OFFLINE

Brutálisan drágulnak a dizájner táskák

2014. május 3., szombat 12:39

Az egy dolog, hogy akár évekig várólistára tehetik, de az utóbbi időben úgy felment az ára a dizájner táskáknak, hogy már a tehetősebb középosztály sem engedheti meg magának. A Chanelnél hetven százalékos, a Mulberrynél háromszoros az áremelés, a divatházak a megbízható, középosztálybeli törzsvásárlók helyett nemzetközi milliomosokra cserélnék vásárlóikat. A drágulás a fast fashion üzleteket is érinti, a Zarában már szinte lehetetlen lesz vásárolni.

Drasztikusan megnövekedett az ikonikus dizájner táskák ára, tudja, mint amivel Angelina Jolie vagy Kim Kardashian szaladgál. A Chanel klasszikus Large Classic Flap Bagje öt év alatt hetven százalékkal drágult, jelenlegi ára meghaladja az egymillió forintot – írja a Daily Mail.

A Chanel klasszikus Large Flap Bagje
A Chanel klasszikus Large Flap Bagje
Fotó: reklámanyag

Egy bőr Mulberry Bayswater, ami 2012-ben még 245 ezer forintot ért, ma már csaknem négyszázezerbe kerül, az Alexander McQueen védjegyeként aposztrofált clutch is eléri a majdnem négyszázezres árkategóriát. Gwyneth Paltrow kedvence, a Coach tradicionálisan 75 és 115 ezer forint között árulta táskáit, amivel a gazdasági válság alatt is sikerült megduplázni a bevételt, a márka mégis az áremelés mellett döntött. Mostantól legalább kétszázezret, de inkább félmilliót kell kicsengetni egy Coach táskáért, nyilatkozta a márka igazgatója, Victor Luis a Women’s Wear Daily-nek.

A drágulás hátterében a tehetősebb réteg áll: a legtöbb márka azt várja, hogy az áremelés következményeként jobban imponálnak majd nekik a több ezer dolláros, átlagember számára elérhetetlen táskák. A divatházak főleg milliomos oligarchákra koncentrálnak, mivel Kínában és Oroszországban sokkal több multimilliárdos él, mint nyugaton, és gond nélkül beruháznak egy félmilliós táskára, akár minden szezonban többször.

A Birkin bag abszolút státuszszimbólum, valószínűleg ezért kerül több millióba.
A Birkin bag abszolút státuszszimbólum, valószínűleg ezért kerül több millióba.

A spekulációkkal ellentétben nem mindegyik divatháznak jött össze a drágulás, a Mulberrynél például pont visszafele sült el a hatvan százalékos áremelés, mivel a divatház törzsvásárlói általában középosztálybeli britek. "A Mulberry ezzel a húzással elidegenítette középosztálybeli vásárlóit. Gyakorlatilag lemondtak róluk csak azért, mert rendes áron vágynak a jó minőségre és stílusra. Ebből is látszik, hogy aki keményen megdolgozik a pénzéért, nem biztos, hogy pont egy több milliós Chanel táskára fogja elszórni" – részletezte Lisa Taylor stylist, aki szerint a Mulberry cserbenhagyta törzsvásárlóit.

A Mulberry szivatja a törzsvásárlókat
A Mulberry szivatja a törzsvásárlókat
Fotó: reklámanyag

A divatházak azzal magyarázzák a szükségesnek tartott az áremelést, hogy a bőr ára mellett annak megmunkálása, valamint a készítés további költségei rendkívül megemelkedtek, a nyereséges üzlet érdekében pedig nem volt más választásuk. A Mulberry emellett még a külföldi előállítás költségével is takarózik, a brit márka ugyanis termékei nyolcvan százalékát Törökországban gyártatja. Hogy a költségeket visszaszorítsák, nemrégiben vettek egy új gyárat Angliában, ahol a valódi bőrből készült termékek ötven százalékát állítják majd elő.

Tény, hogy a multimilliomosok nem feltétlen a szépség, sokkal inkább a státuszszimbólum miatt ruháznak be az akár egy kis lakás árával felérő táskákra. Rae Jones szerint azok, akik főként a Chanelnél és a Balenciaganál vásárolnak, még örülni is fognak az áremelkedésnek és boldogan kifizetik a különbözetet, ugyanis az egész az exkluzivitásról szól: ki tervezte, mennyi készült belőle, milyen márka, kivel reklámozzák. Minél elérhetetlenebb egy darab, annál jobb színben tünteti fel viselőjét.

Louis Vuitton W Capucins, a reklámarc Michelle Williams, az ár közelít a millióhoz.
Louis Vuitton W Capucins, a reklámarc Michelle Williams, az ár közelít a millióhoz.
Fotó: Aurelie / reklámanyag

Úgy tűnik, a divatházak jobban preferálják a nemzetközi ügyfeleket, mint a törzsvásárlókat, ami nem csak a luxusmárkákra jellemző. Az olyan fast fashion márkák, mint a Zara és a Topshop szintén drágulást terveznek, egyesek szerint akár tripla árakkal is dolgozhatnak a jövőben. A tervezett árskála 60 és 115 ezer forint közt mozog, ennyit viszont csak prémium kategóriás termékekért fizetnek a vásárlók. Kíváncsiak vagyunk, milyen hatással lesz ez a hazai fast fashion boltokra és vásárlókra: vajon megadnak majd egy bőr Zara táskáért 60 ezer forintot is, vagy inkább kivárják a leárazást? Esetleg keresnek maguknak új kedvenc üzletet? Majd kiderül.

Ez még egy 13995 forintos Zara táska. Mi jön jövőre?
Ez még egy 13995 forintos Zara táska. Mi jön jövőre?
Fotó: reklámanyag

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta