OFFLINE

Innen öltözködtek a hírességek a 60-as években

2016. február 13., szombat 21:14

Tudta, hogy hol dolgozott a világ egyik legbefolyásosabb divatszakembere, Anna Wintour a hatvanas években? A hírhedt Vogue főszerkesztő London egyik ikonikus divatáruházában, a Bibában volt eladó szombatonként, abban az üzletben, mely a Harvey Nicholst és a Topshopot évtizedekkel megelőzve egy újfajta vásárlási élményt nyújtott a fizetőképes briteknek.

A londoni divatházat a lengyel származású Barbara Hulanicki és férje, Stephen Fitz-Simon nyitotta meg 1964-ben. A vállalkozás azonban egy kis csomagküldő szolgálattal, a Biba's Postal Boitique-kal indult, mely (legnagyobb szerencséjére) egy olyan rózsaszín kockás ruhával hirdette magát a Daily Mirrorban, amilyenhez hasonlóban Brigitte Bardot is pózolt már. A Bardot féle csodaruhának köszönhetően naponta több mint 4000 megrendelés futott be a márkához, ami később a napi 17 ezret is megütötte. A márkánál annak ellenére fogyott el minden körülbelül egy órán belül, hogy a Biba csak egyféle méretben dobta piacra ruháit.

A hatalmas csomagküldős sikert követően a Biba megnyitotta első áruházát a Kensington High Streeten, ahol újabb szuper marketingfogással úgy indították be a boltot, hogy egy péntek esti televíziós showban, a Ready, Steady, Go!-ban öltöztették a szereplőket. A fiatal lányok pedig már a másnapi nyitás előtt az üzlet előtt tolongtak, hogy beszerezzék a műsorban látott ruhákat.

A Biba azonban nem csak a marketingben volt erős, hanem az extravagáns és őrült belsőépítészeti bravúrokban is, melynek köszönhetően a hét emeletes épület körülbelül egymillió látogatót vonzott be hetente és hamar a város egyik leglátogatottabb turisztikai látványosságává vált. Minden emeleten más-más témában találkozhattak a vásárlók a sajátos dizájnelemekkel, a gyerekrészlegen például felhúztak egy kastéllyal felturbózott mesebeli falut, a miniatűr limuzin és a körhinta mellett újdonságnak számítottak a nádfedeles házak és bolondgomba formájú asztalok is.

Hasonlóképpen látványosra sikerült az élelmiszer-részleg is, ahol minden egyes terméknek külön testreszabott konzervdoboz formájú polca volt, míg a hálóruha- és fehérnemű-osztályon egy ággyal, éjjeliszekrénnyel és gardróbbal berendezett budoárt találtak a vevők, az egyiptomi témájú próbafülkékben pedig csodálatos tükröket helyeztek el – írja a Messynessychic.com az üzletről, melynek kialakítását a régi hollywoodi csillogás és az Art Deco ihlette. Az üzlet egyébként sokak szerint túl sötét volt, a beszámolók és a képek alapján pedig tényleg mindenhol tükrökbe és pávatollakba botlott a látogató.

A Big Biba áruház egyik legismertebb helyisége vitathatatlanul a Rainbow Room nevű étterem volt, ahova olyan hírességek jártak szórakozni akkoriban, mint Mick Jagger, Twiggy, Julie Christie és Tony Curtis. A szivárvány-mennyezetes termet számos művész, köztük David Bowie is használta koncert és videoklip helyszínnek. Az épület másik jól ismert helyisége a Kensington tetőkert volt, ahol egzotikus növények és flamingók között teázhattak vagy koktélozhattak a londoniak. Az áruház portékáinak körülbelül hetven százaléka olyan sajátmárkás termék volt, amire a Biba ikonus logóját is rányomták. Az Antony Little és Kasia Charko által tervezett logók a ruháktól az élelmiszereken át a sminktermékekig szinte mindenen rajta voltak, de volt egy speciális „Logo Shop” részleg is, ahol Biba logóval ellátott játékkártyákat, autókat és kifestőkönyveket lehetett vásárolni.

A Bibában egyébként nem mindenki kapott magára ruhát, mivel a márka leginkább a csontsovány, fiatal és beesett arcú lányokat célozta meg, így például a kor egyik legendás modellje, Twiggy egészen biztosan talált a méretében ruhát az áruházban. „A tervezők álma, ha a modell szép és vékony. Azok a háború után született gyerekek, akik nem kaptak elég táplálékot gyermekkorukban, ilyen szép és vékony felnőttek lettek” – vélekedett a témáról Barbara Hulanicki, aki valószínűleg napjainkban le is húzhatná a rolót egy efféle kijelentés után.

A Biba csillaga amilyen sebességgel szárnyalt felfelé, olyan iramban kezdett zuhanórepülésbe is. Pár évvel a nyitás után kisebb gazdasági válságba került a bolt, ráadásul a belső vezetésben is nézeteltérések adódtak, ami az extravagáns üzlet bukásához vezetett. „Senki nem volt tisztában azzal, hogy milyen súlyos pénzügyi nehézségekkel jár egy ilyen új vállalkozás” – mondta a Big Bibáról Hulanicki.

Miután Barbara Hulanicki elhagyta a süllyedő hajót és az alá tartozó kreatív részleget, a résztulajdonosok úgy döntöttek, hogy inkább túladnak az impozánst épületen. Ma kevés nyoma van annak, hogy az épületben egykor a hatvanas évek egyik legikonikusabb áruháza üzemelt. Napjainkban ott bérel üzletet többek között a Marks and Spencer, a GAP, a H&M, a Sony Music, de egy tornaterem is üzemel az egykori Rainbow étterem helyén.

Bár az elmúlt néhány évben számos tervező próbált új életet lehelni a Bibába (mindenki Barbara Hulanicki bevonása nélkül), a legtöbbjük belebukott a vállalkozásba. 2009-ben a House of Fraser vette át a Biba márka jogait és az aktuális „jó csajjal” Daisy Lowe-val kiegészülve egész sikeresen vezették be a márkát Londonban. Hulanicki később aláírt egy szerződést a House of Fraserrel, sőt egy kapszulakollekciót is készítettek a Topshoppal közösen. A Biba alapítója jelenleg Miamiban él és egy belsőépítészeti vállalkozást vezet.

#Biba #foodhall #bibalondon ##1970s #bibavintage #bibaeggs

retroactivemelbourne (@retroactivemelbourne) által közzétett fénykép,

Számos újító ötlettel rukkolt elő a londoniak plázája a hatvanas években.

Ilyen pszichedelikus gombákra ültettek a kiskorúakat a gyerekrészlegen.

BIBA children's dept. cafe #toadstools #bibalondon #sparklefactorylibrary

morgen victoria (@tinytreasures) által közzétett fénykép,

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta