5 rossz ok a pénzköltésre

Zanza!

158697147
Fotó: Dan Kitwood / Europress / Getty

Ugye ön is ismeri azt a fajta örömtáncot, amit akkor járunk, ha valami igazán jó vételhez jutottunk valamelyik ruhaüzletben? Apró ugrálások, visszafojtott örömkiáltások és remegés. Mindannyian átéltük már, viszont a Refinery weboldal figyelmeztet: ezek mögött sokszor terápiás vagy lelki okok állnak (például szomorúságot vagy idegességet próbálunk velük orvosolni), amikkel jó vigyázni és igyekezzünk időben felfedezni.

Az oldal szakértők segítségét kérte abban, hogy hogyan tudjuk megkülönböztetni azokat a vásárlásokat, amiknek nem a valós szükségletek kielégítése a célja és amiknek a felismerésével azonnal észrevehetjük, ha impulzusvásárlásról van szó – és gyógyítani is tudjuk.

Az unalomvásárlás

Péntek vagy szombat este van és a barátok éppen nem érnek rá? Akkor irány az internet és a webshopok, amik sokszor izgalmasabb ruhákat kínálnak, mint a helyben megtalálható üzletek. Aztán egyszer csak azon vesszük észre magunkat, hogy annyi mindent pakoltunk a virtuális kosárba, amennyit a valós életben soha nem tettünk volna.

Hogy mi ennek az oka? Míg a boltban szétszórva vannak a ruhák és nagy részüket észre sem vesszük, addig a webshopokban szépen sorba rendezve, kategóriákban ömlesztik ránk a kínálatot és annyi impulzus ér minket, hogy gyorsan szeretnék dönteni. ”Ez olyan, mint az online szerencsejáték vagy a pornó. Nem kell sehova mennünk, tulajdonképpen semmilyen mozdulatot nem kell tennünk ahhoz, hogy vásárolhassunk. Az elégedettség azonnali, bár tény, hogy nem tekinthető kúrának” – mondta Peggy Wynne pszichoterapeuta.

giphy-11.gif

A megoldás: ássunk mélyre!

Az egyik legjobb tanács az unalmukban vásárlóknak az, ha lelassítják a reakcióikat. Menjenek el sétálni vagy kicsit álljanak fel a gép elől, mielőtt megnyomják a Megrendelés gombot. Egy másik megoldás lehet, ha eldöntjük azt, hogy tudatosabbak leszünk. Legyünk tájékozott vásárlók, akik utánanéznek, utánaolvasnak a termékeknek és csak szigorú megfontolás után veszünk meg bármit is!

A letörten vásárlás

Rossz hírt kapott. A barátja megcsalta, esetleg mást neveztek ki vezetőnek ön helyett. A 100-as zsebkendőt és az üveg bort már bekészítette: vásárolnia kell, mert megérdemli!

Scott Rick egy tavalyi kutatásában rájött arra, hogy a vásárlás jobb kedvre derítheti minket. Amikor úgy érezzük, hogy elvesztettük az irányítást valami felett, akkor szeretnék visszaszerezni a kontrollt és vásárolunk. Hogy miért? A vásárlás során döntést hozunk (igyekszünk a legjobbra törekedni), így ha ott van „hatalmunk”, akkor az helyére billenthető az egyensúlyt.

tumblr mbbjkqEG3e1ri5u8qo1 500-1.gif

A megoldás: tűzzön ki más célt maga elé!

Ha már pénzt szeretne szórni, költsön hasznos dolgokra. Keressen fel rég nem látott barátokat, menjen el velük bulizni vagy moziba, fizesse be magát arra a nyaralásra, amire már nagyon régóta szeretett volna elmenni. Foglalkozzon a jó dolgokkal és hagyja maga mögött a rosszakat. Fordítsa olyanra a pénzt, amire a jövőben is jó szívvel emlékezik majd és nem a „pasim kirúgott, ezért felvidítottam magam” táska lesz belőle.

Az aggódó vásárlások

Tegyük fel, hogy éppen nyaral és egy (néhány) kis helyi butikban olyan dolgokat talált, amik nélkül „nem tud élni”. A gond csak az, hogy ilyenkor véges keretünk van és eszünkbe jut az is, hogy bizony a bőröndünk sem bír végtelen kapacitással. Két dologra képes gondolni: vagy megveszi most álmai ruháját vagy hazamegy és otthonról rendeli meg, viszont akkor benne van a pakliban, hogy vagy nem lehet hazánkból rendelni vagy már készlethiányos a termék, stb.

Ezek vezetnek az aggódó vásárláshoz. Azt sem szeretnénk, ha olyan dolgokkal térnénk haza, amiket már a repülőn ülve megbánunk, de ott motoszkál a fejünkben a „mi van ha?” érzés.

108200815
Fotó: Vittorio Zunino Celotto / Europress / Getty

A megoldás: kutasson!

Igen, bevalljuk, azért ez nem könnyű és mi is jöttünk már haza nyaralásról több holmival, mint amivel elindultunk. Viszont egy kis kutatást mindenkinek végeznie kell azért, hogy (legalább) megnyugodjon. Soha ne vásároljon olyan márkától, ami nálunk olcsóbb, mint külföldön. Keressen olyan márkákat, amik itthon nem vagy csak hatalmas árréssel érhető el. Párizsban járva például elugorhat egy Kikóba vagy Topshopba – fillérekért árulják a sminkeket és ruhákat. Ismerje a piacot, az árfolyamokat és tudjon nemet mondani!

A visszautasíthatatlan ajánlat

Csupán négy szó: egyet fizet, kettőt kap. Miért hagynánk ki egy ilyen lehetőséget, mikor így féláron juthatunk hozzá valamihez? Még akkor is, ha nincs rá szükségünk. Mondjuk azért, mert egy negyedik fekete, ugyanúgy kinéző szandál akkor sem kell, ha 70%-kal olcsóbb. Az ilyesfajta akciók is „váratlanul érnek” és emiatt olyan impulzusokat generálnak, amikre nem tudtunk felkészülni. Aztán otthon, a szatyorkupac felett ülve jövünk rá, hogy egyrészt már nem férünk el, másrészt már van nem is egy ilyen ruhánk vagy cipőnk.

on sale 031213.gif

A megoldás: legyen válogatós(abb)!

Amikor a szekrényből már kifolyik a ruha, akkor jövünk rá, hogy tényleg a minőségnek kéne a mennyiség felett állnia és nem fordítva. Ez ellen úgy védekezhetünk, ha válogatósak leszünk. Féláron van a póló? Rendben, de poliészterből van, az nem kell. A táskát leértékelték 70%-kal? Mindegy, még így is csúnya. Az olcsóbb áraknak „szépítő” hatásuk van, de ne dőljön be nekik!

A „majd valamikor valahova jó lesz”

Nem az ön mérete? Nem baj. Majd nyárra belefogy. Nem tetszik, de 90%-kal olcsóbb? Nem kár azért a párezer forintért akkor sem, ha soha nem veszi fel. Ismerősek, ugye?

Nem vásárol drága ruhát, mert nem telik rá, viszont ha összeadná ezeknek a „majd egyszer” termékeknek az árát, egy év alatt (havonta tízezer forinttal számolva), akár egy Chanel táskát is vehetett volna. Sokkoló belegondolni, nemde?

shop fleamarket.gif

Megoldás: szándékvásárlás

Mielőtt vásárolni megy, írja le, hogy mire van szüksége. Pontosan definiálja, hogy mit keres, milyen kritériumokon belül mozoghat és mekkora összeget szán rá (például bézs nyári pamutruha, 10-15 ezer forintért, V-nyakkal). Ezeket tartsa szem előtt és nem fog olyannal hazatérni, amire egyáltalán semmi szüksége nincs.

Ön melyik típus?

  • Egyik sem 931
  • A letörten vásárló 307
  • Mind 290
  • A visszautasíthatatlan ajánlatoktól függő 285
  • Az unalomvásárló 184
  • A "majd valamikor valahova jó lesz" 166
  • Az aggódó vásárló 69
 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra