10 tervező, akikre érdemes lesz figyelni 2016-ban

Bár a Saint Laurent tervezőjének menesztéséről szóló hírekről a napokban kiderült, hogy nem több egy gonosz pletykánál, azért a felröppent hír kétségkívül figyelmeztetett minket arra, hogy divatvilág igencsak képlékeny állapotban van. Hiszen jó ideje nem volt már ennyire izgalmas a helyzet, 2015-ben több olyan divatház is úgy döntött, hogy nem hosszabbítja meg szerződését vezetőtervezőjével, míg egyre többen adtak hangot ellenvetésüknek a divat ilyen szintű rohamtempójával kapcsolatban. De ne feledkezzünk meg a Gucci legújabb kreatívosáról, Alessandro Micheléről sem, aki vitathatatlanul nagyot kaszált az elmúlt két szezonban.

Tehát semmi kétség nincs afelől, hogy az ipar nagy átrendezősek előtt áll 2016-ban. A hajtás után megismerheti azokat a tervezőket, akikre mindenképpen érdemes lesz figyelni az előttünk álló időszakban!

1. Cipő- és táskamárkát indít a Kate Spade

Kate és Andy Spade legújabb cipő- és táskavonala februárban fog debütálni Frances Valentine néven és a tervek szerint szupernőies, de hordható lábbelik és fiatalos táskák lesznek majd kaphatóak az üzletben. „ A Frances egy apai ágról behozott régi családnév. Nagyapámat, apámat, a bátyámat és a lányomat is Francesnek hívják. A Valentin pedig anyám apjának volt a középső neve, azért kapta ezt a nevet, mert Valentin napon született” – mondja Kate Spade, aki a saját nevén futó márkája mellett a Sleepy Jones pizsama márkával is együtt dolgozik, de számos filmes és fotós projektben is állandóan részt vesz. A kilencvenes évek eleje óta a divatvilágban mozgó Spade egyfajta startup-ként tekint az új vonalra, melyben a táskák átlagosan 400 dollár, 116.735 forint, a cipők pedig 225-625 dollár, 65.615-182.095 forint között mozognak majd.

2. Olcsóbb cuccokban gondolkodik a Reed Krakoff

A márka 2015 márciusában állította le az összes tervezési és gyártási műveletet, mondván, hogy most egy izgalmas átalakuláson megy át a divatház. Amikor a Coach egykori kreatívigazgatója, Reed Krakoff bejelentette, hogy felfüggeszti a tervezést és gyártást, sőt az üzleteket is becsukja – köztük azt a New York-i Soho környéki butikot is, amit csak a bejelentés előtt egy héttel nyitottak meg – sokan úgy gondolták, hogy a márkának itt van vége.

„Ez valami olyasmi, amit már a kezdetek óta szerettem volna csinálni. Tetszik az ötlet, hogy ne az árak határozzák meg a márkát, mivel számomra a luxus egyáltalán nem az árakról szól. Az emberek túl sokat beszélnek az árakról, holott vannak jól sikerült drága dolgok és vannak rosszul sikerült drága dolgok is. A jövőben egy szélesebb célközönséget szeretnénk megszólítani, mivel nyilván nem mindenki engedheti meg magának azt, hogy 2000 dollárt, 583.465 forintot adjon egy táskáért” – mondja az 1964-ben született tervező, aki vélhetően ezzel a húzással az olyan márkák mögé állna be a sorba, mint a Michael Kors vagy a Tory Burch, melyek már tavaly rájöttek arra, hogy körülbelül 300 font, 126 ezer forint a lélektani határ a hétköznapi vásárlók esetében.

3. Vajon visszatér-e Jonathan Saunders?

A 39 éves skót dizájner tavaly decemberben jelentette be, hogy személyes okok miatt elhagyja a saját nevén futó divatházat. A hirtelen döntés meglepte a szakmát, mivel Saundersnek igencsak jól ment a szekér, az elmúlt években számos díjat is bezsebelt, megválasztották az év tervezőjének és olyan hírességeket öltöztethetett a vörös szőnyegen, mint Kate Middleton, Madonna vagy Michelle Obama.

Az egyedi mintáiról és technikájáról ismert tervező tehetsége remélhetőleg nem megy veszendőbe és hamarosan visszatér a kifutókra, mindenesetre reménykeltő, hogy a Twitteren elindultak a találgatások arról, hogy esetleg Saunders váltja majd Raf Simonst a Diornál, de a francia divatház nem erősítette meg a híreszteléseket, sőt állításuk szerint a következő két kollekciót vezetőtervező nélkül, inkább a saját belső csapatukkal közösen készítik majd el.

4. Saját márkájára fókuszál a Diort elhagyó Raf Simons

„Alapos és hosszú megfontolás után úgy döntöttem, hogy lemondok a Christian Dior női vonalának kreatív igazgatói posztjáról. Ebben a döntésben teljesen biztos vagyok, jelenleg más dolgokra szeretnék összpontosítani, beleértve a saját márkámat és a munkán kívüli szenvedélyeket” – nyilatkozta a 47 éves belga tervező, akinek lelépése a divatvilág egyik legmegdöbbentőbb híre volt a tavalyi évben. Kíváncsian várjuk, hogy Simons, akit jól láthatóan nyomasztott a Dior ház öröksége, milyen hírességeket fog majd öltöztetni a közeljövőben, állítólag Rihanna nagy rajongója a dizájnernek, többször is megjelent már a tervező vagány,de elegáns szereléseiben a fellépéseken és a vörös szőnyegen.

5. Alber Elbaz is munkát keres

Minden bizonnyal hamarosan újra hallani fogunk a szemüveges-csokornyakkendős tervezőről, hiszen a marokkói-izraeli Elbazt a divatvilág egyik legkedveltebb tervezőjeként tartják számon. „Távozásomról a Lanvin többségi tulajdonosai hozták meg a döntést, ezúttal szeretném kifejezni hálámat és szeretetteljes gondolataimat mindazoknak, akik szenvedéllyel dolgoztak velem a Lanvin megújításán az elmúlt 14 évben. Köszönetet szeretnék mondani az én csodálatos kollégáimnak, akik velem együtt dolgoztak a Lanvin műtermében, akik tartalmasabbá tették és támogatták a munkámat” – nyilatkozta az 1961-ben született Elbaz, akinek neve elválaszthatatlanul összekapcsolódott a francia divatházzal az elmúlt 14 évben.

6. Új fejezet nyílik a Proenza Schouler életében

A bostoni székhelyű magán befektetési társaság, a Castanea Partners tavaly nyáron jelentette be, hogy kisebbségi részesedést szerzett a 13 éves múlttal rendelkező Proenza Schouler márkánál, melynek egyik feltétele az volt, hogy az egyre eladhatóbb márka társ-alapító vezérigazgatója, Shirley Cook kilépjen a cégből. „ A Castanea Partners nagy tisztelettel van a kreatív elképzeléseink iránt. Elkötelezettek vagyunk, hogy együtt valósítsuk meg álmainkat és egy globális márkává fejlesszük a Proenza Schoulert” – nyilatkozták a divatház tervezői, Jack McCollough és Lazaro Hernandez. A cég állítólag 15-75 millió dollár közötti összeget fektetett be a divatházba.

7. Ki az a Rio Uribe?

A Los Angeles-i tervező a tavalyi CFDA / Vogue Fashion Fund egyik nyertese, aki a díjnak köszönhetően 300 ezer dollárral, körülbelül 87,5 millió forinttal a zsebében vághat bele a divatvilág meghódításának 2016-ban. Uribének van egy szokatlan nevű márkája, a Gypsy Sport, amit már kétszer is bemutatott a New York-i divathéten, de a tervező nagy rajongója az egyre komolyabb melókat megcsípő celebgyerek, Jaden Smith is. Az uniszex utcai ruhákban nyomuló márkáról reméljük, hogy még hallani fogunk a jövőben, ide kattintva bekövetheti az Instagramon, itt pedig a webshopban nézhet körül, ahol egy dalmata mintás pólóért 65 dollárt, 19 ezer forintot, egy papucsért pedig 95 dollárt, 27.771 forintot kérnek.

8. Itt az ideje megtanulni Demna Gvasalia nevét

A menő Vetements márka 34 éves belga tervezője többek között amiatt került reflektorfénybe a múlt év második felében, mert a legendás francia divatház, a Balenciaga őrá cserélte le a sztárnak számító Alexander Wanget. Az antwerpeni Royal Academy of Fine Arts-on végző dizájner korábban megfordult már a Louis Vuitton és a Maison Margiela tervezőcsapatában is, első Balenciaga kollekciója pedig a márciusi divathéten debütál majd Párizsban.

9. Johnny Coca a Mulberry új kreatív igazgatója

Már közel három éve annak, hogy Emma Hill lemondott kreatív igazgatói posztjáról a Mulberrynél, ám a divatház nem kapkodta el az új tervező kiválasztását, csak jópár szezon után találta meg a legmegfelelőbbet, a francia Céline-től átcsábított Johnny Cocát. „Az elmúlt két évben folyamatosan kerestük azt a kreatívigazgatót, aki képes megtervezni a következő „It bag-et” a luxusháznak. Johnny Coca egy rendkívül tehetséges tervező, az ő nevéhez fűződnek az elmúlt évek legsikeresebb Céline táskái” – mondta a választásról a luxusházak fejvadásza, Lewis Alexander. A spanyol születésű Coca Párizsban tanulta ki a mesterséget, az elmúlt években pedig a Ballinál és a Louis Vuittonnál kapott lehetőséget a tervezésre. Első Mulberry kollekcióját februárban mutatja be a londoni divathéten.

10. Rachel Roy visszatér

Jó pár viharos év után újra felkerült a New York-i divathét programfüzetébe a tulajdonosváltáson átesett márka, melynek ruháiban olyan hírességeket kaptak már lencsevégre, mint Michelle Obama, Kate Hudson, Penélope Cruz és persze Kim Kardashian. A Fashionista.com értesülései szerint a Los Angeles-i Topson Downs-szal összeállt Rachel Roy az olyan népszerű irányzatokat kívánja meglovagolni a jövőben, mint a teltkarcsú nőknek tervezett, illetve az olcsóbb kategóriás, megfizethető kollekció.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek