Minden fából: menő vagy ciki?

Zanza!

A divatvilág mindig is szeretett kísérletezni a különböző, egymáshoz nem illő anyagok párosításával, de jó ideje menőnek számít a természetes, illetve újrahasznosított anyagok használata, az ökodesign is a szakmában. Az elmúlt években több tervezőt is megihletett a fa egyszerűsége, ezen felbuzdulva összegyűjtöttünk pár márkát, melyek a fa megmunkálásával kívánnak betörni a piacra.

Ilyen brand az ökodesign jelképévé vált olasz WeWood például, mely az átlagosan 21000 és 25000 forint között mozgó férfi és női karórákat többek között ébenfából, juharfából, indián rózsafából, illetve mahagónifából készíti ügyfeleiknek. A cég filozófiája, hogy minden egyes óra megvásárlásakor elültetnek egy fát, így segítve ezzel a környezet megóvását.

A feltörekvő fiatal divattervező, Stefanie Nieuwenhuyse két évvel ezelőtt, a londoni divathéten mutatta be falemezekkel kirakott kollekcióját, mellyel bizonyította a brit divatszakmának, hogy fenntartható anyagokból is lehet divatos darabokat kreálni.

„Láttam néhány apró, rombuszalakú fadarabot az egyetemi műhely padlóján. Készítettem néhány pofás mintát a földön, felkaptam néhányat és hazavittem őket” – mondja az earth911.com-nak munkájáról a holland származású tervező. Niewenhuyse rájött, hogy a faforgács mennyire hasonlít a táskákra printelt kígyóbőr mintára, így elkezdte kikísérletezni, hogy hogyan tudna ilyen mintát készíteni fahulladékból.

„A hüllők bőrének mintáját szerettem volna leutánozni, úgy, hogy létrehozzam ezzel a „ high-end” anyagok környezetbarát alternatíváját. A következő hónapokban több technikát is kipróbáltam, mire végre megtaláltam a megfelelő módszert arra, hogy hogyan készítsem el a pikkelyes mintát" – mesélt munkájáról a Kingston University London kreatív tanulója, aki fűzőt, földig érő ruhát, nadrágot, nyakláncot és cipőt is tervezett fahulladékból.

A londoni székhelyű márka, a Chunjie / CJY 2012-ben mutatta be „ Wood be” névre keresztelt kollekcióját, melyet az ősi hangszerek, kötés és horgolási technikák ihlettek. A javarészt fából készült kollekcióval a márka célja az volt, hogy egy természetes alternatívát nyújtson a divatszakmának, illetve finomítani, modernizálni kívánta a hagyományos fa- és kézműves technikákat.

A környezetbarát divattal az elmúlt években a legtöbb területen találkozhattunk; Emilio Pucci fából készült táskakollekciót dobott piacra, a számítástechnikában pedig megjelentek a faborítású pendrive-ok.

A fa órák mellett mégis a napszemüvegmárkák az egyik legnagyobb nyertesei a piacnak. Ilyen, bambuszból, diófából és ébenfából kézzel készített designerkereteket árul a német Herrlicht, az egyszerre klasszikus és modern fazonokban utazó Hansel & Gretel, illetve a Harchete Eyewear, akiknél átlagosan 20000 forintért kapható egy fából készült napszemüveg.

Ami a fatrendeket illeti, mi magyarok se vagyunk lemaradva: emlékeznek még Farkas Anett 2012-ben Gombold Újra! győztes Zsindelyes kollekciójára? Biztos igen. És talán Nanushka Deák Ferenc utcai kirakatában nem vették észre a feliratot, de a tervezőnő a Shwooddal szövetkezve árult nyáron fakeretes szemüvegeket. Nézze meg a galériában, milyen a fából készült divat és szavazzon! Menő fa holmikat hordani, vagy cikinek találja a jelenséget?

Menő! (1751) (1587) Ciki!
Blogmustra