OFFLINE

Nem hülyeség ruhába fektetni a pénzünket

2015. március 11., szerda 09:59

A divatiparban előszeretettel emlegetik „befektetési darabként” az olyan ikonikussá vált termékeket, mint például a Burberry trench coat, a Chanel táska vagy a Manolo Blahnik tűsarkú. Tehát azokat a drága tételeket, amik jóval többe kerülnek lakásunk egyhavi bérleti díjánál, így nyugodtan nevezhetjük akár „beruházásnak” is a megvételüket. De miért herdálnánk el a nehezen megkeresett pénzünket ilyen luxuscuccokra, miért is éri ez meg nekünk és milyen módon térül majd meg a pénzünk? A fashionista.com utánajárt és kiderítette, hogy milyen tippek és trükkök vannak köztudatban a témával kapcsolatban.

Felmerül a kérdés, hogy a befektetés ebben az esetben valóban helyes megnevezés-e, mivel az olyan tényleges beruházásokkal ellentétben, mint például az ingatlanvásárlás, az egy pár tűsarkúba való „befektetés” kevésbé valószínű, hogy majd megtérül a jövőben. Mégis úgy tűnik, hogy van benne fantázia, hiszen ha nem így lenne, akkor nem lennének annyira felkapottabb a tervezői együttműködések az eBayen vagy nem lenne végtelennek tűnő várólista egyes szőrme kiegészítőkre. Ahogy a legnagyobb viszonteladással foglalkozó weboldalak (Tradesy, Bib + Tuck és a RealReal) is arról tanúskodnak, hogy igenis érdemes befektetni designerruhákba és kiegészítőkbe, mivel bőven van rájuk kereslet a piacon.

Ez az egész mindig olyan gyanús. Legalábbis többnyire

„Olyan termékekkel foglalkozunk, amik a legkeresettebbek. Ilyen például a Balenciaga bőr motorosdzsekije, a Chanel Boy táska, a Celine Trapeze táska vagy a Louis Vuitton Neverful táska” – mondja a méregdrága, könnyen beazonosítható termékekről a RealReal kereskedelmi igazgatója, Rati Levesque. Mivel az ügyfelek gyakran kíváncsiak a feltöltött termékek minőségére, illetve az eredetiségéről is megszeretnének győződni, ezért a cég kifejlesztett egy RealBook névre keresztelt iPhone applikációt, amelyen többek között az ügyfelek adatait, valamint piacra dobott termékeiket is nyomon követhetjük és értékelhetjük.

A különleges darabokban van a nagy lóvé

Ha valami klasszikusra vágyunk, de nem akarunk várólistára kerülni, vagy limitált szériás darabok után kajtatni, akkor a legjobb, ha a Fendi 'Karlito' kulcstartójába fektetünk be, amiért tavaly még 1685 dollárt (körülbelül 462 ezer forint) kértek a márkaboltokban. Legalábbis ezen a véleményen van a Tradesy vezérigazgatója, Tracy DiNunzio, aki szerint a Chanel 2.55-ös táskájába továbbra is érdemes befektetni, ahogy az olyan szezonális darabokba is, mint a 3800 dolláros (körülbelül 1 millió forint) Chanel graffitis hátizsák is. A szakértő szerint azonban a sporttáskákat mellőzük, mivel ezek nem fogják visszahozni az árukat a használtruha piacon.

Jelenleg az olyan luxuscuccok keresettek, mint a Chanel Lego táska, a Dior Tribal fülbevaló, amelyeket hihetetlenül nehéz levadászni még az üzletekben is, ezért előfordul, hogy a kiskereskedelmi értékénél jóval többet elkérnek értük a viszonteladói oldalakon. Hasonlóképpen felkapottak a Birkin táskák, amikért ugyanezen okból szintén jóval többet kérnek a piacon. „Az olyan luxusórákra, mint a Rolex vagy a Cartier most kifejezetten növekszik a kereslet. A karóra igazán jó befektetés, mivel megveszik 1500 dollárért (kb.411 ezer forint) és két éven belül 3000 dollárért (kb. 823 ezer forint) adnak túl rajta” – avat be a trükkökbe DiNunzio.

A lehető leghamarabb adjunk túl rajta

A trükk az, hogy ne várjunk. A legtöbb szakértő egyetért abban, hogy adjunk túl rajta, amint csak lehet. „Minél hamarabb piacra dobjuk, annál hamarabb túladunk rajta és annál több pénzt kaszálunk vele. A legjobb, ha még szezonon belül nyélbe ütjük az üzletet, ez különösen a limitált szériás termékekre igaz. Ebben az esetben garantáltan megtérül a pénzünk” – javasolja Levesque.

Persze ha nincs szívünk egy év után megválni bőrdzsekinktől, de nem akarunk elesni a profittól sem, akkor a másik alternatíva, hogy ülünk rajta még legalább tíz évig, majd vintage termékként értékesítjük a piacon. Ezen a véleményen van a Bib + Tuck alapítója, Sari Bibliowicz is, aki szerint egyre több pénzt ajánlanak az ilyen ritkaságokért a piacon.

A kiegészítőkkel nagyot lehet kaszálni

A ruházati cikkeket általában csak kedvezményesen lehet eladni. A Tradesy becslése szerint például a kiskereskedelmi ár kevesebb mint 75 százalékáért adhatóak tovább a ruhadarabok a használtruha piacon. A kiegészítők a legkeresettebbek, bár ez betudható annak is, hogy ezeket a darabokat próba nélkül is bevállalják a vevők.

A cipő azonban más tészta

A használt cipők kevésbé valószínű, hogy elkelnek, hacsak nem hihetetlenül óvatosan tipegünk bennünk, vagy alig használjuk őket. „A vörös talp mindig emeli a cipő értékét. Közel két éves működésünk alatt a Louboutin cipők hozták a legnagyobb megtérülést a cipő kategóriában” – állapítja meg DiNunzio.

Ne dobjon ki semmit

„Minél több része megvan az eredeti csomagolásnak, annál nagyobb esélyünk van az eladásra. Lenyűgöző, hogy egy cipőhöz csatolt textilzsák mennyivel dobja meg a vételárat. Az emberekben ez olyan érzést kelt, mintha új terméket vennének” – magyarázza a használtruha piac pszichológiáját Azout.

Az elővigyázatosság kulcsfontosságú

Nem mindegy, hogy milyen módon tároljuk az eladásra szánt termékeket, legyünk elővigyázatosak, mivel a szekrény mélyére behajított darabok áporodottak lesznek egy idő után. A cipők esetében például ügyeljünk arra, hogy ne kopjanak el, a cipő orrát pedig tömjük ki papírral. Védjük a cipő talpát is (különösen a Louboutin cipőkét). Hasonlóképpen óvjuk meg az elhasználódástól, illetve a szakadástól a táskákat is, különösen akkor, ha azok bőrből készültek. A szakértők szerint ajánlott évente leápolni őket. Különösen igaz ez a kényes ruhadarabokra, amiket szintén nem mindegy, hogy hogyan tárolunk. Speciális gondoskodást igényelnek a kötött, illetve a selyemből készült holmik is.

Mi a helyzet a tervezői kollaborációkkal és a fast fashionnel?

Megoszlanak a vélemények arról, hogy valóban megéri e hosszú órákig sorba állni ezekért a kollekciókért. „Nem szívesen mondok igent, mert személy szerint én biztosan nem kelnék fel hajnal ötkor azért, hogy sorba álljak ezekért a cuccokért. De őszintén szólva azok az emberek, akik ezt megteszik, azok hasznot is húznak belőle. Ez van, amikor a kereslet meghaladja a kínálatot, és ebből tényleg jól lehet kijönni” – állítja DiNunzio. Néhány kollekciót, mint például a Missoni for Targetet vagy a 3.1 Phillip Lim for Targetet kis haszonkulccsal, de még mindig el lehet adni a Tradesy oldalán. Az eladásban segít, ha a darabok jól felismerhetőek. Egy Peter Pilotto for Target napszemüveget például 100 dollárért (27.360 forint) adtak el a Bib + Tuck oldalán.

DiNunziót nemcsak a megfizethető márkák és a divatházak közötti kollaborációk sikerei lepték meg, hanem az is, hogy milyen jó eladásai vannak a Zarának és a Free People-nek. A gyors fluktációnak köszönhetően akár 70 százalékos nyereséggel is megszabadulhatunk ezektől a termékektől az online piacon. A  fast fashion termékek esetében azonban fontos, hogy még ugyanabban a szezonban túladjanak rajtuk az eladók, mivel félő, hogy a régebbi kollekciók a rossz minőségű varrásnak és anyagnak köszönhetően elhasználtnak tűnnek és visszaküldik azt a vásárlók. Amennyiben mégsem szeretne az eladással vesződni, illetve nyereségre sem szeretne szert tenni, akkor egyszerűen csak tartsa meg ruháit és kiegészítőit, miközben azt hajtogatja: ez igazi befektetés!

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta