Így tárgyiasítják a nőket a reklámok

Zanza!

A videó először kísérletet tesz arra, hogy bemutassa, hogy ábrázolják a nőket és a férfiakat a reklámokban. A nők állításuk szerint alárendelt szerepben vannak, a példák között többet láthatott már nálunk is itt vagy itt. A videóban felbukkant az a ketchup reklám is, amiben azzal hirdeti magát az egyik cég, hogy olyan könnyű kinyitni az üvegét, hogy még egy nő is meg tudja csinálni. Aztán áttérnek arra, hogy a nőket bizony termékekként mutatják be a reklámok. Erre többek között egy American Apparel hirdetést hoznak fel példaként, amiben egy nő fekete ruhában szétterpesztett lábakkal fekszik, és csak annyi van odaírva, hogy "nyitva". A cég persze híres a botrányairól, az év elején pornográf képek miatt be is tiltották az egyik kampányát.

Ezek a reklámok pedig, mint mondják, hatással vannak arra, ahogy az emberek a női testre tekintenek. Állításuk szerint 2000 és 2009 között harminchat százalékkal több mellnagyobbítást végeztek el a világban, és 84 százalékkal emelkedett a hasplasztikák száma is. Egy kutatás szerint a női magazinokban található reklámok több mint ötven százaléka tárgyakként mutatja be a nőket. Márpedig a nők 81 százaléka olvas alkalmanként divatmagazinokat. Emellett a hirdetések gyakran ábrázolják szexuálisan behódolónak a nőket, erre példa egy Natan nevű belga divatcég reklámja, amin egy nő lábai keresztbe vannak, amikor gyűrűtartó doboz zárva van, de azonnal kinyílnak, ahogy felnyitják a doboz tetejét.

A reklámokban a férfiak gyakran erősek, dominánsak és agresszívak, például egy Marlboro vagy Valentino reklámban. Ettől viszont az elmúlt két évtizedben drámaian megugrott a depressziós férfiak száma, akik úgy tűnik, nem tudnak ezzel a sodorral tartani. A nők szexuális tárgyként való bemutatása egyre durvább. Ennek is köszönhető, sugallja a videó, hogy Kanadában több mint 3 ezer nő él menedékhelyen, mert elszökött a családon belüli erőszak elől. Ráadásul a kanadai nők fele tizenhat éves korukig legalább egyszer tapasztalnak testi vagy szexuális erőszakot. Aztán ezt is lehet fokozni, minden hatodik napon megöl egy kanadai nőt a szeretője, minden tizenhetedik percben megerőszakolnak egy nőt Kanadában.

A nyomasztás végeztével aztán felteszik a kérdést, hogy nézne ki mindez, ha a nemi szerepeket felcserélnénk. Erre érkeznek képek forrónadrágos férfiakról, szerszámos ládára szétnyíló férfi lábakról. A dologgal csak az probléma, hogy egyrészt a figyelemfelkeltő videóban nem sokkal korábban volt olvasható, hogy a férfiak is szenvedhetnek attól a képtől, amit a reklámok sugallnak, másrészt elég csak egy-két beckhames reklámra gondolni, és megkapjuk a szexualizált férfis hirdetés prototípusát. Harmadrészt pedig biztosak vagyunk benne, hogy nincs olyan férfi, aki arra panaszkodna, hogy megint leteperte valami nő. Egyébként minden elismerésünk a Saskatchewan egyetem diákjaié, akik a videót készítették.

Blogmustra