Öt tervező, aki meghatározta 2014-et

Zanza!

Szerencsére nem csak az utcai divatban, de a neves divatházaknál is történtek változások a 2014-es évben. Az átrendeződött piaci viszonyoknak, a divatdiktáló celebeknek, valamint a márkák által fizetett divatbloggereknek köszönhetően a tervezők a megváltozott igényeket is figyelembe vették kollekciók tervezése során, így több kifutón is homlokegyenest mást vonultattak fel, mint amire a közönség számított.

Voltak, akik a semlegességre esküdtek idén, míg mások inkább a kőgazdag fiatalokat kívánták megcélozni ruháikkal. A dazeddigital.com szerkesztői ezúttal azokról a divatházakról készítettek egy listát, melyek a divatra és csak a divatra is koncentráltak az idei évben.

J.W. Anderson, a Loewe tervezője

A tervező 2008-ban alapította saját nevén futó márkáját, tehát alig pár év alatt a divatvilág egyik meghatározó figurája lett, aki ügyet sem vetett olyan, avantgárdot nem ismerő irányzatokra, mint a normcore vagy a health goth. A Dazed & Confused magazin idei 100-as listájának hetedik helyén landoló tervező olyannyira rákapcsolt az utóbbi időben, hogy tavaly leszerződött a spanyol Loewe-hez, melyet igencsak rövid időn belül a várakozásokon felül sikerült korszerűsítenie. A sikerben nagy szerepe volt a neves divatfotósnak, Steven Meiselnek is, akivel a divatház kampányát készítették el. „A divatvilág legnagyobb problémája az unalom” – mondta nemrég Anderson. Reméljük a tervező egyhamar nem válik majd közönyössé a szakma iránt.

Shayne Oliver, a Hood by Air tervezője

A Dazed & Confused idei 100-as listájának ötödik helyezettje mindössze 26 éves és máris az egyik legkultikusabb, városi fiatalokat megcélzó márkának a vezetőtervezője. Shayne Oliver annyira menő volt a szezonban, hogy futurisztikus, 2015-ös tavaszi-nyári kollekcióját az Atlanti-óceán mindkét oldalán bemutatta a közönségnek. New Yorki showját élőben közvetítette az interneten, amit egy nagy finálé követett a MoMA-ban. A párizsi bemutatót pedig egy elhagyatott irodaépületben tartotta, amit szintén a szezon egyik legkiemelkedőbb munkájaként tartanak számon. Az HBA logóval ellátott ruhadarabok a kritikusok szerint is egyfajta őrségváltást jelentek a luxus divatházak világában.

Luella Bartley és Katie Hiller, a Marc by Marc Jacobs tervezői

Az 51 éves designer saját nevén futó márkája, a Marc by Marc Jacobs 2013 tavaszán szerződtette le a két brit divattervezőt, akiknek debütálása óriási siker volt New Yorkban. Míg a tavalyi kollekciónál még összemosódtak a női és férfi vonalak, addig a 2015-ös tavaszi-nyári gyűjteménynél már jóval több nőies forma és pasztell árnyalat volt látható. A szakemberek szerint a márkának minden esélye megvan arra, hogy csatlakozzon az új generációs tervezőkhöz és iránymutató szerepet töltsön be a piacon. Nem utolsósorban zseniális húzás volt Jacobstól, hogy idén mindkét szezonban az Instagramon castingolt modelleket kampánysorozatához.

Matthieu Blazy, a Maison Martin Margiela tervezője

Különös dolog történt a divatház júliusi, 2014-es haute couture showjának végén, ugyanis az eddigiekkel ellentétben a harminc éves kreatívigazgató megmutatta az arcát a közönségnek. Nem sokkal a bemutató után Raf Simons egykori tanítványa búcsút intett a Margielának és átigazolt a Céline-hez. Blazy az elmúlt években ahol csak tehette, hangot adott csalódottságának a divatiparral kapcsolatban és azzal sem ért egyet, hogy manapság nem a tervezők, hanem a hírességek befolyásolják a divatot. Innen nézve annyira nem is meglepő a hullámmal szembe menő designer kollekciója, amit a 20.század elejének trendjei, valamint az ötvenes évek japán hímzései ihlettek. A negatív kritikák ellenére nekünk is ez volt az egyik kedvenc kollekciónk a szezonban. A Margielára egyébként a következő divathéten is érdemes lesz odafigyelni, ugyanis Blazy-t az évek óta száműzetésben élő John Galliano váltja majd a sorban.

Nicolas Ghesquière, a Louis Vuitton tervezője

Nem irigyeltük a Marc Jacobsot váltó tervezőt, akinek kétségtelenül nem volt könnyű dolga a francia divatháznál. A jó taktikát választó Ghesquière tiszta lappal indított és a Louis Vuitton örökségéből, valamint a hetvenes évek ikonikus darabjaiból merített inspirációt a kollekció megtervezéséhez. A trükk, ahogy egykor már a Balenciaga esetében, ezúttal is bevált, sikerült intravénás vérátömlesztést végrehajtani a Louis Vuittonnál és modernizálni jól bejáratott gépezetet. Ghesquière-nek köszönhetően várhatóan sokat találkozunk még a Louis Vuitton tavaszi-nyári kollekciójának darabjaival és szupersikkes táskáival a szezonban.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra