OFFLINE

A divathét elvesztette a jelentőségét?

2013. szeptember 8., vasárnap 09:05

Míg a külvilág számára a divatbemutatók világa izgalmasnak és elbűvölőnek tűnhet, addig a szakma bennfentesei a divathéten való munkát általában rémálomként élik meg. Több divatszakértő szerint ugyanis az elmúlt hét és fél évben drasztikusan megváltozott a divathét közönsége és ezzel együtt az értelme illetve az üzenete is.

A The New York Times divatszerkesztője, Eric Wilson szerint a divathetet újra kellene gondolni. Wilson arról panaszkodott a napokban, hogy ő már a divathónap közeledtével kényelmetlenül érzi magát és fájlalja, hogy évek óta nem nincs semmi új a bemutatókon. A szerkesztő – aki több mint 350 bemutatóra hivatalos a hetekben – azzal magyarázza kétségeit, hogy az egyre bővülő közösségi média, a bloggerek és a street style képekre hajtó divatmániások miatt kialakult cirkusznak köszönhetően az állapotok tarthatatlanná váltak.

És úgy tűnik, a kialakult helyzetet újra kell gondolni a divathét hivatalos otthonát, a Lincoln Centert illetően is: „A Bryant Parkból való elköltözés kudarcot vallott. Nemcsak a lakosok perlik a várost, hogy az egyhetes rendezvény miatt nem tudják megközelíteni a területet, de a tervezők is elégedetlenségüknek adtak hangot. Sok tervező arról panaszkodott, hogy a környezet az elsöprő tömeg miatt kezd hasonlítani egy repülőtéri terminálhoz” – mondja Wilson.

És persze pár évvel ezelőtt berobbantak a köztudatba az utcai divatfotósoknak és paparazziknak páváskodó divatmániások is. A divatblogger, Garance Doré szerint a már most eléggé tarthatatlan street style helyzet a jövőben csak rosszabb lesz.: „Ugyanaz fog történni, mint a Cannes-i Filmfesztivállal. Nem lesz akadálya annak, hogy a fotósok mindent megörökítsenek.”

Pontosan ez lehet az oka annak, hogy Oscar de la Renta a múlthéten bejelentette, hogy drasztikusan megkurtítja a bemutatóra készült vendéglistáját. „A megashow elveszi a jelentőségét annak, hogy miért is vagyunk a bemutatón. Fontos, hogy bizonyos szakemberek megnézzék a ruhákat. Nekik látni kell a kollekciót. Miért kellene ide több ezer olyan ember, akinek semmi köze a ruhákhoz?” – magyarázza döntését a designer.

A logisztikai problémák mellett a divatházak fájlalják, hogy a kifutóra vitt friss kollekció a bemutató után szinte azonnal felkerül az internetre, a legtöbb showt pedig már élőben, online "livestream" adásban is meg lehet tekinteni. A tervezők szerint így nem nagyon van már értelme a divathétnek – írja a fashionista.com.

Most, hogy a fogyasztók szinte pontosan ugyanabban az időben értesülnek az aktuális divatról, mint a divatszerkesztők, már nem is kell megvenniük a magazinokat, hogy az megmondja nekik, hogy mit érdemes hordani a következő szezonban. Ez a helyzet kíméletlenül megváltoztatta a fogyasztók vásárlási szokásait. A divatmániás vásárlók már nem akarnak hat hónapot várni az új kollekciókra, azonnal meg szeretnék venni és viselni a kifutón látott darabokat, ami egyedülálló kihívást jelent az áruházaknak, melyek egyre nehezebben tudják betartani a kereskedelmi ciklusukat.

Hogy mi lesz az idei divatheteken, azt még nem tudjuk, de valószínűleg a kialakult helyzet nem fog változni a következő néhány évben, ahhoz már túlságosan bejáratottá vált. Viszont a divatházak fokozatosan tesznek az ügyért, egyre több tervező húzza meg vendéglistáját. Csak azokat hívják meg a bemutatóra, akiknek szigorúan ott kell lenniük (buyerek, fontos szerkesztők, múzsák) illetve nem engedik, hogy a bemutatóról készült képek elérhetőek legyenek a nyilvánosság számára az interneten.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta