Ingyen kap ruhát, de tovább kell passzolnia

Zanza!

Bár a fenntarthatóság időről időre előkerül a divatban, a legtöbbször olyan érzésünk lehet, hogy csak beszélünk róla, de nem történik semmi. Valószínűleg ezt elégelte meg a Swedish Institute és a VisitSwedenis és emiatt indított egy kampányt, amelynek középpontjában a ruhák újra felhasználása áll – írja a FastCo.

Mi adta az ötletet?

Abban semmi kétség nincs, hogy valamit tenni kell: a Levi's egyik tanulmánya szerint egyetlen új farmer előállításához összesen 3800 liter vízre van szükség – csak mellékesen jegyezzük meg, hogy ez egy négyfős magyar család egyheti teljes fogyasztása. Többek között azért, hogy erre (is) felhívja a figyelmet, indította el közösen a Sharewear névre hallgató kampányt a Swedish Institute és a VisitSweden, ami arról szól, hogy svéd márkák termékeit ajándékozzák oda annak, aki lecsap rá – azzal a feltétellel, hogy egy hét után tovább kell adnia valaki másnak. Az ötletgazdák szerint ez a modell inspirálni fogja az embereket, hogy csökkentsék a szekrényükben felhalmozott ruhahalmokat.

Hogyan működik?

Elég egyszerűen.

  1. A Sharewear posztol egy termékfotót Instagramon.
  2. Aki elsőnek jelentkezik érte, az viheti.
  3. Viszont egy hét után fel kell tennie a saját profiljára a #sharewear hashtaggel, hogy valaki más rárabolhasson.

„Az egészet azért indítottuk, hogy rávegyük az embereket arra, hogy közelebbről is lássák, hogy milyen terhet ró a divatipar és a ruhák viselése a bolygóra" – mondta a Swedish Institute-nál dolgozó Henrik Selin. „Egy átlagos svéd évente nyolc kilogramm ruhát dob ki. A Sharewear nem azért jött létre, hogy alapjaiban megváltoztassuk a svéd divatipart, hanem sokkal inkább azért, hogy egy kicsit másképp csináljunk dolgokat és megmutassuk az embereknek, hogy miként adhatnak a kölcsönzéssel egy második életet a ruháiknak" – tette hozzá.

Ilyen cuccokra csaphat le, ha követi, merre járnak éppen.
Ilyen cuccokra csaphat le, ha követi, merre járnak éppen.Fotó: Instagram.com/ Sharewear.se

A projekt egyébként január közepén indult és mind a 30 termék gazdára talált – ezek útját egyébként az erre a célra létrehozott oldalon lehet nyomon követni. Selin és kollégái fejében még nem igazán rajzolódott ki a Sharewear jövőképe és nem is tervezik, hogy egyelőre újabb adag ruhákat vonnának be. „A kampány célja nem az, hogy elárasszuk a világot ruhákkal, hanem az, hogy elindítsunk egy párbeszédet az emberek között" – mondta Selin, aki reméli, globális (akár a világot ellátó bangladesi vagy a pakisztáni munkakörülményekre is kiható) hatása lesz a kezdeményezésnek.

Hol a H&M?

A Sharewaerben több svéd márka is részt vett (például Filippa K, Hope vagy Whyred), a ruhaóriás H&M viszont nem. Úgy tűnik, ő inkább a saját útját járja: évente nyilvánosságra hozza a fenntarthatósági jelentését – a legutóbbi információk szerint pedig a 2014-ben általa használt pamut ötöde fenntartható volt. Középtávú cél, hogy ezt 2020-ra 100 százalékra tornázzák fel. A három éve indított ruhavisszavételi kampányuk eredményeként 2014-ben 7864 tonna ruhát adtak le náluk a vásárlók.

Mit gondol, itthon működne egy hasonló kezdeményezés?

  • Nem vagyok benne biztos, de egy próbát megérne. 172
  • Teljességgel kizárt. 135
  • Simán! 64
Blogmustra