Drágulnak a luxuscuccok, mert így is megfizetik őket

Zanza!

tk3s xposure 14022013 rc2 0117
Fotó: Xposurephotos.com / Northfoto

Hatvan százalékkal drágultak a luxusmárkák termékei az elmúlt tíz évben, derül ki az amerikai Bureau of Labor Statistics egyik felméréséből. Az Hermès ikonikus Kelly táskájának ára például 4800 dolláról 7600 dollárra, azaz 1,080 millió forintról 1,71 millió forintra ugrott fel az elmúlt 13 évben.

A Szex és New York főszereplője, Carrie Bradshaw lábán annyit látott Manolo Blahnik cipők ára pedig 484 dollárról 755 dollárra (109.290 forintról 170.140 forintra) emelkedett. A drasztikus árnövekedés miatt az iparban többen a növekvő nyersanyagárakat – például a krokodilbőrét – teszik felelőssé, míg mások szerint a tervezők ezzel az elérhetetlenséggel kívánják növelni márkájuk varázsát. A Burberry a Business of Fashionnek el is ismerte, hogy márciusban azért emeltek árat, mert ezzel exkluzív termékeik vonzóbbnak hatnak új ügyfeleik szemében.

A leárazások miatt is emelkednek az árak

„A tervezők többször is tartanak kiárusításokat, de így kénytelenek mesterségesen felvinni egyes termékek árait, hogy ne bukjanak akkor se, ha az alsó határig le kell nyomniuk a kedvezményeket” – mondja Matthew Walker, a Creatures of the Wind vezérigazgatója, aki szerint egyes márkáknál a kereskedelmi költségeknél figyelembe veszik a szezonális árleszállításokat is.

"Míg néhány luxusmárka, mint az Hermés vagy a Louis Vuitton nem ad kedvezményeket, addig a Prada, az Alexander Wang, Isabel Marant és a Céline üzleteiben mindig olcsóbban kaphatóak a „tavalyi” termékek. Minden rutinos vásárló tisztában van azzal, hogy három hónapon belül megérkeznek az új termékek, az előző kollekciót pedig leárazzák hetven százalékkal. Így szándékosan nem veszik meg a kiszemelt tűsarkút 1400 dollárért, hiszen megkapják sokkal elfogadhatóbb, 300 dolláros áron is” – magyarázta egy New Yorkban élő kereskedelmi tanácsadó. Ezzel a kereskedő Walker elméletét támasztja alá, hisz simán lehet, hogy egyes márkák a leárazások miatt árazzák be szezon elején túl drágára termékeiket, hogy még akkor se bukjanak nagyot, ha valóban 70%-os kedvezménnyel kell kiszórni a készletet.

168809703
Fotó: Donald Iain Smith / Europress / Getty

„Kevés ember engedheti meg magának, hogy szezon előtti, élvonalbeli termékeket vásároljon teljes áron, sokan kivárják az árleszállításokat” – mondja Ellen Ruppel Shell, a The High Cost of Discount Culture szerzője. De az a kevés ember nem is olyan kevés...

A másik ok a sznobizmus

Az árak gyors növekedésének másik oka ugyanis az, hogy egyre több ember engedheti meg magának azt a luxust, hogy designertermékeket vásároljon teljes áron. A nagy vagyonnal rendelkező magánszemélyek száma 9,2 százalékkal nőtt 2012-ben, a Capgemini vezetési tanácsának jelentése szerint 12 millió ember él olyan luxus körülmények között, hogy simán elverjen pár tízezer dollárt designerruhákra. Több vagyonos ember él Észak-Amerikában, mint bárhol máshol a világon, ott 3,73 millióan tudhatják magukat teljes jólétben és ez az arány akár 11,5 százalékkal is emelkedik évente. Tehetős magánszemélyek területe még az ázsiai-csendes óceáni térség, ahol körülbelül 3,68 millióra tehető a vagyonosok száma.

Mr.Burke szerint ezeknek az embereknek köszönhető, hogy egyre drágábbak az Hermés bőr termékei, vagy a Loro Piana kasmír pulóverei. Hiszen ha így is van rá kereslet, akkor a márkák továbbra is felfelé kerekítenek árazáskor. Az egyik legismertebb online áruháznál, a Net-a-Porternél jelenleg több mint száz pár olyan cipő kapható, melynek ára 1000 dollár, 225.400 forint felett van, illetve két pár olyan Christian Louboutin, melynek ára meghaladja a 6000 dollárt, 1,35 millió forintot. És van rá kereslet.

Blogmustra