Így beszélheti a divatnyelvet

A Díványon jó pár divattippet adtunk már önnek (elég mondjuk csak a Heti kedvenc rovatunkra gondolni), most viszont a szó legszorosabb értelmében szolgálunk néhány hasznos tanáccsal: a FashionBeans segítségével megmutatjuk, mire ügyeljen akkor, ha úgy akar tűnni, mint aki ért a divathoz. Bár nem ajánljuk a megjátszást, így ha nem érdekli a divat, felesleges eljátszania, hogy igen, de a másik oldalról nézve bármikor jól jöhet, ha érti, miről beszélnek ön körül az emberek.

Resort/cruise

Javában zajlanak a divathetek, így ha nem is társalog ilyen témákról a barátaival, az interneten (és természetesen nálunk is) belefuthat olyan kifejezésekbe, amik nem teljesen tiszták. Az egyik ilyen a resort, aminek a szinonimájával, a cruise-zal is találkozhatott már. Mi is írtunk már róla (itt), röviden összefoglalva viszont egy olyan kollekciót jelent, ami novemberben kerül a boltokba, kevesebb figyelmet kap, mint az őszi-téli és a tavaszi-nyári, viszont remek választás annak, aki télen megy nyaralni és a jövő évi lenge ruhákat még nem árulják, az idei pedig már derogál neki. Ezeket a kollekciókat egyébként elég jól leárazzák, sokszor 80 százalékos kedvezménnyel lehet hozzájuk jutni.

Dior Cruise
Dior CruiseAntonio De Moraes Barros Filho / Europress / Getty

Alkollekciók

Ha olvasta a londoni divathetes posztunkat, akkor valószínűleg belefutott már a hírbe, hogy a Burberry megszünteti a Brit, London, Prorsum alkollekcióit és innentől egyetlen márkanév alatt futnak majd a ruhák. Hogy ezek mik is? Az angolban diffusion line elnevezésen futnak azok a kollekciók, amiket bár a divatház tervez, jóval olcsóbbak az átlagos ruhadaraboknál - ennek köszönhetően azonban kevésbé fantáziadúsak. Fontos: hiába volt eszelősen drága, a H&MxBalmain cuccokat ne kezelje "csak" Balmainként, mert nem azok - ahogy az Emprio Armani és a 30 ezres Armani Jeans gumi strandtáska sem Giorgio Armani, a MiuMiu nem Prada, a Marc by Marc Jacobs pedig nem Marc Jacobs.

GettyImages-456530270
Timur Emek / Europress / Getty

Kapszulakollekciók

Ezek eredetileg azt a néhány ruhadarabot jelentették, amelyekkel az egész évet ki lehetett húzni - tehát olyanokat, amelyek úgymond időtállóak (például egy szürke kötött pulóver vagy egy barna chino nadrág). Jelentése azonban idővel kitágult és most már a párdarabos, közös kollekciókat is értik alatta - legyen szó például a Paul Andrew és a J. Crew cipőiről.

Zooey Deschanel a Tommy Hilfigernek tervezett 2014 tavaszán
Zooey Deschanel a Tommy Hilfigernek tervezett 2014 tavaszánJason Laveris / Europress / Getty

Deadstock

Bár a holt leltárt itthon legtöbbször mezőgazdasági értelemben használják, de mégis talán ez a kifejezés passzol leginkább azokra a ruhadarabokra és kiegészítőkre, amiket korábban megvásárolt a tulajdonosa, azonban egyáltalán nem hordta és azóta már nem is kapni – emiatt sokszor értékesebb is, mint eredetileg. Főleg a tornacipő-fanatikusok/gyűjtők körében van nagy keletje ezeknek az ilyen vintage daraboknak – nekünk nem volt világos aKicks R' Good-on, miért kerül egy ősrégi AirMAx 110 ezer forintba, de bizony ez is egy szubkultúra, mely egyre ismertebb és elismertebb most, hogy már az utcai divatba is beszivárgott a sneaker-trend. 

GettyImages-475263577
Vanni Bassetti / Europress / Getty

Zeitgeist/korszellem

A FashionBeans szerint a szónak nincs egyértelmű definíciója és általában a bemutatókon az első sorba ültetett újságírók élnek vele: ezzel írják le egy-egy kollekciónak a fő vonalát és azt is, hogy mi lesz a következő nagy trend. A korszellem szót óvatosan használnánk, mert nem egy érát, hanem annál rövidebb időszakot fed le általában.

GettyImages-455189284
Dimitrios Kambouris / Europress / Getty

Couture

A január vége egyet jelent a couture kollekciók bemutatásával: itt olyan kézzel készült darabok találhatóak, amelyek az adott divatház művészeinek szakértelmét dicsérik - nem ritka, hogy egy-egy ruha sokszor hetekig vagy hónapokig készül. A couture trendekről mi is folyamatosan beszámolunk - augusztusi cikkünket például ide kattintva találja. Ha önt is érdekli a téma és megnézne egy kicsivel több mint 10 perces rövidfilmet arról, ahogy Carine Roitfeld a francia Vogue ex-főszerkesztője a párizsi divathéten szalonokat látogat meg, itt lent megteheti.

Oszd meg másokkal is!
Mustra