14 dolog, amit nem tudott a Zaráról!

Zanza!

A Refinery29.com szerkesztője, Rachel Besser nemrég járt a Zara spanyolországi főhadiszállásán, aCoruña-ban, ahol nemcsak a márka helyes kiejtéséről világosították fel a bejárás során, hanem bepillantást nyert az Inditex cég belső működésébe is. A hajtás után megnézheti, hogy milyen, eddig ismeretlen információk derültek ki a világ egyik legjobban működő fast-fashion birodalmáról és annak kulisszatitkairól!

1. Amancio Ortega, az Inditex Group alapítója

A világ negyedik leggazdagabb embereként számon tartott üzletember állítólag szinte minden áldott nap bemegy dolgozni az irodába, holott megtehetné, hogy másokra bízza a teendőit, mivel vagyona a tavalyi évben meghaladta a 70 millió dollárt, a Zara első negyedéves bevétele pedig körülbelül 589 millió dollárra rúgott 2015-ben. Az 1975-ben alapított birodalom egyik legsikeresebb márkája ma már több mint 70 országban és 1608 üzletben megtalálható világszerte.

Amancio Ortega a 90-es években kezdett el terjeszkedni.
Amancio Ortega a 90-es években kezdett el terjeszkedni.Fotó: Pascal Le Segretain / Europress / Getty

2. Lesz-e valaha tervezői együttműködése a Zaránál?

„A Zara a jól bevált csapatmunkáról szól és arról, hogy mi a legjobb a márkának. A márka a legfontosabb, amit szem előtt tartunk, így nem gondolkodunk húzónevekben. A Zaránál 350 kiváló tervező dolgozik, az egész Inditex csoporton belül pedig 600 tervezőt foglalkoztatunk. Ők mindannyian rendelkeznek egy rendkívül fontos tulajdonsággal, képesek az alázatosságra” – mondja az Inditex cég kommunikációs igazgatója, Jesús Echevarría, aki szerint a tervezői kollaborációk olyan szinten nem illenek a márka koncepciójába, hogy egyhamar nem lesz a márkánál, de az is előfordulhat, hogy talán soha nem fordul elő ilyen a Zara életében.

Van azonban egy másik oka is annak, hogy a Zara nem akar olyan egyszeri alkalmakra leszerződtetni sztártervezőket, mint a H&M. Ez pedig a vállalat vevőorientáltsága, ugyanis a márka folyamatosan, már a tervezési folyamat közben is állandóan szem előtt tartja, hogy mi az, amit el tud adni és mi az, amit nem. Az ismert tervezők azonban kevésbe fogékonyak erre, sokan nem adnak adnak a statisztikákra, szemben azokkal a cégen belül foglalkoztatott tervezőkkel, akik egy olajozottan működő kollektíva részeként dolgoznak.

Így tervezik a ruhákat a Zaránál.
Így tervezik a ruhákat a Zaránál.Fotó: Xurxo Lobato / Europress / Getty

3. Hogyan szabják, ellenőrzik a ruhákat?

„Modelleket szerződtettünk le, akik heti öt napon át állnak a női és a férfi tervező csapat rendelkezésére, de olyan is előfordult már, hogy az Inditex cég egyik alkalmazottján nézték meg a ruhákat a tervezők" – mondja a sajtós, aki azt is elárulta, hogy a gyermekruhák esetében más a helyzet, itt javarészt pelenkás próbababákon tesztelik le a ruhákat. Ennek elsősorban a kiskorúak munkavégzését szabályozó törvény az oka, másrészt viszont egy mozdulatlan próbababán sokkal egyszerűbb eszközölni az esetleges változtatásokat, mint egy izgő-mozgó eleven gyereken.

4. Hich-tech újítások a Zaránál

A Zara teljes logisztikai osztálya azon dolgozik, hogy miként lehetne korszerűsíteni a spanyol márka üzleteit. A jövőbeni terveket elnézve nagyon úgy tűnik, hogy az eladókat olyan érintőképernyős, LCD monitoros „okoseladókra” cserélik majd, akik néhány fontos adat (méret, magasság stb) megadása után a macerás ruhapróba nélkül is meg tudják majd mondani, hogy illik-e ránk a kiválasztott ruha vagy sem. Emellett már néhány üzletben tesztelik azokat a pénztár automatákat, amelyeknek köszönhetően nem kell beállnunk a kígyózó sorba, hanem saját magunk intézhetjük a bevásárlás pénztárosra eső részét is, akár a Tescóban.

Lassan tényleg elfelejthetjük a ruhapróbát.
Lassan tényleg elfelejthetjük a ruhapróbát.Fotó: Bloomberg / Europress / Getty

5. Tényleg a felső-középosztályt készül megcélozni a Zara?

Nemrég beszámoltunk róla, hogy a fast-fashion márkák is változtattak a stratégiájukon és a megfizethető kollekciók mellett egy exkluzívabb és minőségibb vonal piacra dobásán gondolkodnak. A Refinery29.com szerkesztője szerint az év első felében sem ússzuk meg az úgynevezett 'Studio' kollekciókat, legalábbis erre enged következtetni az az új és egyenlőre titkos részleg, amit a Zara gyárában látott. Ennek az információnak a tudatában pedig még jobban várjuk, hogy milyen újdonsággal áll majd elő a Zara a tavaszi-nyári szezonban.

6. A Zara szerepe az online piacon

A spanyol cég 2010-ben lépett be az e-kereskedelembe, de a márka sajtószóvivője szerint jelenleg az Egyesült Államokban működik a legjobban ez a szolgáltatás. Március 16-tól már Magyarországon is elérhető a Zara webshop!

Hazánkban is működik a Zara webshopja.
Hazánkban is működik a Zara webshopja.Fotó: Bloomberg / Europress / Getty

7. Előre tesztelik a butikokat is

A Zara főhadiszállásán felhúztak néhány teljesen felszerelt, élethű butikot, ahol szekciókra lebontva megtalálható többek között a férfi és a női osztály, a kamaszokat megcélzó TRF, a Zara Home, illetve a felsőkategóriás női részleg prototípusa is. „Ezek a próbaüzletek egyfajta laboratóriumként működnek, olyan terek, ahol az általunk tervezett trendeket mutatjuk be. A próbaüzletekkel az volt a célunk, hogy ne csak az áruház alkalmazottai, de a tervezők, a kereskedelmi vagy a logisztikai osztályon dolgozók is könnyen bele tudják magukat képzelni az ügyfelek bőrébe. Ez nagy segítség számunkra, hogy kritikusak maradjunk, ötleteljünk vagy éppen rájöjjünk arra, hogy mi nem működik” – mondja Echevarría.

8. Ezért tűnhet másnak a kínálat

„Minden üzletben ugyanazok a kollekciók vannak kitéve, de azok megjelenítése és hangulata minden üzletben más. A központban működő kereskedelmi csapat ugyanis szorosan tartja a kapcsolatot az üzletekkel, ezért nagyon is tisztában vannak azzal, hogy döntően mire van szükségük, mivel egyes butikokban inkább több farmert kell szállítani, míg máshol az alkalmi ruhákat viszik jobban” – magyarázza a sajtós. Tehát alapvetően mindegyik Zara üzletben ugyanazok a cuccok vannak, de a készlet területenként eltér egymástól.

Ne aggódjon, mindenhol ugyanazt kapja.
Ne aggódjon, mindenhol ugyanazt kapja.Fotó: Bloomberg / Europress / Getty

9. A világon mindenhol tarolt

Echevarría szerint a Zara jelenleg New Yorkban, Milanóban és Kína legnagyobb ipari városában, Sanghajban dübörög a legjobban. Bár hozzátette, hogy nem lepte meg a vezetőséget, hogy a kisvárosok helyett az ilyen trendi metropoliszokban és divatfővárosokban lett népszerű a márka.

10. Viszik, mint a cukrot

Napi szinten a női ruhák 60 százalékán sikerül túladni, míg a férfi ruhák valamivel több, mint 20 százalékát adják el, de hasonló a helyzet a gyerekosztályon is, ahol szintén a készlet 20 százalékát viszik el az üzletből.

11. Hisznek az adatfeldolgozásban

A Zara alig több mint egy éve nyitotta meg szuperfuturisztikus adatfeldolgozó központját, ahol a nap 24 órájában össze vannak kötve a velük leszerződött összes kiskereskedővel világszerte. Itt készítik többek között az átlagember számára semmit sem mondó értékesítési statisztikákat is. Külön csapat van ráállítva például az úgynevezett „minőségi ügyfelekre”, ez a részleg szorosabban együttműködik a tervezői csapattal is, ezért egy emeletre is tették őket. Az ő feladatuk, hogy az üzletvezetők visszajelzéseit közvetítsék a regionális vezetőség felé, akik az így beérkezett információk és az egyéb vevői visszajelzések alapján állítják össze értékeléseiket.

Nemcsak a kreativitásról és a tervezésről szól a Zaránál az élet.
Nemcsak a kreativitásról és a tervezésről szól a Zaránál az élet.Fotó: Bloomberg / Europress / Getty

12. Környezettudatos cégről van szó

„A Zara 2009-ben hozta létre a több lépcsős, „Right to Wear” néven futó társadalmi felelősségvállalásról szóló programot, aminek értelmében minden üzletben 30 százalékkal csökkentették az energiafogyasztást és 50 százalékkal a vízfogyasztást. Terveink szerint 2020-ra 100 százalékosan tudjuk majd teljesíteni a programot” – fejti ki Echevarría. Ide kattintva egyébként az Inditex cég összes márkájának meg tudja nézni a társadalmi felelősségvállalásról szóló programját.

13. Betörtek a fehérnemű piacra is

A Zara anyavállalta, az Inditex nemcsak olyan megfizethető márkákat tudhat a magáénak, mint a Massimo Dutti, a Pull & Bear vagy a Stradivarius, de az ő vezetésük alá tartozik az Oysho nevű fehérneműmárka is, ami a Refinery29.com szerkesztője szerint van olyan menő, mint a Cosabella vagy a Negative, csak jóval olcsóbb. Az Oyshóban egyébként sport- és strandcuccok is kaphatóak a dögös fehérneműk mellett.

14. Bombabiztos a Zara gyerekosztálya

Hogy hol találhatóak az abszolút minden feltételnek megfelelő termékek? Természetesen a gyerekosztályon, ahol a legtöbb ruha, kiegészítő, cipzár és gomb megfelel minőségi és biztonsági követelményeknek. A gyerekbiztos Zara gyerekrészlegére egyébként a felnőtt divatrajongóknak is érdemes benézni, mivel gyakran látják el a kislányokat olyan trendi táskákkal és kiegészítőkkel, amit akár egy 20 év feletti is beépíthet a ruhatárába.

Több lábon áll az Inditex.
Több lábon áll az Inditex.Fotó: Cristina Arias / Europress / Getty
Blogmustra