Keresztény, muszlim és zsidó nők, akik forradalmasították a divatot

Nemrég megmutattuk, hogy milyen egyedülállóan párosítható a hidzsáb a japán Lolita-stílussal és annak figyelemfelkeltő kiegészítőivel, ezúttal pedig a Techinsider.io ötletén felbuzdulva készítettünk egy összeállítást arról, hogy hogyan forradalmasították a visszafogottan, szigorú szabályok szerint öltöző muszlim, keresztény és zsidó nők az öltözködési szokásokat az online divatvilágban. Részletek a hajtás után!

Adi Heyman, a Fabologie alapítója

Bár sok internetes oldal foglalkozik a zsidó vallással és annak szabályaival, a fiatalos életmód-blogként ismert Fabologie kiemelkedő módon mutatja be az hétköznapias zsidó és alkalmi viseleteket, valamint a divatvilág főbb eseményeit. „A szerénység nem egyenlő a csúnyasággal. A szerénység belülről fakad és ezt tükrözzük a külsőnkkel. Ez nem a szezonális trendekről szól, jóval inkább egyfajta gondolkodásmód, hit és kitartó odaadás” – mondja az általában lehajtott fejjel pózoló Heyman, aki szerint valószínűleg sokan nem olvasnák el a Parshát (heti szakasz a Tórából) ha nem lenne a Fabologie, amellyel igyekszik az olvasók számára vonzóbbá tenni a vallást.

"Beyond Crop Tops and Cutoffs" aka how to dress modest for a music festival * @voguemagazine #modspotting

ADI | founder of fabologie (@fabologist) által közzétett fénykép,

Heyman öltözködési szokásaira hamar felfigyeltek a divatmagazinok, többször szerepelt már a Vogue, a The New York Times, illetve az Elle divatanyagaiban is az elmúlt években. A szőke parókát viselő blogger már kamaszkorú volt, amikor családjával együtt Texasból Floridába költöztek és áttértek a zsidó vallásra. Itt ismerkedett meg a héber „tzniut” tanaival, ami többek között a hagyományos ortodox zsidó öltözködési szabályokat foglalja össze. Tehát ez azt jelentette, hogy nyáron is hosszú szoknyát, hosszú ujjú, magasított nyakú felsőt kellett viselnie. Heyman eleinte nem szerette a helyi Macy’s kínálatát, ráadásul a legtöbb szerelésben úgy festett, mint a saját anyja vagy nagyanyja. „Elsőre úgy tűnt, hogy egy tinédzser számára teljesen lehetetlen így öltözni” – emlékszik vissza Heyman, aki a szigorú zsidó szabályokat követő Mitzvot mellett nyitott volt a modern ortodox zsidóságra is, ahol a vallási iránymutatások mellett megismerkedhetett a technológiai újításokkal, a kóser étrenddel és az öltözködéssel is.

Indian summer #nyc

ADI | founder of fabologie (@fabologist) által közzétett fénykép,

Az érettségi után beiratkozott a New York-i Touro College-be, majd férjhez ment és asszisztens lett egy divattal és életmóddal foglalkozó lapnál, ahol hamar kiderült róla, hogy milyen trükkösen tudja kombinálni a konzervatív stílusú darabokat az aktuális trendekkel. Például garbót visel az ujjatlan ruhák alatt, a miniszoknyákhoz hozzávarr még egy kis extra anyagot, vagy nadrág felett viseli, előszeretettel hord látványos hosszú kabátokat, színes poncsókat és kalapokat is. A 2010-ben indított blognak ma már 100 ezer olvasója van havonta. Amennyiben érdekli, hogy hogyan fedje el stílusosan a könyökét, a térdét, a kulcscsontját vagy férjezettként a haját, akkor ide kattintva a Facebookon, itt meg az Instagramon követheti be a vallását tiszteletben tartó divatrajongó bloggert.

Melanie Elturk 2010-ben indította el divatcégét, a Haute Hijabot

„Két muzulmán divattal foglalkozó blog volt akkoriban, de ők nem voltak hagyományos értelemben vett bloggerek, inkább csak figyelmeztették a többi muszlim nőt, mikor nem helytelen viseletben láttak valakit az Expressen. Szerintem már nagyon is volt igény egy olyan oldalra, ami a kifejezetten a visszafogott stílusú nőket szólítja meg. A hibzsáb fontos részét képezi a muszlim nő személyazonosságának” – mondja Elturk, aki szerint jobban megbecsülik azokat a nőket, akik a hitünk szerint élnek és betartják az azzal járó szabályokat.

Ilyen csinos hibzsábokat lehet kapni Elturk boltjában.
Ilyen csinos hibzsábokat lehet kapni Elturk boltjában.hautehijab.com

A Haute Hibjab nevű oldalt azért hozta létre, hogy a muszlim nők ne csak a hagyományos, többnyire fekete színű hidzsábot viseljék, hanem lehetőségük nyíljon a sokkal kifejezőbb és divatosabb, színes valamint mintás hidzsábok megvásárlására is. A kendőket és sálakat átlagosan 20 dolláros, azaz 5566 forintos áron áruló Elturk Detroitban nőtt fel, a libanoni muszlim apjával és a Fülöp-szigeteki katolikus anyjával. Szülei válása után apjával maradt, de a vallás csak a középiskolás éveiben vált fontosabbá számára, ennek ellenére a főiskola alatt inkább a hétvégeken viselt hidzsábot. „Számomra ez nagyon személyes ügy, soha nem tudnám elképzelni, hogy elfeledkezem róla. Meztelennek érzem magam nélküle, mintha felső nélkül mennék ki az utcára” – mondja Elturk, aki már nemcsak hidzsábot, de más stílusos ruhadarabot és kiegészítőt is árul online boltjában. A közel 200 ezer Facebook követővel rendelkező márkát ide kattintva kísérheti figyelemmel.

A haszid hipszterek, Mimi és Mushky Notik

A brooklyni sógornők, Mushky Notik és Mimi Hecht 2012-ben indították haszid divatmárkájukat, A Mimu Maxit, miután egyre elégedetlenebbek voltak a divatipar nyújtotta lehetőségekkel, főleg nyáron, amikor az öltözködés különösen frusztrálóvá válhat egy modern, de vallásos New York-i nő számára. „Mi csak nagyszerű ruhákat szeretnénk csinálni. Bár ezek sokat takarnak, ennek ellenére szeretnénk, ha nem csak az ortodox zsidók körében, hanem bármilyen hittel élő ügyfél körében népszerűek lennének. Bárki jól érezheti magát bennük, aki átlátja, hogy mennyire mesések is ezek a ruhadarabok” – mondja Notik, aki szerint néhány vásárlónak fel sem tűnik, hogy a márka milyen vallási szabályok szerint készíti ruháit. "Ők csak ránk találnak az Instagramon” – teszi hozzá.

A tervezőpáros munkásságát azonban többen is kritizálják ellentmondásos üzletpolitikájuk miatt, legutóbb például 2014-ben kerültek reflektorfénybe azzal, hogy a Hipster Hijabis nevű blog szerkesztőjével, Summer Albarchával reklámozták az egyik maxiszoknyájukat. Ezt a lépést többen megfontolatlannak tartották, de a Mimu Maxi kiállt a muszlim nők mellett és kijelentették, hogy ők nem utasítanak el egy vallást gyakorló nőt sem, különösen azokat nem, akik aktívan támogatják a visszafogott öltözködési szabályokat.

Elizabeth Roy, a keresztény divatblogger

A Downtown Demure bloggerének több ellensége is van az interneten, ennek ellenére csak az Instagramon több mint 6400 követője van. Előfordult, hogy Roy egy blogbejegyzésben kérte ki más keresztény emberek véleményét arról, hogy milyen ruha tekinthető szemérmetlennek, miután többen szóvá tették, hogy szerintük a blogger túl nagy hangsúlyt a fektet a férfiak jóváhagyására. Persze ez valahol érthető, hiszen a nők jogai és a feminizmus központi témakörökké nőtték ki magukat az elmúlt néhány évben. Szinte nincs olyan nap, hogy lenne egy újabb furcsa történet a nemek között szakadékról.

Ahogy nem meglepő az sem, hogy többen „problémaként” tekintenek ezekre a vallásukat gyakorló, de divatos nőkre, számos kommentet olvasni azzal kapcsolatban, hogy ahelyett, hogy az egyre betarthatatlanabb szabályokon görcsölnének, miért nem szabadítják inkább fel magukat a szigorú előírások alól, végtére is már 2015-öt írunk. De vannak olyanok is, akik éppen magamutogatások miatt szólják meg őket. Pedig ezeknek a nőknek egyáltalán nem kellene semmilyen szégyent érezniük öltözködésükkel és vallásukkal kapcsolatban. „A divat – már amennyire én értek hozzá – tényleg felületes dolog. De az elképesztő, hogy egy ilyen közös szenvedély, a visszafogott divat iránti érdeklődés mennyire összehozhatja a különböző hitben élő nőket” – mondja Elizabeth Roy.

Oszd meg másokkal is!
Mustra