OFFLINE

Hiányoznak a színes nők a magazincímlapokról

2013. augusztus 16., péntek 13:36

A Huffington Post a legnagyobb amerikai magazinok borítójának elmúlt évéből vont szomorú statisztikát. Eredményük: 2012 szeptembere és 2013 szeptembere között a lapok 18%-ának került színes bőrű nő a címlapjára, túlnyomó többségben fehér modellek, színésznők és celebek vigyorogtak az amerikai vásárlókra a magazinokról.

Felmérésük alapján a Teen Vogue bizonyult a legdemokratikusabbnak, 4 fehér és 4 fekete modell szerepeltetésével, azt követte az Instyle 5 fehér és 4 fekete címlaplánnyal, harmadik a Harper’s Bazaar 7 fehér és 3 fekete nővel. A Vanity Fair középpályás a 10 fehér bőrű és 2 fekete bőrű címlaplányával, a lista végére került a nálunk is kapható Glamour és a Marie Claire: ők egy-egy címlapot szenteltek színes bőrű hírességnek, de legrosszabb a Maxim, mely egyet sem az elmúlt évben.

Egyre többször kerül szóba a rasszizmus a divatiparban, például amiatt, hogy a Prada 20 évet várt arra, hogy fekete modellel reklámozza termékeit. A színes bőrű modellek egyre gyakrabban emelnek szót az ellen, hogy ők kevesebb munkát kapnak, vagy épp túl különleges szerep jut nekik a bemutatókon. Több reklám is felsült már azzal, hogy a fekete modellből fehéret csináltak,  bár a Dove legalább feltehetően nem direkt játszott rá a bőrszínekre, ahogy a Nivea se direkt alázta meg fekete férfimodelljét.

A L’Oreal is hajlamos a címlapra kerülő hírességet kifehéríteni, még ha épp Beyoncéról is van szó, akit máskor meg túl feketére festenek egy fotózás kedvéért…  A válság Naomi Campbell szerint csak a fekete manökeneket sújtja és a topmodell szerint a divatszakma egyszerűen rasszista, neki se volt soha könnyű dolga. Ennyi előzménnyel persze, hogy a divathírekkel foglalkozó oldalak ki vannak hegyezve a fekete modellek szerepeltetésének hiányára, így születhetett meg a Huffington Post cikke is.

Nálunk még kevesebb színes bőrű nő kerül címlapra

Ha már külföldön ilyen fontos kérdés a bőrszínek aránya, körülnéztünk a hazai lappiac elmúlt egy évében is. Az Elle, a Joy, az Instyle, a Marie Claire, és a Glamour címlapjait szedtük össze az elmúlt cirka egy évből. A fekete modellek szerepeltetésének aránya kicsit rosszabb, mint Amerikában (de arányaiban jóval kevesebb a fekete bőrű állampolgár Magyarországon, mint az Egyesült Államokban).

Az Elle elmúlt egy évében kétszer került fekete lány címlapra, egyikük októberben, egy magyar származású modell, Ayona, két társával, másikuk Rihanna volt, aki májusban kapott címlapot. Ez még egész jó arány, 12-ból 2 címlapon szerepel színes bőrű híresség, azaz a helyek 16,7%-át foglalják ők. A Joy hasonlóan gondolkozott, Beyoncé kapta a májusi címlapot, Rihanna a júliusit, viszont ő kapásból kétszer: kétféle címlappal lehetet megvenni a júliusi Joy-t. Ha a mexikói apától született Jessica Albát is színes bőrűnek vesszük, 14 címlapból négyet kaptak nem fehér nők – ha viszont nem, és Rihannát sem számoljuk kétszer, akkor 13 címlapból kettőt kapnak fekete nők.

Az Instyle egyetlen fekete színésznőt, Halle Berry-t tette címlapra, mellette még a latin dívaként emlegetett Jennfier Lopez kapott helyet a fehér bőrű színésznők közt. A Glamour és a Marie Claire címlapjain egyetlen fekete nő sem szerepel. A Marie Claire a spanyol származású Salma Hayekkel, a Glamour a mexikói-olasz felmenőkkel rendelkező Selena Gomezzel és a kubai elődökkel bíró Eva Mendessel hoz be egy kreol bőrű hírességeket.

Magyar celeb se gyakran kap címlapot

Ha már úgyis összeszedtük a címlapokat, megnéztük azt is, milyen arányban keverednek magyar hírességek a külföldi celebnők közé. A Glamour címlapján az elmúlt 12 hónapban Palvin Barbara, Ebergényi Réka, Hajdú Niki és Osvárt Andrea kapott helyet: nem is olyan rossza rány, 11-ből 4 címlap a magyar nőké, azaz a címlapok 36%-a.

Ön szeretne több magyar címlaplányt?

  • 98
    Igen
  • 74
    Nem
  • 33
    Nem tudom

Az Elle a tavaly októberi címlapot szentelte magyar modelleknek, a lapszámot pedig Magyarországnak, „We love Hungary” felütéssel. Az Instyle 10 címlapjából kettőn mosolyog magyar celeb, egyikük Ördög Nóra, a másik ismét Osvárt Andrea. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy az Instyle egyik belső divatanyagát mindig magyar hírességekkel fotózza, olyan színházi színésznőkkel, balerinákkal, akikről keveset hallani máshol.

A Joy címlapra még Osvárt Andreának sem sikerült felkerülnie, náluk egyáltalán nincsenek magyar címlaplányok, a Marie Claire-ről cserébe Marozsán Erika és Ónodi Eszter néz vissza ránk. 10 címlapból kettő a magyaroké, azaz a címlapok 20%-át uralják hazai hírességek.

 Külföldi újság címlapok száma fekete címlap-lányok száma százalékos aránya  Belföldi újság címlapok száma fekete címlaplányok száma
százalékos aránya
magyar címlap-lányok száma
százalékos aránya
 Elle
12
3
25%
 Elle
12
2
 16,6%
1 (három lány egy címlapon)
8,3%
 Joy -
-
-
 Joy
13
2
15,3%
0
0%
 Instyle 9
4
 45,4%
 Instyle
10
1
10%
2
20%
 Marie Claire
13
1
7,7%
 Marie Claire
10
0
0%
2
20%
 Glamour 12 1 8,3%  Glamour 11 0 0% 4  36%

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta