Ferenc pápa hatással van az olasz divatra

Zanza!

Nemrég zajlott le Rómában a klasszikus és hagyományos couture ruhákat és fiatal tehetségek kollekcióit bemutató divathét, az AltaRoma. Elnézve a shown felvonultatott, térd alatt elvágott szoknyákat, papi gallérra emlékeztető nyakmegoldásokat, egyszerű, sima felsőket, fekete, férfias lapos talpú cipőket, az olasz divat egyértelműen egyfajta szemléletváltáson ment át az elmúlt időszakban.

A szembetűnő esztétikai stílusváltás betudható az ország politikai és médiai iparmágnása, Silvio Berlusconi körüli gyakori botrányoknak, a kormány körüli felfordulásnak, illetve az idén márciusban megválasztott Ferenc Pápa feltűnésének is az Olaszországban – írja a nytimes.com.

A divatelemzők szerint ennek tudatában nem meglepő, hogy az olaszok a divattal kívánják üzenni a világnak, hogy a józan gondolkodás és diszkréció hívei. Az olasz divat-szervezet, az AltaRomAltaModa, illetve a római luxuscég elnöke, Silvia Venturini Fendi szerint is a társadalmi elmozdulást fejezték ki ruháikkal a tervezők.

„Ez egy teljesen új szellemiség Rómában, nyilvánvaló, ha egy új pápa érkezik, még az is elmegy templomba, aki egyáltalán nem volt az utóbbi időben. Az emberek keresik a „folytatás” szó jelentését, aminek valódi jelentése a divatban egyfajta eszközként funkcionál, mellyel kifejezhetjük önmagunkat" – magyarázza a Karl Lagerfelddel együtt tervező Silvia Venturini Fendi.

A Fendi látja és érzi a fast-fashion üzletek miatt kialakult pazarló reakciókat a piacon, a designer nővére, Illaria Venturini Fendi éppen ennek hatására alapította meg újrahasznosításra építkező cégét még 2006-ban. A Carmina Campus névre keresztelt márka régi katonai takarókból, szemeteszsákokból és kupakokból készíti táskáit és pénztárcáit, melyeket Afrikában élő nők kézzel készítenek a tervezőnek.

Simone Cipriani, a Nemzetközi Kereskedelmi Központ (a Világkereskedelmi Szervezet és az Egyesült Nemzetek Szervezetének egyik ágának) vezetője szerint is érezhető a pápa hatása a divatra: „Ferenc pápa üzenete eljutott hozzánk is, miszerint akik ebben a szakmában dolgoznak, felelősséget kell vállaljanak termékeikért. A „felelős” divat alatt etikai normákhoz igazított kézműves termékeket értünk” – fejti ki Cipriani.

Ferenc pápa népszerűségét meglovagolta az olasz Vanity Fair is, mely amellett, hogy augusztusi címlapjára tette, még az "Év emberének" is választotta az argentin származású egyházfőt. Nem csoda, hogy tárt karokkal fogadják az új pápát, mivel az elődjét, Benedek pápát gyakran támadták pazarlása miatt. A Prada cipőt preferáló, szenvedélyes ruhagyűjtő hírében álló Benedekről még egy szatirikus videót is készítettek „Vanita in Vaticano” (Hiúság a Vatikánban) címmel, melyben Benedek pápa 48 különböző ruháját, kalapjait, köpenyeit és miseruháit mutatják be.

Úgy tűnik, a dekoratív aranyszalagok, fodrok és a csillogás kora már a múlté. A liturgia eltúlzását és az egyházi pompa feleslegességét már Federico Fellini is próbálta tolmácsolni Róma című filmjében 1972-ben. De az új pápa végleg szakított a báli szerelésekkel és a legegyszerűbb fehér együtteseivel befolyással van az olasz divatra is, igyekszik megváltoztatni az emberek luxuscikkekhez való hozzáállását is. Nemrég a trendi pápa-mobilt egy szerényebb autóra cserélte, továbbá fejedelmi lakosztályát is egy visszafogottabb szobára váltotta fel.

A nagy divatházak közül az elmúlt időszakban a Dolce & Gabbana rukkolt elő egy nyíltan vallásos kollekcióval, az elsőáldozós fehér csipkeruhák mellett dél-olasz templomok képei köszöntek vissza a ruháikon. Valentino is a vallási ikonográfiákból merített ihletet, mellet eltakaró, egyszerű, bokáig érő, hosszú ujjú együttesei leginkább egy bíboros ruhára emlékeztettek.

A francia Céline is igyekezett hangsúlyt fektetni a józanságra, fekete ingeit és szoknyáit egyszerű bakanccsal vonultatta fel a kifutón. Anna Dello Russo kedvenc stylistja, Fausto Puglisi merész punkstílussal kombinálta vallási témájú ruháit, melyekben a nem éppen a visszafogott költekezési szokásairól ismert Beyoncé is színpadra lépett már a közelmúltban.

Az olasz stílusban beállt fordulatot kiszúrta Marigay McKee, a londoni Harrods kereskedelmi vezetője is. „ Az ügyfelek egyre inkább elhatárolódnak az olyan flancos márkáktól, mint a Roberto Cavalli vagy a Versace. A szerényebb kollekciókat készítő cégeket preferálják, mint a Brunello Cucinelli, Zegna vagy Loro Piana. Olaszország kezdi megérteni, hogy hogyan működik most a világ” – fejtette ki véleményét McKee.

Az idei AltaRoma-n a fiatal tehetségek is törekedek az egyszerűségre, a klasszikus nápolyi karácsonyi hangulatot idéző darabjaikhoz az ihletet olyan tervezőktől vették, mint Martin Margiela vagy Vivienne Westwood. Ahogy a mondás tartja, Róma sem egy nap alatt épült fel, így nem valószínű, hogy bármilyen stílusbeli változás azonnal életbe lép majd. De a divat mindig is tükröt tartott a társadalom és adott korszaka elé.

„Lehet, hogy eljön egy pillanat, amikor más dolgokra szeretnénk összpontosítani az életben, és emiatt a divat jelentése teljesen más hatással lesz a ruhákra. A nők sokkal etikusabban gondolkodnak és öltözködnek majd. Ez a pápa tudja, hogy mire van szükségünk” –  magyarázta Venturini Fendi.

Blogmustra