Ezek miatt nem sikerül a diétája!

Zanza!

"Alig eszem valamit, mégis hízok!" vagy "Annyira odafigyelek, hogy csak egészséges dolgokat fogyasszak, mégsem sikerül lefogynom!" Örökösen visszatérő felkiáltások ezek. Csakhogy, ha egy kicsit utánaszámolunk, kiderül, nem is olyan könnyű eligazodni azon, mi az egészséges, mi az, amit jól be lehet illeszteni egy diétába, és mi az, amit nagyon egészségesnek és fogyókúrásnak tartunk - pedig nem is az.

Összevásárolunk hát egy rakás terméket, amiről általában az a kép, hogy egészséges, vagy legalábbis nagy erőkkel sulykolják ezt a reklámjaik. Megnéztük, hogy mennyi cukor van bennük, és ezt kockacukorral illusztráltuk. Ez persze kicsit demagóg, hiszen nem mindegyikben répacukor van, de szemléltetésre alkalmas, és ha az a kérdés, mi szabotálja a diétánkat, akkor például a gyümölcscukor már nem is különbözik olyan sokban a sima, fehér, répacukortól.

A cukormennyiséget konyhai mérleggel mértük ki, nem hitelesített szerkezetünket a teszt előtt kipróbáltuk néhány csomagolt terméken, a csomag ropik és kekszek súlyát a csomagoláson megadottnak mérte, így nagyságrendi tévedés biztosan nem történt.

Ezeknél a cuccoknál már csak a mindentől mentes süteményeket kedveljük jobban, melyekről kiderül, hogy ja, hát  fehér cukor az nincs benne, de nádcukor és méz igen, nincs benne vaj, de azért ott lapul a kókuszzsír a krémben, és gluténmentes, viszont van benne rizs. Igazi parasztvakítás.

Müzliszeletek

Aki diétázik, vagy csak odafigyel, mit eszik, kisétkezésnek gyakran kap be egy müzliszeletet. De hiába hangzik egészségesen, hogy „müzliszelet”, ezek általában tele vannak cukorral, finomított szénhidráttal, és akkor a mesterséges aromákról, színezékekről és adalékanyagokról már nem is beszélünk. Önkényesen választottunk három "fitt" gyártmányt, de nagyjából akármelyiket megvehettük volna, mindegyik körülbelül ugyanebből áll, és ugyanennyi cukor van benne.

Például a Cerbona "fitt" müzliszeletjét mézzel készítik, csakhogy a méz ugyanúgy hizlal és vált ki inzulinválaszt, mint a cukor, bár állítólag egészségesebb. Rendben. Viszont ebben a szeletben amellett, hogy van méz, még fellelhető a cukor is. Egy szeletben pedig 8,2 gramm cukor van. De nézze meg ön, hogy mi még:

Összetevői: extrudált gabonapelyhek (kukoricadara, rizsliszt,  búzadara , étkezési só), Glükóz-fruktózszörp,  Lapított zabpehely , Földimogyoró  6,6%, Mazsola 6,6%, Növényi zsír (pálma), Méz 5,9%, Napraforgómag 5,7%, Cukor, Maltodextrin, Aszalt almaapríték 2,9% (alma, dextróz), Aszalt meggyapríték 2,8% (meggy, dextróz), Nedvesítőszer (szorbit),  Joghurtpor , Kalcium-karbonát, Színezék (karamell), Emulgeálószer ( szójalecitinek ).

Ha saját, hozzáadott anyagoktól mentes müzliszeletre vágyik, készítse el házilag

Glükóz, fruktóz, szukróz - cukorfélék, és hasznosulásuk

Glükóz=szőlőcukor.
Fruktóz=gyümölcscukor.
Szukróz/szacharóz=ez kb a répacukor/nádcukor, az előbbi kettőből áll, 50-50 százalékos arányban.

A trükk az, hogy a legtöbb élelmiszerben, amiben cukor van, általában glükóz és fruktóz is van, vagyis például a gyümölcsökben sem csak gyümölcscukor van, a legtöbb gyümölcsfélében a fruktóz aránya 40 és 55 százalék között van, de persze vannak eltérések, az almában 65 százalék, a tőzegáfonyában pedig 20.

Ez nem jelenti azt, hogy teljesen mindegy, milyen formában visszük be a cukrot, mert nem az. Egyfelől, minél magasabb rosttartalmú egy adott élelmiszer, annál lassabb a cukor felszívódása, ami azért jó, mert nem lengeti ki annyira a vércukorszintet - márpedig a gyümölcsökben van rost. Másrészt: egy adag gyümölcsben egyszerűen kevesebb cukor van, mint egy ugyanakkora adag gyümölcsfagyiban/gyümölcsjoghurtban vagy pilótakekszben.

A glükóz és a fruktóz teljesen másként viselkedik a testünkben. A gyümölcscukrot a máj bontja, ami részint sokkal lassabb szerv, részint ez nincs hatással a vércukorszintünkre. Viszont ennek nem kell annyira örülni, ugyanis a máj sem képes korlátlan mennyiségben elbánni a fruktózzal. Az, ami a molekulával a májban történik bonyolult, de feldolgozása során pl trigliceridek keletkeznek, amik hosszútávon károsíthatják a máj működését, sőt, a teljes érrendszert rongálják. Tehát nem lehet azt mondani, hogy á, csak gyümölcscukor, és korlátlanul zabálni belőle, mert kalóriatartalma megegyezik a glükózéval, és nagy mennyiségben a testünknek sem jó.

100 százalékos gyümölcslevek

Bár nagyon finom, és mindenképpen sokkal egészségesebbek, mint cukros társaik, ezeket sem szabad liter számban magába tolnia. Hogy miért? Mert 1 liter 100% narancslében pontosan 90 gramm cukor van. Ön is dobott egy hátast? Igen, megértjük, mi is.

De, mivel az ananászlé sokkal menőbb a fogyókúrázók körében - mert ugye az ananásznak zsírégető hatása van - erre is muszáj kitérnünk: 1 liter dobozos, 100%-os ananászlében (A Happy Dayt vettük alapul), 123 gramm cukor van.

„Egészséges” kekszek

A csapból is az folyik, hogy mennyire egészséges teljes kiőrlésű gabonakekszet fogyasztani reggelire, de arra már kevesen gondolnak, hogy meg is nézzék, hogy milyen összetevőkből áll a keksz.

A "reggelizőkekszeket" agyonreklámozzák, a legismertebb Jóreggeltkeksz 5 dekás csomagjában 11 gramm cukor van, ugyanennek a tescós változata már 14 gramm cukorral van megpakolva. (mindkettő gyümölcsös).

A nagyobb csomagokat megnézve: egy csomag Győri zabfalatokban 52,7 gramm cukor van, a nagyon csinos Digestive Muesliben (már a neve is olyan egészségtudatos, nem?) 71,5 gramm. Előbbinek magasabb amúgy a fajlagos cukortartalma: 24,5/19,6 gramm minden száz gramm kekszben. Az ilyesmi ráadásul igen eteti magát, kétlem, hogy bárki meg tudna állni egy elfogyasztása után. Ráadásul az össz kalóriaérték is rémisztő: egy (21,5 dekás) csomagnyi  zabfalatokban nagyjából 1000 kcal van, ami egy felnőtt ember tápanyagszükségletének kb a fele, amit nyilván nem cukorból és pálmaolajból kellene bevinni. A digestive teljes doboza pedig csaknem 1700 kalória!

Egészséges italok

Ilyenek például a gabonaitalok, amit manapság már minden valamit magára is adó egészségtudatos fogyaszt, tehéntej helyett. Egy liter (a képen a középső) szójatejben 25 gramm, míg egy liter rizstejben 48 gramm cukor van, a képen szereplő kék szójatej ráadásul cukrozott. Ha nagyon vágyik a gabonatejre, vegye például az Alpro hozzáadott cukrot nem tartalmazó szójaitalát, ebben csak 1 gramm cukor van/liter. Összkalóriatartalomban is ez a nyerő: 320 kalória/liter, a rizstej 600 kalória, a cukrozott szójatej 390 kalória. Összehasonlításképpen egy liter 2,8-as tehéntej 550 kalória (és 46 gramm cukor, laktóz formájában).

Gumicukor természetes gyümölcsből

A sima Haribónál természetesen sokkal előnyösebb ezt tömködni a gyerekbe, vagy magába, de ne felejtse el, attól még mert nincsenek benne mesterséges aromák, színezékek, attól még nagyon is hizlal. De ha már tényleg minden kötél szakad, és muszáj gumicukorhoz nyúlnia, nézze meg szerintünk melyik a legjobb, vagy ha szeretne halott embriókra emlékeztető házi gumicukrot készíteni, arra is van tippünk!

Gyümölcsjoghurt

Sajnos a nem olcsó gyümölcsjoghurtokban is hemzseg a cukor. Átlagosan (ha nem cukor nélküli termékről beszélünk), 100 gramm termékben 12-14 gramm cukor található. Aztán ott van a híres Actimel és társaik, amit rendre gyerekek sulis kajájához csomagolnak a szülők és az ivójoghurtok is. A gyerekeknek szánt Actimelben 11,7 gramm cukor van. És akkor muszáj megemlíteni a light gyümölcsjoghurtokat is, mert az oké, hogy a zsírtartalma kevesebb és csökkentett a cukortartalma is, de még így is van 100 gramm light joghurtban 7,8 gramm cukor. 

Gyümölcslevek gyerekeknek

Az igazi horror akkor jön el, ha szétnézünk az ilyen-olyan, gyerekeknek cuki módon csomagolt gyümölcsös italok piacán. Ezek cukortartalma is jó magas, vagyis nem arról van szó, hogy a gyümölcslevet higítanák vízzel, mint egyszeri anya az étterem teraszán. Decinként 10-12 gramm cukor van mindegyikben.

A 400 ml-es sárgarépa-alma-eper-lime italban, 41,2 gramm, és most kapaszkodjanak meg, az 500 ml-es Kubu Waterrr eper szénsavmentes üdítőitalban (ízesített víz!!!) pedig, 28,5 gramm cukor.

De, hogy ne mondhassák, hogy ez a Kubu ellen irányuló poszt, megnéztünk még pár gyerekitalt: Cappy Junior Multivitamin vegyesgyümölcs ital hozzáadott vitaminokkal, a két és fél decis  flakonban összesen 27 gramm cukor van, a kétdecis Rauch Yippy narancs-sárgarépa-citrom vegyes ital 23,4 grammot tartalmaz, a Figo három decis alma-narancs-mandarinjában 18,3 gramm cukor van, A 3 decis disney palackos minnie egér italban pedig 32 gramm.  

*A mért értékek a gyümölcslevekben, az adott termék kiszereléséhez vannak viszonyítva, tehát nem fajlagos mennyiségek esetén mértük a cukor mértékét az termékekben.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra