A divathét elvesztette a jelentőségét?

Zanza!

Míg a külvilág számára a divatbemutatók világa izgalmasnak és elbűvölőnek tűnhet, addig a szakma bennfentesei a divathéten való munkát általában rémálomként élik meg. Több divatszakértő szerint ugyanis az elmúlt hét és fél évben drasztikusan megváltozott a divathét közönsége és ezzel együtt az értelme illetve az üzenete is.

A The New York Times divatszerkesztője, Eric Wilson szerint a divathetet újra kellene gondolni. Wilson arról panaszkodott a napokban, hogy ő már a divathónap közeledtével kényelmetlenül érzi magát és fájlalja, hogy évek óta nem nincs semmi új a bemutatókon. A szerkesztő – aki több mint 350 bemutatóra hivatalos a hetekben – azzal magyarázza kétségeit, hogy az egyre bővülő közösségi média, a bloggerek és a street style képekre hajtó divatmániások miatt kialakult cirkusznak köszönhetően az állapotok tarthatatlanná váltak.

És úgy tűnik, a kialakult helyzetet újra kell gondolni a divathét hivatalos otthonát, a Lincoln Centert illetően is: „A Bryant Parkból való elköltözés kudarcot vallott. Nemcsak a lakosok perlik a várost, hogy az egyhetes rendezvény miatt nem tudják megközelíteni a területet, de a tervezők is elégedetlenségüknek adtak hangot. Sok tervező arról panaszkodott, hogy a környezet az elsöprő tömeg miatt kezd hasonlítani egy repülőtéri terminálhoz” – mondja Wilson.

És persze pár évvel ezelőtt berobbantak a köztudatba az utcai divatfotósoknak és paparazziknak páváskodó divatmániások is. A divatblogger, Garance Doré szerint a már most eléggé tarthatatlan street style helyzet a jövőben csak rosszabb lesz.: „Ugyanaz fog történni, mint a Cannes-i Filmfesztivállal. Nem lesz akadálya annak, hogy a fotósok mindent megörökítsenek.”

Pontosan ez lehet az oka annak, hogy Oscar de la Renta a múlthéten bejelentette, hogy drasztikusan megkurtítja a bemutatóra készült vendéglistáját. „A megashow elveszi a jelentőségét annak, hogy miért is vagyunk a bemutatón. Fontos, hogy bizonyos szakemberek megnézzék a ruhákat. Nekik látni kell a kollekciót. Miért kellene ide több ezer olyan ember, akinek semmi köze a ruhákhoz?” – magyarázza döntését a designer.

A logisztikai problémák mellett a divatházak fájlalják, hogy a kifutóra vitt friss kollekció a bemutató után szinte azonnal felkerül az internetre, a legtöbb showt pedig már élőben, online "livestream" adásban is meg lehet tekinteni. A tervezők szerint így nem nagyon van már értelme a divathétnek – írja a fashionista.com.

Most, hogy a fogyasztók szinte pontosan ugyanabban az időben értesülnek az aktuális divatról, mint a divatszerkesztők, már nem is kell megvenniük a magazinokat, hogy az megmondja nekik, hogy mit érdemes hordani a következő szezonban. Ez a helyzet kíméletlenül megváltoztatta a fogyasztók vásárlási szokásait. A divatmániás vásárlók már nem akarnak hat hónapot várni az új kollekciókra, azonnal meg szeretnék venni és viselni a kifutón látott darabokat, ami egyedülálló kihívást jelent az áruházaknak, melyek egyre nehezebben tudják betartani a kereskedelmi ciklusukat.

Hogy mi lesz az idei divatheteken, azt még nem tudjuk, de valószínűleg a kialakult helyzet nem fog változni a következő néhány évben, ahhoz már túlságosan bejáratottá vált. Viszont a divatházak fokozatosan tesznek az ügyért, egyre több tervező húzza meg vendéglistáját. Csak azokat hívják meg a bemutatóra, akiknek szigorúan ott kell lenniük (buyerek, fontos szerkesztők, múzsák) illetve nem engedik, hogy a bemutatóról készült képek elérhetőek legyenek a nyilvánosság számára az interneten.

Blogmustra