57 évesen elhunyt az Ed Hardy és a Von Dutch márka atyja

Zanza!

A TMZ számolt be arról, hogy elhunyt Christian Audigier, aki két divatmárka, az Ed Hardy és a Von Dutch mögött is állt. Idén januárban rákot diagnosztizáltak nála, a tervező elmondása szerint mielodiszpláziás szindrómáról volt szó. Audigier korábban dolgozott a Guess-szel, a Levi's-szel és az American Outfitters-szel is – nettó vagyona 250 millió dollárra (azaz 70 milliárd forintra) rúg, márkáit pedig 40 országban árulják. Olvasson tovább, ha kíváncsi, hogy jutott Audigier a csúcsra.

Élet az Ed Hardy előtt

Audigier 1958. május 21-én született Franciaországban, édesanyja egyedül nevelte fel őt és két testvérét is. Már 14 évesen a divatiparban dolgozott: egy farmerkollekciót tervezett, amelyet a Rolling Stones ihletett. Ez pedig annyira jól sikerült, hogy a Macken egyik vezetője is felfigyelt rá, és felvette a céghez, lehetőséget biztosítva ezzel a tervezésre és a világkörüli utazásokra is – olvasható a Wikipedián.

Húszas évei elején New Yorkba költözött, hogy elkezdje kiépíteni a saját márkáját. Ezalatt az idő alatt több márkánál (Guess, Levi's, Diesel, American Outfitters, XOXO) is megfordult, majd Los Angeles-be költözött, ahol végre utolérte a siker. Kenneth Howarddal, a Von Dutch tulajdonosával állt össze, hogy aztán a márkát a celebkapcsolatai (többek között Britney Spears és Justin Timberlake) segítségével a homályból a figyelem központjába emelje. 2004-ben azonban mindenféle harag nélkül elváltak útjaik, Audigier pedig elkezdte népszerűsíteni az Ed Hardy márkát.

A celebek segítették

Audigier elég komolyan vette a dolgokat: megvásárolta a Don Hardy tetoválóművész munkáját illető jogokat (beleértve a színes dizájnt) és felhasználta a celebkapcsolatait is: a strasszokkal kivert, olcsónak kinéző ruháit olyan hírességekre tudta ráadni, mint Madonna, Michael Jackson, Fergie vagy a már említett Spears-Timberlake páros is. Azt azért tegyük hozzá, hogy tíz évvel ezelőtt járunk – nagyban hozzájárult a sikerhez az, hogy a 2000-es évek elején még mindenki az ízléstelen Spice Girls-cuccokért rajongott és ez volt az az évtized is, amikor Spears-ék tetőtől talpig farmerben mutatkoztak. A Von Dutcn-nál tanult marketingtrükköket itt is hasznosította: a híres emberek szponzorálása mellett exkluzív helyeken nyitott üzleteket. Így fordult elő, hogy pár éven belül San Fransiscóban, New Yorkban, Johannesburgban, Kuala Lumpurban, Delhiben és Qatarban is nyitott boltokat. 2008 óta a márka arca Sarah Larson volt – akkortájt már egész jól ment a cégnek, hiszen 2009-ben 700 millió dolláros, azaz 196 milliárd forintos bruttó bevételt könyvelhetett el.

A siker nem tartott sokáig, 2009-2010-ben össze is omlott és a legtöbb boltot be is zárták. Az 1945-ben született Don Hardy szerint Audigier rossz marketingdöntései vezettek a csődhöz, például az, hogy túl sokszor és jól látható helyeken tüntette fel a termékeken a saját nevét, és összekötötte a nevét a rövid ideig híres tévés személyiséggel, Jon Gosselinnel is. Jogi csatározásokat követően Hardy visszanyerte az irányítást a nevével futó márka felett, bár többek között a pólók, sapkák és kapucnis pulóverekre vonatkozó licencek továbbra is Audigier cégéhez tartoztak.

Több lábon állt

Kevesen tudják, de 2008-ban beszállt egy kisebb francia vállalkozásba is, hogy olyan borokat dobjon a piacra, amelyek az akkor már híressé vált strasszos-színes Ed Hardy világot idézik csomagolásukkal. Emellett pedig egy Los Angeles-i éjszakai klubot is tulajdonolt. Egyetlen lánya született Michelle Lorraine-től, akit Crystal Audigier-nek hívnak és akiről farmerkollekciót is elnevezett (Crystal Rock). „A divatot nem a Nordstrom vagy a Macy's diktálja, hanem az emberek. Ők mondják meg, hogy mit akarnak viselni, ezért menj ki az utcára és nézd meg, mi van rajtuk. Aztán gyárts hasonlót és meg fogják venni" – nyilatkozta egy interjúban a tervező, akinek egyébként a mára cikivé váló Michael Kors volt a kedvence.

Ed Hardy Magyarországon

A márka itthon sem ismeretlen, köszönhetően főleg annak, hogy például régen a WestEndben is árultak Ed Hardy cuccokat, illetve aukciós portálokon és az egykori Józsefvárosi piacon is szembejöhettek velünk valódi és replika Hardy-termékek, melyek többsége bizony ismeretlen eredetű vagy csak Ed Hardy '"inspirálta" giccses-strasszos holmi volt. Ezek sajnos azóta sem koptak ki az utcaképből, pedig ideje lenne, hogy eltűnjenek végre a süllyesztőben. Mindenesetre nézze meg galériánkat, ahol Audigier-en kívül megtalálja azokat a hírességeket is, akik viselték a rokokós ruhákat, sőt: még a tervező-tulajdonos villáját is meglesheti!

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra