Már a divattervezők se tudják követni a szezonokat

Zanza!

Nehéz lépést tartani a divat világával: még jócskán benne vagyunk a télben, azonban a tervezők olyannyira előre gondolkodnak, hogy februárban a londoni, milánói, New York-i és párizsi divatbemutatókon már a 2013-as őszi/téli kreációkat csodálhatjuk meg. Hogy általában az emberek mit gondolnak ezen időszak öltözködéséről? Leggyakrabban csak azt, hogy az ősz uralkodó színei, a lehulló falevelek csodálatos árnyalatai, a meleg sapkák, kesztyűk, valamint vastag harisnyák és kabátok jellemzik. Ha ezt Ön is így gondolja, akkor bizony nagyot téved!

A Guardian magazin cikke szerint az utóbbi években láthattuk, hogy mindez már a múlté, és az összezavarodott tervezők a téli hóesésben is virágmintás darabokba, rövid szoknyákba, divatos napszemüvegekbe, illetve vidám, élénk árnyalatokba burkolják modelljeiket, míg a nyári napsütésben réteges öltözködést, kabátokat és komor fekete holmikat ajánlanak nekünk.

Van fűtés, nem kell télikabát

Ez a tendencia azonban nem azt jelenti, hogy a tervezők megőrültek, hanem többek között azt, hogy napjainkban nincsenek határozott különbségek a meleg, illetve a hideg évszakok között, ugyanis ma már mesterségesen generálni tudunk mindenféle hőmérsékletet, hála a légkondinak és a központi fűtésnek.

Továbbá az éghajlatváltozás sem elhanyagolható tényező, mivel a nyár sokkal csapadékosabbá, míg a tél melegebbé vált az utóbbi években – ráadásul a divat is elért egy olyan globális méretet, amikor ez az elmosódás még jól is jön, mivel amíg a világ egyik pontján mínuszok röpködnek, addig a másikon szenvednek a nagy hőségben, így mindenki kedvére válogathat.

Ebből adódóan a divat problémája az, hogy egyszerűen nem tudják, milyen évszak kollekcióit mutassák be. A Vogue éppen ezért egy három oldalas cikket szánt ennek a kérdésnek, amiben természetesen a tervezőket is kikérdezték. Jonathan Saunders például azt nyilatkozta, hogy ha egy télen rendezett divatshow-t akarunk megnézni, akkor igaz, hogy mi meleg ruhákat felvonultató bemutatót szeretnénk, azonban a világ másik felén mindeközben meleg van, így nekik eszükbe sem jut a réteges öltözködés.

(Akik nyomon kívánják követni az aktualitásokat, azoknak ajánlják figyelmébe a style.com „Behind the Scenes” menüjét, ahol a bennfentesektől tájékozódhatnak.)

Nem hiába jelentek meg a „pre-kollekciók” (mint a resort, illetve a pre-fall kollekciók), melyek még idő előtt mutatják be az újdonságokat. Ezt eredetileg azért találták ki, hogy a vagyonosabbak, akik télen egy melegebb éghajlatra utaznak, azok akkor is divatosak lehessenek, amikor nyaralnak. Az említett kreációkat éppen azért tervezték meg, hogy azok az üzletekben legyenek már novemberben (ezek a resort kollekciók), illetve májusban (pre-fall) – ezt teszi most már a brit Erdem is, és ehhez a kisebb divatházak is kénytelenek lesznek előbb-utóbb igazodni.

Szükség van Pre- kollekciókra

Susannah Frankel, a Grazia divatigazgatója elmondta, hogy a pre-kollekciók kb. az elmúlt 5 évben kezdtek megjelenni, ami azért is van, mert az emberek sokkal többet tudnak már a divat alakulásáról, mint régebben, így folyamatosan igénylik az újdonságokat.

Sőt, ezek az idő előtti kreációk lényegesen alkalmasabbak a hétköznapi viselésre, mint a „rendes” divatshow-kon bemutatott darabok, így sokkal több bevétel is származik belőlük – éppen ezért az áruházak a büdzséjük 70%-t ezekre költik.

Felmerülhet a kérdés, hogy akkor el fognak tűnni a szezonális divatbemutatók? Valószínűleg nem, azonban az biztos, hogy valamennyire át fognak alakulni. Most a kifutókon lévő ruhák inkább bemutató darabok, azonban nagy részüket nem árusítják, tehát főleg a márka imázsáról szólnak. A cél, hogy ezeket a rendezvényeket úgy alkossák meg, hogy minden évszakra vonatkoztassák, így a világ minden táján hasznát tudják venni az ott látott kreációknak. Tehát ha januárban úgy érezzük, elég volt a hidegből, és el szeretnénk menni melegebb éghajlatra, akkor nem leszünk bajban öltözködés-ügyileg.

Blogmustra