

Aki annak reményében látogat el a kiállításra, hogy többet tudjon meg Coco Chanel művészetéről, vagy a Chanel ház történetéről, az csalódni fog. Nem lesznek kiállítva olyan ruhák, amik egyébként soha nem jutnak el egy halandóhoz, inkább szépen megkomponált, művészien fényképezett divatfotókra kell készülni, melyek elképzelhető, hogy egyes látogatóknak nem adnak többet, mint egy Vogue átlapozása.

Az alkotók

Peter Farago Szekszárdon született, gyermekkorában, családjával került Svédországba. Négyéves korában kapta első fényképezőgépét. Többek között az orosz Vogue számára készített címlapfotókat. Ingela-Klemetz Farago a zeneiparban kezdte pályafutását, majd hamarosan stylistként kezdett dolgozni, férjével, Peter Faragóval együttműködve. A házaspár napjainkban kreatív fotós alkotópárosként és kiadóként dolgozik együtt. Az érdeklődés a kiállítás iránt már most hatalmas, de szeptemberig még bőven van ideje megnézni. Jegyet itt vásárolhat.

Blogmustra