Miért dörgölőzik a Nike és az Adidas a divatvilághoz?

Szupermodellel reklámoz a Nike: a sportolókat Karlie Kloss váltotta a plakátokon.
Szupermodellel reklámoz a Nike: a sportolókat Karlie Kloss váltotta a plakátokon.Nike

Ahogy az előző szezonban, úgy idén is előszeretettel dolgoztak a sportmárkák ismert vagy feltörekvő tervezőkkel egy-egy kollaboráció erejéig. Tavaly nagy kedvencünk volt Mary Katrantzou Adidasnak tervezett kapszulakollekciója, de nehéz volt szó nélkül elmenni Jeremy Scott hatásvadász kreációi mellett is. A jelenség feltűnt a Businessinsider.com szerkesztőinek is, akik annak jártak utána, hogy vajon miért éri meg az olyan jól bejáratott sportcégeknek, mint a Nike vagy Adidas jó kapcsolatot ápolni a divatvilággal?

Az idei szezonban a Nike a berlini székhelyű dizájnerrel, Johanna F.Schneiderrel paktált le, míg az Adidas a menő japán márka, a Kolor tervezőjét kérte fel arra, hogy tervezzen meg egy minőségi anyagokból és innovatív szabási technikával készült kollekciót a 2016-os év első felére. Junichi Abe hozta a tőle megszokott formát és egy igazán eredeti, futurisztikus hangvételű, 21 darabból álló gyűjteményt szállított le a német világmárkának, melyek közül a párizsi divathéten látottak alapján garantáltan elkapkodják majd a testhőmérséklet szabályozó okospólókat, a Ripstop anyagból (hasadásgátló szövet, siklóernyőknél használatos) készült kapucnis kabátokat valamint a profi sportcipőket, amikért átlagosan 95-550 eurót (kb.29.390-170.170 forint) kérnek majd a márkaboltokban.

A hagyományosan elsősorban a sportolókhoz igazodó Nike a közelmúltban ahelyett, hogy egy ismert teniszezőt vagy focistát szerződtetett volna legújabb kampányába, inkább az egyik legfelkapottabb szupermodellt, Karlie Klosst kérte fel női termékeinek népszerűsítésére. Bár való igaz, hogy a 22 éves chicagói modell korábban balett táncos volt, napjainkban pedig aktívan jógázik, azért az is tény, hogy a Nike ezelőtt még soha nem állt kapcsolatban divatmodellekkel a reklámjai során. Sőt, tavaly októberben még egy nagy horderejű divatbemutatót is tartottak „Women's Innovation Summit” címen New Yorkban, amelyen több tucat divatszerkesztő és modell is részt vett. Az eseményen nemcsak Karlie Klosst, hanem a márkával együttműködő brazil dizájnert, Pedro Lourençót is bemutatták a közönségnek.

Az Adidas is kitesz magáért, ha figyelemfelkeltésről van szó
Az Adidas is kitesz magáért, ha figyelemfelkeltésről van szóAdidas

Az Adidas már régóta működik együtt olyan tervezőkkel, mint Stella McCartney (Adidas by Stella McCartney vagy Yohji Yamamoto (Y-3), de az 1949-ben alapított cég az elmúlt években rákapcsolt és olyan trendi tervezőkkel vette körül magát, mint a Dior ház vezető kreatívosa, Raf Simons, Rick Owens, Mary Katrantzou vagy Jeremy Scott. De a Nike is felfedezte a női kollekciókban rejlő piaci rést és egy egészen új vonallal próbálkozik be, amelyen belül divatos és stílusos ruhadarabokat kínálnak az erre igényt tartó női vásárlóiknak. A Nike elnöke, Trevor Edwards szerint a márka női részlege jelenleg 5 milliárd dollárt hoz a konyhára, de terveik szerint ezt az egyébként is megdöbbentően magas összeget 2017-re 7 milliárd dollárra tornázzák majd fel.

„Észrevettük, hogy mennyivel jobban teljesít ez a szegmens (futás és az edzés) mind a stílus, mind pedig a megjelenés szempontjából. Az edző-leggings az új farmer. Látjuk, hogy a nők milyen zökkenőmentesen építették be az életmódjukba, ebben futnak, edzenek és ebben járnak fitness órákra. A másik dolog, amit megtanultunk, az az, hogy tartanunk kell a lépést a piaccal” – mondja Edwards, aki a jövőben igyekszik sokkal nagyobb figyelmet fordítani a női vásárlókra, de tisztában van azzal is, hogy erre stílustalan ruhákkal és gyenge marketinggel semmi esélyük nincs a jelenlegi piaci helyzetben.

Mary Katrantzou még a sportmárkáktól elhatárolódó divatmániásokat is meggyőzte.
Mary Katrantzou még a sportmárkáktól elhatárolódó divatmániásokat is meggyőzte.marykatrantzou.com

„A Nike nem egy divatmárka. Felmértük a sportolók igényeit és innovatív megoldásokat kerestünk a felmerült hiányosságokra. De elismerjük, hogy a női sportruháink esetében koncentrálunk kell arra, hogy azok divatosak is legyenek egyben. A nőknek ma már nem kell választaniuk a funkcionális és a divatos termékek között" – tette hozzá Julie Igarashi, a Nike edzőruháiért globálisan felelős alelnöke.

„Napjainkban minden olyan gyorsan változik. Az emberek tetőtől-talpig H&M-ben és Zarában járnak és minden hónapban izgatottan várják az újabb termékeket. Még a nagy divatmárkák is ráálltak arra, hogy resort és elő-szezonális kollekciókat dobjanak piacra, csak azért, hogy háromhavonta előállhassanak valami újdonsággal. Mi egy elismerten nagy kereskedelmi márka vagyunk, így természetesen nekünk is le kell szállítani – legalább hetente – valamit, ami lázba hozza a vásárlókat. Ez a vásárlásmánia és az Internet adta felgyorsult világ a mi hozzáállásunkat is megváltoztatta” – mondja Dirk Schönberger, az Adidas stílusos sportrészlegének kreatív igazgatója.

Stella McCartneyval is dolgozott már az Adidas
Stella McCartneyval is dolgozott már az AdidasAdidas

„A sportos stílus valóban egy hatalmas fogyasztói tömeget jelent, ami ma már nem függ olyan szorosan össze a sportos életmóddal, sokkal inkább egy divatos kiegészítő. Ez az, amit a vásárló akar, így ez egy lényeges részét képezi a márkánknak” – folytatja Schönberger, aki szerint csak ilyen fogásokkal tudják bevonzani az üzletekbe a fiatal vásárlóikat. Mindenesetre idén egy nagyot gondolt a sportmárka és ahelyett, hogy olyan rutinos designereket kért volna fel az együttműködésre, mint Raf Simons vagy Rick Owens, inkább celebekben gondolkodott és Pharrellel majd Kanye Westtel készítette el szezonális kapszulakollekcióit, aminek köszönhetően túlárazott harisnyaruhákat is vehetünk majd az Adidasnál, ha akarunk. A complex.com információ szerint a kollekció 350-3850 dollár, azaz kábé 100 ezer és 1 millió forint között mozog majd.

Oszd meg másokkal is!
Mustra