OFFLINE

Elkérik a lakcímem, ha visszaviszek egy ruhát. Szabad ezt?

2016. május 25., szerda 09:55

Többször előfordult velünk, hogy vásárlás után meggondoltuk magunkat, ezért is örülünk annak, hogy vannak olyan üzletek, ahol különösebb indokolás nélkül visszaveszik a termékeket. Ilyenkor azonban a legtöbb helyen elkérik a nevünket és címünket is – most annak jártunk utána, vajon szabad-e ilyet. Kiderült, igen, mégpedig a jófejségért cserébe.

NFH: Akár hírlevélhez is használhatóak az adatok

Kérdésünkkel, miszerint szabad-e ilyet kérni az áruvisszavételért "cserébe", először a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot kerestük meg. Tőlük megtudtuk, hogy amennyiben a kereskedő pozitív üzletpolitikát folytatva meghatározott időn belül minőségi kifogás nélkül is kicseréli, visszavásárolja a terméket, annak feltételeit szabadon állapíthatja meg. Miért van szüksége egy ruhaboltnak a címünkre? Előfordulhat például, hogy hírlevelei kiküldéséhez ilyen módon is gyűjt adatokat.

Jogszerűen azonban akkor jár el a kereskedő, ha a visszaváltás feltételeit a vásárlók számára előzetesen közzéteszi, hogy azt módja legyen megismerni a vásárolni szándékozónak. Ha az adatok megadása előzetesen megismerhető feltétele a visszaváltásnak, és az adatkezelés célja is ismert a vásárló előtt, úgy ez hatósági szempontból nem tekinthető aggályosnak. Az adatmegadás meg is tagadhatjuk, ilyenkor viszont számolnunk kell azzal, hogy a kereskedő nem fogja a terméket a kedvezményes visszaváltás keretében visszavásárolni. 

Ha hibás az áru, más miatt kellenek az adatok

A rendes szavatossági időszakban, minőségi kifogással érintett termék esetében a szavatossági jogok érvényesítése keretében azért kérheti el a kereskedő személyes adatainkat (név, cím), mert a minőségi kifogásról minden esetben jegyzőkönyvet kell felvenni, melyben a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet előírásai alapján a kereskedőnek rögzítenie szükséges a fogyasztó nevét és címét is.

Ha feltételezi, hogy adatait jogosulatlanul, vagy nem előre közölt céllal kezelik, úgy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hivatalánál tehet bejelentést.

H&M: Nem muszáj megadni az adatokat

Mivel a legtöbbször ilyen eset a H&M-ben fordult elő (ők 30 napig veszik vissza a terméket, ha meggondoltuk magunkat), megkérdeztük a svéd céget is, hogy kötelező-e megadni a adatainkat. Tőlük megtudtuk, hogy egy, a svéd központ által meghatározott belső szabályt kell követniük, amely az átláthatóságot szolgálja. Aggodalomra oka nincs, ugyanis az adatokat a törvényi előírásoknak (2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról) megfelelően kezelik, de ha mégsem szeretné megadni a nevét és a címét, anélkül is megoldható a visszavétel.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta