Az internet kinyírja a divatot?

Zanza!

Változtak a divatházak inspiráció forrásai az elmúlt években, ami leginkább az internetre felgyülemlett archív képeknek tudható be. Liroy Choufan divatszerkesztő és tanácsadó szerint a tervezők egyszerűen csak kimásolják a nekik tetsző képet és beillesztik saját kollekciójukba annak pontos mását – írja a businessoffashion.com.

"Semmi kétség, a kilencvenes évek poszt-punk és grunge stílusa visszatért"

„Az első gyanús jelre több, mint fél évvel ezelőtt lettem figyelmes, amikor a Moschino bemutatón megjelent a kockás miniszoknya, amit a Vercace kockás ruhákkal megpakolt kollekciója követett. A divathéten ezután számos más kollekcióban is felbukkant egy-egy kockás darab, mind a high-end, mind a high-street darabok között. Végül a párizsi Saint Laurent show-val vált teljesen egyértelművé, hogy semmi kétség, a kilencvenes évek poszt-punk és grunge stílusa visszatért" – elmélkedik Liroy Choufan izraeli divatszerkesztő és tanácsadó a fashion.walla.co.il című oldalon.

Miután a kifutók megteltek grunge stílusú darabokkal, természetes, hogy a népszerű tömegmárkák is a flaneling, fekete farmer és szegecses csizma kombinációjával kívánja eladni idei kollekcióját. A nosztalgikus divathullám még érthető is lehetne, hiszen számos tervező a kilencvenes években nőtt fel, tehát tisztában lehetnek az akkori stílussal. De úgy tűnik, túlságosan is tisztában vannak vele: a mostani ruahdarabok nem csak hasonlítanak a húsz évvel ezelőttiekre, hanem pont ugyanolyanok – Choufan szerint.

"A mai grunge pontosan úgy néz ki, mint az eredeti grunge"

"Az igazat megvallva ez a kilencvenes évekbe való visszanyúlás számomra kellemetlen. A nyolcvanas években is beépítették a divatházak a kollekcióikba a negyvenes évek főbb elemeit, de innovatívan keverték a stílusokat. Ezzel szemben a mai grunge pontosan úgy néz ki, mint az eredeti grunge. Ráadásul Hedi Slimane, a Saint Laurent kreatív igazgatója még fel is kérte a kor igazi élő legendáját, Courtney Love-ot reklámarcának!" – háborog a szerkesztő.

A divatnak az lenne a lényege, hogy haladjon a korral, folyamatosan felülvizsgálva a múltban bevált stílusjegyeket. Ennek ellenére az idei divat nem vizsgál felül semmit, csak másol, mégpedig Choufan szerint azért, mert az interneten túl alaposan dokumentálják a divatot. A net látszólag határtalan divatarchívum, egyre gyorsabban és könnyebben hozzá lehet jutni a stílusikonok képeihez és a régi divatkampányokhoz.

„Régen a tervezők még Afrikába jártak inspirációt gyűjteni. Most rákeresnek a Google-n Afrikára.”

"Régebben a nosztalgikus vintage kollekciókat vagy egy távoli emlék, vagy egy szekrényben talált régi kacat ihlette. Most elég hozzá egy archív fénykép, videóklip, amely kimeríti az adott időszakot. Sok anyag áll rendelkezésre, mely ábrázolja a grunge-ot, Kurt Cobain stílusát vagy Gianni Versace örökségét, nem is kell a fantáziánkra bízni semmit. Lemásolhatjuk ezeket a legapróbb részletekig, fittyet hányva annak jelentésére, időbeli kontextusaira" – panaszkodik Liroy Choufan.

A médián keresztül könnyen eljuthat hozzánk egy-egy korszak, generáció élete, nem kell már múzeumba járni, archívumokban keresgélni. A digitális média és dokumentáció átalakítja azt is, ahiogy a tervezők a világot érzékelik. A probléma az, hogy sokaknak a Google jelenti az egyetlen valóságot, ráadásul mindenki ugyanazokat az oldalakat nézi. „Régebben a tervezők még Afrikába jártak inspirációt gyűjteni. Most rákeresnek a Google-n Afrikára” – mondta találóan Alber Elbaz, a Lanvin művészeti vezetője a márka 2014-es tavaszi/nyári bemutatóján.

Ön szerint is lassan meghal a divatszakma?

  • Igen, már csak egymást másolják 53
  • Hülyeség az egész 50
  • Lehet, hogy meghal, de nem a net miatt 37

"Összeségében nyugodtan kijelenthetjük, hogy a divat dokumentálása, különösen az elmúlt évtizedben, döntően hozzájárult a jelenlegi trendek alakulásához. Napjainkban a divatnak olyan egyszerű eszközei állnak rendelkezésünkre, mint a YouTube vagy a Style.com, ami azt eredményezi, hogy többen is ugyanabból a témából merítenek ihletet, illetve hasonló termékeket dobnak piacra" – mondja Liroy Choufan.

"A Mango állatmintái például nemcsak, hogy közel azonosak a Zara állat mintáival, még ugyanabban az időben, pontosan ugyanabban a szezonban is mutatják be őket. És ha a mai kilencvenes évek hangulat ténylegesen hasonlít a kilencvenes évekre, és ha egy állatminta közel azonos a többi állatmintával, akkor ez a szakma lassan értelmetlenné válik és eltűnik. És eltűnik vele együtt a lelkiismeretes tervezők által hozott izgalom is” – zárja sorait a szerkesztő, aki a divatszakma halálát prognosztizája. Ön szerint is ilyen sötét a helyzet?

Blogmustra