Óvatosságra intik a fast-fashion üzleteket a szakemberek

Zanza!

A hazánkban is népszerű H&M a világ egyik leggyorsabban terjeszkedő áruházlánca. Csak az elmúlt évben 365 boltot nyitottak világszerte, a piacon lévő 3246 üzletükben pedig 12.7 százalékkal nagyobb forgalmat bonyolítottak le, mint eddig. Az ijesztően gyors léptekkel haladó fast-fashion üzlet idén javítani kíván a tavalyi átlagán és 375 újabb butik megnyitásában gondolkodik 2014-ben.

Mindeközben természetesen a cég eladásai is növekszenek. A múlt hónapban az eladások már 17 százalékkal lekörözték a 2013-as adatokat. Bár nyereségük 2014 első negyedévében 9 százalékkal nőtt, ez akár 14 százalék is lehetett volna, ha a H&M nem fektet újabb bővítésekbe – írja a fashionista.com.

Bár a Uniqlo 2005-ben beindított projectje, hogy meghódítja az amerikai piacot, mintha egy időre megtorpant volna, mégsem kell őket félteni, ugyanis a márka 2006-ban debütált egy New Jersey-ben található bevásárlóközpontban, aminek sikerén felbuzdulva nyitottak egy másik nagy üzletet 2011-ben is, 2014 végéig pedig újabb 39 boltot kívánnak átadni az Egyesült Államokban. A márkának annyira jól megy a szekér, hogy mindössze egy év alatt csaknem megduplázták üzleteik számát.

484692357
Fotó: Bloomberg / Europress / Getty

Talán kimondható, hogy az elmúlt időszak a ruhakereskedők fénykorát jelenti világszerte, mivel úgy tűnik, hogy igencsak megéri ez az őrült gyors tempójú terjeszkedés.  „Természetes, hogy az a koncepciójuk, hogy annyi üzletet nyitnak, amennyit csak tudnak, hogy kihasználhassák a pozitív piaci hangulatot és a népszerűséget” – mondja az ohioi székhelyű tanácsadó cég, a Kantar Retail alelnöke, Brett Whitfield. „Most a H&M, a Zara, illetve a Uniqlo különösen jól teljesít világszerte. Bizonyították, hogy érdemes minél több helyen megjelenni. Van egyfajta lendületük, míg ezzel szemben vannak olyan hagyományos bolthálózatok, melyeknek visszavonulót kellett fújniuk az amerikai bevásárlóközpontokban” – mondja a New York-i székhelyű tőzsdei piackutató cég, a Belus Capital Advisors vezérigazgatója, Brian Sozzi.

„A kiskereskedelem eleve ciklikusan működik, majd egy újabb koncepció letaszítja a fast-fashiont a trónról, esetleg újra megjelennek a szaküzletek, melyek helyét jelenleg bitorolják. Az üzlet sosem a folyamatos fellendülésről szól, végül úgyis megütik a bokájukat, mert nem lehet sikeresnek lenni évről-évre. Addig terjeszkednek, míg a vevők rámozdulnak egy teljesen más, újabb nagy ötletre” – állítja Allan Ellinger, a New York-i székhelyű befektetési és szerkezetátalakítási cég, az MMG divat és kiskereskedelmi területen dolgozó tanácsadója.

„Ez egy kemény lecke, sok márka csak most tanulja. A szakmába berobbant kereskedelmi vezetők gondolkodásmódja az, hogy növeljék az üzletet, nyissanak 50-100 üzletet évente. Több száz új kirakatot akarnak 2015 januárjára, aminek a közvetlen eredménye, hogy több száz kirakat fog majd a jövőben üresen állni. Hiányzik belőlük az az előrelátás, ami 2007-ben és 2008-ban volt a vezetőkben. Az Abercrombie & Fitch azt tervezi, hogy 180 üzletét bezárja 2015-ig, az Aeropostale pedig 175 üzletet kíván becsukni az elkövetkezendő években, ebből már 40-50 darabot fel is számol a 2014-es évben" – mondja Brian Sozzi.

484045523
Fotó: Lucas Schifres / Europress / Getty

De ezek mellett a Gap Inc. is azt tervezi, hogy idén több mint 70 üzletét bezárja, bár emellett arra is készül, hogy másik 185 áruházat nyit Ázsiában. Nagy problémája a kereskedőknek, hogy az Egyesült Államokban eleve túl sok üzlet van. Az Economic Census 2007-es adatai szerint a kiskereskedők 14.2 milliárd négyzetméternyi területet foglalnak el, ami azt jelenti, hogy 46.6 négyzetméter az egy főre jutó terület. Az Egyesült Királyságban majdnem a fele, 23 négyzetméter az egy főre jutó kereskedelmi terület.

„A fast-fashion üzletek kétségtelenül kihívások elé állítják a szaküzleteket. Ezek a kiskereskedők már elgondolkodnak, mielőtt cselekszenek. Nemcsak az értékesítési lehetőségeket vizsgálják meg, de figyelembe veszik a demográfiai adatokat és gondoskodnak róla, hogy a bolt hosszútávon működjön” – mondja a chicagói menedzsment tanácsadó cég, az AT Kearney kiskereskedelmi részlegének vezetője, Adam Pressman.

„De van itt még valami, ami mindent felrúg, mégpedig az internet. Az online induló üzletek elkezdték megnyitni első utcai üzleteiket. De ennél is fontosabb, hogy az emberek már nem kószálnak tanácstalanul a bevásárlóközpontokban, hanem online rákeresnek a termékre és célirányosan elmennek a boltba és megveszik azt. Vagy megrendelik. Legalábbis egy legújabb felmérés adatai szerint az emberek 80 százaléka így cselekszik. Bár az online eladások a teljes kiskereskedelmi eladások mindössze 6.2 százalékát teszik ki az Egyesült Államokban, ezek az adatok napról-napra nőnek. Az elkövetkezendő húsz év egyik legnagyobb kihívása az lesz, hogy a vásárlók elégedettek legyenek az offline kínálattal” – mondja Pressman.

483554875
Fotó: Bloomberg / Europress / Getty
Blogmustra