OFFLINE

Így károsítják az egészséget a divatos cuccok

2014. október 25., szombat 15:47

Tudta, hogy ruhatárunk legcsinosabb és legelőnyösebb darabjai akár gerincferdülést és ízületi problémákat is okozhatnak? Pedig egy nemrég elvégzett felmérés szerint a szűk nadrágok, ceruzaszoknyák, nehéz táskák és magassarkú cipők igencsak károsítják az izmokat és ízületeket. A dailymail.co.uk szerkesztői szeretnék, ha olvasóik megelőznék a bajt, ezért a British Chiropratic Association (a brit Csontkovács Egyesület) egyik tagjával, Tim Hutchfullal közösen összeállítottak egy listát gardróbunk legkártékonyabb darabjairól. Íme!

Ceruzaszoknya

Amennyiben nyakfájdalmakra, sajgó hátra vagy recsegő térdekre panaszkodik, ne hibáztassa azonnal a kényelmetlen irodai széket, vagy ne fogja rá arra, hogy túl lelkes volt a legutóbbi Zumba órán, hiszen könnyen előfordulhat, hogy a ruhatárával van a hiba. Az egyenes, szűk ceruzaszoknya például befogja a térdet, ami által nehezebben mozgunk, vagy guggolunk le benne mint egy lengébb szoknyában. „A guggoláshoz normálisan be kell hajlítani a térdünket is. A ceruzaszoknya azonban korlátoz a mozgásban. Idővel a törzsünk halmozottan károsodhat, lehet, hogy ezt nem érezzük azonnal, de ha rendszeresen szűk szoknyát viselünk, akkor akár porckorongsérvünk vagy izomhúzódásunk is lehet” – magyarázza Hutchful.

Nehéz, vaskos nyakláncok

A nyak a gerincoszlop felső végeként képtelen megbirkózni azzal, hogy egész naptöbb kilós nyakláncokat cipeljünk rajta. Bármi, ami előre húzza vagy hátra billenti a fejet, az nem jó a természetes egyensúly szempontjából. Ez nyaki feszülést, merev tartást, fájdalmat és egyéb károkat okot, hosszú távon pedig fikszál egy merev testhelyzetet és maradandó káros következményekkel járhat” – mondja a specialista.

Alakformáló fehérneműk

Ha ezek a darabok nem túl szorosak és sok lycrát tartalmaznak, akkor akár meglepően kedvező hatásuk is lehet, mivel kompressziós ruhaként viselkednek, mellyel a sportolók teljesítményét szokták javítani. Ezekkel a speciális ruhadarabokkal ugyanis növelik a vér áramlását és a nyirokkeringést. Azonban ha túlságosan összepréselve érezzük magunkat egy ilyen darabban, akkor még bajba is kerülhetünk. Bár az alakformáló nem korlátozza a légzést, de elég erős ahhoz, hogy korlátozzon a szabad mozgásban, így akár rendellenességet is okozhat a gerincünkben. „Ha korlátozzuk a gerincünk valamelyik részét a mozgásban, azt máshol kompenzácijuk. Fájdalmat eredményezhet, de károsíthatja a hátunk alsó vagy felső részét is” – mondja Hutchful.

Magassarkú cipő

A magassarkú cipő viselése gyakran tesz rosszat a lábnak és a hátnak egyaránt. A látványos, de kényelmetlen sarkakat okolhatjuk többek között a kalapács lábujjakért, a bütykökért, de a vádli izmok is emiatt sajoghatnak. A magassarkú cipő gyakori viselése ugyanis keringési problémákhoz, térdsérüléshez és hátfájáshoz vezethet. Az esetleges sérüléseket és fájdalmakat elkerülhetjük, ha naponta akár többször is átváltjuk cipőnket. Például ha a munkába menet lapos talpú cipőben indulunk el és csak az irodában vesszük át a sarokkal ellátott lábbelit. Az orvos azt tanácsolja, hogy szerezzünk be különböző sarokkal ellátott cipőket és azokat hordjuk felváltva a hétköznapokban.

Nyakba akasztós felső

A nyakba akasztós ruhák, melltartók vagy bikinik a nyak, hát és vállfájdalmak leggyakoribb kiváltó okai. „Ez a törzsben és a nyakban is izomfeszültséget hoz létre, mivel a pánt a nyakat előre húzza, ez rendkívül káros testtartást eredményez, amit mi úgynevezett „anterior carriage-nek” hívunk a szakmában” – mondja az igencsak súlyos problémáról Hutchful.

Rosszul illeszkedő melltartó

Egy jó melltartó kiválasztásánál általában többre van szükségünk annál, hogy a fehérnemű szép és csipkés legyen. „A most divatos, vékony pántokkal ellátott melltartók túl nagy nyomást gyakorolnak a vállra” – állapítja meg az szakember, aki szerint a mindennapi használatra iktassunk be egy vastagabb pánttal ellátott darabot és hordjunk kényelmes, a törzset és az egész vállat egyensúlyban tartó sportmelltartót amikor csak lehetséges.

Nagyméretű táskák

Már jó ideje köztudott, hogy milyen veszélyekkel jár, ha túlméretezett táskát cipelünk a vállunkon. A Victoria Beckham által divatba hozott trendet több divatmániás is előszeretettel koppintja, amivel nem is tehetnének rosszabbat alkarjuknak. Ez az egyoldalú súlyemelés növelheti az izomláz, a nyak, váll és hátfájás kockázatát, ami gyakran fejfájáshoz vezet. A szakember szerint az efféle táskákat ne pakoljuk tele és ahányszor csak lehetséges, tegyük át egyik vállunkról a másikra.

Szűk farmer

Lehetetlenség hosszabb távot gyalog megtenni egy derekat, csípőt, combot és vádlit szorosan összefogó nadrágban. Hutchful szerint ez a típusú nadrág nem tesz jót az ízületeknek, gyakori viselése ráadásul még lábfájást is eredményezhet. Ilyen darabban nem ajánlott hosszú ideig telefonnal a farzsebünkben ülni sem, mivel az egyensúlyhiány miatt további hát és csípő fájdalmakra panaszkodunk majd. Még szerencse, hogy a következő szezonban a szűk farmert leváltják a bő szárú nadrágok.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

JEGYZETLAP Posztnyár szindróma

Ha csak sóhajtozunk, és utáljuk, hogy vége, egyre nyomorultabbul érezzük magunkat. Négy lépés, hogy a szeptembert is élvezni tudd!

STÍLER Netes szépségdilik: ezeknek ne dőlj be

Ha nem akarsz úgy kinézni, mint egy cirkuszból szabadult bohóc, ne a csodatévő appok képeinek higgy, hanem a tükörnek. Az ugyanis nem halványítja el a bőrhibákkal együtt a sminkedet is.

HOMÁR Fifikás, de bebukott parkolóteszt budán

Jó napot, miért büntetnek meg, ha még a fizetőövezet kezdetét jelző tábla előtt parkolok, a nem fizető zónában? Csak. Parkolócég, 12. kerületi módra.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta