Ilyen, ha az orosz irodalom ihlet meg egy magyar tervezőt

Zanza!

Nemrég összegyűjtöttük, hogy milyen táskákkal rukkoltak elő a magyar designerek erre a szezonra, és megemlítettük Gyenge Anna Júlia márkáját, a Ju Ninelle-t is. El is beszélgettünk a tervezővel a kezdetekről, meg persze a jövőről is.

Kezdjük a legelején. Mikor döntöttél úgy, hogy márpedig te divattervező leszel?

A gimnázium alatt körvonalazódott bennem, hogy ezzel szeretnék foglalkozni, és rátaláltam a Modart művészeti és divatiskolára. A diploma évében az év végi projektem már a saját márka volt. Amikor végeztem, egy évig nem tudtam vele foglalkozni, mert belekerültem egy nagy projektbe, a Magyar Telekom formaruhatervező pályázatába. Persze ez is hasznos volt, hiszen így rengeteg kapcsolatra tettem szert gyártókkal, kellékesekkel, anyagosokkal. Gyakorlatilag így ismertem meg az összes embert, akivel most együtt dolgozok.

Hogyan született meg a Ju Ninelle márka?

A név a Júlia Annából lett összerakva, a Júliának levágtuk a végét, a Ninelle pedig az Anna egyik régies becézése. A Ju Ninelle világára pedig nagy hatással volt az orosz irodalom, akkoriban ugyanis éppen az Első szerelmet olvastam Turgenyevtől. Megfogott a törékeny hangulat, a női sokrétűség, és így jött a matrjoska szimbólum is.

Hogyan határoznád meg a célközönséget?

Egy fiatal dolgozó nő tele életvidámsággal és szabadságvággyal. A kor persze nem igazán számít, a Ju Ninelle mindenkinek szól, akit megfog a márka lelke.

Számtalan magyar tervezővel beszéltünk már arról, hogy a designereknek szinte mindenhez értenie kell marketingtől kezdve a pénzügyekig. Te hogyan birkózol meg ezzel a sok feladattal?

Nehezen, a mai napig sokszor szembesülök azzal, hogy ehhez egyedül kevés vagyok. Az elején mindig nagy lendülettel vágok bele egy kollekció elkészítésébe, de a közepénél ez valahogy elfogy. Nagyon lassan lehet csak csapatot bővíteni, minden feladatra meg kell találni a megfelelő embert. Ezen a márkán rajtam kívül még ketten dolgoznak, egy grafikus  és egy divatmenedzser.

Honnan merítesz ihletet?

Általában a saját vagy az ismerőseim élethelyzeteiből inspirálódom. A tervezés egy öngerjesztő folyamat, és ahogy egyre jobban kikristályodosnak bennem a gondolatok, úgy kezdenek el konkrét formák kialakulni a fejemben. Számomra nagyon fontos a praktikum, és érdekes feladat ezt összeegyeztetni a vágyaimmal, a megálmodott képekkel. Ha elkészül egy darab, akkor ki is szoktam próbálni. Az első táskámat például addig nem is árultuk addig amíg nem hordtam egy-két hónapig. De a legjobb barátaim is sokat segítenek, sokat számít az ő véleményük is.

A kollekcióid nemcsak ruhákból állnak, Ju Ninelle táskákat és ékszereket is lehet kapni. Mikor kezdtél el kiegészítőket tervezni?

A diplomamunkám darabjaihoz csináltam kísérőelemként pár táskát. Idővel egyre hangsúlyosabb lett ez a vonal, és most már ez érdekel jobban. Az első darabot egy táskással csináltattam, nagyon sokat tanultam tőle, és most már közösen készítjük a kiegészítőket.

Szerinted mik egy jó női táska főbb ismérvei?

Praktikus, strapabíró és nőies. Fontos az is, hogy színben és formában is olyan legyen, hogy bármilyen programjaink is vannak aznapra, bátran hordhassuk. A teherbíróság sem elhanyagolható szempont, és ez nem feltétlenül függ össze az űrtartalommal. Emellett nem baj, ha illik az aktuális divathoz, ezért is nem lehet megállapodni egy táska mellett.

Melyek azok az alapdarabok, amelyekkel mindenképpen rendelkeznie kell egy nőnek?

Kell egy alkalmi, „színházbamenős” kis táska, egy jól variálható hétköznapi táska, egy nagy tote bag, amibe mindent bele lehet dobálni, ha olyan kedvünk van, egy jó hátitáska, amivel bárhova el lehet indulni és természetesen egy jó nagy utazótáska.

Egyre többen vásárolnak honi tervezőktől. Milyen érvekkel tudnád meggyőzni azokat, akik eddig főként fast fashion márkáktól öltözködtek?

Egyrészt biztosan nem jön velük szembe az utcán a megvásárolt ruha vagy kiegészítő, mert a tervezők többsége kis darabszámmal dolgozik, így nagyobb odafigyeléssel és akár egyedi megrendelés alapján készülnek. Másrészt sokat számít a személyes kontaktus, hiszen a showroomokban általában ott van a tervező is.

Magyarország kis piac, de nagyon sokakat vonz a divat világa. Van, aki egyénileg próbál érvényesülni, van, aki többedmagával. Gondolkoztál már azon, hogy összeállsz egy másik tervezővel?

Dolgoztam már együtt más tervezőkkel, és ez bizony nem egyszerű. Mindig van valaki, akivel beszélünk arról, hogy kellene egy közös projekt, de nem tudom, hogy ezekből mi fog megvalósulni. Minél több időt töltök ebben a szakmában, annál könnyebben veszem észre, hogy ki az, aki elzárkózik az együttműködéstől és ki az, aki nyitottabb. Itthon egyébként inkább versenytársként tekintenek egymásra a tervezők, és ritka az, hogy én is tervező vagyok, te is tervező vagy, gyere, legyünk barátok.

Sok itthoni designer kacsintgat külföld felé, sőt, már ismerik őket is kint. Te is szeretnél nyitni más piacok felé?

Igen, vannak ilyen terveim. Voltam például a svájci Blickfang designvásáron. Számomra egyébként Spanyolország lenne a reális cél, mert beszélem a nyelvet és nagyon érdekel a bőrdíszművesség, valamint vannak olyan márkák, amiktől sokat tudnék tanulni és akivel szívesen együtt is működnék.

Ha bárkivel dolgozhatnál együtt a világ összes tervezője közül, kikkel kooperálnál szívesen?

Stella McCartney, Isabel Marant, Marc Jacobs és Clare Waight Keller. Ezeken felül bármely divatháznál szívesen kipróbálnám magam.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra