Elkérik a lakcímem, ha visszaviszek egy ruhát. Szabad ezt?

Zanza!

Többször előfordult velünk, hogy vásárlás után meggondoltuk magunkat, ezért is örülünk annak, hogy vannak olyan üzletek, ahol különösebb indokolás nélkül visszaveszik a termékeket. Ilyenkor azonban a legtöbb helyen elkérik a nevünket és címünket is – most annak jártunk utána, vajon szabad-e ilyet. Kiderült, igen, mégpedig a jófejségért cserébe.

NFH: Akár hírlevélhez is használhatóak az adatok

Kérdésünkkel, miszerint szabad-e ilyet kérni az áruvisszavételért "cserébe", először a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot kerestük meg. Tőlük megtudtuk, hogy amennyiben a kereskedő pozitív üzletpolitikát folytatva meghatározott időn belül minőségi kifogás nélkül is kicseréli, visszavásárolja a terméket, annak feltételeit szabadon állapíthatja meg. Miért van szüksége egy ruhaboltnak a címünkre? Előfordulhat például, hogy hírlevelei kiküldéséhez ilyen módon is gyűjt adatokat.

Jogszerűen azonban akkor jár el a kereskedő, ha a visszaváltás feltételeit a vásárlók számára előzetesen közzéteszi, hogy azt módja legyen megismerni a vásárolni szándékozónak. Ha az adatok megadása előzetesen megismerhető feltétele a visszaváltásnak, és az adatkezelés célja is ismert a vásárló előtt, úgy ez hatósági szempontból nem tekinthető aggályosnak. Az adatmegadás meg is tagadhatjuk, ilyenkor viszont számolnunk kell azzal, hogy a kereskedő nem fogja a terméket a kedvezményes visszaváltás keretében visszavásárolni. 

GettyImages-106569239
Fotó: Joe Raedle / Europress / Getty

Ha hibás az áru, más miatt kellenek az adatok

A rendes szavatossági időszakban, minőségi kifogással érintett termék esetében a szavatossági jogok érvényesítése keretében azért kérheti el a kereskedő személyes adatainkat (név, cím), mert a minőségi kifogásról minden esetben jegyzőkönyvet kell felvenni, melyben a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet előírásai alapján a kereskedőnek rögzítenie szükséges a fogyasztó nevét és címét is.

Ha feltételezi, hogy adatait jogosulatlanul, vagy nem előre közölt céllal kezelik, úgy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hivatalánál tehet bejelentést.

H&M: Nem muszáj megadni az adatokat

Mivel a legtöbbször ilyen eset a H&M-ben fordult elő (ők 30 napig veszik vissza a terméket, ha meggondoltuk magunkat), megkérdeztük a svéd céget is, hogy kötelező-e megadni a adatainkat. Tőlük megtudtuk, hogy egy, a svéd központ által meghatározott belső szabályt kell követniük, amely az átláthatóságot szolgálja. Aggodalomra oka nincs, ugyanis az adatokat a törvényi előírásoknak (2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról) megfelelően kezelik, de ha mégsem szeretné megadni a nevét és a címét, anélkül is megoldható a visszavétel.

Blogmustra