Milyen a jó telefon? Szép.

Zanza!

A hétfőn megrendezett Windows Stílshow-n kicsit kiművelődhettünk abból, miért pont olyan laptopot, telefont vagy tabletet választunk, amilyet: természetesen szépet, mert hiúk vagyunk, a dizájnon túl minden csak másodlagos – legalábbis a rendezvény résztvevői és az előadók szerint, de mi mást is várhattunk volna egy olyan eseményen, ami arról hivatott szólni, hogy hogyan kapcsolódik a technika a dizájnhoz?

A Stílshow-n szakemberek támasztották alá, hogy a stílus maga az ember, a kütyü meg mi magunk vagyunk: Smohai Máté, pszichológus, az ELTE Pedagógia és Pszichológia Karának PhD-hallgatója beszélt például arról, hogy ha jobban belegondolunk, mi az a három tulajdonság, ami a telefonunkra jellemző, meglátjuk, hogy pont ugyanezek jellemzők ránk is. Legalábbis szeretnék, ha mi is olyan trendik, okosak és szépek lennénk, mint a telefonunk, amit szinte önmagunk kiterjesztéseként használunk, olyanra formálunk a különböző alkalmazásokkal, amilyenek mi is vagyunk.

Kitért arra is, hogy telefont, vagy tabletet választani kicsit olyan, mint a párválasztás, valamint megtudtuk, hogy az ember és a kütyü elkezdi átvenni egymás tulajdonságait. Bár ezt az elméletet eddig csak kutya-gazda viszonylatban hallottuk, aki szintén nem értené, annak itt a magyarázat: mi személyre szabjuk a telefont különböző alkalmazásokkal, tehát olyan lesz, mint mi vagyunk, a telefon pedig menővé és stílusossá tesz minket.

Amikor kézfeltétellel kellett jeleznie a résztvevőknek, mi alapján vettek legutóbb kütyüt, a legtöbben a dizájnnál tették fel a kezüket, tehát a telefongyártók megnyugodhatnak: elég pár csili-vili hátlap, szép kijelző, és máris nőnek az eladások, az ár/érték arány tényleg csak másodlagos szempont, az meg, hogy ne kelljen négypercenként újraindítani, vagy legyen benne elég memória, a tegnap este után úgy tűnt, senkit sem érdekel.

Ságvári Bence, szociológus pár perces előadása után kezdhette kínosan érezni magát az, aki a hallgatóság soraiból még a beszélgetés alatt is folyamatosan instagramolt, ugyanis kutatások alapján elmondható, hogy azért kell menő telefont villantania az ember lányának/fiának, hogy énképét erősítse, tehát azért szorongatjuk a legtrendibb kütyüket kezünkben, hogy más is lássa, milyen sikeresek és stílusosak vagyunk. Elmondta, hogy az évek során csak az lett stílustárgy, amit ki lehet vinni az utcára és lehet vele villogni, tehát a sikeresség és trendiség ismérve a telefonunk.

Koós Pál formatervező, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Formatervező Tanszékének vezetője már egyenesen arról beszélt, hogy ma a tervezők tulajdonképpen dobozokat terveznek, és a vágyakat és igényeket dobozolják. Az egész beszélgetés, bocsánat meet up lényegét két dologgal foglalta össze, az egyik az, hogy a tárgy öltöztet, a burkolat pedig a tárgyat öltözteti, a másik pedig, hogy a design a tárgy lelkiismerete, bármit is jelentsen ez utóbbi.  

Persze értjük, hogy az Apple mint designelem és státuszszimbólum térhódításával a többi gyártó fel akarja venni a versenyt, nincs is ezzel semmi baj, de azért azzal elég nehéz boldogan azonosulni, hogy funkciók helyett szín és forma alapján választunk telefont, még akkor is, ha lelkünk mélyén tudjuk, hogy ezek is fontos szempontok. Azzal meg főleg nem tud az ember mit kezdeni bizonyos életkor felett, mikor azt bizonygatják neki, hogy az lesz menő, akinél menő telefon van. 

Úgy tűnt azonban, hogy a hallgatóságot nem érintette meg, hogy tulajdonképp kivagyiságból lógnak telefonjukon, mert nem tette el senki zavartan a retikülbe adott eszközt. És mivel a stílus maga az eszköz, az eszköz meg maga az ember, a fél órás fejtágítás után egy divatbemutatón nézhettük meg, hogyan igazítják a magyar divattervezők kollekcióikat a kütyükhöz, plusz azt is megnézhettük, hogy illik a Nike futócucchoz az Asus laptop. Elég furcsán, mert azért futni senki nem indul notebookkal a hóna alatt. Nézze csak meg a galériában!

Blogmustra