OFFLINE

Cheap Monday - Használtruhaboltból millárdokat érő divatház

2013. november 2., szombat 08:32 |

A Micimackó rajzfilmsorozatban volt egy rész, amikor Malacka éppen teregetett, és kiderült: szó sincs róla, hogy mindig ugyanabban a ruhában van – egyszerűen feltankolt egy tucatnyi ugyanolyan cuccból.

Ami Malackának a keresztcsíkos napozó, az nekem a Cheap Monday: ha egyetlen márkát választhatnék a világon, amelynek a kínálatából válogathatok, az minden bizonnyal a svéd trash-divatház lenne. Minden egyes ruhadarabjuk illik az összes többihez – így esélytelen mellényúlni a párosítással, és amellett, hogy minden kreáció baromi egyedi, elképesztően kényelmesek is.

A Cheap Monday-t a millennium beköszöntével alapította Örjan Andersson és adam Friberg – két hamisítatlan svéd hipszer, akiknek eszük ágában sem volt világméretű brandet irányítani. A srácok Stockholm bohém művésznegyedében nyitottak vintage ruhaüzletet, Weekday néven – amely meglehetősen ironikus elnevezés volt, hiszen az üzlet minden hétköznap zárva tartott, és kizárólag egy napra, nyitott ki – vasárnap.

Skinny jeans, flanel ing, tornacsuka

A kínálat középpontjában a kétezres évek elején reneszánszukat élő „skinny” farmerek voltak – ezek mellet kockás flanelingeket és tornacipőket is árultak. A rebellis stílus botrányszagú logót kívánt – így az alapítok felkérték Vår nevű, nemzetközi hírnévnek örvendő dizájner csoportot, hogy álmodják meg a tutit. A srácok végül egy vihogó koponya mellett döntöttek, amelynek homlokát – a cégér eredeti változatában – egy fejjel lefelé felrajzolt kereszt díszítette. „Nyíltan anti-keresztény motívumot akartunk, jelezve, hogy nem értünk egyet a vallási globalizációval, és azzal, hogy Isten nevében pusztítás és háborúk zajlanak világszerte” – magyarázták.

Vintage shopból világhírű divatház

A Weekday közönsége egyre csak gyarapodott, és az alapítók rádöbbentek: jobban járnak, ha nem maguk kínálják portékájukat, hanem márkaképviseletek után néznek. A Cheap Monday híre villámgyorsan terjedt világszerte, és hamarosan olyan giga-cégek jelezték érdeklődésüket a márka iránt, mint az Urban Outfitters és a New York-i Barneys.

Az egyre növekvő divatbirodalom Budapesten is hamar viszonteladóra talált: az egykor az Astoria egyik kapualjában megbúvó Poster Urban Outfit - amely mára az Aréna Plázába költözött - már 2004 óta kínál Cheap Monday cuccokat. 2008-ra olyan népszerű lett a márka, hogy a szintén svéd H&M úgy határozott, ajánlatot tesz a cég alapítóinak, és közel százmillió dollárért megvásárolták a hipszterdivatház részvényeinek 60%-át. Ahogy az lenni szokott, a vállalat növekedése új szabályokat hozott az üzleti etikába: 2010-re a fordított kereszt se szó-se beszéd eltűnt a logót díszítő koponya homlokáról...

Tetszik önnek a Dívány Tejben-Vajban blogja?

Keressen bennünket a Facebookon, így nem marad le egy érdekes posztunkról sem!

Mesterséges hitelesség

Ám ha az embléma „családbarát” külsőt öltött is, az életérzés és a humorérzék megmaradt: idei kollekciójukat – amely már Budapestre is befutott - „Artificial Grunge” névvel illették. A kreációk a kilencvenes években oly népszerű stílus tipikus jegyeit viselik szándékosan műviesítve – ahogy ők fogalmaznak: „A kollekció a grunge-ról alkotott kollektív memória és a kommersz memória keveredése.” És bár az egykori „kemény mag” rajongótábor nyíltan rosszallja a Cheap Monday közönségének felhígulását, a cég kreatívvezetői szerint a mai cyber kultúrában a „valódi” és a „mesterséges” között rendkívül vékony a határvonal.

És valóban: ki dönti el, hogy mi valódi? Honnan tudjuk, hogy a grunge volt-e valaha hiteles? Ahogy ők mondják: „A mi grunge-unk nem próbálja kétségbeesetten másolni a nyolcvanas-kilencvenes éveket. Inspirációt merítünk a korszakból, és a múzsát a saját esztétikai érzékünkkel fűszerezzük meg.”

Színarany egoizmus

Az első Cheap Monday farmerjaimat – egy patkányszürke és egy halszálka-csíkos skinny jeanst – még a Posterben vettem akkoriban, amikor a The Moog indie bulikat nyomott a Trafóban, és nagyon büszke voltam magamra, amikor a csapat frontembere, Tonyó rákérdezett, honnan szereztem be a bokacipzáras nadrágot. És bár ezek mostanság már a szekrényem mélyén várják, hogy nyolcvanévesen ismét ropi-lábaim legyenek, tavaly ismét rákaptam a Cheap Monday cuccokra: a Belle&Sue – a márka izraeli forgalmazója – ugyanis minden évben háromnapos „sample sale” vásárt rendez – ilyenkor a jövő évi, még sehol máshol nem árusított kollekció mintadarabjait árusítják ki 70%-os kedvezménnyel. Így lehetséges, hogy az idén boltokba került modelleket rólam már tavaly óta lehetetlen levakarni.

Önnek bejönnek a Cheap Monday ruhái?

  • 143
    Igen, iszonyú menő mind
  • 265
    Nem, tök igénytelen mind
  • 249
    Biztos van, akinek jól áll

Az idei “sample sale”-t egy blogger esttel indították, ahol az újságírók és a márka legnagyobb rajongói mindenkinél előbb juthattak hozzá a 2014- es kollekcióhoz, amelynek vezérfonala a szívemnek oly kedves nárcizmus volt.

Egoista és pofátlan feliratok, és merész, polgárpukkasztó szabásvonalak jellemzik a darabokat, és bár az alapszínek visszafogottak – a szürke és a fekete dominál – az aranyszínű nyomtatott minták, a street artot és gettó stílust idéző részletek, és a patchwork motívumok tenyérbemászóan élénkké teszik a legátlagosabb árnyalatokat is. A Cheap Monday 2014-es kollekciója azt üzeni: „Ez vagyok én! Akinek nem tetszik, annak nyasgem!”

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

JÓ FÉNYEKET Szelfi tippek kezdőknek és függőknek

Fejlődni mindig lehet, és garantálom, hogy az itt felsorolt tippek közül még a Kardashian lányok sem ismerik mindegyiket! Sosem értetted, másnak hogy lesznek mindig tökéletesek a képei? Hát így

ÚTIKALAUZ ANATÓMIÁBA Miért olyan makacs az ekcéma?

A világ egyik legelterjedtebb bőrbetegsége, gyakran hosszú hónapokig vagy évekig is eltarthat, ameddig javulni kezd az állapot. Sőt, gyakran a terápia ellenére hullámzó ritmusban, újra és újra visszatérnek a tünetek. Min múlik a tartós gyógyulás?

LELKI ZÓNA A szépség mellékhatásai

Ami szép, az jó is! Ez az összefüggés automatikus működésbe lép, ha más emberekről mondunk ítéltet – akkor is, ha racionális énünk nem ért egyet vele. A kedvező fizikai megjelenés átterjed az egyén megítélésének más dimenzióira is.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta